Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2828
God kveld (snart morgen)

På skolen holder vi på å rydde for tiden (skal flytte alt lab utstyret til nye lokaler) og det vil blir kastet flere kilo med motstander, dioder og kondensatorer.

Jeg har en plan om å utforske den elektroniske verdenen i nærmeste framtid, og tenkte kanskje jeg kunne ta vare på noen komponenter. Problemet er at jeg ikke har erfaring, og vet ikke hva som er verdt å ta vare på...

Er det noen motstander, kondensatorer og dioder som brukes veldig mye som jeg bør ta vare på?

Har tillgang på svært mange komponenter med forskjellig verdier. Motstandene ligger på rull med 8k per rull, kondensatorene ligger i kasser med ca 2k per verdi. Og diodene er jeg litt usikker på, tror det er mest zenerdioder.

Og til sist, noen som har tips til hva jeg kan lage? Har to Simens s7 200 PLS'er tilgjengelig, samt endel kontaktorer, sensorer (kapasativ og fotoceller) og 24v motorer.

mvh Green
Tar gjerne imot om du vil gi bort
Ta vare på det, ja. Om ikke du får bruk for det selv (eller solgt/gitt bort til freakere) kan du bare kaste driten selv.
Alt har jo en funksjon et sted .. samler du på nok ting og studerer kan du bli flink etterhvert.
Hmm, får vel ta med meg litt av alt da
Omega-verkstedet (drives av linje-foreninga til siv.ing. elektronikk på NTNU) tar ytterst garantert imot absolutt alt dere har av komponenter forøvrig. En skam å kaste ting som kan brukes til å lage ting..

.. for jeg er sikker på at det finnes folk der som klarer å lage noe halv-vettugt der ut av omtrent hva som helst.
Last ned et simulator program, der du kan simulere kretser med komponentene du har anskaffet deg.
Du kan nok finne mye kult du kan lage ved å søke litt på nettet, f.eks overføring av lyd gjennom laser.
Du må nok kjøpe inn litt, men det krever overraskende få og billige komponenter.

Vi bruker NI Multisim som kretssimulator på skolen, det koster penger, men du kan sikkert finne et tilsvarende program gratis eller finne en cracket versjon på nett.
Jeg ville gitt klar beskjed til skolen om at det er idioti å drive å kaste fullt fungerende utstyr når folk er villige til å ta det imot gratis, om ikke betale for det.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Omega-verkstedet (drives av linje-foreninga til siv.ing. elektronikk på NTNU) tar ytterst garantert imot absolutt alt dere har av komponenter forøvrig. En skam å kaste ting som kan brukes til å lage ting..

.. for jeg er sikker på at det finnes folk der som klarer å lage noe halv-vettugt der ut av omtrent hva som helst.
Vis hele sitatet...
Hadde faktisk tenkt å sende en mail til Omega og Hackheim
Helt enig i at det ikke bør kastes!

Sitat av Andycap Vis innlegg
Last ned et simulator program, der du kan simulere kretser med komponentene du har anskaffet deg.
Du kan nok finne mye kult du kan lage ved å søke litt på nettet, f.eks overføring av lyd gjennom laser.
Du må nok kjøpe inn litt, men det krever overraskende få og billige komponenter.

Vi bruker NI Multisim som kretssimulator på skolen, det koster penger, men du kan sikkert finne et tilsvarende program gratis eller finne en cracket versjon på nett.
Vis hele sitatet...
Viste ikke at det fantes et slik program! Takk for tipset, skal sjekke det ut

Sitat av henrikxt Vis innlegg
Jeg ville gitt klar beskjed til skolen om at det er idioti å drive å kaste fullt fungerende utstyr når folk er villige til å ta det imot gratis, om ikke betale for det.
Vis hele sitatet...
Ting blir ikke kastet med en gang, men lagt igjen. Siden fagskolen skal holde til på skolen i noen år til. Men etter de to årene er jeg redd for at det blir kastet!

Skal sende en mail til Omega og Hackheim i nærmeste fremtid. Kanskje de får bruk for komponentene
▼ ... over en uke senere ... ▼
Zenerdioder er gull verd og ofte dyre og tar lite plass, motstander og kondensatorer er ofte billige men alt kan brukes til å lage mye fint av. Visse kondensatorer kan også være svært dyre (store ladelytter ofte, eller høyspente typer).
Transistorer er ofte kostbare også , jeg er intressert i mye dioder og transistorer og også pls om du vil sende noe i posten
Kast for guds skuld ikkje PLSane. Desse kan brukast til det meste.
Sitat av jarinalus Vis innlegg
Kast for guds skuld ikkje PLSane. Desse kan brukast til det meste.
Vis hele sitatet...
Ingen PLSer blir kastet Har fått med meg 2stk simens s7 200 hjem Resten blir tatt med på den nye skolen. Man kan alltids få bruk for en PLS.


Sitat av Lordcool Vis innlegg
Zenerdioder er gull verd og ofte dyre og tar lite plass, motstander og kondensatorer er ofte billige men alt kan brukes til å lage mye fint av. Visse kondensatorer kan også være svært dyre (store ladelytter ofte, eller høyspente typer).
Transistorer er ofte kostbare også , jeg er intressert i mye dioder og transistorer og også pls om du vil sende noe i posten
Vis hele sitatet...
Har fått grabbet til meg litt av alt nå :P

De som går dataelektronikk skal ta en titt på komponentene og ta det de trenger før jeg muligens kan få tak i restene (tror egentlig ikke de kommer til å ta med seg noe)

PS: Kondensatorer for høy spenning vil si? 50v? 230v? 1000v?
Har fått tak i en del for 50v og 230v
Sitat av GreenRay Vis innlegg
Hadde faktisk tenkt å sende en mail til Omega og Hackheim
Helt enig i at det ikke bør kastes!



Viste ikke at det fantes et slik program! Takk for tipset, skal sjekke det ut



Ting blir ikke kastet med en gang, men lagt igjen. Siden fagskolen skal holde til på skolen i noen år til. Men etter de to årene er jeg redd for at det blir kastet!

Skal sende en mail til Omega og Hackheim i nærmeste fremtid. Kanskje de får bruk for komponentene
Vis hele sitatet...
Hei! Sitter som styremedlem på Hackheim og vi tar med glede imot slikt!

Vi jobber med å bygge opp et godt lager med passive komponenter slik som dette, ta gjerne turen innom på onsdager eller søndager etter 17:00 eller når det står på facebook gruppa vår at brakka er åpen!

Du skal heller ikke se bort ifra at det er noen på huset som kan lære bort litt basics som takk for hjelpa

Ta gjerne kontakt med meg på PM
Du har ikke tilfeldigvis en aux-connector med 3 bein som er beregnet for kretskort?

Evt. Noen som vet hvor jeg får kjøpt, og hva jeg skal søke på? :-)
Sitat av elkjip Vis innlegg
Hei! Sitter som styremedlem på Hackheim og vi tar med glede imot slikt!

Vi jobber med å bygge opp et godt lager med passive komponenter slik som dette, ta gjerne turen innom på onsdager eller søndager etter 17:00 eller når det står på facebook gruppa vår at brakka er åpen!

Du skal heller ikke se bort ifra at det er noen på huset som kan lære bort litt basics som takk for hjelpa

Ta gjerne kontakt med meg på PM
Vis hele sitatet...
PM sendt (snart hvertfall )

Sitat av KarlsenK Vis innlegg
Du har ikke tilfeldigvis en aux-connector med 3 bein som er beregnet for kretskort?

Evt. Noen som vet hvor jeg får kjøpt, og hva jeg skal søke på? :-)
Vis hele sitatet...
Har dessverre ikke sett noen slike på skolen nei Sjekk ut ELFA, ebay
AUX-konnektor? AUX er forkortelse for auxiliary, det er ikke en spesifik konnektortype per se.
Tenker du på RCA-konnektor, kanskje?
http://icons.iconarchive.com/icons/icons-land/vista-hardware-devices/256/RCA-Connector-Plug-icon.png
Eller 3.5mm jackplugg (telefonplugg)?
http://icons.iconarchive.com/icons/oxygen-icons.org/oxygen/256/Devices-audio-input-line-icon.png
Sist endret av Gerbizzle; 21. juni 2013 kl. 16:54.
Sitat av Gerbizzle Vis innlegg
AUX-konnektor? AUX er forkortelse for auxiliary, det er ikke en spesifik konnektortype per se.
Tenker du på RCA-konnektor, kanskje?
http://icons.iconarchive.com/icons/icons-land/vista-hardware-devices/256/RCA-Connector-Plug-icon.png
Eller 3.5mm jackplugg (telefonplugg)?
http://icons.iconarchive.com/icons/oxygen-icons.org/oxygen/256/Devices-audio-input-line-icon.png
Vis hele sitatet...

De fleste som sier AUX mener minijack.. Men det er vel strengt tatt som du sier en forkortelse for auxiliary, som igjen betyr ekstra, altså er AUX en ekstra inngang.
Sist endret av GreenRay; 22. juni 2013 kl. 12:37.