Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1915
Trenger råd og tips fra noen som har peiling her, har søkt og lest en del, men det er minst like mange «hjelpsomme» informasjonssider som det er regler, så ikke alltid like greit å orientere seg.

Saken er det at jeg har fått et tilbud om å skrive for et utenlandsk nettsted mot betaling. Betalingen går via en online e-wallet som PayPal etc, og spørsmålet er da hva den enkleste/rimeligste måten det er for meg å gjøre dette «hvitt».

Har kommet så langt som at det er forskjell på det å være frilanser og drive eget foretak, men i praksis, hva vil være det beste/enkleste?

Lønna vil naturlig nok variere fra måned til måned, uten at jeg ser hvordan det skulle ha så mye å si. Dette blir uansett ved siden av dagjobben. Vil det være mulig å si at man er frilanser til skattemyndighetene og få betalt gjennom e-wallets? Hvordan gjøres dette i praksis mtp skatt?

Regnskapsevnene er dårlige og jeg ser for meg at å betale noen for å gjøre det vil spise mye av overskuddet i måneder med lav produksjon, men som frilanser trenger man ikke føre regnskap? Andre fordeler/ulemper med å være frilanser kontra drive eget firma?

I praksis vil det kreve Internett og en PC for å gjøre jobben, lite/ingen reisevirksomhet. Det jeg er ute etter er rett og slett den enkleste og beste måten å gjøre dette arbeidet hvitt, da jeg ikke ønsker å bli tilfeldig plukket ut en eller annen gang og få en helvetes baksmell.

Et siste spørsmål i vurderingen. Overføringen fra e-Wallet til bank krever et lite gebyr + valuttaveksling. Er dette noe det er mulig å få fradrag på?
Frilans i denne sammenheng så trekker de skatt. Du er ikke ansatt men har samme skattemessige forhold. Ikke samme rettigheter for fradrag som enk.

Enkeltpersonforetak, du betaler skatt og kan trekke fra dine utgifter.

Hvordan overføringen skjer kan jeg ikke helt se har noen betydning. Men utenlandske oppdrag vet jeg lite om.

Skattetaten, altinn og brreg er rett til kilden for informasjon.
Sist endret av Dough; 26. januar 2020 kl. 21:13.
Nei det tror jeg ikke blir helt korrekt Dough. For som frilanser for et utenlandsk foretak må han jo vel selv besørge skatten? Vet en som koder ad hoc for noen utenlandske kunder og han får alle penga selv, de som leier han trekker ikke noe skatt, han må selv rapportere skatt så han bruker regnskapsfører. Siden det er få bilag og veldig oversiktlig koster det lite ifølge ham.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Nei det tror jeg ikke blir helt korrekt Dough. For som frilanser for et utenlandsk foretak må han jo vel selv besørge skatten? Vet en som koder ad hoc for noen utenlandske kunder og han får alle penga selv, de som leier han trekker ikke noe skatt, han må selv rapportere skatt så han bruker regnskapsfører. Siden det er få bilag og veldig oversiktlig koster det lite ifølge ham.
Vis hele sitatet...
Som sagt er ikke utenlandsoppdrag min greie. Men generelt vil det da være enk. Som gjelder.

Frilans i skatteetaten er noe misvisende da f.eks jeg selv anser meg som frilanser med enk.

Hos skatteetaten er frilanser som nevnt en som mottar lønn uten arbeidskontrakt.

https://www.skatteetaten.no/bedrift-...tar-honorarer/

Er jo bare å ta en telefon til Skatteetaten...