Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 5916
Hei hei! Jeg kom på tidenes idè til julegave og tenkte kanskje flere kunne være interessert i å prøve på det samme

Jeg tenkte først å kjøpe en rørforsterket i julegave, men etter å ha sett på priser var dette uaktuelt. Så kom jeg til å tenke på at alle gamle radioer er jo bygget opp som rørforsterkere. Disse får man jo for en slikk og ingenting!

Jeg plukket opp en gammel radio på et bruktmarket for 50kr og har plukket ut innmaten. Jeg har også handlet pleksiglass på biltema og tenkte å bygge en rørforsterker i pleksiglass, der alt er helt synlig. Jeg kjøpte også den billigste DAB-radioen de hadde på elkjøp og skal plukke ut kretskortet og koble den til sånn at rørforsterkeren tar imot DAB-radio! Dette må jo være tidenes kuleste julegave?!

Begynt så vidt i dag, så er ikke kommet så langt, men legger ut litt bilder av så langt jeg er kommet! Kom gjerne med innspill

Kan noen fortelle meg hvordan jeg legger ut bilder her?






Sist endret av Veggen; 5. desember 2014 kl. 18:28. Grunn: For å få med bilder i førstepost.
Bruk denne siden for å legge ut bilder.
Last opp bildet, og bruk linken "BBkode for bruk på nettfora" og lim inn her....
Oida, den shitten der så usaklig komplisert ut; regner med at du har tenkt å røske ut det meste der og bygge opp igjen..? Isåfall, har du den ferdige kretsen å dele?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
7 7
Hei igjen

Etter en lengre pause tok jeg et skippertak i dag og begynte på selve DAB-delen. Skal dette bli ferdig til jul må jeg nok finne noen flere timer til dette. Veldig morro å få testet loddekunnskapene igjen Holder også på med koblingsskjema til kretsen, som er en stor bolle med ledningsspagetti!

Som dere ser er trykkeknappene på printkortet loddet av og blir erstattet med ander trykkbrytere.




The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Jeg liker ideen veldig godt, og har selv tenk litt i samme gater. Jeg har lyst til å bruke kabinettet til en gammel radio, så den ser orginal ut, bortsett fra ett lite display og none anonyme knapper.

Anbefaler å ikke lage kabinettet ditt for stort.
Ett stort pleksiglasskabinett blir fort veeeldig stort når den står på bordet.

Spent på å følge med videre, spennende prosjekt!
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Dataelektroniker
SodomInsane^'s Avatar
Hei!
Kult prosjekt! Har du flere bilder av hvordan dette gikk?
Det har seg nemlig sånn at jeg og et par kompiser er i planleggingsfasen til et lignende prosjekt akkurat nå!
Skal prøve å bygge om en gammel AM/FM radio til en med DAB og en platespiller.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Trådstarter
7 7
Philips radioen ble for komplisert, jeg valgte derfor å bruke en gammel radionette kurer for å få fart på prosjektet. Jeg byttet ut alt av kondensatorer i rørforsterkeren og monterte inn en liten dab del under, med trykknapper, skjerm og det hele. Signalet ut fra dab-radioen ble trimmet på potensiometer og kjørt rett inn på gramafon-inngang på Radionetten. Resultatet ble som på bildet unner, det eneste som gjenstår er å lage en fin ramme rundt skjermen. Radioen fungerer bra, med god lyd. Håper Bestefar blir glad for årets julegave.

Radioen du henter forsterkeren fra må være veldig gammel. Ser ikke ut for at dem hadde printplater på den tiden. Har du forsøkt å google etter koblingsskjemate til radioen? Tipper det er mulig å finne det på nett dersom du har eksakt typebetegnelse. Og rørene, vet det var ganske vanlig å skifte rør i gamle forsterkere. Hvem vet, mulig du vil få behov for å skifte noen av dem.
Lekkert

Fikk lyst til å lage noe liknende selv nå!
Sist endret av GreenRay; 15. desember 2015 kl. 11:15.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hei Ersk3. Vurderer å fikse et lignende prosjekt selv da FM nettet snart forsvinner og vi har en gammel radio på hytta vi gjerne vil beholde. Det er en Radionette Explorer med Phono inngang bak, lik den du har der.

Et par spørsmål:

- Potenisiometeret. Dette koblet du mellom UT på den nye DAB radioen og phono inngangen. Var dette kun for å regulerere volumet ut, eller av en annen grunn?

- Spørmål nr. 2. Koblet du den nye DAB radioen til de gamle batteriene på kurer radioen, slik at den nye radioen også kunne være "bærbar" ?

Som du skjønner, er jeg på ingen måte en ekspert, men har loddebolt
Trådstarter
7 7
hei, så artig at du vil lage din egen utgave! skal prøve å svare på spørsmålene dine. Volumpotensiometeret på dab radioen ble regulert kun for å få riktig signalstyrke inn på gramafoninngangen. Plassen der batteriene en gang har stått var liksom så grei å plassere dab-innmaten, er derfor avhengig av en stikkontakt for å få lyd.

Jeg er heller ingen ekspert, så dette er absolutt mulig hvis man er litt interessert og har en loddebolt! Legger med et bar bilder av innmaten, lykke til og legg gjerne ut bilder av ditt prosjekt.