Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1353
Kong Harald
Spoony's Avatar
Hei, har kjøpt meg en trådløs mottaker som jeg skal montere på mitt elektriske anlegg.
Mottakeren ser slik ut:
http://www.wisper.se/shop2/images/uploads/Nexa/LCMR-1000.jpg

Skal koble den inn på mitt skjulte anlegg som består av to svarte ledninger, to blå og to grønne.

Er det noen som ut ifra dette som kan forklare meg hvilke ledninger som skal hvor?
Helt umulig å svare på uten å vite hvordan det er koblet videre utover.
Kong Harald
Spoony's Avatar
Trådstarter
Problemet er at jeg ikke vet selv hvordan det er koblet videre.. Pleier det ikke å være en fast løsning på hvor de forskjellige kablene går?
Du treng ikkje noe koblingsskjema for det der, det står helt klart på boksen hvordan den skal kobles. Klarer du ikkje å koble den uten hjelp, så bør du ikkje gjøre det selv, men heller ringe en autorisert elektrikker å få han til å gjøre jobben for deg.
Kong Harald
Spoony's Avatar
Trådstarter
Hvis det står helt klart hvordan det skal koples, kan du være vennlig å si hvor de forskjellige kablene skal?

Jeg vet at L og N(IN) skal på motstanden, men jeg vet ikke hvilke kabler som går til motstanden.
Sist endret av Spoony; 27. juni 2013 kl. 23:53.
Jo, som 0XFF sier så står det på boksen. Desverre så kan man aldri vite hvordan det er koblet før og etter. Det er essensielt å vite for å kunne koble det.

Hvis de har fulgt standarden, så skal svart tilførsel på l og svart fra pilbølge til last. Blå tilførsel kobles på N in og fra n ut til last. Grønn/gul kobles sammen med wago e.l.
Først og fremst... Hva er det ditt "elektriske anlegg" består av?

Er det lys du skal styre? Eller varmeovn? Eller høyttalere? Eller whatever? :S

Og to grønne ledninger? Tenker du da på to ledninger som er grønn/gul ?

Isåfall så kalles dette jord, og de skal kobles sammen, utenom denne trådløse bryteren.

Blå går gjerne som N.

Så, den blå som kommer fra sikringen, skal inn på "N - IN" som du finner helt til høyre.
Den andre blå, skal da naturligvis på "N - OUT" som du finner vedsidenav.

De to sorte, er forhåpentligvis selvforklarende da. Den som kommer fra sikringen skal på "L - IN" og den siste skal på "*Last* - OUT".


Husk også at den trådløse bryteren kun tåler en last på 5A, noe som tilsvarer litt over 1 KW.
Kong Harald
Spoony's Avatar
Trådstarter
Har koblet det akkurat som dere foreslår, som også bruksanvisningen foreslår, men får intet lys.. Mistenker rett og slett at mottakeren min er ødelagt!

PROBLEM SOLVED! Viste seg at ledningene som kom ovenifra var tilførsel og ledningene som gikk nedover gikk til lyset. Her må vel elektrikeren ha gjort en feil? Går i hvertfall mot min logikk!
en feil?

røret legges inn der det passer best i boksen, ift hvordan rørene går, slik at man unngår krappe svinger som gjør det vanskelig å trekke. Hadde du derimot sett hvordan bryteren som jeg går ut i fra var der fra før av var koblet, hadde du vært klar over hva som var hva. Eller du kunne satt på en wago på hver leder, satt på strømmen og målt