Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1267
Jeg har en Western Digital My Book Premium på 320gb (modellnummer: WD3200JS-00PDB0) som mest sannsynlig er kortsluttet. Jeg hørte ikke disken starte opp når jeg koblet i firewire eller USB (har prøvd på forskjellige maskiner). Disken er også tatt ut av sitt originale kabinett og prøvd med et nytt uten hell.

Jeg har lest litt om dette å putte disken i fryseren, vil det kunne hjelpe meg..? Noen andre tips?
Sist endret av Krister; 17. januar 2010 kl. 17:23.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Tvilsomt i denne situasjonen.

Beste du kan prøve på er nok å bytte PCB-kortet fra en tilsvarende disk, er bare to-tre skruer og litt overflytting av ledere, ofte er det dette kortet som tar kveld.
Krister's Avatar
Trådstarter
Tenkte det, ja. Fant denne på eBay:
http://cgi.ebay.com/Western-Digital-...item3efae83f23

Vil et være lett og trygt for meg å bytte over?

...og hva vil sjansen være for at det funker? Vil koste meg ca 2500NOK å få disken fra USA til leiligheten min, noe det vil være verdt dersom jeg kan være sikker på at disken vil rulle og gå igjen.
Å bytte kort vill ikke fungere, hvis du ikke klarer å få tak i et som ikke er mere en 1 uke nyere/eldre en produksjonen du fikk fra.

Er det den minste endring i softwaren vill ikke disken kunne lese inholdet korrekt.

Anbefaler å kikke litt på youtube etter info.
her er en litt gammel, men bra om hardisk recovery.
http://www.youtube.com/watch?v=Kx-D1nJcv0k
Krister's Avatar
Trådstarter
OK, MicroWar, har du noen dokumentasjon på den påstanden om en uke nyere/eldre..? Får høre fra forskjellige andre hold at det er stor mulighet for at det vil fungere å bytte kort.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Krister Vis innlegg
OK, MicroWar, har du noen dokumentasjon på den påstanden om en uke nyere/eldre..? Får høre fra forskjellige andre hold at det er stor mulighet for at det vil fungere å bytte kort.
Vis hele sitatet...
Jeg har iallefall gjort dette med stor suksess på flere modeller og merker, så vet ikke hvilken erfaring mr Microwar har.
Krister's Avatar
Trådstarter
Takk skal du ha, AtXbYeA. Tror jeg går for å kjøpe en disk på eBay (http://www.alancomputech.com/wd3200js-00pdb0.html) og bytte over PCB. Men vil bare dobbeltsjekke; jeg trenger å kjøpe en disk som heter WD3200JS-00PDB0? Ser det ligger andre disker der som heter WD3200JS-?????? men jeg må vel ha de samme sifferne etter bindestreken som på den ødelagte disken min?
Sist endret av Krister; 24. januar 2010 kl. 13:46.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Jeg var borti det samme for ikke lenge siden. Det var svimerker ved strømtilkoblingen på kontrollen, og hvis man koblet den til en pc nektet pcen å starte. Prøvde annet kontrollerkort, men da ville den ikke spinne.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Nå har jeg fått et nytt PCB-kort fra en kar i Kina som påsto at jeg kunne bytte BIOS-chipen med den som er på mitt PCB-kort for så å montere det på disken. Altså, nytt PCB-kort med den gamle BIOS-chipen på disken.

Jeg ringte med IPnett og forklarte dette, men de mente det var helt meningsløst og veldig dumt å prøve på dette da jeg spurte om dette var en jobb de kunne gjøre. Jeg skulle vel klart å bytte PCB-kortet selv, men BIOS-chipen er det værre med. Spørsmålet mitt er da: sa denne kameraten på IPnett dette for å få meg til å levere inn disken hos de til recovery eller stemmer dette han sier? (Han kommer sikkert til å lese dette, han sa han pleide å surfe innom steder som dette for å hjelpe folk/drepe myter om disker i frysebokser osv