Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 11204
Jeg vet at dette primært ikke er et elektronisk spørsmål, men jeg håper allikevel å kunne dra nytte av den enorme kunnskapsrikdommen i dette underforumet - og at denne posten appellerer til noen som "liker å mekke elektroniske dippedutter."

Problemet er som følger:

- Jeg har en stykk ny oppvaskmaskin.
- Oppvaskmaskinen fungerte for 1 uke siden, da jeg flyttet til ny leilighet.
- Når jeg skulle starte den igjen etter flyttingen, startet den som vanlig - men alt vannet samler seg bare i bunn av oppvaskmaskinen... Den blir altså ikke pumpet ut av maskinen, men bare samler seg opp i bunnen...
- Oppvaskmaskinen har ingen knapper/brytere foruten Av/på - og en selektor for selve vaskeprogrammet.
- Merket forøvrig en Siemens (helt ny, 2 uker gammel)

Spørsmålet er hva som er galt? Jeg er veldig lite flink på slike ting, men slik jeg ser det må enten vannpumpen være ødelagt - eller evnt. røret ut av maskinen 100% tett?

Er det noen som har erfaring med slike hvitevarer her, som har en anelse om hvorfor vannet ikke blir pumpet ut? Og om jeg kan fikse dette selv, eller må tilkalle rørlegger/sende maskinen tilbake til butikken?

PS: Hvis denne posten er 100% feil, så slett/flytt den gjerne crew - men da blir det ikke rene ølglass på noen på neste VIF-treff ;-)
Sist endret av nso; 10. april 2019 kl. 00:07.
Det er helt sikkert en garanti sak, så jeg ville ihvertfall sende den tilbake til butikken.
Prøv å ring de først
Som Oom sier så er det vel en garanti sak. Men kan virke som om det er vannpumpen som har tatt kveld ja, har skjedd ett par ganger hos meg iallefall. Er nok mulig å fikse det selv, men om jeg husker riktig så koster det litt for ny pumpe så jeg ville satset på garantien. At røret er 100% tett tviler jeg på i og med at maskinen kun er 2 uker gammel.
Det er nok 1 av 2 som du selv sier stromen. Eller, det første som slår meg er jo den pumpen som pumper vannet ut.. må være noe galt med suget der. Men anyway, dette er en garantisak uansett. Call elkjøp eller hvor F du kjøpten å få den bytta ;D
Jeg ser ikke hvorfor du ønsker å gjøre en slik reperasjon selv, da det helt sikkert gjør garantien din ugyldig. (type du fikser problemet og det kommer tilbake om seks måneder, bare for at teknikeren sier "nei, her har du skrudd selv, så dette kan ikke vi ta ansvar for")
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Hehe.. Gode poeng her folkens.. Er bare at det er så sinnsykt stress å måtte ta maskinen tilbake til butikken, bære opp og ned og frem og tilbake..

Men jeg har testet litt nå, og fant ut at det sannsynligvis bare er pumpen som er svak...

Her er konfigurasjonen: På maskinen, så sitter uttaket på maskinen helt nederst... Men - tilkoblingen til avløpsrøret sitter helt oppe ved vasken på kjøkkenet mitt. Altså må pumpen pumpe vannet ca 80 cm opp i været, før den går ned igjen.

Når jeg nå koblet fra denne, og istedenfor lot utslagsrøret på vaskemaskinen gå ned i en bøtte (ca 30 cm høy), så fungerer alt perfekt.

Jeg deduserer da at pumpen ikke er tilstrekkelig sterk nok til å pumpe vannet opp 80 cm - og at det istedenfor da samler seg i bunn av oppvaskmaskinen... Tror dere dette kan stemme?

Hvis så er tilfelle, så må jeg isåfall bytte ut en av de nedre rørstykkene i utløpsrøret til vasken - slik at jeg kan koble til en tilkobling for vaskemaskinen lavere ned på røret. Pumpen vil da kun måtte pumpe vannet ca 20-30 cm opp, før vannet renner ned igjen...
Høres fornuftig ut, men du burde spørre butikken/lese i manualen og se om du finner ut om maskinen ikke er konstruert for et slik pumpetrykk, eller om pumpen er delvis defekt. Hvis det er det siste, vil pumpen sannsynligvis innen kort tid bli fullstendig defekt, og da må du uansett skifte den.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Helt seriøst... Jeg er helt stum... Nå har jeg holdt på med oppvaskmaskinen i over en uke, men først nå fant jeg endelig ut hva problemet var.

Jeg har en helt ny leilighet, og en eller annen mentalt tilbakestående person har valgt å PLOMBERE inntaket der hvor avfallsvannet fra oppvaskmaskinen går... Så når jeg hadde koblet oppvaskmaskinen 100% korrekt til utslaget ved vasken, og strammet til alle rør skikkelig tight og lufttett - så stod maskinen og forsøkte å pumpe vann inn i et rør som var helt hermetisk lukket!

Ikke rart at maskinen holdt på å ta kvelden for godt... Og nå har jeg altså forsøkt alle mulige ting med maskinen, inkludert å skru den opp, før jeg heeelt tilfeldig falt ut at noen hadde plombert inntaket ved vasken, med en blå liten fuckings plastgreie.

Jeg oppdaterer tråden, slik at hvis noen andre flytter inn i en ny leilighet, og kjøper seg en ny oppvaskmaskin - så for guds skyld, sjekk at rørene ikke er plombert før du demonterer oppvaskemaskinen... Hehe
hehe, nice den der!
En annen ting å huske på når det gjelder visse typer hvitevarer, er sikkerhetsplomberingen i selve vaskemaskinen, det er som oftest en pinne som gjør at trommelen ikke skal snurre rundt under transport.

Har selv fyrt opp en tørketrommel uten å ta ut den, når jeg ser tilbake på i ettertid er det morro, men det var ikke det den gang
Sitat av Stormen
Helt seriøst... Jeg er helt stum... Nå har jeg holdt på med oppvaskmaskinen i over en uke, men først nå fant jeg endelig ut hva problemet var.

Jeg har en helt ny leilighet, og en eller annen mentalt tilbakestående person har valgt å PLOMBERE inntaket der hvor avfallsvannet fra oppvaskmaskinen går... Så når jeg hadde koblet oppvaskmaskinen 100% korrekt til utslaget ved vasken, og strammet til alle rør skikkelig tight og lufttett - så stod maskinen og forsøkte å pumpe vann inn i et rør som var helt hermetisk lukket!

Ikke rart at maskinen holdt på å ta kvelden for godt... Og nå har jeg altså forsøkt alle mulige ting med maskinen, inkludert å skru den opp, før jeg heeelt tilfeldig falt ut at noen hadde plombert inntaket ved vasken, med en blå liten fuckings plastgreie.

Jeg oppdaterer tråden, slik at hvis noen andre flytter inn i en ny leilighet, og kjøper seg en ny oppvaskmaskin - så for guds skyld, sjekk at rørene ikke er plombert før du demonterer oppvaskemaskinen... Hehe
Vis hele sitatet...
Tror faktisk dette er normal prosedyre; slik at gammelt oppvaksvannlukt skal ligge igjen i leigligheten.
▼ ... flere år senere ... ▼
Stormen! Du er min store helt!!! Googlet etter en løsning, for hadde akkurat det samme problemet som deg! Måtte bare registrere meg her så jeg fikk takket deg! Tusen takk for at du postet dette! Ble så sykt glad når jeg fant den blå plastdingsen!! *hoppeogdanse*
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Sitat av Cortez87 Vis innlegg
Stormen! Du er min store helt!!! Googlet etter en løsning, for hadde akkurat det samme problemet som deg! Måtte bare registrere meg her så jeg fikk takket deg! Tusen takk for at du postet dette! Ble så sykt glad når jeg fant den blå plastdingsen!! *hoppeogdanse*
Vis hele sitatet...
Hehe.. Så utrolig bra. Google-søk + forumer = win. Jeg har selv funnet mange løsninger i forum via Google-søk; morsomt at du postet for å fortelle det