Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1404
Heisann. Har tenkt å kjøpe meg dette byggesettet; http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.p...0&dok=9001.htm ....lurer på om noen har erfaring med dette?

Kan man bruke software som følger med? Eller må man lage sin egen? Har sendt mail til elfa men har ikke fått noe svar.

Vil også vite om det finnes noe alternativ til dette? Tar gjerne imot andre tips og triks også...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det følger med software, men for å få fres over det må du i praksis modifisere den eller skrive ny software sjølv...
http://www.phidgets.com/

de har masse APIer til forskjellig programmeringsspråk, fra flash til C har selv en led64 med noen kompiser, er slettes ikke verst og ikke så vanskelig heller..
Trådstarter
hmm....sjekkih...kan jeg f.eks kjøpe den jeg hadde tenkt å kjøpe, lodde den sammen, koble den til og bruke Phidget sånn helt uten videre??
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kanskje kan du bruke phidget. Du kan iallefall bruke det medfølgande API'et...

En i klassen min hadde et slikt på VK1. Det følger med et binært API (kanskje kildekode også, usikker) som du kan bruke for å interface kortet. Det følger med en del eksempler også.

Du kan styre utganger, og du kan lese av innganger.
Sist endret av vidarlo; 30. januar 2007 kl. 22:32.
Trådstarter
hmm...du orker ikke å forklare litt nærmere? hvilket medfølgende API? Og hvor vansklig vil dette være? Jeg vil kun lese av signalet inn (digitalt eller analogt, har ikke noe å si) og kanskje gjøre noe med utgangene basert på inngangssignalet)


edit: tuuusen takk! =))
Sist endret av Izor; 30. januar 2007 kl. 22:47.
Litt offtopic men hva bruker man denne greia til? Hva er den godt for? jeg har prøvd å lese litt på sia der, men fikk ikke store svaret
Sitat av simdal
Litt offtopic men hva bruker man denne greia til? Hva er den godt for?
Vis hele sitatet...
Strømstyring, kort og godt.
Man kan f.eks lage en enkel alarm:
Man kan ha en bevegelsessensor på en inngang og en alarmklokke på en utgang.
Når noen beveger seg forran sensoren går det en strøm igjennom inngangen.
På dataen kan man da si på forhånd at den f.eks skal skru på alarmklokken og sende en sms til deg og kanskje skru på webcamet.

Eller avansert lysstyring, rundt radiotårnet på Ullriken her i Bergen har de satt en masse lamper i forskjellige farger, de blir tent i den rekkefølgen man bestemmer på en data som står oppi der.
Og du har kanskje sett videoen på nettet med de som har plassert lamper rundt omkring på huset sitt og får de til å lyse til musikken?
Osv...

Håper dette gir en idé om hva det kan brukes til.
(slik jeg har forstått det)
Trådstarter
litt offtopic, men vidarlo ..husker du hva han i klassen din brukte den til?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hva brukes egentli et USB-Interface kort til? er det en veldig forenklet version av et pls apparat?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Sokkull
Hva brukes egentli et USB-Interface kort til? er det en veldig forenklet version av et pls apparat?
Vis hele sitatet...
Digitale inn/ut porter på pcen. No more, no less.

Det den saken der gjer er vel å gi forsterka utgangssignal slik at en kan styre et rele direkte, samt et forenkla API, iforhold til å interface mot en USB-chip.
Trådstarter
yes, har analoge porter også faktisk...man kan bruke den til det man vil egentlig. Alt som kortet klarer å drive that is...så styrer man alt via PC'n =)

btw, vidarlo...gjentar meg selv litt her men, husker du hva han i klassen din brukte den til?