Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 3990
Har fant en leilighet som koster 979 000kr. Er lærling og tjener før skatt 14k, lønna mi skal gå opp med 20% i sommeren. Jeg ferdig å være lærling sommeren 2021, har ikke hørt om jeg får forsette etter lærlingtida er ferdig. Jeg har rundt 90k som jeg kan bruke i startkapital og ser at lånet koster rund 3-4k i måneden. Har som plan i leie ut denne men, hvor galt kan det gå hvis jeg ikke får forsette på samme arbeidsplass eller ikke finner noe jobb.
ingen banker gir deg lån uten fast jobb, ta fagbrev først. så må du ha 15% egenkapital. i tillegg så tjener du alt for lite nå til å betjene dette nå. Til den prisen regner jeg med dette er en andel leilighet i borettslag som du få x tusen mnd i fellesugifter, på toppen har du andre utgifter.
Alle banker i dag må se at du er betalingsdyktig fremover og du skal klare å betjene lånet og andre utgifter som du ikke vil med en læringlønn på 14K før skatt.

Skal du leie ut nå du også regne på om dette lønner seg kontra utgifter på leilighet, kontra hva man folk er villig til å betale i mnd, men det er et annet spørsmål. Ta fagprøve og fast jobb så boliglån.
Husk at hvis du leier ut må du betale 22% skatt av leien. Og ikke glem andre utgifter som forsikring(som er dyrere enn vanlig hvis du leier ut), eiendomsskatt, kommunale avgifter og uforutsette utgifter.

Så for å dekke ett huslån på 4000 i mnd så må du MINST ha inn 10000 kroner i husleie.
Den eneste muligheten du kan få dette til uten minst 15% egenkapital, er om du kjenner noen som har god økonomi som kunne vært medsignerer med deg. Vanlig at foreldre er dette. Også er det ikke alltid det lønner seg å eie heller, det er mye utgifter man kanskje ikke tenker på. Strøm, vann, eiendomsskatt, søppeltømming, og det kommer garantert utgifter du plutselig må betale dersom noe ryker.

Ville anbefalt deg å vente med hus til du har litt bedre råd. Du burde virkelig spare 25k i året på BSU dersom du har inntekt. Dette vil gi deg 5000 kroner fradrag på skatten. Penger utover dette ville jeg investert så mye som mulig i indeksfond. Har du fast månedslønn er det ikke lenge til du har veldig god råd da. Lykke til!
Sitat av Stone1 Vis innlegg
Husk at hvis du leier ut må du betale 22% skatt av leien. Og ikke glem andre utgifter som forsikring(som er dyrere enn vanlig hvis du leier ut), eiendomsskatt, kommunale avgifter og uforutsette utgifter.

Så for å dekke ett huslån på 4000 i mnd så må du MINST ha inn 10000 kroner i husleie.
Vis hele sitatet...
Så dyrt er det nå ikke.

8000,- pr mnd i leie
- 3000,- i utgifter
- 1000,- Skatt av 5000,-
=4000,- lån
Sist endret av Dough; 3. mai 2020 kl. 22:11.
Sitat av Dough Vis innlegg
Så dyrt er det nå ikke.

8000,- pr mnd i leie
- 3000,- i utgifter
- 1000,- Skatt av 5000,-
=4000,- lån
Vis hele sitatet...
Vet nå ikke hvor i landet dette er, men jeg tviler på at en leilighet til under en million vil få 8000 kr i husleie.
Sitat av Dough Vis innlegg
Så dyrt er det nå ikke.

8000,- pr mnd i leie
- 3000,- i utgifter
- 1000,- Skatt av 5000,-
=4000,- lån
Vis hele sitatet...
3000 i fast utgifter er kun kommunale avgifter og forsikring. Hvis det i det heletatt er nok til å dekke det.. Forsikringen, eiendomsskatt og kommunale avgifter er over 3000 i mnd i mitt tilfelle for et hus som kostet rett over millionen.

Med 3000 i utgifter legger du ikke av noe i buffer til eventuelle uforutsette utgifter som er lurt ved utleie.
Kanskje 10000 er litt mye. Men ville ikke gått under 9000.
4x årsinntekt er max av et sunt lån. Sjekk om du har videre jobb. Har du det, så kan du kjøpe med familie El som kausjonerer resterende 60k. Få avdragsfrihet frem til læringtid er sikret.

Eller spar i et par år til.
Sitat av skrtskrt Vis innlegg
Vet nå ikke hvor i landet dette er, men jeg tviler på at en leilighet til under en million vil få 8000 kr i husleie.
Vis hele sitatet...
Funnet noen men ikke mange. En leilighet jeg har sett på koster 899.000 med husleie på 6.000 men som regel ligger de på 9-11.000
Sitat av skrtskrt Vis innlegg
Vet nå ikke hvor i landet dette er, men jeg tviler på at en leilighet til under en million vil få 8000 kr i husleie.
Vis hele sitatet...
Mange steder så starter hybler/1 roms deromkring.

Sitat av Stone1 Vis innlegg
3000 i fast utgifter er kun kommunale avgifter og forsikring. Hvis det i det heletatt er nok til å dekke det.. Forsikringen, eiendomsskatt og kommunale avgifter er over 3000 i mnd i mitt tilfelle for et hus som kostet rett over millionen.

Med 3000 i utgifter legger du ikke av noe i buffer til eventuelle uforutsette utgifter som er lurt ved utleie.
Kanskje 10000 er litt mye. Men ville ikke gått under 9000.
Vis hele sitatet...
Kommunale utgifter og eiendomsskatt er veldig varierende og i mitt tilfelle er disse utgiftene inkludert forsikring på 1300,-
Sitat av Dough Vis innlegg
Mange steder så starter hybler/1 roms deromkring.



Kommunale utgifter og eiendomsskatt er veldig varierende og i mitt tilfelle er disse utgiftene inkludert forsikring på 1300,-
Vis hele sitatet...
I steder som Bergen hvertfall, får du leie en mye finere sentral leilighet til 8000 en en bolig til under millionen.
Sitat av skrtskrt Vis innlegg
I steder som Bergen hvertfall, får du leie en mye finere sentral leilighet til 8000 en en bolig til under millionen.
Vis hele sitatet...

Nå er vi vel langt unna trådens tema.

Men likevel, ett søk på finn med 1000m radius fra Torgallmenningen gir ett treff på 9hybler og 8 bøttekott av noen leiligheter for 8000,-
Da har jeg tatt bort 92 bofelleskap.

Så nei det er ikke mye finere leiligheter du får for 8000,- sentralt i landets byer, du får det klipeste av det kjipe som er å oppdrive bortsett fra bofelleskap.

Søk på finn
Sist endret av Dough; 4. mai 2020 kl. 17:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Dough Vis innlegg
Nå er vi vel langt unna trådens tema.

Men likevel, ett søk på finn med 1000m radius fra Torgallmenningen gir ett treff på 9hybler og 8 bøttekott av noen leiligheter for 8000,-
Da har jeg tatt bort 92 bofelleskap.

Så nei det er ikke mye finere leiligheter du får for 8000,- sentralt i landets byer, du får det klipeste av det kjipe som er å oppdrive bortsett fra bofelleskap.

Søk på finn
Vis hele sitatet...
Det er ikke det jeg mente. Selvom disse stygge hyblene koster 8000 i mnd å leie, tror jeg kjøpsverdien av de er mye høyere en under 1 million.