Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 1744
Har tenkt å lage en radiostyrt bil med PICAXE og jeg lurte på om jeg trenger noe annet enn én Radio Transmitter and Receiver Pair (433MHz AM),
det står at du også bør ha én AXE213 RF Connect Kit, men er det nødvendig?
Du trenger ikke å kjøpe det settet nei. Den typen radiomoduler er så godt som plug and play.
Kan det radioparet virke til Arduino?
Fungerer der også ja.
De to siste er nødvendig hvis du vil elimenere så mye støy som mulig, og for å gjøre systemet mer sikkert. Det er mye rart der ute som bruker samme frekvens, f.eks fjernkontroll til biler og garasjeportåpnere. Så det er en god anbefaling, men ikke en nødvnedighet. Hvis du ser under produktbeskrivelsen på andre linken så ser du chipen som brukes selges alene til bruk på eksperimentkort eller hva du måtte finne på.
Takk for gode svar Jeg tenkte å bruke det settet for radiostyring av en motor. Kan det brukes bare til å sende ett enkelt signal?
Dataene skiftes inn serielt, dvs enten en 0 eller 1 om gangen. Hvilken pakke-/diagramstørrelse du vil bruke og evt start/stop-bit må du velge selv Ideelt bruker du UART kommunikasjon på arduinoen på begge sider, men etter å ha lest dette dokumentet så blir jeg mer sikker på at det lønner seg med den dekoder/enkoder chipen.

http://www.datasheetarchive.com/pdf-...SA-188905.html

Vil også legge til at tilsvarende rf link ligger på ebay til $6, ca 36 kroner med gratis frakt, med mindre du er bestemt på å bruke den nettbutikken!

http://cgi.ebay.com/315Mhz-RF-link-k...item3f029a0a5d
http://cgi.ebay.com/433Mhz-RF-link-k...item4157d0ade8
Vill en PICAXE-08 som går på 6V kunne motta et signal fra en PICAXE-18M2 som får 4,5V?

og kan en PICAXE-08 drive en Motor - MM28 - High Torque?
Om jeg skal bruke det radio-paret til noe artig en gang, må jeg ha en arduino i hver ende? Eller kan jeg lage til en simpel krets, bare at det blir send en "1"? Kanskje ha to knapper på en hjemmelaget fjernkontroll?
Sitat av evvedevve Vis innlegg
Vill en PICAXE-08 som går på 6V kunne motta et signal fra en PICAXE-18M2 som får 4,5V?

og kan en PICAXE-08 drive en Motor - MM28 - High Torque?
Vis hele sitatet...
Først: 6volt for en 08 er i grenseland for hva den tåler (bruk 4,5v i stedet).
Vurder heller en 08m som har dobbel mengde med programminne
Alle varianter av PicAxe kan komunisere med hverandre.
Ja du kan styre den motoren med hvilken som helst picaxe men du må i tilegg ha en motordriver eller transistor som takler strømmen motoren krever.

Når det gjelder Arduino vet jeg ikke så mye om selve programmeringsspråket men i utgangspunktet må du ha noe som kan genererer/dekode serielle signaler i hver sin ende. Hvis man har lyst til å lage en enkel fjernkontroll kan det være ganske besparende å bruke en 08m til sender og en arduino til å dekode og handle etter signalet.

Edit: Kom på at det også går an å sende ut et pulsbreddemodulert signal som kan dekodes av mikrokontrolleren i mottakerenden.
Sist endret av PyrONics; 7. april 2011 kl. 22:47.
Det er strengt tatt ikke nødvendig med noe "dekoder" i det hele tatt. Ja, du kan koble en knapp på sender-linken og en diode på mottaker-linken og knappen vil skru på dioden!

Du spør om du må ha en arduino i hver ende. Som jeg prøvde å si over: Hvis inngangen på sender-linken går høy (+5v f.eks), så vil utgangen på mottakeren gå høy. Det er en direkte erstatning for én ledning. Problemet kommer hvis du f.eks vil ha en krets på mottaker siden som skal forstå enten "forover", "bakover", "høyre" eller "venstre". Da har du et problem fordi du kan bare representere to verdier med høy eller lav, og både kretsen på sender-siden og på mottaker-siden må da konstrueres så de snakker sammen på samme måte. Hvis du kunne sendt 2 bit, altså to pulser med enten høy eller lav, like etter hverandre så ville du kunne sende 4 forskjellige kommandoer. Et eksempel er
00 Forover
01 Bakover
10 Venstre
11 Høyre
Men nå har du et nytt problem. Hvordan vet mottakeren nøyaktig når den skal begynne å lese denne sekvensen med pulser? Hvis du prøver å sende sekvensen "bakover" (01) så vil første biten være 0v og diagrammet tolkes som én høy puls. Enda værre, hvis du prøver å sende sekvensen "forover" (00) så vil linjen ligge lavt hele tiden og ingenting oppfattes i det hele tatt!
Denne enkle men høyst tilstedeværende problemstillingen er grunnlaget for utviklingen av flere standarder for seriell-kommunikasjon (når en beskjed sendes som et tog med pulser i serie på en ledning).
Prinsippet med de fleste typer standarder er å definere hvordan du vet når et pulstog starter, hvor langt det er (hvor mange pulser skal oppfattes, i eksempelet over var det to), hvor brede pulsene er og evt. hvordan man vet når et pulstog slutter. Den mest brukte standarden er UART, og er som regel implementert som hardware på de fleste mikrokontrollere (arduino har det, Basic stamp vet jeg ikke), og det er gjenlatt til programmereren av mikrokontrollen (deg) å sette opp UART med helt like parametre (som beskrevet ovenfor) på mikrokontrolleren på både sender og mottaker siden.

Uansett hvilken metode du måtte finne på å velge for å dekode/enkode signalet ditt, husk nå at RF linken er kun en erstatning for en ledning! Hvis du greier å få sender- og mottakerkretsen din til å kommunisere mellom en ledning, så kan du bare bytte ut ledningen med data inngangen og data utgangen på rf-linken, respektivt.

Pyronics sa noe interessant; hvis du kan få sender- og mottakerkretsen til å prate sammen basert på bredden av én puls så slipper du å tenke på andre standarder for seriell kommunikasjon. La oss si at en høy puls på +5v har en varighet på mellom 10 og 40 millisekunder:
10ms = forover
20ms = bakover
30ms = høyre
40ms = venstre

Når mottakerkretsen merker at datautgangen på mottaker-linken går høy så må den telle tiden det tar helt til den går lav, og derav finne ut hvilken hvilken kommando som ble sendt.

Angående ferdiglagde dekoder/enkoder brikker, så finnes de i mange forskjellige typer. Den i linken over (NKM2401) fungerer som et slags mellomledd mellom din valgte form for seriekommunikasjon og en mer sikker type overføring av den ved hjelp av konvertering til manchester kode (prøv wikipedia).
En mye mer interessant enkoder/dekoder er et sett av brikkene RF600D og RF600E. Dog mye dyrere. De har en parelell inngang på 4 bit på sender og mottaker siden, dvs fire data-innganger hvor du kan huke på f.eks 4 brytere eller 4 digitale linjer fra en mikrokontroller, og da har du plutselig 2^4 (16) mulige kommandoer å sende, enkelt! Disse kobles direkte opp mot RF link på sender og mottaker siden.
Sitat av PyrONics Vis innlegg
Først: 6volt for en 08 er i grenseland for hva den tåler (bruk 4,5v i stedet).
Vurder heller en 08m som har dobbel mengde med programminne
Alle varianter av PicAxe kan komunisere med hverandre.
Ja du kan styre den motoren med hvilken som helst picaxe men du må i tilegg ha en motordriver eller transistor som takler strømmen motoren krever.
Vis hele sitatet...
Grunnen til at jeg valgte 08 var at jeg har lest i et datasheet at den tåler 6V, og jeg skal bare ha noen få linjer med koder få de.
Hvordan kan jeg få en motor til å kunne gå begge veier med en transistor?
Sist endret av EvveDevve; 8. april 2011 kl. 07:54.
Sitat av evvedevve Vis innlegg
Hvordan kan jeg få en motor til å kunne gå begge veier med en transistor?
Vis hele sitatet...
Det kan du ikke. Du trenger minst 4 for å sette opp en såkalt H-bridge. Det enkleste er å kjøpe en ferdig chip med en eller fler transistor H-bridger med logiske innganger (så du kan sende den kommandoer direkte fra en mikrokontroller). En fin en er L293D. Den har to H-bridger så du kan velge å enten retningstyre to DC motorer som den du linket til, eller kontrollere en bi-polar stepmotor. Hver H-bridge på en L293D kan levere 1 ampere, men om du bare har 1 motor å kontrollere så kan du paralellkoble begge utgangene og styre en motor på maks 2 ampere.
Er dette en grei måte å gjøre det på?http://i55.tinypic.com/ftnf3r.png
Ja, det er en h-bridge. Med brytere. Tenkte du å bytte dem ut med releer eller transistorer?
Ja tenkte å bytte de ut med transistorer. Er en 4k7 resistor det samme som 4,7k?
Sist endret av EvveDevve; 8. april 2011 kl. 18:41.
Noen som vet om et sted der jeg kan få kjøpt et billig kamera. De eneste kravene er at det skal kunne sende "live" bilder til pc'en. God oppløsning er også et pluss, men ikke nødvendig. Skal helst vare noen måneder
Helst, ellers blir det så klønete

Evvedevve

En ting til, skal være pc kompatibelt, fordi bilen skal styres fra pc.
Fikk pakken min i dag. Når jeg skal legge et enkelt program inn på 18m2en så kommer det opp "Error - Hardware not found on COM 3". Har sjekket at alt er koblet riktig til, og har prøvd å resete den. Noen tips? Bruker foresten win7.

Kode

main:
	High c.6
	pause 500
	Low c.6
	pause 500
	
	goto main
			
#no_data	'reduce download time
Vanlige problem når det gjelder feilmeldig ved nedlastning.
Dårlig batteri.
Feil com-port
Trenger hard reset(fjerne strøm, trykke program, koble til strøm.

Hvis det er satt opp på brødbrett kan det være nedlastningsinterfacet som er koblet feil.

En liten test:
Koble opp chipen som i dokumentasjonen, åpne Programming Editor, still inn rett comport,lukk options, trykk f8 og se hva som dukker opp.

Edit: Direktiver skal være først i programmet.
Sist endret av PyrONics; 16. april 2011 kl. 15:16.