Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 2238
Bestilte for litt siden såkalte DRL til bilen min for å montere foran. Disse skal i hovedsak kobles til parklys slik at DRL tennes når jeg skrur av kjørelys. I steden for dette så tenkte jeg at en bryter inni bilen var en bedre idé, så jeg satte i gang med å modde litt.

Slik har jeg koblet det :



så dukket det et aldri så lite problem opp. Jeg får ikke lys i alle leds.



Først tenkte jeg at det var defekt vare jeg hadde fått, men alle leds lyser klart og bra om jeg kobler de direkte til batteri. Har jeg for stort spenningstap på koblingen, eller kan der være en dårlig kontakt en plass? Et slikt DRL-sett jeg har.
Hvis alle ledene lyser når du tar den direkte fra batteriet så er det tydeligvis for lavt spenning inn på ledene. Hva dette kommer av kan jo være det meste. Ta et multi meter eller voltmeter også mål deg fram til hvor den dårlige spenningen er. Det er vel en kontrollboks eller releboks som skur på disse lysene, mulig det er noe feil med denne. På høyre bilde lyser 2 av 5 led, lyser de 2 ledene like kraftig som de gjorde når du tok den rett til batteriet ?
mo3
Meddlemm
Trådstarter
Har ikke relé. Husker jeg riktig, så lyste de like bra om jeg koblet det til batteri som det er på bildet. Kan ta et bilde når de er kobla rett på batteriet. får vel bare rive opp multimeteret og sjekke alle punkt.
Er lysene koblet i serie eller pararell?
hvis det er 11.7 V over hver diode er det mest sansynelig ikke noe problem med kabelen din.
husk at du må ha de koblet i paralell, og ikke serie
Sist endret av Safewood1; 31. mars 2011 kl. 14:34.
Her er det mye som kan spille inn.

1. Hvor mye strøm trekker lysene? Har du tykke nok kabler til å overføre strøm nok til lysene? Hvis kablene er får tynne så kan dette føre til spenningstap. Har du en stor nok bryter i forhold til strømmen?
2. Hvilken spenning er lysene laget til? Nøyaktig 12V? Hvis ja, har du sjekket at dynamoen lader? Hvis dynamoen lader så skal man vel ha rundt 14.4V ladespenning.
3. Hvordan har du koblet dette sammen? Med kabelsko eller loddet? Sjekk at alle skøyter er forsvarlig festet.
4. Har du serie koblet eller paralell koblet? Hvis du har serie koblet, så får hvert lys-sett bare 7.2V utav de 14.4V som dynamoen gir.
mo3
Meddlemm
Trådstarter
Sitat av stianiquniez Vis innlegg
Er lysene koblet i serie eller pararell?
Vis hele sitatet...


Slik er det koblet:

Sist endret av mo3; 31. mars 2011 kl. 14:39.
Sitat av mo3 Vis innlegg
Slik er det koblet:

Vis hele sitatet...
Da er lysene paralell koblet. Hvor høy spenning har du på batteriet når bilen står på tomgang? Og hvor høy spenning er det over lysene?
Så det lyser i 2/3 når du har bryteren en vei, og 1/3 når du har den andre vei?
Om jeg forstår rett?
Glemte å spørre om hver LED har kabel ut, eller om det er bare en kabel ut fra lys-settet. Hvis det er en kabel pr LED, så må du passe på at du kobler + på + og - på -, får LED er polaritets avhengig.
Siden Mo3 har gått Data og El, så vil jeg gjette at han enda er såpass oppegående at det ikke burde være noe problem :P
mo3
Meddlemm
Trådstarter
Sitat av Masi Vis innlegg
Glemte å spørre om hver LED har kabel ut, eller om det er bare en kabel ut fra lys-settet. Hvis det er en kabel pr LED, så må du passe på at du kobler + på + og - på -, får LED er polaritets avhengig.
Vis hele sitatet...
Det er bare en kabel per sett. Har ikke multimeter tilgjengelig før I morgen, så får ikke sjekket så mye atm.

Den kabelen som går fra DRL og til bryter er skøytet med kabelsko fordi den originale kabelen ikke rakk helt inn i bilen og til bryteren.
Sist endret av mo3; 31. mars 2011 kl. 16:11.
Kort sagt, siden det kun er én kabel per sett, og kun noen av lampene i settet lyser, så fungerer ikke settet som det skal. Det bør ikke være noe problem å reklamere på det hvis du har behandlet det slik man skal.
mo3
Meddlemm
Trådstarter
@Provo; men alt lyser når jeg kobler det direkte til batteriet.
Beklager, det la jeg ikke merke til. Det kan være at du har et spenningsproblem som følger av for tynn ledning, men det er mye mer sannsynlig at du har dratt for hardt i ledningene slik at de har løsnet inne ved de enkelte LEDene. Har du prøvd å koble settet rett på batteriet igjen?

EDIT: Grunnen til at det er mer sannsynlig, er at et spenningsproblem på en slik kobling bør vise seg som at alle LEDene lyser noe dårligere, og ikke at noen lyser på fullt og andre ikke i det hele tatt, gitt at de har laget settet med individuelle seriemotstander for hver LED, slik man bør og skal.
Sist endret av Provo; 31. mars 2011 kl. 19:49.
mo3
Meddlemm
Trådstarter
Slik ser det ut når det er koblet rett på batteri.


Når jeg kommer hjem i morgen skal jeg ta den ene kabelen som går til bryteren og sjekke om det er ordentlig med lys når denne er koblet direkte til batteri.
Er alle lysene koblet rett på batteriet der, eller kun ett og ett?
mo3
Meddlemm
Trådstarter
Settet har bare én kabel for pluss og en kabel for minus, altså alle led får spenning fra en kabel.
Sist endret av mo3; 31. mars 2011 kl. 21:06.
Saken er jo enkel. Om du får lys i alle led når du tar kabelen og setter rett i batteri vet du to ting.
Lysene fungerer, og jording ( minus ) er god nok. Da ville jeg prøvd og koble rett forbi bryteren, altså koble fra bryteren, og bare legge ledningene mot hverandre for å se om det blir lys. Hvist ikke er bryteren synderen, om det er samme resultat, har du for liten ledning eller dårlige skjøter. Hvordan tversnitt har du brukt, og hvor mye trekker lampene i amperè eventuelt bare watt om du har det. Så kan man fort regne ut spenningstap!
Prøv å koble ut først venstre siden, slik at bare høyre siden har spenning, lyser alle LED'ene? Så snur du på den slik at bare Venstre side har spenning.
mo3
Meddlemm
Trådstarter
Som dere ser her http://www.autolights.no/ds_product_...roducts_id/182 så kan du se tykkelsen på kabelen som fulgte med. Jeg har brukt tykkere kabel som jeg skøytet da den røde tynne kabelen var for kort til å nå helt til bryteren i bilen


Sitat av Masi Vis innlegg
Prøv å koble ut først venstre siden, slik at bare høyre siden har spenning, lyser alle LED'ene? Så snur du på den slik at bare Venstre side har spenning.
Vis hele sitatet...
Stikker ut og prøver dette!

Update:
Fått fiksa det! Når jeg skulle trekke ut minuskabelen så reiv jeg den ut av kabelskoen da jeg skulle feste begge kablene for å se om bryteren var syndebukken, men dette var ikke feilen.



som dere ser så er det tre tilkoblingspunkt. Pluss øverst. Minus i midten og jord nederst. Det jeg hadde gjort var å sette minuskabelen i jord og da fikk jeg så lite lys som dere så. Når jeg koblet i midten så funket begge lysa og lyste som bare det! Bryteren funket også. Hipp hurra.
Sist endret av mo3; 31. mars 2011 kl. 21:14.