Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 4933
Hei.

Tittel sier vel alt? Søker et enkelt svar om jeg kan bruke Arduino til å endte antall "pulser" fra ABS sensor på bilen min.

Grunnen til jeg lurer på det er at jeg bygger en bil til banebruk, og skal kjøre med original motorstyring o.l. så da vil ABS/ESP være aktivt.
Problem mitt er at jeg har endret utveksling på bak akslingen på bilen for å senke toppfarten på bilen og da "godtar" ikke automaten/girkassen det.

Satser på at noen glupe hoder her inne kan hjelpe meg med det

-Zanussi
Må bare spørre, hva bruker automatkassen ABS'en til? Har selv aldri hørt om at girkassen bruker disse signalene til noe
Trådstarter
Sitat av DasKluver Vis innlegg
Må bare spørre, hva bruker automatkassen ABS'en til? Har selv aldri hørt om at girkassen bruker disse signalene til noe
Vis hele sitatet...
Girkassen bruker ABS sensor på hjul til å sjekke aktuel fart på bilen, automaten har og sensor på utgående aksling, som igjen blir sjekket opp med aktuell fart på bil!

Tenk deg, bilen kjører i 100km/t på 3000rpm med original utveksling, men siden jeg har endret utveksling, vil bilen bare kjøre i 80km/t på 3000rpm. Girkassen vil da tro den slurer, siden den originalt skulle kjørt i 100km/t,og vil da gå i nødmodus å låse seg i 3. gir.
Fremfor å endre det så kunne du jo bare lest av innkommende signal på en kanal, regnet ut signal for overensstemmelse med kassen sine behov og så generert gitte puls på annen kanal.

(Er jo ingen praktisk forskjell å gjøre det slik, bare understreker at det sannsynligvis er lettere å generere et nytt signal enn å manipulere/transformere det eksisterende. Regner med at det er relativt forutsigbar og kontinuerlig differanse. )

Aner ikke hva format du får inn; men ser ikke for meg at det skal være noe problem overhodet.

Hvis du bare trenger omdreininger, og dette handler om giring og ikke eksempelvis styre/bremsehjelp så ser jeg heller ikke problemet med å drite i å telle omdreiningene, og heller bare kalkulere dem i henhold til fart. Girkassen vil selvsagt svikte seg den dagen du først slurer da. Med mindre du bruker andre parametere til å koble av/på reserveløsning eller andre kodesegmenter tilpasset situasjonene du utsetter deg for på banen.
Sist endret av Tøffetom; 21. april 2016 kl. 12:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Uvaksinert 👍
Du kan ikke gå inn i bilenes program og sette opp ny utveksling?
Trådstarter
Sitat av daffe Vis innlegg
Du kan ikke gå inn i bilenes program og sette opp ny utveksling?
Vis hele sitatet...

Det har jeg ikke utstyr til, dessverre

Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Fremfor å endre det så kunne du jo bare lest av innkommende signal på en kanal, regnet ut signal for overensstemmelse med kassen sine behov og så generert gitte puls på annen kanal.

(Er jo ingen praktisk forskjell å gjøre det slik, bare understreker at det sannsynligvis er lettere å generere et nytt signal enn å manipulere/transformere det eksisterende. Regner med at det er relativt forutsigbar og kontinuerlig differanse. )

Aner ikke hva format du får inn; men ser ikke for meg at det skal være noe problem overhodet.

Hvis du bare trenger omdreininger, og dette handler om giring og ikke eksempelvis styre/bremsehjelp så ser jeg heller ikke problemet med å drite i å telle omdreiningene, og heller bare kalkulere dem i henhold til fart. Girkassen vil selvsagt svikte seg den dagen du først slurer da. Med mindre du bruker andre parametere til å koble av/på reserveløsning eller andre kodesegmenter tilpasset situasjonene du utsetter deg for på banen.
Vis hele sitatet...

Tror ABS sensoren endre ohm når den blir trigget. Vil endre innkommende signal fra senor med noen %, alt etter hvilken utveksling jeg skal bruke. Hadde vert greit å ha muligheten til å endre utveksling kjapt og enkelt!
Sist endret av Zanussi; 28. april 2016 kl. 11:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Zanussi;3308632
[B
Tror ABS sensoren endre ohm når den blir trigget.[/b] Vil endre innkommende signal fra senor med noen %, alt etter hvilken utveksling jeg skal bruke. Hadde vert greit å ha muligheten til å endre utveksling kjapt og enkelt!
Vis hele sitatet...
Første du må gjøre er jo å finne ut om ABS sensoren gir ut et analogt eller digitalt signal. Hvis den gir ut analogt signal som du antyder i posten over, så er arduino overkill, du må også vite om resistansen øker eller synker når farten øker.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Første du må gjøre er jo å finne ut om ABS sensoren gir ut et analogt eller digitalt signal. Hvis den gir ut analogt signal som du antyder i posten over, så er arduino overkill, du må også vite om resistansen øker eller synker når farten øker.
Vis hele sitatet...
Stortsett er det pulstelling med prox. Det er mao. eit digitalt signal som representerer ein analog verdi. Du må ta det inn, og skalere det.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Stortsett er det pulstelling med prox. Det er mao. eit digitalt signal som representerer ein analog verdi. Du må ta det inn, og skalere det.
Vis hele sitatet...
Det var det jeg også trodde, inntil han begynte å snakke om at den endrer resistans.
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Stortsett er det pulstelling med prox. Det er mao. eit digitalt signal som representerer ein analog verdi. Du må ta det inn, og skalere det.
Vis hele sitatet...
Det kan stemme, har ikke undersøkt det så mye. Vil dette være en grei løsning med Arduino?

Har ikke noe erfaring med Arduino, men har litt forståelse for elektronik

Sitat av 0xFF Vis innlegg
Det var det jeg også trodde, inntil han begynte å snakke om at den endrer resistans.
Vis hele sitatet...
Som jeg skrev, tror, pga noen måler om de virker med å måle ohm på sensoren. Har ikke sjekket dette opp skikkelig.

Hvilke komponenter vil jeg trenge for dette? Hvis vi går utifra at der er pulstelling med prox som er tilfelle her?
Er det omfattende programmering på dette? Trenger til alle 4 hjulene.
Sist endret av Zanussi; 28. april 2016 kl. 17:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Zanussi Vis innlegg
Er det omfattende programmering på dette? Trenger til alle 4 hjulene.
Vis hele sitatet...
Tror nok daffe sitt forslag er enklest og best. Kjøp deg utstyr til å re-konfigurere bilens programvare og sett riktig utveksling.

Eller så kan du kjøre bilen inn på nærmeste verksted som har slikt utstyr å betale dem 1 times arbeid for å få utført tjenesten. Det koster uansett mindre hvis du skal regne med tiden du bruker på å koble om ABSene og skrive programvaren.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
ABS bruker puls fra en ring med spor i som går rundt aksel. En ide kan være å få byttet ringene, problemet her blir å finne noen som passer nøyaktig til ditt bruk/utveksling.

Abs føleren er nok en hall sensor. Jeg ville brukt arduino til å skalere, som nevnt ovenfor. For 10 pulser kan du sende 5 osv. Vanligvis er det 5v når det oppdages tannhjul/magnetfelt.

Det enkleste er å bytte tannhjul.
Hvilken bil er dette ? Kan være like greit å bytte kasse?

Megasquirt er nok det allerbeste, men det blir jo endel å sette seg inn i (jeg har gjort det på min, uten automat). Da vil du også få launch control, sette opp turttallssperre, bygge lett videre til turbo ++