Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  40 4044
Yepp, jeg satt en dag inne på TPB og rota da jeg fikk øye på en emulator til Nintendo 64.

Jeg lasta ned, instalerte så skulle jeg spille, men syntes kontrollerene var teite.
Uansett hvordan jeg satt dem opp på tastaturett ble det bare ikke riktig.
Så jeg rota i noen esker og fant min gamle Nintendo 64 kontroller.
Jeg har ikke serlig lyst til og emulere et vannelig n64 signal (som er digitalt) derfor tenkte jeg at jeg kunne kjøpe et billig tastatur og koble knappene fast i tastaturet på taster f.eks. ABC etc.
Men så jeg at det var en 2 variable motstander en for Y en annen for Z.

Altså opp-ned Venstre-høyre.
Den den sender inn en fast spenning og måler hvor mye du ut fra den variable motstanden da vet den nøjaktig hvor mye du bøyer knappen og sender signalene til spillet.

Men knappene på tastaturet er ikke variable,
så ideen min var og bruke en 555timer som styres av den variable motstanden og pulser på f.eks. A knappen på tastaturet når jeg tar den opp hvor lengere jeg drar den hvor raskere pulser den.

Tror noen dette vil funke?

Og har noen her noen andre ideer som kansje vil fungere fint?
Jeg har sett flere slike adaptere til salgs, og har sett en side som ga ut all info man trengte for å bygge en selv.
Finner ikke den sida jeg husker men her er en annen:
http://www.zen35383.zen.co.uk/stnield/usbpads.htm

Finner fort masse info om man søker etter "nintendo 64 controller adapter"
Men de blir styrt av PIC chipper, altså digitale kretser.

Jeg vil holde ting enkelt, ikke betale dyre dommer for tingen jeg har et tastatur og 555 kretser liggene.

Har ogsp lyst og få gjort det hele i dag.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du kan gjere det du vil slik du foreslår, men du må då ha relativt kompleks driver, microcontroller i konverteren som lager tastatur-pulser, samt en del ekstra dill.

Enklaste er definitivt å kjøpe en N64-lookalike pc-joystik.

Ellers kan du jo bruke analog-digitalconverter til paralellporten, eller bruke gameport som afaik er en av få analoge porter på en pc.

Eller sjekke om det finst på ebay.

Sitat av Skummetmelk
Men de blir styrt av PIC chipper, altså digitale kretser.

Jeg vil holde ting enkelt, ikke betale dyre dommer for tingen jeg har et tastatur og 555 kretser liggene.

Har ogsp lyst og få gjort det hele i dag.
Vis hele sitatet...
Sorry, du kan ikkje få det til uten en µC. Kva vil du 555 skal gjere? Lage klokkepulsar? Som skal bli omgjort tiltastaturoutput via kva? Jo, µC... Så du kjem deg neppe utan om µC med mindre du bruker gameport. Da kan du sleppe med litt tilpassing av elektrisk interface.

Men dersom det du seier om at N64-kontroller er digital, så er jo faktisk det enklaste(!) å kjøre den informasjonen digitalt til pcen, via t.d paralellport,serieport, usb o.l. Har du et digitalt signal, så konverterer du det iallefall ikkje til et analogt signal før du kjører det inn i pcen! Det er omtrent det mest idiotiske du kan finne på.

Og sjølv med digital input slepp du ikkje unna en microcontroller, ettersom protokollen kontrolleren snakker er en tanke kjapp...

Kjøp en usb-overgang på ebay.
Sist endret av vidarlo; 14. november 2006 kl. 13:07.
Javell..

Takk for hjelpen, gjære kom med flere forslag.
Som thegeek sa, så burde du google etter ferdiglagde adaptere. Dem koster under 100,- og bestiller du fra noen i europa kan du sikkert få den/dem levert ganske fort (2-3 dager).

Scha
Bruk gameporten. Den har 4 analoge pinner, beregnet til 2 analoge kontrolleres respektive x- og y-akser. Inputen er fra 5V-0V. Den har også pinner til 4 knapper/brytere.
Pinnedefinisjon på gameporten her .
▼ ... noen uker senere ... ▼
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Provo
Bruk gameporten. Den har 4 analoge pinner, beregnet til 2 analoge kontrolleres respektive x- og y-akser. Inputen er fra 5V-0V. Den har også pinner til 4 knapper/brytere.
Pinnedefinisjon på gameporten her .
Vis hele sitatet...
Kvifor bruke gameporten når all info tyder på at N64-kontrollerene sender digitalt signal til konsollen?
For å slippe og programmere drivere. Med vanlig oppsett på gameporten kan han bruke standard-drivere, og slipper både µC og driverprogrammering. Ikke noe poeng i å lage det vanskeligere enn nødvendig, eller?
▼ ... over en uke senere ... ▼
sjekk denne: ( holder selv på med denne..)

http://arcadecontrols.com/Mirrors/emulatronia/n64pad/
Sitat av K-R-L
sjekk denne: ( holder selv på med denne..)

http://arcadecontrols.com/Mirrors/emulatronia/n64pad/
Vis hele sitatet...
Den der skal jeg serriøst lage... Hvor får du tak i delene?

Fant diodene på clas ohlsson som man skal ha 10 av http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=254444
kjøp de på elfa..

skal selv bestille derfra

lag likert 2 stykk da, med slik at du kan ha 2 koblet til pc-en...
Sitat av K-R-L
kjøp de på elfa..

skal selv bestille derfra

lag likert 2 stykk da, med slik at du kan ha 2 koblet til pc-en...
Vis hele sitatet...
Ja tenkte på det Men elfa nettbutikk eller har de en butikk i akershus området man kan labbe til?

takker og god jul

simdal
Sist endret av simdal; 22. desember 2006 kl. 00:26.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Dei har ein butikk i oslo som du kan vandre til for å få tinga dine. Bestill ting på vanlig måte, og velg "Henting" som leveringsmåte, så blir det klargjort og pakka for deg.
Sitat av vidarlo
Dei har ein butikk i oslo som du kan vandre til for å få tinga dine. Bestill ting på vanlig måte, og velg "Henting" som leveringsmåte, så blir det klargjort og pakka for deg.
Vis hele sitatet...
Flott, takker så mye Men sliter litt med å finne kondensatoren på sia dems Skal være på 100 pikofarad og finner det men er så mye forskjellig...
Sliter også med å finne den derre CMOS 4006 logiske elementer greia
Nå som jeg først er i gang med å ramse opp ting jeg sliter med å finne kan jeg jo nevne den kabelen med 10 ledninger i

takker og god jul

simdal
Sist endret av simdal; 22. desember 2006 kl. 00:56.
Hvis du hadde noen gamle n64 kontrollere så hadde du vel en gammel n64 konsoll og?
Så da er vel det enkleste å bare spille på den?
Sitat av spliff
Hvis du hadde noen gamle n64 kontrollere så hadde du vel en gammel n64 konsoll og?
Så da er vel det enkleste å bare spille på den?
Vis hele sitatet...
ja men da må jeg kjøpe spill... nå kan jeg bare betale en hundrelapp også får jeg spille helt gratis på pcen bare laster ned spilla og spiller på emulator ol
Sitat av simdal
Flott, takker så mye Men sliter litt med å finne kondensatoren på sia dems Skal være på 100 pikofarad og finner det men er så mye forskjellig...
Sliter også med å finne den derre CMOS 4006 logiske elementer greia
Nå som jeg først er i gang med å ramse opp ting jeg sliter med å finne kan jeg jo nevne den kabelen med 10 ledninger i

takker og god jul

simdal
Vis hele sitatet...
-Cmos 4006 = 73-675-68 (18-stage static shift register)
-100pF skivekondensator = 65-849-40 (10nF = 100pF)
-10 leder kabel = 1055-726-72 (Datakabel EIA RS-232 - 10-leder)

hvis du trenger mer hjelp bare spørr,,,
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
10nF lik 100 pF? Nano = 10^-9. Pico = 10^-12.
oi. sry. har sett litt feil..

0,1 nF = 100 pF ,

100 pF = 65-849-40
Hjertlig takk Detta gleder jeg meg til... De har dessverre ikke fler av de CMOS greiene og kabelen men det venter jeg på
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av simdal
Hjertlig takk Detta gleder jeg meg til... De har dessverre ikke fler av de CMOS greiene og kabelen men det venter jeg på
Vis hele sitatet...
Er du sikker på at du er kompetent til å bygge noko såpass komplekst når du omtaler det som "de CMOS greiene"? For en vilkårlig cmos-chip, finst det en billigere og en dyrere variant som kan erstatte direkte. Finn den dyrere varianten, så er du på den sikre sida... Kan tenkast elfa har det. Og du treng på ingen måte 10-pin kabel. Klipp opp gammel floppykabel til passande breidde. Billigere.

Og har du simdal gjort meir enn å skifte lyspære...?
Sitat av vidarlo
Er du sikker på at du er kompetent til å bygge noko såpass komplekst når du omtaler det som "de CMOS greiene"? For en vilkårlig cmos-chip, finst det en billigere og en dyrere variant som kan erstatte direkte. Finn den dyrere varianten, så er du på den sikre sida... Kan tenkast elfa har det. Og du treng på ingen måte 10-pin kabel. Klipp opp gammel floppykabel til passande breidde. Billigere.

Og har du simdal gjort meir enn å skifte lyspære...?
Vis hele sitatet...
Har bare gått elektro linja i et halvt år da, og i data elektronikk har jeg laget en strømførsyning.Har hatt masse om dioder, likerettere, motstandere, transistorer osv og har hatt om logiske elementer osv men kan ikke sååå mye om det huska blandt annet ikke hva de het . Jeg skjønner jo kretsen osv så burde greie det

EDIT: jeg bare lurte på det prototyp kortet. Man får jo flere forskjellige, de har blandt annet to forskjellige på Clas ohlsson ... Har de den på elfa?
Sist endret av simdal; 22. desember 2006 kl. 18:02.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kva veroboard du kjøper har lite å sei. Sjølv har eg veldig stor sans for dei med tre og tre loddeauger bunde saman, sidan dette ofte er nok til mange komponentar, og på det prosjektet der så kan du kutte ut mange ledninger om du har ett med tre og tre loddeauge på, og bruker litt tid på å tegne opp kretsen...
Sitat av vidarlo
Kva veroboard du kjøper har lite å sei. Sjølv har eg veldig stor sans for dei med tre og tre loddeauger bunde saman, sidan dette ofte er nok til mange komponentar, og på det prosjektet der så kan du kutte ut mange ledninger om du har ett med tre og tre loddeauge på, og bruker litt tid på å tegne opp kretsen...
Vis hele sitatet...
Flott da tar jeg det

takker og god jul

simdal
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Eg har sett tre typar vero:

Kode

|o| |o| |o|
|o| |o| |o|
|o| |o| |o|
Altså tre og tre rader slik som det.

o o o
o o o 
Enkeltståande hol
|o| |o| |o|
|o| |o| |o|
|o| |o| |o|
|o| |o| |o|
|o| |o| |o|
Altså lange sammenhengende baner.
Dei med lange sammenhengende baner kan vere greie til en del prosjekt. Eg har brukt dei, og kutta banene opp i passande seksjonar med dremel (raskt kutt i kobberlaget er alt som skal til), og dei har fordelar dersom det er mange komponentar emd mange interconnects.

Dersom du faktisk går på vgs, så ville eg fleska til og etsa et printkort. Tar litt tid, men blir uendeleg mykje finare og betre resultat
Sitat av vidarlo
Dersom du faktisk går på vgs, så ville eg fleska til og etsa et printkort. Tar litt tid, men blir uendeleg mykje finare og betre resultat
Vis hele sitatet...
Har tenkt på det, men problemet er at det rommet vi har i klasserommet med etseutstyr osv er helt tomt. Hele elektrobygget er nyoppussa så alt av matriell og printkort utstyr er enten borte eller på et lager et eller annet sted. Vi har klaga til skolen om det men det ser ut til at vi må ordne opp i det selv. Skal se hva jeg gjør når vi faktisk får fram alt av utstyr og lærer å bruke tinga

Sitat av vidarlo
Dei med lange sammenhengende baner kan vere greie til en del prosjekt. Eg har brukt dei, og kutta banene opp i passande seksjonar med dremel (raskt kutt i kobberlaget er alt som skal til), og dei har fordelar dersom det er mange komponentar emd mange interconnects.
Vis hele sitatet...
Takker så mye for det. Dette med dremel har jeg faktisk ikke tenkt på og er noe jeg kan finne på gjøre ettersom vi har det tilgjengelig i klasserommet på skolen

EDIT: Og K-R-L? Tar du noen bilder når du nærmer deg slutten eller? Hadde vært flott

takker
Sist endret av simdal; 22. desember 2006 kl. 20:12.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Funker fint å skrape over baner med kniv også, men det tar lengre tid, og du må vere stø på handa, samt at det har tilføyd mine etter kvart vansira fingrar to fine arr...
Bruker skrape-med-kniv-metoden selv, og det funker helt fint. Liten tapetkniv holdt litt på skrå funker bra. Syns det går fortere enn å borre hull (som veldig mange sverger til), men det er smart å ohme banene etterpå så du er sikker på at det er brudd. Smelta en likeretter den ene gangen jeg "følte meg skråsikker" på at alle bruddene var ok..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Provo
Bruker skrape-med-kniv-metoden selv, og det funker helt fint. Liten tapetkniv holdt litt på skrå funker bra. Syns det går fortere enn å borre hull (som veldig mange sverger til), men det er smart å ohme banene etterpå så du er sikker på at det er brudd. Smelta en likeretter den ene gangen jeg "følte meg skråsikker" på at alle bruddene var ok..
Vis hele sitatet...
Skrape med kniv fungerer, men det tar litt tid, og usikkert resultat. Dremel med liten slipestift går på sekund, og kutter såpass djupt at det er garantert brudd... Borre har eg funne ut tar for lang tid og svekker kortet for mykje.
Sitat av vidarlo
Skrape med kniv fungerer, men det tar litt tid, og usikkert resultat. Dremel med liten slipestift går på sekund, og kutter såpass djupt at det er garantert brudd... Borre har eg funne ut tar for lang tid og svekker kortet for mykje.
Vis hele sitatet...
Sikkert sant det med Dremel, men jeg ville nok ohmet banene alikevel. Bare en liten kobberflis som ligger bortpå er nok.
Jeg finner ut hva jeg gjør når jeg har fått alle delene skal bestille så snart lommeboka tilsier at jeg kan det Jeg har måleinstrument så kan jo måle om det er gjennomgang over kuttingene
Får ikke redigert den forige posten min så lager en ny... Jeg finner ikke den DB-25 connector greia på elfa jeg? Kan noen vise meg?
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Her en komplett komponentliste med varenummer hos elfa:
73-675-68 2 HCF4006BEY logik IC DIL14
65-849-40 1 Kerkond 100pF/100V NP0
60-105-32 1 Motst 2,2kohm 5% 1/4W
60-105-73 1 Motst 4,7kohm 5% 1/4W
60-107-30 1 Motst 100kohm 5% 1/4W
60-106-15 1 Motst 10kohm 5% 1/4W
48-320-02 1 Labbkort RE200 HP
44-160-21 1 D-Sub stift 25p. lödkoppar
44-106-76 1 Kåpa för D-sub 25P plast
71-073-45 1 BC559C trans PNP TO92
55-721-69 2 LIYY 10x0,14mm2
70-005-57 10 1N4148 switchdiod 4ns
Vis hele sitatet...
Dette kommer på 197.39kr
Sitat av datagutten
Her en komplett komponentliste med varenummer hos elfa:

Dette kommer på 197.39kr
Vis hele sitatet...
44-106-76 1 Kåpa för D-sub 25P plast

Men ekke det bare kåpa? Må jo ha innholdet og


EDIT: ååååjaa så det nå innholdet står jo over
Sist endret av simdal; 26. desember 2006 kl. 15:01.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Er ikke så lett å finne frem på elfa uten trening. Den enkleste metoden er å bare skrive inn nummerne fra listen min i hurtigkasse.
Sitat av datagutten
Er ikke så lett å finne frem på elfa uten trening. Den enkleste metoden er å bare skrive inn nummerne fra listen min i hurtigkasse.
Vis hele sitatet...
Ja, elfa var veldig rotete Jeg velger motstandere også kommer det opp sikkert 40 andre valg jeg aldri har hørt om
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Elfa er ikke spesielt rotete, de bare har veldig mye. Det er ikke ment som en butikk for vanlige folk, men for folk som kan en del om elektronikk.
Sitat av datagutten
Elfa er ikke spesielt rotete, de bare har veldig mye. Det er ikke ment som en butikk for vanlige folk, men for folk som kan en del om elektronikk.
Vis hele sitatet...
Elfa er veldig rotete. Punktum. Hardcopy-katalogen deres er oversiktlig og fin, men web-grensesnittet er noe av det verste jeg jevnlig har blitt nødt til å bruke.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Provo
Elfa er veldig rotete. Punktum. Hardcopy-katalogen deres er oversiktlig og fin, men web-grensesnittet er noe av det verste jeg jevnlig har blitt nødt til å bruke.
Vis hele sitatet...
Delvis einig. Det krev trening og litt fartstid med elfa. Dersom du først har lært korleis dei tenker, så er det greit nok.

Men om du går på skule, så bestill et eksemplar av katalogen til skulen simdal. Det er gratis, og du vil elske katalogen...
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hei igjen... Nå tenkte jeg å bestille godsakene utti februar engang og mens jeg er i gang tenkte jeg å doble alt så jeg kan spille 2 player... Men da trenger jeg en female DB-25 "lödkoppar" som dem kaller det på elfa og den greier jeg ikke finne