Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 981
Heisann!

Jeg har tidligere brukt PSpice for windows, når det kommer til simuleringer av kretser. Desverre er dette kun til Windows, i tillegg til at det koster flesk. Finnes det noen slike kloner til linux, evt tilsvarende programmer? Funksjoner jeg ønsker er opptegning av kretsskjema, med mulighet for simulering.

Regner med det er rimelig tynt med slike programmer til linux, så dere kan godt nevne Windowsprogrammer også. Mulig jeg kan "wine-e" de.

Takker!

Edit: IOM at jeg har planer om å tegne kretser, så må det være GUI-basert
Sist endret av raze; 4. februar 2007 kl. 22:49.
qucs og ktechlab
(har ikke prøvd noen av de)
Medlem
raze's Avatar
Trådstarter
Takker for svar! Har fått testet ut en del programmer nå. For de som måtte interessere seg, her kommer en liten liste.
  • LTSpice - Fungerte greit gjennom wine. Funksjonene var dog ikke tilstedeværende, og simuleringer inkluderte ikke.
  • PSpice Student Version - Fungerte også greit gjennom wine. Veldig oversiktig program, med mange symboler inkludert. Simulering inkluderes også.
  • Qucs - Quite Universal Circuit Simulator. Første fullblods linuxprogram. Laget for KDE, men fungerer flott også i GNOME. Funksjonene er mange, og det tar ikke lang tid før man blir kjent med programmet. Inneholder en lang liste med komponenter.
  • gEDA - Har ikke fått prøvd dette programmet så mye, men virker veldig bra. Innhenter eksterne programmer (må installeres separat) som ngspice og gnuwave (komplett liste finnes på nettsiden til gEDA).

Andre utestede programmer:
Kan forøvrig nevne denne siden, som inneholder liste over programmer (med beskrivelse), som er til linux.
Sist endret av raze; 4. februar 2007 kl. 23:47.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Eagle (cadsoft.de) funker fjell til å tegne kretser, og kan eksportere til spice-format som kan kjørast i spice-simulator.