Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 3091
Sikkerhetsklarert
Har en hel haug med div leds jeg har kjøpt gjennom tiden.

Skal nå bruke et par i et 12V anlegg. Er det noen måte å måle seg frem til hva som er korrekt motstand/arbeidsspenning UTEN å ha datablad tilgjengelig?

De fleste er kjøpt til div arduino/bil prosjekter. Så jeg regner med at de er for 3,3 eller 5 volt.
Sitat av Pjukern Vis innlegg
Har en hel haug med div leds jeg har kjøpt gjennom tiden.

Skal nå bruke et par i et 12V anlegg. Er det noen måte å måle seg frem til hva som er korrekt motstand/arbeidsspenning UTEN å ha datablad tilgjengelig?

De fleste er kjøpt til div arduino/bil prosjekter. Så jeg regner med at de er for 3,3 eller 5 volt.
Vis hele sitatet...
Bruk et multimeter som har denne funksjonen. Vicky 99 (?) Er et billig du kan kjøpe fra Ebay, ellers er det gjerne dyrere som Fluke osv. som har diodetester (som kan finne forspenning for LED). Det du finner ut er den minste spenningen som må til for å få de til å lyse...

Hvis du har dem sortert så er det egentlig bare å prøve seg frem. Om du brenner en LED er det noen øre i kostnad. De fleste ligger normale "sterke" leds ligger på 1.5-3V og 25-50mA. Hvis de ikke har formotstand tåler de neppe 5V direkte Husk at f.eks Arduino begrenser strømmen fra utgangene om du ikke bruker transistor. Egentlig bør du ikke drive LEDs direkte fra de utgangene...
Sikkerhetsklarert
Trådstarter
offtopic,
Hmm skal man ikke drive leds direkte fra arduino utgangene? Det er jo det første man lærer i "helloworld" eksemplet dems (blinkingled) Har massevis av forskjellige dioder tilknyttet arduino direkte, aldri vært noe problem.

Når det gjelder å finne ut korrekt motstand så tror jeg ikke jeg gidder å handle nytt multimeter bare for dette. Har et kurrant et fra biltema, men tror ikke det har denne funksjonen. Har så mange dioder at om jeg brenner av noen så gjør det ikke noe.

Så om jeg tar 3V @ 30 mA som et utgangspunkt så kan jeg da begynne med en 500 ohms motstand pr diode i et 12v anelgg. For deretter å bruke mindre motstand helt til den lyser?
Spørs jo litt hva du skal bruke lysdiodene til. Som indikatorer drives dem sjeldent helt opp ti max If som pleier å være rundt 20mA for en standard rød. Rundt 5mA holder sikkert. Vf er spenningsfallet over lysdioden ved If, så uten å vite noen av dem kan det blir litt kinkig, men du finner et ca. svar ved å begrense til 20-30mA og måle spenningsfallet over lysdioden.
Sitat av Pjukern Vis innlegg
offtopic,
Hmm skal man ikke drive leds direkte fra arduino utgangene? Det er jo det første man lærer i "helloworld" eksemplet dems (blinkingled) Har massevis av forskjellige dioder tilknyttet arduino direkte, aldri vært noe problem.

Når det gjelder å finne ut korrekt motstand så tror jeg ikke jeg gidder å handle nytt multimeter bare for dette. Har et kurrant et fra biltema, men tror ikke det har denne funksjonen. Har så mange dioder at om jeg brenner av noen så gjør det ikke noe.

Så om jeg tar 3V @ 30 mA som et utgangspunkt så kan jeg da begynne med en 500 ohms motstand pr diode i et 12v anelgg. For deretter å bruke mindre motstand helt til den lyser?
Vis hele sitatet...
Har du et hurtigkoblingsbrett? Et sånt hobbybrett man leker med når man går på elektro?

Poenget er ... koble sammen f.eks 10 dioder i serie og koble katoden på minus. Så starter du med + etter 10 dioder, så flytter du den til 9 om det ikke lyser etc. Når det starter å lyse tar du 12V/[antall] og så har du forspenningen.

Hvis du må f.eks ned til 7 for at det skal begynne å lyse er forspenningen ca 1.7V.
Sist endret av phish; 29. juli 2013 kl. 19:15.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
phish: problemet er at dioder er avhengige av avgrensa straum. Straum/spenningskurva er ikkje lineær, men nærast eksponensiell:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/2a/Diode_current_wiki.png/800px-Diode_current_wiki.png

Difor kan det å gå 0.1V over Vd zappe en diode på svært kort tid. Ein langt fornuftigare strategi vil vere å prøve med ein straum avgrensa til maksimalt 30mA, sidan dei fleste LED's tåler det.
Sist endret av vidarlo; 29. juli 2013 kl. 20:17.
Bør kanskje sette max til 20mA: http://www.theledlight.com/LED101.html
Eller lavere: https://en.wikipedia.org/wiki/LED_circuit
Sist endret av woff; 29. juli 2013 kl. 20:27.
Sitat av slashdot Vis innlegg
phish: problemet er at dioder er avhengige av avgrensa straum. Straum/spenningskurva er ikkje lineær, men nærast eksponensiell:
Difor kan det å gå 0.1V over Vd zappe en diode på svært kort tid. Ein langt fornuftigare strategi vil vere å prøve med ein straum avgrensa til maksimalt 30mA, sidan dei fleste LED's tåler det.
Vis hele sitatet...
Jeg har testet dette selv, så jeg vet at det fungerer i praksis. Jeg er også klar over problemet med ikke-lineær spenningskurve, men i praksis er dette en grei måte.

Det jeg glemte å si (som faktisk kan ha noe å si) er at jeg hadde en 100-ohm motstand i serie. Det som skjedde i praksis var at denne fikk et spenningsfall på ca 0.0V når LED'ene lyste "godt". LED ER faktisk vanskelig å "finne ut av" uten å ha en begrenset strømkilde

Det er ganske komplisert å lage en "constant current"-krets, men det er selvsagt det beste.

Jeg vet ikke om du snakker ut fra teori eller praksis (eller en kombinasjon) men jeg har gjort det på min måte i en rekke forskjellige kombinasjoner (jeg holdt på med å lage 12V "moduler" med "riktig" fargetemperatur for mitt bruk) og ingen LEDs døde. Hvis du skulle være riktig uheldig så er det mer sannsynlig at den går i sperremodus enn ledemodus, så man mister heldigvis bare én LED.

Hvis du skal bruke én LED i serie med en motstand (potmeter) på 12V må man huske på at hvis det er kraftige LEDs så vil effekten i potmeteret lett kunne svi av hele potmeteret/motstanden når LED begynner å lede.

Med denne strategien er det MYE tryggere å bruke 3.3V, som skulle være nok til å få alle "vanlige" LEDs til å lyse

Edit:

Fjernet bildelink. BTW, er dette en LED? Det ser mer ut som en zener-diode?

Edit2:

Dette ligner mer på U/I for en LED:

http://www.societyofrobots.com/images/electronics_led_graph.png
Sist endret av phish; 29. juli 2013 kl. 20:40.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Phish: det er for ein generell diode. Og det er rimelig likt. I biletet ditt, så vil du ved overgangen 1.8-1.9V gå frå 10-30mA. Fjerner du ein led vil du ikkje gå 0.1V - men nærare 1.6-1.8V opp i spenning, og sprenge skalaen totalt, og ergo LEDen.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Phish: det er for ein generell diode. Og det er rimelig likt. I biletet ditt, så vil du ved overgangen 1.8-1.9V gå frå 10-30mA. Fjerner du ein led vil du ikkje gå 0.1V - men nærare 1.6-1.8V opp i spenning, og sprenge skalaen totalt, og ergo LEDen.
Vis hele sitatet...
Bildet jeg linket til er hentet fra et datasheet. Det var en uvanlig lav breakdown for å ikke være zenerdiode på ditt bilde Hvis dette hadde vært normalt for vanlige dioder hadde ikke en likeretterbro fungert...

Du får prøve i praksis

Det kommer an på fargen på LED'en også. Jo lavere bølgelengde, jo lavere blir forward current. La oss si at vi har en LED med 1.5V fv, og så putter disse i serie. med 12V vil det begynne å lyse svakt ved f.eks 1.4V/LED, altså etter 8 LEDs. Hvis man da fjerner en av disse vil man gå fra 12V/8 til 12V/7, altså en stigning per LED fra 1.4 til 1.6V, altså 0.2V opp.

Du må huske å dele spenningen fra den LED'en du fjernet på antall lysdioder

Jeg har holdt på MYE med LEDs i praksis og hvis du har 12V er det uansett lurt å seriekoble minst 3 (maks 4V) + potmeter/motstand. Det er en mye større risiko for å svi av en 0.25W motstand som plutselig får 1W...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av phish Vis innlegg
Bildet jeg linket til er hentet fra et datasheet. Det var en uvanlig lav breakdown for å ikke være zenerdiode på ditt bilde Hvis dette hadde vært normalt for vanlige dioder hadde ikke en likeretterbro fungert...
Vis hele sitatet...
Det er ei konseptskisse, henta fra wikipedia, og neppe representativt for nokon dioder - men figuren er ikkje så ulik den du har
Sitat av phish Vis innlegg
Hvis man da fjerner en av disse vil man gå fra 12V/8 til 12V/7, altså en stigning per LED fra 1.4 til 1.6V, altså 0.2V opp.
Vis hele sitatet...
Oops, sjølvsagt. Det glømte eg i farten når du i tillegg har ein seriemotstand så vil du jo i praksis ha straumavgrensing, og det vil gjerne funke greit ja.

Beklager
Sist endret av vidarlo; 29. juli 2013 kl. 21:09.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er ei konseptskisse, henta fra wikipedia, og neppe representativt for nokon dioder - men figuren er ikkje så ulik den du har

Oops, sjølvsagt. Det glømte eg i farten når du i tillegg har ein seriemotstand så vil du jo i praksis ha straumavgrensing, og det vil gjerne funke greit ja.

Beklager
Vis hele sitatet...
No worries! Interessant emne uansett!

Neida, den er ikke så ulik, men den er nok nærmest en zenerdiode Det hadde vært vanskelig å lage AC/DC-convertere om dette gjaldt vanlige dioder

På mitt bilde har du en faktisk datasheet fra en LED, og dette stemmer bedre med mine praktiske erfaringer. Over en viss spenning så vil du ha en ulineær strømstigning, men man skal likevel dra ganske hardt på for å brenne en diode.

Jeg har som sagt testet dette i MANGE konfigurasjoner (mix av led) med 12V og det er mye tryggere enn å teste én LED med potmeter/motstand på en slik spenning. Husk P = U^2/R

Med din måte må man nødt til å ta utgangspunkt i en spenning for å kunne regne ut mostanden for å begrense til 30mA, og spenningen varierer fra < 1.5 til > 4V for forskjellige farger og styrker. Hvis man regner med f.eks 3V får man U(motstand) = 9V og P=9 * 30e-3 = 0.27 W i motstanden. Mange kraftigere LEDs (populært nå til dags) vil ikke lyse før 50-60 mA, og da må man ha kraftigere motstander

Edit:

Haha! Jeg så akkurat at "AtXbYeA" har gått gjennom tråden for å gi deg KP! Har vært i en "debatt" i en annen tråd, og nå gir han deg KP for poster der regelrett tar feil Ikke at det gjør meg noe, det var bare litt morsomt Dette er heller ingen form for kritikk til deg, jeg er bare glad for å friske opp gammel kunnskap
Sikkerhetsklarert
Trådstarter
Jeg har slike protoboards, men jeg er usikker på om jeg har så mange som 10 av hver diode. Og det er ikke sikkert jeg klarer se forskjell på diodene heller.

Jeg skal ha noen røde dioder som "strølys" i bilen.
http://www.fordownersclub.com/forums...rine-lighting/
Sitat av Pjukern Vis innlegg
Jeg har slike protoboards, men jeg er usikker på om jeg har så mange som 10 av hver diode. Og det er ikke sikkert jeg klarer se forskjell på diodene heller.

Jeg skal ha noen røde dioder som "strølys" i bilen.
http://www.fordownersclub.com/forums...rine-lighting/
Vis hele sitatet...
De trenger ikke å være like, selv om det er en fordel Bare mål spenningsfallet over dioden du synes "lyser rett" til ditt bruk.

Ellers trenger du neppe 10 stykker, og uansett bør de seriekobles hvis du skal bruke flere som strølys på 12V, ellers blir 90% av energien borte i seriemotstanden.

Hvis du har røde LEDs kan du ta utgangspunkt i ca 2V, altså 6 dioder + et potmeter i serie. Skru potmeter til det lyser og når det er "ca. passe" måler du spenningen over en av diodene (en rød ) og ser hva slags spenning den "vil ha"

Du kan også bruke 2x 1.5V batteri og et ~100-ohms potmeter satt på ~30 ohm og så skru det opp/ned til det lyser "passelig"

Det er mange alternative måter, men LED er virkelig ikke det letteste å jobbe med siden de som diskutert over er helt ulineære.
er led diodene farget gjelder dette for 3 og 5mm led.
rød og gul 2,0-2,2 v
grønn 3,1-3,2v
blå hvit lilla og rosa 3,2-3,4v
orange 1,9-2,1v

led dioder med klar linse kan du gå ut ifra dette
hvit varmhvit grønn og blå 3,2-3,4v
rød orange gul 1,8-2,2v @20ma

det er mange kalkulatorer på nettet for å finne riktig resistor/motstand og om du skal ha di i serie eller paralell koblet.

håper dette kan være til hjelp.

Denne synes jeg er helt topp http://led.linear1.org/led.wiz