Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1515
Hei!

Jeg har tenkt en stund på å lage et avfyringssystem egnet til pyroteknikk show..

Jeg tenkte at en god løsning kunne være å bruke VGA skjermkabel i og med at der er det 15 ledere, noe som kan gi 5x10cue, 7x8cue. Dette vil gi ett greit antall cues.. I tillegg har kablene greie støbsler.

1. Jeg lurer derfor på hvor jeg kan kjøpe ca. 100meter kabel. Enten 1x 100m, 2x50, 3x30m. Ønsker ikke å betale all verdens for dette, da det kun er et lite hobbyprosjekt. Ønsker og holde meg under 500 kr, helst (japp, jeg er litt gjerrig )

2. Siden 100meter VGA kabel kan bli vanskelig og få tak i for under 500lappen lurer jeg på om noen har andre forslag. Det jeg trenger er lang, billig kabel med mer enn 10 ledere. Det skal være mulig å kjøre 12v strøm (amper vet jeg ikke :P men tror strømkilden vil være enten en 15A billader eller en PSU) gjennom den.

3. Jeg tenker å kjøre 5x10 cues. Det vil si en bryter på hver av de 10 (plus eller minus) lederene og deretter en bryter som veksler mellom hver av de 5 resterende lederene.. Dette vil gjøre det mulig og avfyre 10 skudd for hver av de 5 "hakkene" på vekslingsbryteren.
Så derfor lurer jeg på hvor jeg kan få tak i en slik bryter jeg beskriver? systemet skal bruke 12v.

Bare for å si det, jeg har allerede browsa rundt på elfa, ebay, dealextreame osv. uten å finne egnede produkter..

Beklager for ett ustrukturert innlegg. Håper dere kan hjelpe meg med spørsmålene eller komme med andre gode forslag!
Du kan kjøpe 100M med enkeltleder for 289,- på clas ohlson.

50 cue, er en god del, og kan derfor bli veldig vanskelig å få satt sammen alt. Anbefaler at du leser en god del før du setter i gang med dette prosjektet.
Znerk
Znerk's Avatar
Trådstarter
Er som sagt ute etter 100M med kabel, men den skal inneholde rundt 15 ledere
Slike ledninger fra clas blir dyrt viss jeg skal ha så mange..
Noen forslag?
Er f.eks cat8 (internettkabler) brukans? Med tanke på lengde, strøm og spenning? kunne isåfall gått for 2 lengder av den..

Tror ikke montering bør være for vanskelig..
Sikkerhetsklarert
300 meter rull med Cat5e får du på biltema. Da har du mulighet til 24ledere på 100 meter.
Internett kabler har AFAIK 8 ledere. MTP at du ikke trenger så mye spenning for å avfyre, så bør det gå greit. Internettkabler er forsåvidt kategory 5 kabler trodde jeg.
Znerk
Znerk's Avatar
Trådstarter
Sitat av Glenni Vis innlegg
Internett kabler har AFAIK 8 ledere. MTP at du ikke trenger så mye spenning for å avfyre, så bør det gå greit. Internettkabler er forsåvidt kategory 5 kabler trodde jeg.
Vis hele sitatet...
Kan disse brukes til 12V 15A over 100M? Har vært skeptisk til dem pga. tynne ledere :P
kategori 5 hva? :P hva betyr det?
Kategory 5(Cat-5) er det norske navnet, aka "nettverkskabel".

Du kan regne ut om en leder tåler det. Men 12V 15A er vel ganske mye. Vet ikke om det vil tåle det, men med tanke på at du bare sender spenning for et lite øyeblikk før det brytes (I guess) så går det bra. Tror det ligger under NEK-400
Znerk
Znerk's Avatar
Trådstarter
Okei :P er litt kjipt om en kabel ryker halvveis i ett pyroshow :P
Jeg har ikke kunnskaper nok tiø å regne ut dette :P noen som er sikre på om Cat5 er egnet? Evt. hvor høy Amper de vil tåle?
Du kan regne det ut. Tviler litt på at den tynne lederen vil holde.

Du kan regne ut om lederen holder.

Resistans i lederen (Rl) * Amper (I) = <6,9 volt. Da holder den. Nå vet ikke jeg hva resistansen i en cat-5 leder er, men tviler på at den er noe høy. Du kan måle det med et multimeter.

Si du har en resistans på 0,4 ohm, og en strøm på 15A.
0,4 * 15 = 6. Siden 6 er mindre en 6,9 volt holder den.

Tar kvelden nå. Kan svare i morgen tidlig.
Sist endret av Glenni; 29. mars 2011 kl. 22:25.
du bør tenke på at 15A er mye strøm i forhold til den tynne kabelen.
en 2x1,5 kvadratmillimeter leder, takler rundt 19A forlagt på vegg (da med en temp på nesten 70 grader C )
en Cat5 er kun på 0,6 kvadrat, så strømføringsevnen er langt mindre enn grovere tverrsnitt...

dessuten vil du få et grusomt høyt spenningsfall, for ved så små tverrsnitt vil du få høy motstand i kabelen. for ikke å nevne lengden også.

ved høyere strøm vil du også få et ytterlige spenningstap. hvis du er heldig vil du få ut noen få volt i enden, noe jeg ikke tror er nok til å fyre av effektene.


Beklager en veldig rotete post, men jeg skal sette meg ned å regne litt når jeg kommer på jobb, der har jeg formelboka for sånne utregninger...

Hilsen Håvard
Sitat av Glenni Vis innlegg
...
Du kan regne ut om lederen holder.
...
Vis hele sitatet...
En tilfeldig CAT5e jeg sjekket har 17,2 ohm pr 100m. Fordi strømmen antatt skal gå 2 ganger denne avstanden, snakker vi altså om 34,4 ohm. Jeg har videre sett 577 mA som spesifisert maks strøm pr leder, og 125V som maksimal spenning. Det vil sannsynlig ikke være noe problem å doble maksimal strøm et par ganger for meget korte øyeblikk.

Kan du forøvrig forklare regnestykket ditt i forhold til hva kabelen tåler, eller ikke?

Personlig tror jeg at jeg ville ha splittet avfyringssystemet i to, med en avfyringspult (knapper og logikk) og en kontroller (strømforsyning og utganger til tenningsmekanismer - så mange man orker). Mellom disse boksene ville jeg ha satset på en signalkabel basert på seriell protokoll og current loop. En slik kabel kunne ha vært på flere kilometer om nødvendig, og ha vært av en rimelig type (man trenger bare 1 til 2 trådpar for denne forbindelsen).

Et slikt system hadde vært enkelt å styre også via PC, eventuelt synkronisert med andre eksterne hendelser - eksempelvis musikk.
Znerk
Znerk's Avatar
Trådstarter
Sitat av capidog Vis innlegg
Personlig tror jeg at jeg ville ha splittet avfyringssystemet i to, med en avfyringspult (knapper og logikk) og en kontroller (strømforsyning og utganger til tenningsmekanismer - så mange man orker). Mellom disse boksene ville jeg ha satset på en signalkabel basert på seriell protokoll og current loop. En slik kabel kunne ha vært på flere kilometer om nødvendig, og ha vært av en rimelig type (man trenger bare 1 til 2 trådpar for denne forbindelsen).

Et slikt system hadde vært enkelt å styre også via PC, eventuelt synkronisert med andre eksterne hendelser - eksempelvis musikk.
Vis hele sitatet...
Hva mener du med splittet system? :P blir litt forvirret over faguttrykkene
ønsker du å utdype forklaringa litt? kanskje på en litt enklere måte?

Har ikk planer om å styre det via pc, blir litt i drøyaste laget
må ærlig innrømme at pyroshowa mine ikke er store nok og bra nok timet til å passe til noe musikk :P
- Men kanskje når jeg blir en stor kjent pyroteknikker med 100 kinesere under meg
Sitat av Znerk Vis innlegg
Hva mener du med splittet system?...
Vis hele sitatet...
Ikke verre enn at du har to "bokser". Den ene boksen kobler du til fyrverkeriet ditt. Den skal altså være i stand til å sende strøm til hver ladning. Fra denne boksen går det en signalkabel, som kun bærer en svak styrestrøm med seriell protokoll, til et betjeningspanel (den andre boksen).

Jeg har til og med sett slikt system basert på trådløs overføring også - til pyrobruk, så jeg regner med at sikkerhet er ivaretatt. Man styrer jo svære mobilkraner trådløst i dag, så det burde ikke være noe problem.

For å lage noe slikt må du ha kompetanse litt over "strøm gjennom en bryter"-nivå. Men ikke verre enn at du kunne ha bygget dette basert på en Arduino eller to.

Her er et tilfeldig resultatet av et søk, til inspirasjon (denne boksen ser dog ut til å være én enhet):

http://hackaday.com/2008/11/15/micro...orks-launcher/
Znerk
Znerk's Avatar
Trådstarter
Systemet du linker til så meget bra ut :P
Jeg hadde i utgangspunktet ikke tenkt til å lage noe digitalt system, men kan ikke nekte for at dette hadde vært ett artig prosjekt.
Jeg kan desverre ikke så alt for mye om programering og oppbygning av slike Arduino kort, men jeg kan lese meg litt opp og se om jeg etter vært vil vurdere ett slikt system :P

Tror du du har mulighet til å sette opp et grovt estimat over hva kort og komponenter ville koste? hadde nemelig ikke tenkt meg noe dyrt :P

Beklager "jegvilhaaltpåsølvfat" oppførselen min :P Kan litt for lite om dette..
JEG ser da ikke problemet med cat5e kabel. Tråden som skal brennes av i enden, om du bruker stålull eller hva du gjør, er neppe tykkere enn selve kabelen.

Jeg regnet litt på det, og la oss si tverrsnittet på kabelen er 0,2mm"2 ... da vil det bli under 20 ohm på 200 meter kabel (frem og tilbake.) Det er usannsynlig at du skal trenge så mye som 15 ampere på å brenne litt stålull, men OM jeg skulle ta feil, så vil denne stålullen eller hva-du-nå-enn-bruker, brenne av først.

Og Znerk, grunnen til at du kan lite om dette er fordi du ikke har spørt oss freaks om dette tidligere, eller lest så mye ;P Det er jo en grunn til at vi er her

Lykke til!