Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2547
Hei,
Jeg trenger noen tips til å komme i gang med et programmering prosjekt, hvor jeg skal lese noen verdier, og få disse presentert i et X-Y-Z format.

Jeg er altså HELT grønn, null erfaring med programmering, og trenger derfor tips til hva jeg skal se på av programmerings språk, tips til hvordan jeg kan gå frem, og hva jeg absolutt ikke behøver å tenke på osv.

Jeg skal lese to verdier, GPS posisjoner, som X og Y, som leses fra en virtuell COM port, og en tredje verdi som jeg får fra feks en Arduino også via en virtuell COM port og som da skal være Z verdien.

Ut av disse, så klarer jeg meg egentlig med et tekst dokument hvor disse data blir presentert som feks:
"X ; Y ; Z"
"X ; Y ; Z"
"X ; Y ; Z"
"X ; Y ; Z"
osv..

Da skal jeg klare å behandle dataene selv ut i fra dette.

Ideelt sett så hadde jeg fått det inn i en grafisk fil, som var geo-referert, men dette ser jeg for meg at kan bli såpass avansert at jeg ikke skal begi meg ut på dette.

Z verdien skal jeg lese ut i fra et oppsett med magnetometer, men jeg har ikke helt klart for meg hvordan jeg skal løse dette HW-messig enda.
Dette er et prosjekt som jeg skal drive med noen måneder fremover mot sommeren, så jeg har forhåpentligvis litt tid til å klare å lære meg hvordan jeg skal programmere noe for å lese og lagre disse verdiene.

Krysser fingrene for at jeg får noen gode tips og råd her inne, da jeg vet det sitter mye folk med god kompetanse her
Ikke begynn med noens avansert med engang. Om du skal lære deg arduino spesifikt kan du bruke eksempel koden i arduino programmet og på arduino.cc
Du burde prøve deg litt frem med arduino først. Det ville nok også blitt lettere om x og y kunne gått gjennom arduino. Er det mulig ? Litt vanskelig å hjelpe når du ikke har begynt. Hva heter magnetometeret f.eks?
Alt er kun på ide-nivå foreløpig.
Og jeg skal ikke lære meg programmering sånn generelt, men jeg ønsker å lære meg programmering for å kunne gjennomføre dette her prosjektet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Leig ein under til å lage det for ein tusenlapp eller to.

Tingen er at slikt er trivielt når du kan programmering, men når du ikkje kan det veit du ikkje fornuftig måte å angripe det på ein gong - t.d. detaljer som at grafisk fil er nær vissvass, og at det enkleste nok er å få alle data frå samme kjelde for å sikre synkrone data, også viare.
Sitat av Skytteren Vis innlegg
Alt er kun på ide-nivå foreløpig.
Og jeg skal ikke lære meg programmering sånn generelt, men jeg ønsker å lære meg programmering for å kunne gjennomføre dette her prosjektet.
Vis hele sitatet...
Jeg syns Paul McWhorter er bra å begynne med. Ser han også har Lesson's om datalogging, GPS osv..

Arduino Lessons

Arduino der altså...
Sist endret av Dough; 3. mars 2019 kl. 22:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Leig ein under til å lage det for ein tusenlapp eller to.

Tingen er at slikt er trivielt når du kan programmering, men når du ikkje kan det veit du ikkje fornuftig måte å angripe det på ein gong - t.d. detaljer som at grafisk fil er nær vissvass, og at det enkleste nok er å få alle data frå samme kjelde for å sikre synkrone data, også viare.
Vis hele sitatet...
Jeg forsto ikke helt hva du mente med dette, men jeg skjønte såpass som at du anbefalte meg å leie inn noen til å lage dette programmet?
Hvem?
En som KAN programmere vel.
Trenger ikke mange timene for å forstå arduino. Er jo snakk om å bare lagre 3 verdier. Det er ikke mye kode. Man lærer ikke noe av å leie noen..