Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 15743
har en fin trapp her hjemme med spotter som jeg har lyst å hive dimmere på. men hvordan kobler jeg det når jeg vil ha dimmer oppe og nede?
det blir jo som en endevender, men åsssen kobler jeg det?
på dimmeren har jeg en L og to utganger som kan dimmes(er pil med noen bølger på).

takker for hjelp!
Det som er vanlig er att du har to L er på dimmeren som du kobler mot en endevender bryter, du kan ikke bruke to dimmere.

mvh jsualk
jeg tok feil angående dimmeren, er to Ler på den.., men hvordan kobler jeg dette da?
med endevender bryter i ene enden altså?
http://www.datele.no/HTML/MEK.%202/E...ERSYSTEMER.htm

Se skjema 6. Den ene bryteren bytter du ut med en dimmer, på dimmeren står det L i stedet for de to trekantene som er på skjemaet og der det står L på skjemaet kobler du dimmeutgangen fra dimmeren ~ .
Mvh jsualk
det er fullt mulig å ha 2 dimmere i et endevenderanlegg! men dette er spesialdimmere. De er ikke så veldig dyre, men du kan ikke bruke en vanlig, da må du ha en endevender bryter i andre enden.

Vet iverfall ensto har endevender dimmere, som kan brukes i begge ender.!
Og hvem i svarte vil ha ensto på veggen sin?
Til og med norvesko er beder enn den ensto driten. Trange, stygge brytere. Og stikkontaktene dems, blind klemmer i en stikk som er så trang at man ikke kan bruke dem som noe koblingspunkt uansett.

Elko ftw
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jeg vet ikke hvor kompleks anlegg du vil ha men jeg vil anbefale deg og bruke en dimmer slik at du kan dimme lyset i trappa di men kun fra EN plass og så har du endevendere på betjeningspungtene, det er nok enklest...
du tar fase (L) inn i endevenderen (skrue L), så kobler du 1 ledning i hver pil ut av endevender som går til hver (L) i dimmeren. pil med bølger kobles til brun ledning til spottene. blå ledning fra spottene kobles til null. altså 3 ledninger mellom dimmer og endevender.
Sitat av Dani18
du tar fase (L) inn i endevenderen (skrue L), så kobler du 1 ledning i hver pil ut av endevender som går til hver (L) i dimmeren. pil med bølger kobles til brun ledning til spottene. blå ledning fra spottene kobles til null. altså 3 ledninger mellom dimmer og endevender.
Vis hele sitatet...
Dette vil ikke fungere? slik som du sier det vil ikke du få endevender funksjonen...
Her bør man enten ha trådløs lys strying som f.eks xcomfor eller funcbus.

eller en to pol dimmer med puls utgang
Jeg har luktet litt rundt i kataloger og her er kansje en fin løsning for deg...
http://www.elko.no/wsp/elko_nor/webo...NTENT_ID%20des
*fikse url*
Sitat av asbpette
Vis hele sitatet...
prøv denne

http://www.elko.no/wsp/elko_nor/webo...=&name=forside

-----------

Har nå gått igjennom ELKO sin elektronikk katalog og funnet dimmeren (e) for deg

-Du trenger en RS16/400GLI T El.nr: 1471577
-og supplerer med RS16/GLI BB T El.nr: 1471466

siste type dimmer kan du montere så mange du vil av og du trenger kun to ledere mellom hver av "slave" dimmerne...

Når du skal kjøpe denne dimmeren så må du oppgi elnummeret og så finner de den eller bestiller den til deg...
Sist endret av asbpette; 5. februar 2007 kl. 17:40.