Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  71 12974
Sitat av ex0n Vis innlegg
Feil.
"Den gjør om spenningen fra 12 til 230V." ville vært korrekt å si. Volt er måleenheten for spenning, ampere er måleenheten for strøm, osv.

Ikke rett på noen om du ikke kan begrepene

Forøvrig er "strømmen" et veletablert begrep for personer som ikke har utdanning innen elektro, å rette på "fagord" som en ikke-fagmann kommer med blir bare teit, spesielt når du ikke gjør det rett selv engang.
Vis hele sitatet...
Hvis du hadde hatt noe peiling så hadde du skjønt at Volt og spenning henger sammen og er det samme. Når du er norsk og sier 120 penger så skjønner folk som er oppegående at det betyr 120kr. Samme gjelder Spenning og Volt. Og de som faktisk har peil på elektro skjønner dette på samme måte.


Den gjør om spenningen fra 12 til 230V.
Vis hele sitatet...
Er akkurat samme setning som
"Den gjør om Volten fra 12 til 230V."

Volt = Spenning. Akkuratt det samme men to forskjellige begrep.

Og jo jeg kan begrepene da jeg selv har gått Elektro. Og det er riktig det jeg sa.
Blir som å si " Mål strømmen i kretsen" og " Mål hvor mye Ampere det er i kretsen". Helt likt.

Topic; Som nevnt burde du kjøpe noe med litt kvalitet. Men vet om en som har brukt den fra biltema og den funker ganske bra. Ikke noe tull. Dog er dette i båt..
Sist endret av Ruudi; 11. februar 2011 kl. 20:21.
Fortsatt feil. Du sier ikke «jeg har gått ned i kilo» når du mener «jeg har gått ned i vekt». Nordmenn flest vil såklart skjønne hva du mener, men måten du sier det på er alikevel feil. Den gjør ikke om «volten», den gjør om spenningen, noe som fører til en økning i voltstyrke i denne sammenheng. Hvis du bygger om bagasjerommet på bilen din øker du ikke literen på det, du øker volumet. I can go on...

Mål strømmen i kretsen = Mål hvor mange ampere det går gjennom kretsen
(ikke «mål amperen i kretsen»).

Volten/amperen osv. er amatøruttrykk, på samme måte som å kalle en PC for «harddisken».

Forøvrig sier oppegående folk «120kr», 3-åringer sier «120 penger». At du har gått elektro hjelper lite, måleenheter brukes ikke på den måten. Men nok om det.
Du har helt rett i det du skriver ex0n. Det var godt å lese noe fornuftig, KP er donert!
Men du bommet litt! "voltstyrke" har jeg aldri hørt om i mine 30 år som teknikker...
Der gikk du i samme fella. Spenningsnivå er vel kanskje bedre?

(Synd det ikke er mulig å gi minus-KP! Det er noen som fortjener det av og til!)
Sist endret av woff; 11. februar 2011 kl. 22:23.
Beklager, ikke alltid like lett å holde tunga i munnen når man hører så mange forskjellige navn på ting, selv om man er innen faget
Jeg var å rota rundt på teknikmagasinet. Var på den svenske pga det er kortest ditt for meg.
Når jeg var der fant jeg denne, kan det være noe som du har behov for? Var det sånn du mente?
Sist endret av Curver; 12. februar 2011 kl. 00:15.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Ville valgt en 300watts inverter for å drive Pc, liten tv, laptop,div ladere. Den kjøper du på biltema eller clas ohlson.
Sitat av woff Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Amerikansk standard, sjekk ut pluggen!
Du er ikke mye intressert i å sjekke? Utspenning er 220V, 50Hz og det følger med adapter som tillater bruk av norske (blandt andre) kontakter.. Beklager at du dummet deg ut!
Sitat av woff Vis innlegg
Du er ikke mye intressert i å sjekke? Utspenning er 220V, 50Hz og det følger med adapter som tillater bruk av norske (blandt andre) kontakter.. Beklager at du dummet deg ut!
Vis hele sitatet...
Det står
Sitat av DX
- 1 * AC power adapter (US plug)
Vis hele sitatet...
Se på bildet, er det en norsk plugg?
Eat to bite?
Curver's Avatar
Sitat av Fekillix Vis innlegg
Det står Se på bildet, er det en norsk plugg?
Vis hele sitatet...
Så sett inn denne, så slepper dere å krangle videre?
Sist endret av Curver; 15. mars 2011 kl. 19:48.
Enkelte er idioter..... Hvis dere sjekker den linken viser den en omformer og et adapter (hvit plast).. På omformeren er utgangen TYDELIG merket 220V 50hz.. Kontakten er to flate pinner (us-style). Der settes medfølgende hvite adapter inn og man har da mulighet til å bruke engelsk eller skandinavisk plugg.. Utrolig vanskelig å forstå?
Prøv deg på lego-bygging først!

DUST!
Sitat av Diox Vis innlegg
Hva skal til for å kunne koble en stikkontakt til et 12 volts bilbatteri?
Det skal brukes til å blant annet lade mobiltelefon på tur.
Vis hele sitatet...
Kjøp en sånn sigarettenner kontakt med bateriklyper i andre enden,så er det bare å koble på en billader.Har brukt dette i seilbåten mye
▼ ... over en uke senere ... ▼
Kan ikke se at Diox har nevnt annet enn mobil som skal lades.
I så fall blir det overkill å gå veien om 230V fordi det er mindre enn 12V som skal til.

Trolig er det ikke bare å koble 12V direkte til laderinngangen på mobilen. Hvis det ikke er noe i ladekretsen som begrenser så er det noen tusen ganger nok strøm (ampere) i bilbatteriet til å svi noe i kretsen.

Men - det finnes helt sikkert en 12V (sig-plugg) lader til den mobilen. Det går vel bort noe i varme i denne omformeren også, men garantert mindre enn en 230V-boks.

Husk bare at bilbatterier (blybatterier) ikke er veldig glad i å være nedtappet over tid. Bør altså lades snarest opp igjen - helst være godt oppladet bestandig.

Ideen med solcelle er god.
Den kan dytte opp bilbatteriet konstant - overlading er neppe mulig med mindre du har flere kvadratmeter med solcellepanel.
Eventuelt kan du faktisk klare deg med solceller (og ikke noe batteri). Kommer litt an på bruk. Snakker da om en 12V sigplugg.lader.

Med bilbatteri type 60-100Ah (Ampere-timer) og 12V-lader så skulle dette også holde veldig lenge. Hvis mobilen lades annenhver dag så skulle det kunne lades faktisk i flere uker. Mobil-laderne gir jo bare noen usle watt.
Sitat av hejjhejj Vis innlegg
Så du mener du klarer å få 230v ut av et 12v batteri ved hjelp av en transformator?
Vis hele sitatet...
Forklar meg gjerne hvorfor det ikke skal gå!
Sist endret av NORDNORGE; 27. mars 2011 kl. 12:14.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av NORDNORGE Vis innlegg
Forklar meg gjerne hvorfor det ikke skal gå!
Vis hele sitatet...
Grovt sagt fordi transformatorer er ei induktiv kopling, der endring i straumen set opp eit magnetfelt. Og eit magnetfelt i endring vil indusere ein straum i nærliggande leiarar - altså sekundærspola. Når du har likespenning vil du ha eit statisk magnetfelt, og ergo ingen induksjon i sekundærspola.
Mulig å seriekoble 19 batterier? (12 volt)
Sitat av Niveum Vis innlegg
Mulig å seriekoble 19 batterier? (12 volt)
Vis hele sitatet...
Du vil fortsatt bare få strøm som går i én retning
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
Du vil fortsatt bare få strøm som går i én retning
Vis hele sitatet...
Men det vil stortsett funke. Det meste av dagens elektronikk blir dreve av switch-mode-straumforsyninger, og det første dei gjer er å likerette spenninga. Dei er heller ikkje så veldig nøye på innspenninga, så ofte funker 150-200VDC inn på ei switchmode straumforsyning heilt utmerka. T.d. alle weidemüller sine straumforsyninger gir blanke i kva dei får så lenge det er mellom 100 og 300V, og under 600Hz.
HøyRisiko Psykopat
Sitat av slashdot Vis innlegg
Men det vil stortsett funke. Det meste av dagens elektronikk blir dreve av switch-mode-straumforsyninger, og det første dei gjer er å likerette spenninga. Dei er heller ikkje så veldig nøye på innspenninga, så ofte funker 150-200VDC inn på ei switchmode straumforsyning heilt utmerka. T.d. alle weidemüller sine straumforsyninger gir blanke i kva dei får så lenge det er mellom 100 og 300V, og under 600Hz.
Vis hele sitatet...
den switchen er vel etter trafoen og da fungerer de ikke
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av ragedAsian Vis innlegg
En usb lader trekker maks 900mA som tilsvarer 0,9A. Du kan bruke den i _minst_ 0,9/21=23,33 timer. Mobilen trekker garantert ikke så mye så du kan regne med å ha strøm en god stund

Inlegg nummer 333
Vis hele sitatet...
Også må man huske på at batteriet skal IKKE tappes helt ned! Man kan da kanskje trekke ut 15 Ah, men dette fagområdet er jeg ikke proff på, så jeg lar noen andre som kan dette ta seg av utregninger og slikt.

Sitat av druefjes Vis innlegg
Ville valgt en 300watts inverter for å drive Pc, liten tv, laptop,div ladere. Den kjøper du på biltema eller clas ohlson.
Vis hele sitatet...
Også bør det være ren sinus. Jeg har ødelagt en pclader og 2 USB ladere på en slik som var firkantpuls. Min Inverter kjøpte jeg på Ekebergmarkedet for 50-lappen fordi den ikke funket sa mannen som solgte. Jeg byttet sikring, og den funket som bare rakker'n
Sitat av OlaWaagen Vis innlegg
den switchen er vel etter trafoen og da fungerer de ikke
Vis hele sitatet...
Hvilken switch, hvilken trafo og hvem er de (som ikke fungerer)?

http://en.wikipedia.org/wiki/Switched-mode_power_supply

Se på blokkskjemaet i artikkelen. Den bekrefter virkemåten slashdot beskriver. Det er ingen tradisjonell transformator i en switch-mode.