Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1255
Jeg har en gammel Creative Zen Touch 40 GB, hvis lydutgang er "ødelagt", slik det er lyd på kun det ene øret. Dersom jeg presser kontakten inn, kommer lyden på det andre øret også.

Hva er det som har skjedd, og hvordan fikser jeg det?
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Den har blit ødelakt.
Send den på reprasjon
Det er nok det smarteste du kan gjøre.
Noe anelse om hvor mye det vil kunne koste?

EDIT: Noen andre som kan bidra til teknisk løsning?
Sist endret av Ba'alzamon; 6. februar 2007 kl. 14:56.
Hva med du åpner den og fjernet loddeblyet som er det og legger på nytt(press inn sånn at det sitter')? Funka vertfall på 2.1 settet mitt.
loddebolt ?
Nå er det en venn jeg spør for, så jeg gir snart beskjed om han virkelig tør å åpne tingen og sjekke det ut. =P
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Eg ville returnert den på garantien og bedt om å få ny. Å opne den når du ikkje har erfaring med elektronikk er å be om problem med den seinare.
Sitat av vidarlo
Eg ville returnert den på garantien og bedt om å få ny. Å opne den når du ikkje har erfaring med elektronikk er å be om problem med den seinare.
Vis hele sitatet...
Fyren kjøpte spilleren i USA, så jeg ville ikke forventa at han sender den tilbake dit.
Sist endret av Ba'alzamon; 6. februar 2007 kl. 19:13.
Hvis man har bittelitt erfaring med elektronikk / lodding så burde det ikke være noe problem å åpne den og fikse litt på hodetelefon-inngangen. Problemet er at det kan være andre ting som er galt også. Jeg hadde nøyaktig samme problemet på en iriver h120. Jeg fikset på hodetelefonkontakten uten at det gikk, fikk faktisk tak i ny kontakt og loddet på også. Hadde fremdeles nøyaktig samme problemet. Etter å ha gått over pcb'n med forstørrelsesglass oppdaget jeg at en smd-resistor hadde bittelitt dårlig kontakt, og etter å ha loddet denne fast fungerte spilleren perfekt igjen. Teorien min er at når jeg mistet spilleren i bakken ( noe som var grunnen til at jeg hadde problemer ) så ble faktisk ikke hodetelefonkontakten skadet, men selve pcb'n tok nesten hele støtet, dette førte mest sannsynligvis til at pcb'n bøyde seg såpass at smd-resistoren faktisk løsnet/fikk dårlig kontakt.

Konklusjonen her er vel at det er ingenting i veien for å prøve å fikse den hvis man har litt peiling og ikke har noe å tape, så lenge man er klar over at ting ofte kan være litt mer komplisert enn man tror.
Takker; siden jeg er relativt ny på elektronikk antar jeg at lodding betyr å smelte/sette den tilbake på dens originale plass?

EDIT: Aiai, glem det spørsmålet:


Lodde: 3 (tette ved å) binde sammen to metallstykker med flytende metall l- fast hanken til gryta / l- en kjele


Aaaah.
Sist endret av Ba'alzamon; 6. februar 2007 kl. 19:54.
Den kan sendes direkte til Creative. Ta kontakt med de på mail, så får du svar med mange ting de vil han skal prøve, før de ber han om å sende den tilbake til de. Selgeren trengs ikke å blandes inn i det hele tatt, så lenge han har kjøpsbeviset. Gjorde det med min Zen Touch for et års tid siden.
samma skjede med min mp`3 opnet den og lodet den
Husk bare at ved åpning brytes garantien. Det lureste er nok å forhøre seg om retur er mulig. Hvis garantien derimot er utløpt, hadde jeg åpnet den og sett etter mistenkeligheter. Hvis du/vennen din ikke har erfaring med dette, er en mulighet å forhøre seg på skoler/universiteter om noen elektronikkstudenter/lærere hadde hatt mulighet å sett på den for en billig penge.