Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 5004
Hei !
Har enda et lite prosjekt jeg har lyst til og vise fram.
Kanskje ikke noe alle trenger, men var en gøy byggeprosess !

Ikke bry dere om min dårlige engelsk...

Sjekk ut !
http://www.instructables.com/id/DIY-...erage-Monitor/
Overskuddsmateriell
Hvordan hindrer du at du får kortsluttning mellom pin'ene som går til koppen hvis man ikke treffer midt oppå?

I tilegg ville jeg nok brukt D3,D5 og D6 og utnyttet PWM for å få en trinnløs overgang mellom temperaturene

Hvor lenge varer batteriet?
Artig prosjekt, men den er jo helt ubrukelig. Kan ikke tenke meg noen som hadde giddet å bruke den, da det er så ufattelig mye enklere å bare kjenne på koppen med hånda.

Nå det gjelder termoskopper ala Bodum, Statoilkopp o.l. kunne dette vært nyttig, men siden monitoren din registrerer varmen på utsiden av koppen, ville det ikke virket og man er like langt.
Om du derimot hadde modifisert lokket på disse termoskoppene og montert en sensor på undersiden av lokket slik at en liten lysdiode hadde endret farge når innholdet i koppen var i riktig temperatur, ville det vært mye mer interessant

Og det er selvsagt essensielt at man selv kan justere threshold på hva en selv mener er riktig temperatur.
Sist endret av Pope; 3. mai 2016 kl. 17:57.
hoyhoy
Trådstarter
Sitat av Bullhill Vis innlegg
Hvordan hindrer du at du får kortsluttning mellom pin'ene som går til koppen hvis man ikke treffer midt oppå?

I tilegg ville jeg nok brukt D3,D5 og D6 og utnyttet PWM for å få en trinnløs overgang mellom temperaturene

Hvor lenge varer batteriet?
Vis hele sitatet...
Det skal nok ganske mye til for og kortslutte pin´ene da du må sette koppen ganske skeivt. Men testet dette engang og det endte med at arduinon bare gikk i safemode.

Skjønner ikke helt hva du mener med trinnløs overgang mellom temperaturene?

Batteriet holder i ca 70 timer

Sitat av Pope Vis innlegg
Artig prosjekt, men den er jo helt ubrukelig. Kan ikke tenke meg noen som hadde giddet å bruke den, da det er så ufattelig mye enklere å bare kjenne på koppen med hånda.

Nå det gjelder termoskopper ala Bodum, Statoilkopp o.l. kunne dette vært nyttig, men siden monitoren din registrerer varmen på utsiden av koppen, ville det ikke virket og man er like langt.
Om du derimot hadde modifisert lokket på disse termoskoppene og montert en sensor på undersiden av lokket slik at en liten lysdiode hadde endret farge når innholdet i koppen var i riktig temperatur, ville det vært mye mer interessant

Og det er selvsagt essensielt at man selv kan justere threshold på hva en selv mener er riktig temperatur.
Vis hele sitatet...
Først takk for at du liker prosjektet og ja, det er nok egentlig ganske ubrukelig. Men en av grunnene for at jeg gikk for dette prosjetet var at det var en fin måte å lære seg om temperaturefølere og Arduino. Samt teste ut hvordan magneter kan lede strøm.

På hvordan selve prosjektet fungerer tror jeg du har misforstått litt. Den leser av temperaturen inne i koppen med hjelp av en føler som står inne i koppen. Arduinoen får signalet fra føleren ved hjelp av magnetene og stålringene under koppen. Dette gjør at du får veldig perfekt temperaturlesing.

Problemet du hadde fått med en Statoil kopp er nok muligheten for og ha ett batteri, samt en laddekrets. Tror ikke kretskortene hadde blitt alt for blid hvis man hadde montert de under lokket... Designen hadde nok heller ikke blitt det samme. Men du har nok rett i at det hadde blitt mer brukervennlig.

Du kan også endre verdien (treshold) i koden på Arduinoen.
Sist endret av pederw; 3. mai 2016 kl. 22:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ok, da slurvet jeg da jeg leste førsteposten. Trodde det var følere som kunne stå under hvilken som helst kopp som målte temperaturen gjennom koppens bunn.
Forslaget mitt er vel kanskje mer rettet mot et ferdig produkt enn et Arduinoprosjekt.
Man kunne jo ha bygd på et lite kammer på et par centimeter i høyden oppå Bodumkopp-lokket og puttet elektronikken inni der, for å ha en temperaturmåler som går igjennom lokket og ned i kaffen. Ser ikke hvorfor det skulle bli problematisk egentlig
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det finst jo RFID-sensorer som kan rapportere tilbake måledata trådlaust. I tillegg kan temperatursensorer lagast ekstremt små, så dei kan monterast på eit lite klistremerke du setter på koppen - og ha ei rekkevidde på ein del centimeter...
Overskuddsmateriell
Sitat av pederw Vis innlegg
Skjønner ikke helt hva du mener med trinnløs overgang mellom temperaturene?
Vis hele sitatet...
Ta en titt på denne
https://www.youtube.com/watch?v=hhLycGPsNcg

Moro'a starter på 5.5 min

Ser hvordan her: https://www.arduino.cc/en/Reference/AnalogWrite


Glemmte å si det i forrige post: Kult prosjekt
hoyhoy
Trådstarter
Sitat av Pope Vis innlegg
Ok, da slurvet jeg da jeg leste førsteposten. Trodde det var følere som kunne stå under hvilken som helst kopp som målte temperaturen gjennom koppens bunn.
Forslaget mitt er vel kanskje mer rettet mot et ferdig produkt enn et Arduinoprosjekt.
Man kunne jo ha bygd på et lite kammer på et par centimeter i høyden oppå Bodumkopp-lokket og puttet elektronikken inni der, for å ha en temperaturmåler som går igjennom lokket og ned i kaffen. Ser ikke hvorfor det skulle bli problematisk egentlig
Vis hele sitatet...
Joda ideen din er nok fult mulig! Men hva med batteriet ? Det er ganske stort, vertfall mitt + fukt/damp ?

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det finst jo RFID-sensorer som kan rapportere tilbake måledata trådlaust. I tillegg kan temperatursensorer lagast ekstremt små, så dei kan monterast på eit lite klistremerke du setter på koppen - og ha ei rekkevidde på ein del centimeter...
Vis hele sitatet...
Oi, det hørtes interessant ut Det hadde nok kanskje vært en bedre løsning, men da får man kanskje problem med den aktuele temperaturen i koppen. Den ville kanskje også blitt treigere med å oppfatte temperaturen ?

Sitat av Bullhill Vis innlegg
Ta en titt på denne
https://www.youtube.com/watch?v=hhLycGPsNcg

Moro'a starter på 5.5 min

Ser hvordan her: https://www.arduino.cc/en/Reference/AnalogWrite


Glemmte å si det i forrige post: Kult prosjekt
Vis hele sitatet...
Åja, nå skjønner jeg hva du mener. Ja det hadde vært kult, er kanskje ikke store jobben for og endre dette heller ? Bytte bare pins og endre kode vel ?
Sist endret av pederw; 4. mai 2016 kl. 08:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Overskuddsmateriell
Sitat av pederw Vis innlegg
Åja, nå skjønner jeg hva du mener. Ja det hadde vært kult, er kanskje ikke store jobben for og endre dette heller ? Bytte bare pins og endre kode vel ?
Vis hele sitatet...
Stemmer

Ville gjort noe slik jeg

Kode

  if (sensors.getTempCByIndex(0) >= 55 && sensors.getTempCByIndex(0) <= 100) 
  {
	analogWrite(3,map(sensors.getTempCByIndex(0), 55, 100,0,255));
	analogWrite(5,map(sensors.getTempCByIndex(0), 55, 100,255,0));
  }
  if (sensors.getTempCByIndex(0) >= 1 && sensors.getTempCByIndex(0) < 55) 
  {
	analogWrite(5,map(sensors.getTempCByIndex(0), 0, 55,0,255));
	analogWrite(6,map(sensors.getTempCByIndex(0), 0, 55,255,0));
  }
  
  if (sensors.getTempCByIndex(0) >= -128 && sensors.getTempCByIndex(0) <= 1) 
  {
		for (int fadeValue = 0 ; fadeValue <= 255; fadeValue += 5) {
		analogWrite(ledPin, fadeValue);
		delay(30);
	  }
	  for (int fadeValue = 255 ; fadeValue >= 0; fadeValue -= 5) {
		analogWrite(ledPin, fadeValue);
		delay(30);
	  }
  }
hoyhoy
Trådstarter
Sitat av Bullhill Vis innlegg
Stemmer

Ville gjort noe slik jeg

Kode

  if (sensors.getTempCByIndex(0) >= 55 && sensors.getTempCByIndex(0) <= 100) 
  {
	analogWrite(3,map(sensors.getTempCByIndex(0), 55, 100,0,255));
	analogWrite(5,map(sensors.getTempCByIndex(0), 55, 100,255,0));
  }
  if (sensors.getTempCByIndex(0) >= 1 && sensors.getTempCByIndex(0) < 55) 
  {
	analogWrite(5,map(sensors.getTempCByIndex(0), 0, 55,0,255));
	analogWrite(6,map(sensors.getTempCByIndex(0), 0, 55,255,0));
  }
  
  if (sensors.getTempCByIndex(0) >= -128 && sensors.getTempCByIndex(0) <= 1) 
  {
		for (int fadeValue = 0 ; fadeValue <= 255; fadeValue += 5) {
		analogWrite(ledPin, fadeValue);
		delay(30);
	  }
	  for (int fadeValue = 255 ; fadeValue >= 0; fadeValue -= 5) {
		analogWrite(ledPin, fadeValue);
		delay(30);
	  }
  }
Vis hele sitatet...
Takk bullhill !
Mulig jeg må prøve dette endag da.