Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 3311
Hei!
Under denne korona-krisen har jeg hatt ekstremt mye ledig tid, derfor fikk jeg lyst til å teste ut å kjøpe aksjer.

Jeg har derfor noen spørsmål jeg hadde satt pris på om jeg fikk hjelp med her på dette forumet.


Uten noen som helst peiling på hva som er best endte jeg opp med å lage meg en Nordnet-konto.
Noen her som har erfaring med Nordnet? Finns det bedre alternativ?


Har også spørsmål angående skatt.
Stemmer det at jeg slipper skatt så lenge jeg beholder pengene i aksjekontoen? Eventuelt når jeg skal ta ut pengene, hva må jeg betale i skatt da?


Kom også over et slags forum som heter Shareville som virket ganske bra for meg som enda har mye å lære. Er den noen andre gode sider jeg kan lære mer om aksjer/få anbefalinger?


Takk for oppmerksomheten
Beklager at jeg stiller en del teite spørsmål, tenkte bare å starte i de små, og forhåpentligvis lære mye underveis så jeg kan satse litt større senere.




Mvh: Håvard

Er vel kanskje ikke den dummeste tiden heller til å handle aksjer akkurat nå?

Er vel godt mulig å hente en god del penger når korona-krisen er over så lenge bedriftene ikke går konk da.
Sist endret av havhe00; 1. mai 2020 kl. 03:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du er ikke alene med å ha begynt å investere i aksjer under corona tiden. Om nå er en god tid å entre på vet jo ingen, men de som har peiling viser stor skepsis til å entre i markedet nå. Folk frykter en W graf på børsen dvs at vi venter på en stor nedgang, noen mener vi venter den største finanskrisa siden 30-tallet, mens andre litt mer vågale folk tenker nå er tiden for å putte inn pengene. Anbefaler deg uansett å se på folkeopplysningen sin episode som dreier seg om aksjer, her vil du lære en god del: https://tv.nrk.no/serie/folkeopplysn...6/KMTE50009215

Angående skatten så tror jeg du har rett i det du skriver, jeg har ikke selv cashet ut fra nordnet så vet ikke hvordan det fungerer selv. Når det kommer til å lære om spesifikke aksjer så er shareville bra imo, for å lære litt om alt mulig relatert til aksjer så meld deg inn i en av disse fb gruppene.

https://www.facebook.com/groups/AFku...location=group
https://www.facebook.com/groups/Aksj...comment_follow
Nordnet fungerer veldig bra. Det kommer litt an på behov hva du har tenkt å gjøre. Det har seg faktisk slik at de fleste som spekulerer mye med akjser, og kjøper og selger hele tiden, ender opp med å tape penger. Den absulutt idiotsikre metoden, er å handle i indeksfond. Dette vil si at du på en måte kjøper deg inn i en liten del av de største aksjene på børsen. Dette vil hvis du ser på historien gi en årlig avkastning på omtrent 13%. Jeg ville anbefalt deg å finne fond med lav forvaltningskostnad, og også spredd risikoen din over flere marked, gjennom flere valutaer. Dette vil si at du kan kjøpe noen indeksfond i Norge, for norske kroner, du kan handle litt amerikanske indeksfond i dollar, og litt på det kinesiske markedet for eksempel. Dersom du har lyst å kjøpe aksjer, bør du vite at dette bærer høyere risiko, du kan risikere å tape alle pengene dine du setter i en aksje. Når det er sagt, så er det jo spennede å spekulere i akjser selv, så dette er noe jeg driver med, men du burde etter min mening ha dine største verdier spredd ut over i fond. Jeg har veldig troen på at norsk laks vil være en god investering over tid, og har gått inn med en del i Norway Royal Salmon.

Når du snakker om aksjesparekonto og skatt, så er reglene slik at du kan ta ut så mye penger du har satt inn, uavhengig av gevinst.
Dersom du sitter inn 100k, og kontoen vokser til 200k, så kan du helt skattefritt ta ut 100k, og ha igjen 100k på kontoen din. Du betaler bare skatt av gevinst, og du kan ta ut og inn hele tiden som det passer deg.

Kult at du er begynt å interessere deg for aksjer, hvis du er flink å sette av en del penger hver måned, kan jeg garantere deg at du er rikere en de fleste om 10 år Gi en lyd om det er noe mer du lurer på.
Trådstarter
34 5
Sitat av ronny23 Vis innlegg
Du er ikke alene med å ha begynt å investere i aksjer under corona tiden. Om nå er en god tid å entre på vet jo ingen, men de som har peiling viser stor skepsis til å entre i markedet nå. Folk frykter en W graf på børsen dvs at vi venter på en stor nedgang, noen mener vi venter den største finanskrisa siden 30-tallet, mens andre litt mer vågale folk tenker nå er tiden for å putte inn pengene. Anbefaler deg uansett å se på folkeopplysningen sin episode som dreier seg om aksjer, her vil du lære en god del: https://tv.nrk.no/serie/folkeopplysn...6/KMTE50009215

Angående skatten så tror jeg du har rett i det du skriver, jeg har ikke selv cashet ut fra nordnet så vet ikke hvordan det fungerer selv. Når det kommer til å lære om spesifikke aksjer så er shareville bra imo, for å lære litt om alt mulig relatert til aksjer så meld deg inn i en av disse fb gruppene.

https://www.facebook.com/groups/AFku...location=group
https://www.facebook.com/groups/Aksj...comment_follow
Vis hele sitatet...


Takk for bra svar

Har fått sett dokumentaren nå, og den den var faktisk veldig intressant og lærerik.

Har også blitt med i FB-gruppene. Er mye nyttig lærdom og hente der også.

Sitat av skrtskrt Vis innlegg
Nordnet fungerer veldig bra. Det kommer litt an på behov hva du har tenkt å gjøre. Det har seg faktisk slik at de fleste som spekulerer mye med akjser, og kjøper og selger hele tiden, ender opp med å tape penger. Den absulutt idiotsikre metoden, er å handle i indeksfond. Dette vil si at du på en måte kjøper deg inn i en liten del av de største aksjene på børsen. Dette vil hvis du ser på historien gi en årlig avkastning på omtrent 13%. Jeg ville anbefalt deg å finne fond med lav forvaltningskostnad, og også spredd risikoen din over flere marked, gjennom flere valutaer. Dette vil si at du kan kjøpe noen indeksfond i Norge, for norske kroner, du kan handle litt amerikanske indeksfond i dollar, og litt på det kinesiske markedet for eksempel. Dersom du har lyst å kjøpe aksjer, bør du vite at dette bærer høyere risiko, du kan risikere å tape alle pengene dine du setter i en aksje. Når det er sagt, så er det jo spennede å spekulere i akjser selv, så dette er noe jeg driver med, men du burde etter min mening ha dine største verdier spredd ut over i fond. Jeg har veldig troen på at norsk laks vil være en god investering over tid, og har gått inn med en del i Norway Royal Salmon.

Når du snakker om aksjesparekonto og skatt, så er reglene slik at du kan ta ut så mye penger du har satt inn, uavhengig av gevinst.
Dersom du sitter inn 100k, og kontoen vokser til 200k, så kan du helt skattefritt ta ut 100k, og ha igjen 100k på kontoen din. Du betaler bare skatt av gevinst, og du kan ta ut og inn hele tiden som det passer deg.

Kult at du er begynt å interessere deg for aksjer, hvis du er flink å sette av en del penger hver måned, kan jeg garantere deg at du er rikere en de fleste om 10 år Gi en lyd om det er noe mer du lurer på.
Vis hele sitatet...

Indeksfond er jeg enig i at er veldig lurt. Kommer til å satse mer på dette hvis jeg eventuelt skal spare et større beløp med penger.

Når det gjelder skatten har jeg hatt et inntrykk av at det er veldig høy skatt på aksjer, dette er nok noe av årsaken til at jeg ikke begynte med aksjer tidligere. Men er veldig trygt å vite at det bare er fortjenesten jeg skal skatte av, da fikk jeg et helt annet inntrykk.

Er ganske morsomt med aksjer ja
Har planer om å studere økonomi og administrasjon til høsten, så her har jeg muligheten til å få et fortrinn med å investere i aksjer.

Er nok selv alt for dårlig til å spare penger, men tror dette vil bli mye lettere gjennom aksjer.
Jeg får jo en følelse av at jeg har kjøpt noe samtidig som jeg sparer.

Selv om dette er litt risikabelt er det ganske gøy å konkurrere mot indeksen


Alt i alt har jeg nå fått et veldig mye bedre innrykk til aksjer enn det jeg hadde, skal kontakte deg hvis jeg lurer på noe mer

Sitat av hestpåpinne Vis innlegg
Vis hele sitatet...

Takk for bra anbefalelse Dette så veldig relevant ut for med, skal se nærmere på denne siden i løpet av helga
Sist endret av havhe00; 1. mai 2020 kl. 18:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvorfor er skatt er problem? Det er jo ikke høy skatt på aksjer. Du betaler skatt på gevinsten så jo mer skatt du betaler på aksjene jo mer har du jo tjent.
Trådstarter
34 5
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Hvorfor er skatt er problem? Det er jo ikke høy skatt på aksjer. Du betaler skatt på gevinsten så jo mer skatt du betaler på aksjene jo mer har du jo tjent.
Vis hele sitatet...

Trodde tidligere at jeg måtte skatte av hele beløpet jeg tok ut.
Hvis dette stemte hadde jeg vært avhengig av å gjøre det bra på aksjene for å i det hele tatt gå i null.

Har nå forstått at det kun er fortjenesten jeg skal skatte av, da er det ikke noe problem, heller en fair ting å skatte av etter min mening
Sist endret av havhe00; 1. mai 2020 kl. 19:51. Grunn: Skrivefeil
▼ ... over en uke senere ... ▼
Du kan jo ta råd fra ham som muligens har vært verdens beste investor https://no.wikipedia.org/wiki/Warren...eringsfilosofi Lettere sagt enn gjort, men finn ut hva du tror en bedrift egentlig er verdt, feks antall kunder ganger fortjeneste pr kunde pr år minus lønn/driftskostnad, gjeld. Altså nøkkeltall. Og sjekk om aksjeprisen ganger antall aksjer tyder på om aksjen er billig eller dyr. Lær deg markedet og enkeltbedrifter. Du har en fordel om du allerede kan noe om teknologi, medisin, økonomi, forskning, energi. Du får da en anelse om noe blir stort før de fleste andre og skiller lettere mellom ekte nyvinning og bullshit propaganda som bare spres for å selge aksjer. Følg med i nyhetene.