Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1454
Ok, her er problemet

Jeg jobber på en skole, og her har vi en Siemens PLS som er tilkoblet PC'en via COM porten. På PLS'en har vi et program som tar tiden det tar mellom start og stopp. Denne tiden skulle jeg hatt over til MS Excel så enkelt å raskt som mulig. Noen idéer om hvordan dette kan gjøres?

Eller for å gjøre det enklest mulig for dere, går det ann å hente ut data direkte fra COM porten og til MS Excel uten noe tilleggsprogram?
Excel er ikke noe loggeprogram direkte, så du må se om programmet har en mulighet til å lage output som excel kan forstå, feks csv.
OPC teknologi er vel kansje noe som kan brukes her. Hvilken pls er det?
Trådstarter
57 0
Siemens PLS S7 200 serie sier automasjonslæreren
Har du ikke muligheten til å bruke det åpne OpenOffice-formatet istedet? Hvis det i tillegg er du/dere som programmerte tidtakerprogrammet, bør det være nogenlunde greit å eksportere i dette formatet. Aldri gjort det før, men at det er lettere enn å eksportere til et lukket format som MS driver med, er det nok ingen tvil om. Hva med csv som meitemark nevnte her?
Basically, hvis dere ikke kan bygge ut tidtakerprogrammet, og det må være akkurat .xls eksport, blir det nok veldig vanskelig. Ikke umulig, selvsagt, men langt fra enkelt.
Du finner evaluerings versjoner(kansje gratis og?) for diverse OPC-servere på nett. Disse har ofte begrensninger i hvor lenge de kan kjøre eller hvor mange signal de kan behandle. Du finner også opc-klient plugin til Excel, men spørs hvor bra dette fungerer for logging.
Oppsettet blir da slik: PLS-MMI kabel(com porten)-OPC-server-OPC klient(Excel).

Som nevnt her er det kansje lettere å logge i et annet program for så å importere til Excel. Det finnes sikkert ferdige OPC-klienter som kan brukes til dette. Hvis dere tilfeldigvis har LabVIEW tilgjenglig skal jeg ha et ferdig program for å gjøre dette på disken en plass.