Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2741
Jeg har en trafo og en kondensator fra en mikrobølgeovn jeg skal bruke til å lage en Jakobs stige men jeg får den ikke til å virke. Det virker som om den gir ut 12V.
Hvordan skal jeg koble det, jag bare tok alt ut av mikrobølgeovnen og satte det sammen igjen sånn som jeg mener å huske at det var.

bilde1
bilde2
bilde3
bilde4
bilde5
bilde6
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kast kondensatoren. Du trenger den ikkje.

Du skal kople deg på sekundærviklinga på trafoen. Det er den største viklinga, med relativt tynn tråd. Eine enden av den viklinga er stortsett gods på trafoen, medan den andre er ein einsleg kabelsko. Du treng ingen andre komponentar enn trafoen.

Det sagt - du er ikkje i nærheten av klar når du ikkje greier å kople det på eiga hand. Det du styrer med er bokstaveleg talt livsfarleg, og eit lite feilsteg er dødeleg. Du gjer bare ein feil når du har ei spenning på 2-3kV og ein straum på ein ampere. Ikkje prøv før du har meir kunnskaper! Så høg spenning oppfører seg annleis enn 230V som du har i kontakten. Den hopper et par millimeter, den bryter glatt gjennom isolasjonen på vanleg ledning beregna for 230V...
For å forenkle det slashdot sa: Jeg fraråder deg å gjøre det, nettopp fordi denne trafoen VIL drepe deg om den får sjansen til det.

Det at du får 12 volt kan tyde på at du har koblet 230 volt inn på sekundærviklingen på en eller annen måte, og dermed kjører trafoen feil vei.

Dessuten synes jeg det er urovekkende at du har klart å måle disse 12 voltene, har du brukt vanlige målepinner til en multimeter fra clasohlson da eller?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
VivaLatrina: mange MOT's har to sekundærviklinger: ei HV-vikling, og ei LV-vikling til å drive elektronikken i mikrobølgeovnen.
Dessuten synes jeg det er urovekkende at du har klart å måle disse 12 voltene, har du brukt vanlige målepinner til en multimeter fra clasohlson da eller?


Samenlignet med et 12v batteri
Sitat av evvedevve Vis innlegg
...
Samenlignet med et 12v batteri
Vis hele sitatet...
Dette svaret bidro egentlig ikke til å avklare noen ting.

Spørsmålet var hvordan du hadde målt spenningen. Du svarer at du har sam(m)enlignet. Og da er spørsmålet: hvordan sammenlignet du spenningen?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av evvedevve Vis innlegg
Samenlignet med et 12v batteri
Vis hele sitatet...
Korleis samanlikna du...?
Brukte du tunga da? Til å sammenligne med?