Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  43 6595
Hei. Har en kinkig sak her, og er veldig usikker på hva jeg bør gjøre videre.

Har slitt med depresjon i flere år, og røyket daglig cannabis ved siden av. Cannabis-delen har ikke vært et alvorlig problem, men jeg informerte allikevel legen om dette for å få alle kortene på bordet for å kunne få riktig behandling.

Jeg bor i Trondheim, og har en liten bi-jobb. Den innebærer å hjelpe vanskeligstilte mennesker en dag i uken, hender jeg må kjøre de rundt.

Før jeg informerte legen om cannabisbruket forklarte jeg svært tydelig at det er kritisk for meg å beholde denne jobben, da det er noen få timer i uken jeg faktisk klarer å tenke på andre ting. Jeg forklarte det da slik at om jeg for eksempel hadde et amfetamin-problem, vil hun da sladre til jobben eller noen andre? Nei sa hun soleklart, men mindre hun mistenkte at jeg var i fare for liv.

Får så ny time igjen uken etter, i går. Når jeg da kommer dit sier legen beklager for at hun tok feil, men hun er pliktig til å melde ifra. Hun tok førerkortet mitt i 6 mnd, noe som gjør at jeg ikke kan stille på den lille aktiviteten jeg faktisk har. Hun tok fra meg den eneste gleden jeg har i uka. legen er ung og sikkert nokså nyutdannet, og beklaget på det sterkeste men var allikevel pliktig til å melde.

Jeg vurderte å oppsøke hjelp for depresjonen i mange år, men nå som jeg først dro dit og virkelig trengte hjelp sitter jeg her nå uten førerkort, jeg må pisse reint i 6 mnd, og jeg har mistet de timene i uken jeg faktisk klarte å leve ok. Hva kan jeg gjøre videre? Min første pissings var i dag, var så forbannet og sliten at jeg ikke møtte opp.

Vil ikke at noe politi skal bli involvert. Hva kan jeg gjøre videre?
Det viktigste for meg er å bli frisk, cannabis-delen var kun noe jeg informerte om for å kunne få riktig hjelp. Å informere om det var det dummeste jeg har gjort. Nå sitter jeg her enda mer suicidal enn før, og er rimelig forbannet. Føler allikevel det ikke er mye jeg får gjort.

Noen som har noen råd her?
Anonym bruker
"Lettet Satyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har dessverre ingen råd her men vil si tusen takk for at du skrev det, har lenge hatt lyst til å fortelle psykologen min at jeg sliter litt med rus men jeg vil heller ikke miste lappen. Så da holder jeg kjeft.
Kanskje ikke det du vil høre men: legg røyken på hylla, piss reint i 6 mnd. Søk så om å få lappen mot at du fortsetter å møte på random pissings 4-6 ganger i året i opptil 3 år.

Sliter du med depresjoner er det uansett bra for deg å kutte cannabis til du er frisk.
Trådstarter
4 5
Ville nok droppet det ja, med mindre det er kritisk for deg å slutte med rusen. Ruspolitikken fungerer dessverre ikke optimalt her i landet..
Føler med deg, men hvis du sliter med en depresjon og rusproblemer er jo det å slutte med rus en ganske sentral og riktig ting å gjøre. Enig med det LaidBackJack skriver her.

Hva slags tilbud fikk du annet enn pissings?
Fikk du noe hjelp til å takle depresjonen?

Lykke til
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av knert Vis innlegg
Ville nok droppet det ja, med mindre det er kritisk for deg å slutte med rusen. Ruspolitikken fungerer dessverre ikke optimalt her i landet..
Vis hele sitatet...
?? Glemte du anonymknappen? Høres ikke helt legitimt ut dette, selv om det garantert kunne skjedd selfølgelig.
Sist endret av Quakecry; 17. januar 2019 kl. 23:11.
Anonym bruker
"Forferdet Basilisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du røyker daglig?
Og noen ganger kjører du bil etterpå?
Mens du er høy?

At du mista lappen får det til å høres ut som at systemet funker gullendes godt etter mitt syn.
Synd du sliter men det unnskylder ikke faren du utsetter andre for med ruskjøring.

Du får prøve å følge opplegget da vettu, så kanskje du får det bedre til syvende og sist.
Isteden for å være vrang og ikke møte opp.
Hei. Beklager så mye at du ikke har fått hjelpen du trenger. Og mener at det er unødvendig å ta fra deg lappen pga røykingen. Skjønner at det er noe dritt.. men livet er hardt! Det er vanskelig å leve...

Men:
Sitat av knert Vis innlegg
Har slitt med depresjon i flere år, og røyket daglig cannabis ved siden av.
Vis hele sitatet...
Jeg har fått det mye bedre med meg selv etter at jeg sluttet å røyke. Slutta frivillig forsåvidt.

Kanske du har godt av 6 mnd uten...?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Du røyker daglig?
Og noen ganger kjører du bil etterpå?
Mens du er høy?

At du mista lappen får det til å høres ut som at systemet funker gullendes godt etter mitt syn.
Synd du sliter men det unnskylder ikke faren du utsetter andre for med ruskjøring.

Du får prøve å følge opplegget da vettu, så kanskje du får det bedre til syvende og sist.
Isteden for å være vrang og ikke møte opp.
Vis hele sitatet...


Snakk om og vri på ting a... TS har vel aldri skrivi at han kjører i rus?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Du røyker daglig?
Og noen ganger kjører du bil etterpå?
Mens du er høy?

At du mista lappen får det til å høres ut som at systemet funker gullendes godt etter mitt syn.
Synd du sliter men det unnskylder ikke faren du utsetter andre for med ruskjøring.

Du får prøve å følge opplegget da vettu, så kanskje du får det bedre til syvende og sist.
Isteden for å være vrang og ikke møte opp.
Vis hele sitatet...
Ikke vær så jævla dømmende da. Det er jo ikke sikkert at han noen sinne har kjørt ruset.

Du har en frekk tone angående et tema du tydeligvis ikke skjønner deg på...
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Du røyker daglig?
Og noen ganger kjører du bil etterpå?
Mens du er høy?

At du mista lappen får det til å høres ut som at systemet funker gullendes godt etter mitt syn.
Synd du sliter men det unnskylder ikke faren du utsetter andre for med ruskjøring.

Du får prøve å følge opplegget da vettu, så kanskje du får det bedre til syvende og sist.
Isteden for å være vrang og ikke møte opp.
Vis hele sitatet...
Tulling på to bein. Hvor står det at han kjører rusa?
Sitat av knert Vis innlegg
Ville nok droppet det ja, med mindre det er kritisk for deg å slutte med rusen. Ruspolitikken fungerer dessverre ikke optimalt her i landet..
Vis hele sitatet...
Sitat av Quakecry Vis innlegg
?? Glemte du anonymknappen? Høres ikke helt legitimt ut dette, selv om det garantert kunne skjedd selfølgelig.
Vis hele sitatet...
Hva skjer her nå?
Er dette en slags "hidden agenda" tråd?
Sist endret av Spaceman; 17. januar 2019 kl. 23:23.
Her prøver Knert å søke hjelp ang depresjoner og er ærlig med legen ang rus. Så nevner dere at han skal følge rusplanen til legen. Det hjelper ingen å gå på urinprøver i 6 mndr. I hannes situasjon gjør det kanskje vondt verre. Som jeg forsto det så ville ikke legen sette deg på urinprøver, men heller hjelpe deg på veien. Men dessverre så har legene et regelverk de må følge. Nå må du bare følge de 6 månedene. Selv vært der og er ikke morsomt. Ble tatt opp til urinprøve rett etter nyttår og var selvfølgelig ikke ren, men sa bare at det skjedde engang når jeg var full. Hun sa det var greit, og at vi skulle ta en samtale om rus. Bare et lite tips når dine 6 måneder er ute.

Dessverre fungerer ikke dagens ruspolitikk.
Sitat av GodMorgenJuice Vis innlegg
Det hjelper ingen å gå på urinprøver i 6 mndr. I hannes situasjon gjør det kanskje vondt verre.
Vis hele sitatet...
Slutt å vas, bare fordi du liker å fyre en så betyr ikke det at alle har godt av det.
Noen trenger faktisk å komme seg av for å komme seg videre i livet.
Sist endret av Kjelldriver; 17. januar 2019 kl. 23:49.
Anonym bruker
"Forferdet Basilisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av GodMorgenJuice Vis innlegg
Tulling på to bein. Hvor står det at han kjører rusa?
Vis hele sitatet...
Tulling indeed.
Når han sier at han røyker daglig og så forteller om småjobben sin som involverer kjøring så sier det seg selv.
Sitat av Kjelldriver Vis innlegg
Slutt å vas, bare fordi du liker å fyre en så betyr ikke det at alle har godt av det.
Noen trenger faktisk å komme seg av for å komme seg videre i livet.
Vis hele sitatet...
Kanskje dårlig formulert, Unnskyld for det. Mente ikke at han skal fortsette å røyke. Men at legen bør hjelpe han istede for å sette han på urinprøver
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Tulling indeed.
Når han sier at han røyker daglig og så forteller om småjobben sin som involverer kjøring så sier det seg selv.
Vis hele sitatet...
1 Gang i uka kjørte TS... Tenker og håper han holder seg nykter da..
Trådstarter
4 5
Til dere som lurte på om jeg kjører ruset, nei. Det har jeg aldri gjort, og kunne aldri vurdert å gjøre det heller. Hadde fått alt for mye angst, så det hadde vært helt uaktuelt. Selvfølgelig ser jeg den at det er farlig med cannabis og trafikk, men jeg røyker aldri samme dag jeg skal ut i trafikken. Om jeg kjører bil dagen etter merker jeg ikke særlig forskjell, merker evt mer forskjell om jeg har sovet dårlig.

Og sitatet "Ville nok droppet det ja, med mindre det er kritisk for deg å slutte med rusen. Ruspolitikken fungerer dessverre ikke optimalt her i landet.." var ment til anonym bruker, første svar i tråden.
Sist endret av knert; 18. januar 2019 kl. 00:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av GodMorgenJuice Vis innlegg
Kanskje dårlig formulert, Unnskyld for det. Mente ikke at han skal fortsette å røyke. Men at legen bør hjelpe han istede for å sette han på urinprøver
Vis hele sitatet...
Tro det eller ei, men legen hjelper med å sette TS på urinprøver.

TS må ikke ta urinprøver, det er ingen tvang.
Men om ts vil være en aktiv del av samfunnet så må ts bare finne seg i å gå på de prøvene, ts vil da få et klarere hode om ts holder seg ren, ts vil få det lettere iforhold til depresjons og det som følger med på det lasset, ts vil mest sannsynlig bli helt frisk fordi det er lettere å finne veien ut av depresjon når man er nykter enn hva det er når man går i tåka. Selvfølgelig med mindre ts er kronisk depressiv og har vært lei seg hele livet, noe jeg tviler på.
De fleste andre typer depresjon forsterkes av cannabis.

Sitat av knert Vis innlegg
Til dere som lurte på om jeg kjører ruset, nei. Det har jeg aldri gjort, og kunne aldri vurdert å gjøre det heller. Hadde fått alt for mye angst, så det hadde vært helt uaktuelt. Selvfølgelig ser jeg den at det er farlig med cannabis og trafikk, men jeg røyker aldri samme dag jeg skal ut i trafikken.
Vis hele sitatet...
Jeg tror du lyver her, du nevner daglig røyking og det gjør deg til en klassisk stoner og alle stonere sier det du skriver nå, jeg kjører jo ikke når jeg er stein? bare når jeg ikke føler meg stein.

Det er ikke meningen å være kvass her, men jeg vet veldig godt hva det vil si å være stoner og depressiv, i et land hvor det er ulovelig å bruke cannabis så går de hånd i hånd.
Sist endret av Kjelldriver; 18. januar 2019 kl. 00:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
4 5
Sitat av Kjelldriver Vis innlegg
Tro det eller ei, men legen hjelper med å sette TS på urinprøver.

TS må ikke ta urinprøver, det er ingen tvang.
Men om ts vil være en aktiv del av samfunnet så må ts bare finne seg i å gå på de prøvene, ts vil da få et klarere hode om ts holder seg ren, ts vil få det lettere iforhold til depresjons og det som følger med på det lasset, ts vil mest sannsynlig bli helt frisk fordi det er lettere å finne veien ut av depresjon når man er nykter enn hva det er når man går i tåka. Selvfølgelig med mindre ts er kronisk depressiv og har vært lei seg hele livet, noe jeg tviler på.
De fleste andre typer depresjon forsterkes av cannabis.



Jeg tror du lyver her, du nevner daglig røyking og det gjør deg til en klassisk stoner og alle stonere sier det du skriver nå, jeg kjører jo ikke når jeg er stein? bare når jeg ikke føler meg stein.

Det er ikke meningen å være kvass her, men jeg vet veldig godt hva det vil si å være stoner og depressiv, i et land hvor det er ulovelig å bruke cannabis så går de hånd i hånd.
Vis hele sitatet...

Kan med hånda på hjertet jeg aldri har kjørt ruset. Aldri. Jeg venter alltid til jeg kommer hjem på kvelden og ikke har flere gjøremål. Ser ingen grunn til å lyve om det her på forumet. Jeg søker kun råd, og oppgir situasjonen eksakt som den er. Om jeg hadde kjørt ruset hadde det selvfølgelig vært noe helt annet.
Anonym bruker
"Misunnelig Kentaur"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Dette er grunnen til at jeg ikke tør gå til legen med mitt alkoholproblem.
Ryker lappen ryker jobben.
Sitat av knert Vis innlegg
Kan med hånda på hjertet jeg aldri har kjørt ruset. Aldri. Jeg venter alltid til jeg kommer hjem på kvelden og ikke har flere gjøremål. Ser ingen grunn til å lyve om det her på forumet. Jeg søker kun råd, og oppgir situasjonen eksakt som den er. Om jeg hadde kjørt ruset hadde det selvfølgelig vært noe helt annet.
Vis hele sitatet...
Jeg kjenner en tidligere alkoholiker. Han har kjørt mye i fylla da med moped. Faktisk så mye, at påtalemyndighetene vurderte forvaringsdom en stund. Nok om det.

Han fikk et (u)lykketreff for noen år siden. Han fikk diagnosen diabetes 2, og den beskjeden "hvis du ikke gir deg med å drikke nå, er du død innen x antall måneder". Han har vært tørr siden det, etter det jeg vet. Hatten av for det!

Fram til poenget. Dette skjedde på 90-tallet et sted. Han likte jo, å ha seg en solid fest på helgene, og gjerne ellers også. Men denne gangen så skulle han på jobb om morgenen (vernet bedrift). Så han ga seg med å drikke klokka 24. Kjørte mopeden til arbeid, og kom inn. Sjefen så han var litt vassen i øynene, så sjefen sa at han var full. Han nektet, og kvitterte at han hadde sluttet å drikke kl. 24. Sjefen ga seg heller ikke. Det endte opp med, at sjefen kjørt han til legen. De tok blodprøve, sammen med motorikktester. Motorikktestene besto han med glans. Han følte seg helt edru. Men etter en del dager, så kom svaret av blodprøva...
3,47 i promille...

Var han edru eller påvirket?

Selvsagt var han klart påvirket! Om du føler deg ikke påvirket, så har det ingen ting å si, når du har da mest sannsynlig ei dynge med et rusgivende stoff i kroppen din! Du har klart kjørt i påvirket tilstand.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Dette er grunnen til at jeg ikke tør gå til legen med mitt alkoholproblem.
Ryker lappen ryker jobben.
Vis hele sitatet...
Hvis du har et såpass stort alkoholproblem at du vil gå til legen bør du jo prioritere helsen din. Suger det? Joda, men på sikt kan du få mye mer å bekymre deg for enn lappen. Eller risikere at lappen/jobben ryker pga. drikkingen uten at du fikk spurt om ansvarlig hjelp først.
Alkohol sitter jo lenge i kroppen og påvirker formen ganske lenge etter inntak. Siden det er sosialt akseptert er det ikke uvanlig for vanlige helge-drikkere å tenke "de vinglassene er vel ute av systemet nå, trygt å kjøre nå" formiddagen etterpå osv., men det funker ikke så lett å tenke sånn når man setter seg bak rattet. Veien til helvete er brolagt med gode intensjoner som man sier.
Flott å høre at du har mistet sertifikatet med tanke på du røyker daglig, samtidig som du har en deltidsjobb som innebærer kjøring.

Ta deg sammen, kutt ut rus, skaff deg en ny jobb og få gode rutiner med kosthold,trening og sosiale aktiviteter.
Du har ikke lappe mer, ved mindre du har unger kan du prøve å legge deg helt åpen for helsevesenets behandling.
Ta ansvar og piss reint selv om det er hardt. Ville fortsatt å plage den legen tho, be hun sende deg til utredning umiddelbart siden hun har vært en sånn fitte og ødelagt alt for deg allerede (bare vær litt sånn i attituden). Ikke vært gjennom utredning selv men virker interessant. Kan også være en motivasjon til å først pisse rent, da de ofte krever noen mnder med urinprøver under utredning. Videre her kan du få riktig hjelp og bli evt. stilt diagnoser, søke om ung ufør eksempelvis om du kvalifiserer og da kan du jo egentlig gjøre akkurat hva du vil uten bekymringer da du vil være finansiell uavhengig. Du virker ihvertfall som du kvalifiserer til statlig økonomisk støtte og også hjelp til å ut i arbeidspraksis om ønskelig. Du har masse rettigheter og muligheter, ikke gi opp. Du er offer for en feilslått og totalitær politikk. Helt for jævlig dumt at de skal ta lappen og kalle en som røyker seg en joint kun på kvelder og aldri før kjøring "uedruelig". Faen, gjør meg sint altså..
Master debater
Dekilaz's Avatar
Sitat av playboyboler89 Vis innlegg
Ta ansvar og piss reint selv om det er hardt. Ville fortsatt å plage den legen tho, be hun sende deg til utredning umiddelbart siden hun har vært en sånn fitte og ødelagt alt for deg allerede (bare vær litt sånn i attituden). Ikke vært gjennom utredning selv men virker interessant. Kan også være en motivasjon til å først pisse rent, da de ofte krever noen mnder med urinprøver under utredning. Videre her kan du få riktig hjelp og bli evt. stilt diagnoser, søke om ung ufør eksempelvis om du kvalifiserer og da kan du jo egentlig gjøre akkurat hva du vil uten bekymringer da du vil være finansiell uavhengig. Du virker ihvertfall som du kvalifiserer til statlig økonomisk støtte og også hjelp til å ut i arbeidspraksis om ønskelig. Du har masse rettigheter og muligheter, ikke gi opp. Du er offer for en feilslått og totalitær politikk. Helt for jævlig dumt at de skal ta lappen og kalle en som røyker seg en joint kun på kvelder og aldri før kjøring "uedruelig". Faen, gjør meg sint altså..
Vis hele sitatet...

TS har vel ødelagt for seg selv. Han/hun har angst, depresjon og røyker cannabis daglig. I tillegg beskriver han/hun at bilkjøring ikke lar seg kombinere med cannabis grunnet angst. Røyker man cannabis daglig har man enten et avhengighetsproblem eller behov for selvmedisinering (disse går gjerne hånd i hånd). Om TS skal bli frisk, så er cannabis det første som må gå.



Jeg skjønner heller ikke hva som menes med "feilslått og totalitær politikk". Alkohol er et lovlig rusmiddel, men ikke noe som kan kombineres med bilkjøring. Når det gjelder cannabis, så er evnen til å løse komplekse problemer hemmet i alle fall i 5 timer etter siste inntak
Anonym bruker
"Sjokkert Ørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Dekilaz Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Kompleks problemløsning er vel ikke så aktuelt i trafikken akkurat, der er det vel heller ferdigheter som planlegging og reflekser som teller mest. Risikoen for skade ved å kjøre under cannabispåvirkning øker med 70 %, tilsvarende økningen hos en edru person når det er mørkt ute.

Til TS: Du har sikkert godt av en pause. Mange blir deppa av cannabis, så dette kan være en tvungen inngang til et nytt og bedre liv. Forstår at det er fornedrende, men kan det være mulig å kontakte arbeidsgiver og få brukere hvor bilkjøring ikke er relevant?
Sitat av Dekilaz Vis innlegg
TS har vel ødelagt for seg selv. Han/hun har angst, depresjon og røyker cannabis daglig. I tillegg beskriver han/hun at bilkjøring ikke lar seg kombinere med cannabis grunnet angst. Røyker man cannabis daglig har man enten et avhengighetsproblem eller behov for selvmedisinering (disse går gjerne hånd i hånd). Om TS skal bli frisk, så er cannabis det første som må gå.



Jeg skjønner heller ikke hva som menes med "feilslått og totalitær politikk". Alkohol er et lovlig rusmiddel, men ikke noe som kan kombineres med bilkjøring. Når det gjelder cannabis, så er evnen til å løse komplekse problemer hemmet i alle fall i 5 timer etter siste inntak
Vis hele sitatet...
Om man drikker 1-2 pils hver kveld får man likevel lov å kjøre bil? Så hva er det som er så uforståelig? Sier du at narkotikapolitikken i Norge er bra som den er og at ingen rus reform er nødvendig? Isåfall burde du sjekke deg selv. Sier jo at han burde gå på urinprøvene, har ikke sagt noe annet, men at han nødvendigvis har ødelagt for seg selv er ikke et faktum, du vet ingenting om hans situasjon. Å røyke cannabis kan være bedre enn å ta sitt eget liv, jesus.. Gå og drikk den skitne ølen din mens du hyklerisk ser på "narkotika" som forbudt og farlig i den ignorante tåka di.
Master debater
Dekilaz's Avatar
Sitat av playboyboler89 Vis innlegg
Om man drikker 1-2 pils hver kveld får man likevel lov å kjøre bil? Så hva er det som er så uforståelig? Sier du at narkotikapolitikken i Norge er bra som den er og at ingen rus reform er nødvendig? Isåfall burde du sjekke deg selv. Sier jo at han burde gå på urinprøvene, har ikke sagt noe annet, men at han nødvendigvis har ødelagt for seg selv er ikke et faktum, du vet ingenting om hans situasjon. Å røyke cannabis kan være bedre enn å ta sitt eget liv, jesus.. Gå og drikk den skitne ølen din mens du hyklerisk ser på "narkotika" som forbudt og farlig i den ignorante tåka di.
Vis hele sitatet...

Snakker om å ikke ha grunnlag for å uttale seg... Nå tillegger du meg en hel del egenskaper som du ikke har noe grunnlag for å tillegge meg. Særlig har jeg ikke uttalt meg om mitt syn på rusreform, da jeg ikke ser på det som relevant i denne diskusjonen.


Jeg mener simpelthen at man ikke skal kjøre bil i ruspåvirket tilstand, uavhengig av om det inntatte stoffet er lovlig å bruke eller ikke.

I tillegg vil jeg påstå at daglig bruk av rusmidler er uheldig, og at cannabisbruk i TS' situasjon er problematisk. Han har angst fra tidligere, og hans angstnivå øker tydeligvis når han bruker cannabis. Angst og depresjon er tett relatert, og på meg virker det som om TS har havnet i en "ond sirkel".


Jeg er naturligvis helt enig i at det er bedre å røyke cannabis enn begå selvmord, men jeg synes det er merkelig å skulle sammenlikne de to. For øvrig viser tilgjengelig data at bruk av cannabis sannsynligvis øker risikoen for å ta sitt eget liv.
Sist endret av Dekilaz; 20. januar 2019 kl. 16:12.
Sitat av Dekilaz Vis innlegg
Snakker om å ikke ha grunnlag for å uttale seg... Nå tillegger du meg en hel del egenskaper som du ikke har noe grunnlag for å tillegge meg. Særlig har jeg ikke uttalt meg om mitt syn på rusreform, da jeg ikke ser på det som relevant i denne diskusjonen.


Jeg mener simpelthen at man ikke skal kjøre bil i ruspåvirket tilstand, uavhengig av om det inntatte stoffet er lovlig å bruke eller ikke.

I tillegg vil jeg påstå at daglig bruk av rusmidler er uheldig, og at cannabisbruk i TS' situasjon er problematisk. Han har angst fra tidligere, og hans angstnivå øker tydeligvis når han bruker cannabis. Angst og depresjon er tett relatert, og på meg virker det som om TS har havnet i en "ond sirkel".


Jeg er naturligvis helt enig i at det er bedre å røyke cannabis enn begå selvmord, men jeg synes det er merkelig å skulle sammenlikne de to. For øvrig viser tilgjengelig data at bruk av cannabis sannsynligvis øker risikoen for å ta sitt eget liv.
Vis hele sitatet...
Har heller ikke oppfordret noen til å kjøre bil i ruspåvirket tilstand eller bruke rusmidler på daglig på basis, bare sammenlignet to rusmidler og kan påpeke at, selv om det ikke er heldig, finnes det nok plenty av folk med lappen som drikker noen pils daglig. At et så vagt stoff som cannabis liksom skal være vippepunktet som fører til at han tar sitt eget liv er bare vas. Det er situasjon og relasjoner som her spiller størst rolle, og hans situasjon ble ikke akkurat noe bedre av statens reaksjon. Kanskje er det nødvendig med strenge prosedyrer akkurat angående bilkjøring men uansett, at dere sitter som voksne folk å ber han skjerpe seg og sier at det er cannabisen sin skyld blir for dumt. Det er nok snakk om en dysfunksjonell familie sin skyld og man kan ikke bare be noen ta seg sammen, skaffe seg rutiner, "slutt med rusen så blir alt automatisk bra". Det er så standard dritt familier som har behandlet ungen sin så shit at h*n velger å ta selvmord, så sitter familien å later som de griner mens de sier "åå den rusen altså, det var rusen som tok h*n, buhuu, cannabis, ulovlig farlig narkotika, vi gjorde ingenting galt som foreldre, det var rusen".

Sjekk rat park experiment:
https://www.youtube.com/watch?v=ao8L-0nSYzg
Sitat av playboyboler89 Vis innlegg
Det er nok snakk om en dysfunksjonell familie sin skyld og man kan ikke bare be noen ta seg sammen, skaffe seg rutiner, "slutt med rusen så blir alt automatisk bra". Det er så standard dritt familier som har behandlet ungen sin så shit at h*n velger å ta selvmord, så sitter familien å later som de griner mens de sier "åå den rusen altså, det var rusen som tok h*n, buhuu, cannabis, ulovlig farlig narkotika, vi gjorde ingenting galt som foreldre, det var rusen".
Vis hele sitatet...
Denne venta jeg på. Det er jo selvfølgelig familien som har skylda for alt. Jeg skal ikke si at familien ikke har noe å si, men mitt inntrykk er at det kommer nok rusmisbrukere fra "normale" familier på samme måte som det sikkert kommer "normale" barn fra rus-familier. Og med "normal" så mener jeg ikke-rus-misbrukere, det er ikke negativt ment, selvom sikkert noen vil se det slik.
Sitat av playboyboler89 Vis innlegg
At et så vagt stoff som cannabis liksom skal være vippepunktet som fører til at han tar sitt eget liv er bare vas.
Vis hele sitatet...
Du viser liten kunnskap.

Cannabis er et potent rusmiddel. Det kan ofte fungere som en trigger for å utløse mentale lidelser, noe som kan resultere i selvmord.

Sitat av playboyboler89 Vis innlegg
Det er nok snakk om en dysfunksjonell familie sin skyld og man kan ikke bare be noen ta seg sammen, skaffe seg rutiner, "slutt med rusen så blir alt automatisk bra". Det er så standard dritt familier som har behandlet ungen sin så shit at h*n velger å ta selvmord, så sitter familien å later som de griner mens de sier "åå den rusen altså, det var rusen som tok h*n, buhuu, cannabis, ulovlig farlig narkotika, vi gjorde ingenting galt som foreldre, det var rusen".
Vis hele sitatet...
Det er nesten litt skremmende at du er født i 1989 og har en så tilsynelatende klar mening om noe du ikke vet.

Her viser tre jenter på 13 år innsikt over din forstand - de stiller nemlig spørsmål om noe de ikke vet. Les denne lenken for å intellektualisere deg selv:

https://www.ung.no/oss/rusmidler/175115.html

Peace.
Å kjøre bil ruset på hasj er omtrent like farlig som å kjøre om natten, ref. Folkeopplysningen på NRK.
Sitat av venstrehook Vis innlegg
Å kjøre bil ruset på hasj er omtrent like farlig som å kjøre om natten, ref. Folkeopplysningen på NRK.
Vis hele sitatet...
Hasj rus er som alkoholrus
Anonym bruker
"Farlig Nebbhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av venstrehook Vis innlegg
Å kjøre bil ruset på hasj er omtrent like farlig som å kjøre om natten, ref. Folkeopplysningen på NRK.
Vis hele sitatet...
Røyket hasj av og på i 10 år og er ikke helt enig i det utsagnet.
Røyker du daglig er det som regel ikke noe problem, røyka daglig i 5 år og kjørte bil hver dag(påvirket) uten en eneste ulykke.

Hvis du derimot ikke røyker daglig og blir meget påvirket kan det være langt verre enn å kjøre om natten. Når jeg har hatt pause for så å røyke igjen har jeg måttet vente flere timer før jeg har følt meg klar for kjøring. Men alkohol ville jeg aldri satt meg i bilen etter 2 halvlitere uten toleranse, ekstremt mye farligere å kjøre i fylla.
Anonym bruker
"Firkantet Hamløper"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Som daglig røyker var det aldri noe problem å kjøre, da jeg ikke ble ruset av det.
Nå derimot, som jeg røyker et par ganger i året, er det alt for risikabelt, og føler meg ikke klar nok før 6+timer etter inntak. Jeg venter dog min 48t da jeg er livredd spyttprøver.
Cannabisen er ikke et problem, men du er ikke villig til å droppe det for det du selv sier er det eneste som gjør det litt glad, hmm. Høres veldig ut som en som er rusavhengig og forskning viser at angst forverres av cannabis. Det skumle her er at det du tror er din beste venn (cannabis) egentlig er din verste fiende. Den dagen du virkelig forstår det, så tror jeg livet ditt kan bli bedre. Lykke til, håper du klarer deg. PS. Dumt at legen var så inkompetent som feilinformert deg, samtidig må jeg si jeg er glad du ikke skal kjøre bil under/etter rus. Er dessverre altfor glad i mennesker.
Cannabis kan virkelig mate en depresjon med tiltaksløshet og mangel av motivasjon. Jeg tror ikke at daglig bruk av cannabis gjør vel for spesielt mange mennesker, spesielt de som måtte lide av depresjon. Jeg personlig vil anbefale deg å slutte å røyke til urinprøvene er ferdig og samtidig prøve å bemerke hvordan du føler deg etter noen uker uten cannabis kontra hvordan du føler deg nå.
Sist endret av Relevant; 21. januar 2019 kl. 21:56. Grunn: Absolutt skitings
Sitat av Dekilaz Vis innlegg
For øvrig viser tilgjengelig data at bruk av cannabis sannsynligvis øker risikoen for å ta sitt eget liv.
Vis hele sitatet...
Det er ikke helt sant engang.

Studien du linket, referte til at det er potensial for at det er tilfellet. I tillegg står det konsekvent at det er karaktisert av eksterne faktorer, og overhode ikke cannabisen i seg selv som ville pålagt en slik effekt;
Overall, those who attempt or complete suicide are characterized by additional risk factors such as mood disorders, stressful life events, interpersonal problems, poor social support, lonely lives, and feelings of hopelessness.


Det er viktig å skille mellom nettopp dette. Fordi, det er ikke cannabisen sin "feil" at det skjer, det er individet. Akkurat som at det ikke er alkoholen sin feil, men individet.

Så å si alle rusmidler vil kunne få fram følelser om selvmord, om du underliggende har slike følelser/tendenser. Det er helt irrelevant hva slags rusmiddel det er, og det gir null mening å skulle legge skyld på det. Synes personlig at denne studien er totalt meningsløs av den grunn.

Jeg virker kanskje litt kverrulant som retter på deg her, men det er fryktelig viktig for å ikke mistolke effektene av disse midlene. Fordi, den tankegangen der har bl.a. skapt den nåværende rusreformen vi har i dag, som koster samfunnet millioner av kroner i rehabilitering, fengsling, politiressurser, overdoseinnleggelser, sykehusopphold etc.
Sist endret av Sopphuet; 21. januar 2019 kl. 22:07.
Kjære knert. Håper du leser dette i sin helhet og skjønner at jeg sier dette med empati (kjenner meg igjen i mange deler av situasjonen du beskriver) og gode intensjoner. Samtidig har jeg utdannelse i psykologi (kun bachelor), så jeg har også noe faglig kunnskap på området.

Du sier du har slitt med depresjoner i flere år, kanskje har du lidd lenge i stillhet. Endelig bestemmer du deg for å få orden på livet og søker hjelp. Først og fremst vil jeg berømme deg for denne avgjørelsen. Dette krever en utrolig indre styrke som jeg tror mange ikke er klar over eller velger å anerkjenne. Videre vil jeg si at det er ikke nødvendigvis slik at cannabis-bruk er grunnen til eller bidrar til akkuratt din depresjon. Det finnes tusenvis av vitenskapelige studier om akkuratt dette, med noe motstridende konklusjoner. Du kan for eksempel være genetisk utsatt for depresjon og cannabis-bruk kan ha utløst dette. Det kan hende din depresjon skyldes noe annet og at cannabis gjør det verre, eller at du selv-medisinerer med rusen som cannabis gir. Noen opplever lettelser av symptomer på depresjon ved kontrollert bruk. Dette er bare noen av de mulige tilfellene og det er omtrent umulig å si hva som er tilfellet for deg. Det var derfor både riktig og viktig at du var ærlig om dette med fastlegen din, for å få så mye klarhet i situasjonen som mulig; på denne måten kan fastlege og eventuelt andre spesialister kan hjelpe deg så godt som mulig. Jeg har også en viss forståelse av at du føler deg forrådt når du tok en stor risiko ved å gi fastlegen denne informasjonen, og at dette ga alvorlige konsekvenser, til tross for hva fastlegen hadde lovet deg på forhånd av tilståelse. Det oppleves sikkert som urettferdig, som om du har blitt lyvet for. De forteller deg noe, og gjør det motsatte.

På den andre siden gjorde legen strengt talt, teknisk sett, det h*n hadde plikt til i forhold til lovlige og etiske rettningslinjene gitt i sitt yrke, fordi legen hadde meldeplikt i tilfellet du beskriver. Uansett hvor urettferdig det føles, må du forstå at legen gjorde det som strengt talt var etisk og lovlig riktig. Enkelte vil selvfølgelig argumentere at legen burde vist medmenneskelighet, sett den andre veien, og latt deg beholde det du beskriver som den eneste gleden du har igjen i livet. Jeg mener at legen din burde vært ærlig fra starten av, men at h*n tok riktig avgjørelse ved å midlertidig ta fra deg førerkort og forlange rene urinprøver over en viss periode for å få det igjen. Når du bruker cannabis over lengere tid, til daglig, mister du til dels evnen til å ta en objektiv vurdering av egne evner til å kjøre. Du kan ha minsket reaksjonstid og redusert vurderingsevne uten å nødvendigvis føle deg ruset, uavhengig av om du ikke faktisk røyker samme dagen som du kjører. Bare fordi du ikke har hatt ett trafikkuhell, er ikke dette bevis på at du ikke var påvirket. På det grunnlaget valgte legen din å inndra førekortet ditt midlertidig for å være på den sikre siden.

Uansett hvor enig eller uenig du er i det jeg skriver ovenfor, hvor urettferdig behandling du mener du har fått (noe jeg til en viss grad er enig med deg i), og hvor ille depresjonen er nå, kan du ikke gå tilbake og gjøre om på det som allerede er gjort. Selvfølgelig ønsker du nå at du hadde holdt cannabis-bruket for deg selv, men det er for sent å ta tilbake tilståelsen. Du kan bokstavlig talt bare gå fremover, og slik som jeg ser det, har du i det store og det hele to alternativer. Du kan enten legge deg flat for depresjonen og la den kjøre rett over deg, det er det aller enkleste. Det andre du kan gjøre er å tenkte tilbake til før du gikk til fastlegen, og ta tilbake det utrolige motet du måtte ha hatt for å søke hjelp til å begynne med, for det var faen meg modig gjort, og noe jeg har enorm respekt for. Om du føler det er nødvendig, bytt fastlege. Dette tror jeg du kan gjøre opp til to ganger i året under dagens regelverk. Deretter forklarer du omstendighetene, inkludert det du har fortalt her, og samarbeider totalt i forhold til urinprøvene du kreves å gi til legen for å få tilbake førerkortet. Dette innebærer selvfølgelig at du må holde deg helt ren i hele perioden. Denne tiden burde du benytte til å be fastlege om andre ressurser til å takle situasjonen du befinner deg i. Det innebærer sannsynligvis henvisning til psykolog og/eller psykiater, hvor du kan få utrettet en formell diagnose og behandlingsplan. Dette er den beste sjansen du har for å få tilbake førerkort og jobb kjappest mulig, kontrollere depresjonen, og leve et lykkeligere liv i lengden. Hvis dette høres ut som noe du ikke kan gå med på, fordi det innebærer at du ikke kan bruke cannabis på et halvt år, må du nok gjøre enda en modig ting: innrømme for deg selv at du er blitt avhengig. Om du er villig til å ofre førerkort, jobb, mental helse, og sjansen for å få ett bedre liv i lengden, sånn at du kan fortsette å røyke cannabis til daglig, da er du høyst sannsynlig avhengig. Beklager om dette er noe som er vanskelig for deg å høre. Jeg sliter selv med depresjon, angst, og (før i tiden) altfor mye cannabis-bruk. I tillegg et snev av faglig kunnskap på området som følge av utdannelse. Dette er min ærlige mening og det var vel strengt talt det du ba om da du startet tråden.

Når det er sagt, håper jeg du ikke ser på svaret mitt som dømmende, eller at jeg ser ned på deg på noen som helst måte. Jeg har også en lang vei å gå når det gjelder å takle mine egne problemer på en sunn og konstruktiv måte, og er ikke på noen som helst måte "bedre enn deg". Hvis du noen gang vil prate om problemene dine, hva enn du bestemmer deg for å gjøre, kan du gjerne snakke med meg ved å sende meg en privat melding her på forumet. Jeg er ingen lege eller psykolog, men jeg lover å ikke dømme deg, uansett hvilke valg du tar, og skal alltid gi deg en dønn ærlig mening. Bare vit at døra står åpen. Håper du kommer deg igjennom denne utrolige tøffe perioden i livet ditt; ønsker deg alt godt. Lykke til
Master debater
Dekilaz's Avatar
Sitat av Sopphuet Vis innlegg
Det er ikke helt sant engang.

Studien du linket, referte til at det er potensial for at det er tilfellet. I tillegg står det konsekvent at det er karaktisert av eksterne faktorer, og overhode ikke cannabisen i seg selv som ville pålagt en slik effekt;
Overall, those who attempt or complete suicide are characterized by additional risk factors such as mood disorders, stressful life events, interpersonal problems, poor social support, lonely lives, and feelings of hopelessness.


Det er viktig å skille mellom nettopp dette. Fordi, det er ikke cannabisen sin "feil" at det skjer, det er individet. Akkurat som at det ikke er alkoholen sin feil, men individet.

Så å si alle rusmidler vil kunne få fram følelser om selvmord, om du underliggende har slike følelser/tendenser. Det er helt irrelevant hva slags rusmiddel det er, og det gir null mening å skulle legge skyld på det. Synes personlig at denne studien er totalt meningsløs av den grunn.

Jeg virker kanskje litt kverrulant som retter på deg her, men det er fryktelig viktig for å ikke mistolke effektene av disse midlene. Fordi, den tankegangen der har bl.a. skapt den nåværende rusreformen vi har i dag, som koster samfunnet millioner av kroner i rehabilitering, fengsling, politiressurser, overdoseinnleggelser, sykehusopphold etc.
Vis hele sitatet...

Jeg synes du har meget gode poenger, og jeg burde formulert meg mer presist. Den riktige formuleringen at det finnes en assosiasjon mellom cannabis og økt selvmordsrate (altså at det ikke nødvendigvis er cannabis i seg selv som er årsak, men at selvmordsraten er økt i populasjoner der cannabis brukes mye).



Jeg mente ikke på noe tidspunkt at studien var relevant for TS' problemstilling. Det var ment for å sette ting på spissen, da en av debattantene sammeliknet selvmord og cannabisbruk tidligere i tråden (hvilket jeg nok burde ha hevet meg over og latt passere )


"Rusreformen" er vel egentlig ikke tema i denne tråden, slik at det kan vi heller diskutere en annen gang og i en annen tråd.
Mange som har svart godt her.

Uansett vil jeg si at ja, du var jævla uheldig. Det er ikke alle fastleger som forteller videre at man røyker cannabis. Du var uheldig, du har en ung fastlege som ønsker å være regelrytter.

Det betyr ikke at dette ikke kan bli en positiv endring i livet ditt. Kanskje er det bra med en pause fra cannabis en stund?

Sørg for at du får andre ressurser tilgjengelig som eksempelvis terapi eller medisiner mot angst. Vil også anbefale meditasjon og yoga, dette kan også hjelpe mot angst og depresjon.

Jeg røyket cannabis daglig i 7 år. Fikk etterhvert angst og sluttet....men, savner det fortsatt og røyker innimellom. Min opplevelse er at så lenge jeg ikke røyker like hyppig så får jeg ikke angst av dette lenger. Mange av de jeg vokste opp med begynte å røyke da de var rundt 15 år gamle. Alle fikk på et eller annet tidspunkt problemer med angst(mens man var fjern) om de røyka daglig. Noen "røyka seg gjennom det" og kom over angst-barrieren, andre må røyke sjeldnere, noen måtte slutte tvert.

Cannabis kan både hjelpe mot angst og føre til angst. Dermed er det vanskelig å si hva som er tilfellet når det gjelder deg.

Jeg håper du får hjelpen du trenger! Lykke til.
Sitat av Dekilaz Vis innlegg
Jeg synes du har meget gode poenger, og jeg burde formulert meg mer presist. Den riktige formuleringen at det finnes en assosiasjon mellom cannabis og økt selvmordsrate (altså at det ikke nødvendigvis er cannabis i seg selv som er årsak, men at selvmordsraten er økt i populasjoner der cannabis brukes mye).



Jeg mente ikke på noe tidspunkt at studien var relevant for TS' problemstilling. Det var ment for å sette ting på spissen, da en av debattantene sammeliknet selvmord og cannabisbruk tidligere i tråden (hvilket jeg nok burde ha hevet meg over og latt passere )


"Rusreformen" er vel egentlig ikke tema i denne tråden, slik at det kan vi heller diskutere en annen gang og i en annen tråd.
Vis hele sitatet...
Da er vi egentlig enig.

Tok opp eksempelet med rusreformen, fordi det er veldig mange som nettopp leser sånne studier blindt og tenker at cannabisen utløser selvmordsforsøk, og derved får negative assosiasjoner til all bruk av cannabis. Men, det er i bunn og grunn individet som utløser forsøket, og rusen kan bidra til å gjøre det lettere, ja. Men det kan så å si alle andre stoffer også. Så å utføre slike studier, også påpeke at cannabis bidrar til en økning i selvmordsforsøk, det er jo bare halve sannheten. Rusreformen vi har i dag er et resultat av mange som har fått en slik feiloppfatning og den påvirker så å si alle sammen i samfunnet på en negativ måte, derfor tenkte jeg den var relevant å ta opp som et eksempel av hva en slik misforståelse (i realiteten, mange slike misforståelser) kan føre til.
Sist endret av Sopphuet; 26. januar 2019 kl. 19:51.