Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 5354
http://www.nytimes.com/2008/12/23/he...prod=permalink

Utrolig interessant. Forsøket er med en mann som hadde blitt blind etter to slag, men som hadde fungerende hjerne og øyne ellers. Forskerene tror det er et primitivt "tredje øye" nær amygdala som prosesserer visuelle signal. For å teste dette satte de mannen igjennom en hinderløype i et sykehus, hvor han unngikk alle hinderene uten problem.

Kan også nevne en annen utrolig historie om en som bruker klikkelyder til å navigere etter ekkoet som blir reflektert.
http://www.cbsnews.com/stories/2006/...n1977730.shtml
Jupp. Pinealkjertelen, som befinner seg i sentrum av hjernen og regulerer produksjonen av hormonet melatonin(og sannsynligvis også nevrotransmitteren dimethyltryptamin) har en linse en hornhinne og en synsnerve.

Hos fugler og reptiler sitter pinealkjertelen så nær hodeoverflaten at den kan registrere lys og regulerer dyrets døgnrytme ved å registrere lysstyrken. Hos mennesker sitter den for dypt inn i hjernen til å registrere lys direkte, men indirekte, gjennom øynene og muligens også igjennom lysfølsomme celler i huden vår, regulerer den døgnrytmen vår også.

De to øverste "chakraene" er forbundet med pinealkjertelen. Chakraene er energipunkter som, ifølge Indisk esoterisk filosofi, befinner seg på spesielle punkter oppover ryggraden og opp til toppen av hodet.
Hvis man lager en linje inn i hodet fra kronechakraen og "tredjeøye"-chakraen, befinner pinealkjertelen seg der de to strekene krysser hverandre inne i hodet.

Pinealkjertelen er også forbundet med det spirituelle senteret vårt i Buddhistisk og Hinduistisk filosofi. I disse tradisjonene sier man at sjelen kommer inn i det nyunfangede fosteret den 47 dagen av svangerskapet. Dette er også den dagen pinealkjertelen dannes hos mennesker.

Den moderne vitenskapens far; René Descartes, kallte pinealkjertelen "Sjelens Sete" og mente også at den var forbundet til selve kjernen til bevissthet og åndelige åpenbaringer.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Veldig spennende, lurer på om dette kan hjelpe blindhet (der blindheten ikke er pga. skader på retina eller synsnerven) hos mennesker.

Som Vasall sier, det er Pinealkjertelen det er snakk om, og det har lenge vært spekulert i hva oppgaven til denne kjertelen egentlig er.

Jeg har og hørt navnet "Sjelens Øye" brukt om denne.

Dette gjør meg ikke akkurat mindre interessert i denne og en av dens arbeidsoppgaver - produksjon av dymetyltryptamin.

Utrolig spennende lesestoff som får meg til å ønske jeg kunne mer om faget.. leseleselese..

Noen kommer til å nevne den, så jeg gjør det liksågreit først..
DMT : The Spirit Molecule av Rick Strassman.. Den handler primært om DMT og psykedelia, men har et eget kapittel om selve Pinealkjertelen..

Takk for info!
http://en.wikipedia.org/wiki/Blindsight
[...]it is commonly thought that the residual performance of people exhibiting blindsight is due to preserved pathways into the extrastriate cortex that bypass [the primary visual cortex].
Vis hele sitatet...
nitrous: Ja, det finnes flere tilfeller med mennesker som har hjerneskader i synssenteret, og derfor ikke kan bevisst se omgivelsene sine, men deler av hjernen som ikke jobber på det bevisste plan kan fortsatt få inn informasjon fra sysnerven, og derfor kan de ofte ha en "hunch" av hva som er rundt dem.
Ved å grave i underbevisstheten klarer de vanligvis identifisere spesifikke objekter.

Er et kult kapittel om dette på dokumentaren "Brain Story", med en fyr med en hjerneskade som kan se normalt på det ene øyet, men på det andre kan han bare gjette seg frem til fysiske former, ikke lese ord ol.
Jeg vil ikke si at det er så utrolig at blinde kan navigere og beskrive omgivelsene.
Jeg kjenner fire blinde personer, to av dem har vært blinde fra fødselen av og de kan komme til et helt fremmed sted og beskrive hva som er der. Av større objekter, så klart! De vil ikke "se" at det ligger en knappenål på bordet. Men alt som er stort nok til å reflektere lyd de kan registrere. Han tredje ble blind for sikkert snart ti år siden av diabetes, han er så klart ikke like flink til å tolke ekko og vil aldri bli like flink til det som de som har vært blinde hele livet, men han hører forskjell på en campingvogn og en container.
Hun fjerde ble blind av stær for noen år siden og var på visning av leilighet sammen med broren min og kunne fortelle at teppet var dårlig og veggene var skitne.

Interessant - ja! Men meget vanlig hos blinde personer.

Akkurat det med "det tredje øyet" vet jeg ikke så veldig mye om, men jeg holder mye på med chakra øvelser, eller... Chakra øvelser går for det meste bare ut på å stimulere nervene ved berøring og positiv tenkning, så det er ikke noe hokus-pokus. Og vi har vel da kanskje en del nerver akkurat ved "det tredje øyet"?
Sitat av GothQueen Vis innlegg
Og vi har vel da kanskje en del nerver akkurat ved "det tredje øyet"?
Vis hele sitatet...
Det tredje øye ligger jo i sentrum av sentralnervesystemet vårt, så ja. Definitivt.
Bra du gjør chakra øvelser. Good stuff for body and mind
Sitat av GothQueen Vis innlegg
Interessant - ja! Men meget vanlig hos blinde personer.
Vis hele sitatet...
Det fenomenet artikkelen beskriver er ikke ekkolokasjon, men at hjernen ubevisst kan ta seg nytte av "synsinfo" hvis øyne og synsnerver er uskadde.
I like turtles
Skyfex's Avatar
For de som er interessert i dette anbefaler jeg å plukke opp en kopi av Scientific American Mind denne måneden (finnes på Narvesen noen steder). Er en artikkel om akkurat dette (s. 20)

http://www.sciam.com/sciammind/
En artikkel online om det samme:
http://www.sciam.com/blog/60-second-...rain-sees-what

Kort fortalt er det tre seksjoner i hjernen som behandler informasjon om synet: "Hvordan-", "Hva-", og "Hvordelen". Den siste er helt uavhengig av de to første, så det er fullt mulig å miste muligheten til å se i den forstand at du er bevist på hva du ser (og hvordan det skal brukes), men fortsatt være i stand til intuitivt å vite hvor objekter er (uten at du vet hva det er), hvis du skader en viss del av hjernen.

Det er også mulig å delvis skade disse delene, slik at du kan klare å se at det er et dyr du ser på, men ikke hva slags dyr.

En annen ting som kan skje er at du skader den delen av hjernen som gjenkjenner fjes. Da vil du ikke være i stand til å identifisere personer visuelt. Men du vil kunne identifisere dem hvis du hører dem prate f.eks.
Sitat av nitrous Vis innlegg
Det fenomenet artikkelen beskriver er ikke ekkolokasjon, men at hjernen ubevisst kan ta seg nytte av "synsinfo" hvis øyne og synsnerver er uskadde.
Vis hele sitatet...
Nå tok jeg det for gitt at man forstod at det var rettet mot den andre artikkelen som trådstarter linket til. Om ikke det er ekkolokasjon - så vet ikke jeg
▼ ... noen uker senere ... ▼
KP til Vasall for flott første innlegg!

Det å se klart uten å bruke de to, fysiske øynene, blir av yogier betraktet som en sideeffekt av yogatreningen, en såkalt siddhi, noe man ikke skal hefte seg ved idet formålet ved treningen ikke er å oppøve spesielle egenskaper, men å bygge ned sitt ego slik at man får kontakt med sitt høyere selv, sjelen, lokalisert til pinealkjertelen, og dernest allsjelen, Gud (hinduistisk: Brahman) lokalisert til kronechakra. Siddhier av ulike slag, eksempelvis se uten å bruke øynene, levitere, være to steder på samme tid, gjøre seg usynlig osv., blir regnet som hindringer på veien mot realisering av det høyere selv idet disse kan få den spirituelle aspiranten til å betrakte seg selv som viderekommen, særlig flink osv., altså det motsatte av å bygge ned sitt ego.

Som begynnerlitteratur innen emnet kan jeg anbefale tre selvbiografier:

1. Paramahansa Yogananda: Autobiography of a Yogi (også på dansk: En yogis selvbiografi)
2. Gopi Krishna: Living with Kundalini
3. Swami Rama: Living with the Himalayan Masters

For den som ønsker en teknisk redegjøring for prosessen, vil nok klassiskerne være ”The Serpent Power” av Arthur Avalon (Sir John Woodroffe), videre Patanjalis ”Yoga Sutras” og til slutt det mer generelle, hinuistiske skriftet ”Bhagavadgita”. Det er imidlertid et spørsmål om hva en uten tilstrekkelig egenerfaring innen den gren av yoga som dreier seg om energimanipulering og -kontroll vil få ut av disse tre siste bøkene.
Sist endret av Elsk; 31. januar 2009 kl. 15:12.
Her var det mye svada om chakraer og yodafigurer. Om man vil vite mer om slike fenomener så er det nok en fordel å forholde seg til vitenskaplige fakta og ikke til overtro. Jeg vet lite om dette emnet, men det virker da som om vitenskapen har en grei forståelse av fenomenet, så ingen grunn til å blande inn østlig overtro ...
Den gren av yogavitenskapen som jeg har berørt lett i innlegget over, dreier seg først og fremst om det energetiske mennesket, en østlig erfaringstradisjon mange tusen år gammel og som i motsetning til den vestlige vitenskapen, ca. 500 år gammel, ikke bare innebefatter det objektive, fysiske plan av mennesket og verden; men også f. eks. det emosjonelle, det mentale og det spirituelle.

Å fordre at vår vitenskap, som så langt den kan kun fokuserer på det objektive, skulle stå som premissleverandør i forhold til disse sider av det totale menneske, blir å slå barnet ut med badevannet.
Påstanden om at yogier kan sveve og befinne seg på to steder til samme tid er en falsifiserbar påstand. Helt vanlige vitenskaplige metoder kan sjekke denne påstanden. At mye østlig overtro er 500 år gammel gjør den ikke mer sann, det er mye overtro som er over 500 år gammel, som troen på tusser og troll, undersjøiske monstre og yetier, påstandene blir ikke mer sann av den grunn.
Trådens utgangspunkt er at et blindt menneske kan orientere seg ved hjelp av det tredje øyet. Hva jeg har gjort, er å vise til at mennesket kan mer enn som så gitt at det har ytterligere kontroll over livsenergien, altså på et nivå langt over det vår kultur på det nåværende stadium regner for mulig.

Akupunktører arbeider også med regulering av menneskets energi i forhold til den ytre, omgivende energien. De vet utmerket godt at den som kontrollerer energien, kontrollerer materien , det psykiske, det mentale, det spirituelle osv.

At materie kan bli energi og vice versa, er også velkjent i vår kultur, jfr. Einsteins ligning om at energien er massen multiplisert med kvadratet av lyshastigheten (E=mc2). Mental, psykisk og spirituell energi må derfor, under gitte omstendigheter, kunne bli fysisk materie og motsatt idet energi til syvende og sist er energi. Videre vet vi fra kvantefysikken at samme partikkel kan være to steder på nøyaktig samme tid, at man i vitenskapelige eksperimenter påvirker utfallet ved å føre inn måleinstrumenter osv. Så hvor sikker er da vår vitenskap og dennes kunnskap?

Det er ikke usant at enkelte yogier har kunnet utføre de fenomener jeg nevner over. I vår kultur har man i vitenskaplige, kontrollerte forsøk f. eks. vært vitne til yogier som stopper både åndedrett og hjerterytme i lengre tid.
Trådstarter
Sitat av Elsk Vis innlegg
Det er ikke usant at enkelte yogier har kunnet utføre de fenomener jeg nevner over. I vår kultur har man i vitenskaplige, kontrollerte forsøk f. eks. vært vitne til yogier som stopper både åndedrett og hjerterytme i lengre tid.
Vis hele sitatet...
Link takk, hørtes interessant.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Elsk Vis innlegg
At materie kan bli energi og vice versa, er også velkjent i vår kultur, jfr. Einsteins ligning om at energien er massen multiplisert med kvadratet av lyshastigheten (E=mc2). Mental, psykisk og spirituell energi må derfor, under gitte omstendigheter, kunne bli fysisk materie og motsatt idet energi til syvende og sist er energi. Videre vet vi fra kvantefysikken at samme partikkel kan være to steder på nøyaktig samme tid, at man i vitenskapelige eksperimenter påvirker utfallet ved å føre inn måleinstrumenter osv. Så hvor sikker er da vår vitenskap og dennes kunnskap?
Vis hele sitatet...
Her svirer du sammen ting i så stor grad at det blir latterlig. E=mc^2 seier ganske riktig at masse og energi er to sider av samme sak, men du kan jo rekne på kor mykje energi som trengst for eit gram masse... Det er skremmande mykje. Mental, psykisk og spirituell energi er dessuten svada. Det er pseudovitenskaplig babling uten grunnlag. Energi er eit konkret begrep innen fysikken, og mental/psykisk/spirituell energi blir reinspikka tøv i den samanhengen.

Resten av innlegget ditt fortsetter i samme stilen - pseudovitenskaplig babling og totalt meiningslaus bruk av ord frå fysikkens verden, totalt blotta for forståelse for fysikk.
Sitat av Elsk Vis innlegg
Akupunktører arbeider også med regulering av menneskets energi i forhold til den ytre, omgivende energien. De vet utmerket godt at den som kontrollerer energien, kontrollerer materien , det psykiske, det mentale, det spirituelle osv.
Vis hele sitatet...
Problemet er at det ikke fungerer. Å stikke nåler tilfeldig rundt om i kroppen har nøyaktig samme effekt. Det har forsåvidt narrenåler som man bruker som placebo også, altså er det snakk om en placeboeffekt.

Sitat av Elsk Vis innlegg
Det er ikke usant at enkelte yogier har kunnet utføre de fenomener jeg nevner over. I vår kultur har man i vitenskaplige, kontrollerte forsøk f. eks. vært vitne til yogier som stopper både åndedrett og hjerterytme i lengre tid.
Vis hele sitatet...
Nå snakket jeg om levitering og å være på to steder samtidig da ...
Akupunktur fungerer, på mennesker som på dyr. Dyr kjenner ikke til Placebo, kun de ubehagelige nålestikkene. Det er ikke for ingenting at man i Kina har holdt på med akupunktur i tusenvis av år.

Hvordan begynte det? Jo, det ble observert at krigere som var blitt overfladisk såret på bestemte steder på kroppen, ble kvitt spesifikke lidelser. Ut fra dette har kineserne, som en erfaringsvitenskap, utarbeidet læren om meridianene, kroppens energikanaler, hvor livsenergien; både den fysiologiske, den psykiske, den mentale og den spirituelle, flyter.

I fysikken defineres energi som potensiale for å utføre arbeid. Det er heller ikke annerledes på f. eks. det mentale plan. Mangel på mental energi fører til intellektuell treghet. Og på det fysiologiske: Når legemet har uttømt sitt livsenergi, dør man.

Dette er forøvrig også tanker ikke ukjent i Freuds energetiske modell av personligheten, hans lære om Libido og Thanatos, livdriften og dødsdriften. Freud gikk så langt at han hevdet at uten blokkeringer på det psykiske plan, altså fullstendig emosjonell renhet, fri psykisk energi, ville mennesket kunne leve nær sagt evig. Man dør av indre bindinger. Så viktig mente altså den moderne psykologiens far, vitenskapsmannen Freud energi som sådan var for mennesket. Psykologiens oppgave ble i følge ham å løse opp energiblokkeringer. ”Hvor det ubevisste var, skal bevisstheten bli.”

Ut for det tredje øyet, midt mellom øyenbrynene, sitter et punkt på Du Mai, den yangstyrende meridian, med et navn som på norsk kan oversettes til ”Sansningenes hall”. Ved akupunktur av dette punktet, oppnås en spesifikk virkning svarende til akkurat dette punktet, en virkning som ikke oppnås ved andre punktkombinasjoner eller tilfeldig satte nåler. Virkningen er typisk ved at det psykiske roes, og med det tanken og dermed også hjertet. Man tolker verden mer uhildet, ikke så bundet til seg og sitt. Det er artig at dette ikke er så ulikt den yogiske virkningen av konsentrasjon på pinealkjertelen, da denne, som ovenfor nevnt, regnes som sete for sjelen. Å skue sin sjel, medfører dypeste ro, kalt Samadhi i skriftet i min link over, og av Buddha: Nirvana.
Sitat av Elsk Vis innlegg
Akupunktur fungerer, på mennesker som på dyr. Dyr kjenner ikke til Placebo, kun de ubehagelige nålestikkene. Det er ikke for ingenting at man i Kina har holdt på med akupunktur i tusenvis av år.
Vis hele sitatet...
Placebo er observert hos dyr, det er velkjent. Akupunktur har ikke vist seg å ha noen klinisk relevans i seriøse vitenskaplige studier. At man har praktisert noe i tusenvis av år er fullstendig irrelevant. Folk har trodd på nissen i hundrevis av år også, i tusenvis av år har man trodd at gud skapte verden.
Akupunktur brukes i dag verden over nettopp fordi det har vist seg å ha klinisk relevans. Alene i egne klinikker eller kombinert med annen behandling. Også hos tannleger og på sykehus, i det sistnevnte tilfelle som et supplement til klassisk skolemedisin. Det benyttes nå på fødestuer og smerteklinikker her i Norge fordi det har vist seg å være så gunstig i f. m. smertelindring. Akupunktur er uten bivirkninger, virker muskelavslappende og understøtter dermed fødselen på en utmerket måte.

Kina var på høydepunktet som kulturnasjon, kan hende fremst i verden, den gang de bl. a. utviklet akupunkturen med den underliggende taoistiske filosofi. At en nasjon tar vare på det verdifulle, er forutsetningen for dets sivilisasjon og kultur og således slett ikke irrelevant.
At du ikke har noen tro på chakrasystemet og flyvende munker har jeg full forståelse for commie, men å påstå at akupunktur ikke fungerer blir for dumt selv for en bedreviter. Jeg antar at du har prøvd akupunktur som behandling selv siden du er så skråsikker?

NOKUT sa seg ihvertfal uenig med deg da de godkjente studiet ved Akupunkturhøyskolen i Oslo som en gyldig bachelorgrad, og WHO ser også ut til å ha en annen oppfatning av denne saken enn det du har.


Diseases, symptoms or conditions for which acupuncture has been proved—through controlled trials—to be an effective treatment:
Adverse reactions to radiotherapy and/or chemotherapy
Allergic rhinitis (including hay fever)
Biliary colic
Depression (including depressive neurosis and depression following stroke)
Dysentery, acute bacillary
Dysmenorrhoea, primary
Epigastralgia, acute (in peptic ulcer, acute and chronic gastritis, and gastrospasm)
Facial pain (including craniomandibular disorders)
Headache
Hypertension, essential
Hypotension, primary
Induction of labour
Knee pain
Leukopenia
Low back pain
Malposition of fetus, correction of
Morning sickness
Nausea and vomiting
Neck pain
Pain in dentistry (including dental pain and temporomandibular dysfunction)
Periarthritis of shoulder
Postoperative pain
Renal colic
Rheumatoid arthritis
Sciatica
Sprain
Stroke
Tennis elbow
Vis hele sitatet...
http://www.who.int/medicinedocs/coll...26e/s4926e.pdf
Sist endret av mentalmelt; 1. februar 2009 kl. 14:21.
Jeg vet at enkelte positive studier finnes, men den siste metastudien jeg har sett, som gikk gjennom 13 forskjellige studier med til samme over 3000 pasienter konkluderte med at A small analgesic effect of acupuncture was found, which seems to lack clinical relevance and cannot be clearly distinguished from bias. Whether needling at acupuncture points, or at any site, reduces pain independently of the psychological impact of the treatment ritual is unclear.

Den lille effekten var omtrent den samme uansett om man brukte ekte nåler som punkterte huden, om man fulgte chackraer og gudene vet hva eller om man brukte narrenåler. Effekten av nåler som punkterte huden, uavhengig av chackraer var minimalt bedre enn effekten av placebonålene, men effekten var så liten at man ikke vet om det kan ha vært på grunn av bias i metoden og effekten er uansett så liten at det er lite trolig at den kan utnyttes.

http://www.bmj.com/cgi/content/full/338/jan27_2/a3115

Det står mer her: http://dcscience.net/?p=945 og her: http://skepsis.no/blog/?p=816
Vandrer litt til på siden jeg, men men... Det kom nettopp til min viten at de fleste akupunktører bruker nikkelholdige nåler og opplyser sjeldent pasienten om dette, og det kan jo dermed forklare hvorfor noen rett og slett blir dårligere av akupunktur selv om behandleren vet hva h*n driver med.
Sitat av GothQueen Vis innlegg
Vandrer litt til på siden jeg, men men... Det kom nettopp til min viten at de fleste akupunktører bruker nikkelholdige nåler og opplyser sjeldent pasienten om dette, og det kan jo dermed forklare hvorfor noen rett og slett blir dårligere av akupunktur selv om behandleren vet hva h*n driver med.
Vis hele sitatet...
I følge klassisk, kinesisk tradisjon skal det brukes nåler av stål eller sølv, alt etter valgt punkt og ønsket virkning.

Videre er behandlingssituasjonen definert ved at det f. eks. aldri skal settes nåler i f. m. store elektriske spenninger i atmosfæren, at man ikke skal utføre akupunktur på psykisk ustabile etc.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av commie Vis innlegg
Her var det mye svada om chakraer og yodafigurer. Om man vil vite mer om slike fenomener så er det nok en fordel å forholde seg til vitenskaplige fakta og ikke til overtro. Jeg vet lite om dette emnet, men det virker da som om vitenskapen har en grei forståelse av fenomenet, så ingen grunn til å blande inn østlig overtro ...
Vis hele sitatet...
Så vidt jeg ser så har vi allerede gjort rede for de vitenskapelige fakta omkring emnet og kommet frem til at vitenskapen IKKE kan gjøre rede for fenomenet i sin helhelt. At brukere vil gjøre rede for ALLE aspekter av fenomenet og vise hvordan man kan sy sammen eldgamle forklaringer med moderne vitenskap er vel bare en fordel.
Jeg kan garantere deg at vitenskapen ikke er utdypende nok når det gjelder emner som bevissthet, ekstraordinær persepsjon og hvordan sansene våre blir omdannet til et "bilde" av virkeligheten rundt oss. Faktisk så er dette noe av det som regnes som de største uløste gåtene i vitenskapen.

Burde det ikke være mulig, for ikke å si det eneste riktige, å dele informasjon fra alle filosofier, teorier og historiske epoker rundt et så gåtefullt emne uten at folk begynner å grine fordi det ikke er gamle menn i hvite legefrakker som har kommet frem til ndeler av det. Spesielt når de respektive teoriene ikke motstrider hverandre men faktisk er komplimentære til hverandre.

Vitenskapen, som du hyller så salig høyt, er så absolutt en imponerende og nyttig disiplin som jeg selv også bruker daglig for å tilegne meg informasjon. Men man må være oppmerksom på at om man hele tiden kun forholder seg til vitenskapelige fakta vil man aldri tenke utenfor boksen, bare lage kopier av andres oppdagelser inne i sitt eget hode.
Og vitenskapen fungerer bare på fenomener som det er mulig å måle på en eller annen måte. Og som vitenskapen selv sier, så er det kun ca. 2% av det kjente universet som vitenskapen kan få noe grep på i det hele tatt.

Vitenskapen er kun ett verktøy i verktøykassa. Ikke hele kassa