Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2371
I en fysikk time for noen månder siden kom jeg på et spørsmål som jeg fremdeles venter på svar for:

Permanente magneter kan "avmagnetiseres" hvis de varmes opp over en hvis temperatur.
Så hvis du fikk en magnet til og løfte et jern-lodd, da ville man trenge og bruke like mye energi for og dra det vekk fra magneten.
Men hvis man da istede varmet opp magneten, da ville man ikke trenge og bruke energi på og fjerne den.

Jeg tviler på at det Fks. Ville trengs mere varme til og avmagnetisere magneten hvis den holdt noe, noen som har noen idêr her?
Jeg har tviler ikke på at energi bevarings låven gjeler men, jeg ser ikke hvordan dette tilfellet fungerer.
du vil bruke mer energi på å varme opp magneten enn å dra den av, ergo det koster mer enn det smaker.

my 5 cent...
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
du vil bruke mer energi på å varme opp magneten enn å dra den av, ergo det koster mer enn det smaker.

my 5 cent...
Vis hele sitatet...
helt rett :-)

problem nr 2 er når magneten blir kald, vil magneten inni magneten være plasert helt random hvis det ikke er en annen magnet og vise dem hvilken vei dem skal stå.
Er magneter plasert random så blir det ikke en magnet lengre.
(ja veit hvordan magneter ser ut inni men for og forklare det enkelt så sier vi det er sånn)
Ja, men da har du jo i så fall "ødelagt" energi.
Mener: Hvis du varmerer en magnet med/uten et jernlodd burde vel ikke det ha noe og si for avmagnetiseringen?
Sist endret av estragon; 27. desember 2008 kl. 01:39.
når du varmer opp magnetisk jern til et visst punkt vil konstruksjonen inne i metallet forandre seg. hvordan den kjøler seg har også noe å si. det er det jeg vet
Ødelagt energi? Hvorfor mener du det? All energi du bruker til å varme opp vil vel bare gå ut i omgivelsene igjen, som varme, altså fremdeles energi.
ja, ødelagt, eller lavverdig energi, energien er mye vanskeligere å utnytte...
For all del, jeg kjenner til entropi (selv om det er noen år siden jeg studerte termodynamikk), men jeg oppfattet det ikke som at han mente det slik, men "ødelagt" som i "tilintetgjort"/borte.
Energi er konstant? Det kan ikke forsvinne, bare forandre form. Så man kan ikke ødelegge energi i den forstand at den forsvinner fra universet.
Joda, varmen vil lekke tilbake i omgivelsene. Det jeg mener er:
Magneten tiltrekker seg en jernbit. (her bygger den opp en energi som er lik den energien som trengs for og rive vekk jern biten)
Den avmagnetiseres og jernbiten faller ned (uten at man trenger og bruke energi på og dra vekk jernbiten.

Hadde man ikke varmet opp/avmagnetisert magneten måtte man ha brukt energi på og fjerne jernbiten.
ja, men man har jo gjort akkurat det; brukt energi på å varme opp magneten
Ok, jeg ser dilemmaet. Du "bruker" ikke noe energi på å løfte opp jernstykket, men du får et energipotensiale når jernstykket er løftet , og enten må det "lagres" noe energi (kanskje noe brukes til å endre strukturen inne i magneten, og på det viset "lagres"?), ellers, hvis all varmen går ut i omgivelsene igjen, kan det se ut som man har "fått" litt energi når jernstykket "slippes".
Ja, det er det jeg mener.
Sitat av atomet Vis innlegg
(kanskje noe brukes til å endre strukturen inne i magneten, og på det viset "lagres"?)
Vis hele sitatet...
Men, selv om det lagres noe varme i magneten tror jeg ikke den energien har noe sammenheng med om det var eller ikke var en jernbit som ble løftet av magneten. Så, jeg tror ikke det har noe og si.
Derfor skjønner jeg ikke hvor energien man "får" av og løfte jerbiten kommer fra.
Sist endret av estragon; 4. januar 2009 kl. 22:16.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Yo!

Spesifiserer og føyer til.
Sett at vi har to like magneter. Under den ene henger jernbit. Vi varmer opp begge. Jernbiten faller av, magnetismen blir borte, men bruker man mindre varme på den belastede magneten da?

Har en nesten maken problem, som jeg faktisk har laget garasjeeksperiment på.

Vi har to like bilfjær (brukte spiralfjæer til Toyota corolla 1.6 '84). Komprimerte den ene og stripset sammen i komprimert tilstand med grønne syrefaste strips. Senket begge fjærene i plastbøtte (ukomprimerte og komprimerte hver i sin egen bøtte) med like mye 40% saltsyre inni. Begge ble oppløst i løpet av ca 21 timer. Fikk vann, rust, hydrogen og varme. Måleinstrumentene var nok i det groveste laget (målte rust i grammer, varmen i Kjouler, gasset i m3 (ballong) og tiden med stoppeklokka), men resultatene ble noksa like. Så : hvor ble det av denne energien jeg lagra i fjæra ved å komprimere'n? Hadde jeg klippa stripsene, kunne'n løftet et tonn 18cm, nesten 0.2 tonn-meter altså. Burde vært synlig forskjell i måleresultatene.
energien i fjæra di vil jeg tippe bare har gått ut som bevegelsesenergi i syra di, altså ikke noe særlig å snakke om

correct me anyone!
I løpet av 21 timer så har helt sikkert varmen forsvunnet ut i rommet ihvertfall. Vil gjette mye på at temperaturen i bøttene dine endte opp på det samme som romtemperaturen.