Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 9080
Skal investere i et nytt solcelleanlegg på hytta. Har sett litt rundt på priser og laderegulator er jo vanvittig dyrt hvis man skal kjøpe ifra Norge. Sjekke priser fra ebay og det var jo noe helt annet, men er laderegulatorer fra ebay brukbare?

Skal altså ha en laderegulator for ca 200-300 watt med solcellepanel lading til en batteribank på 250 amper timer.

Tenker også å ha 2-3 paneler på 100 watt, burde jeg koble disse i serie eller paralell?

Blir nok også en mppt laderegulator men usikker på hvor jeg skal kjøpe den ifra og hvilken jeg burde kjøpe
Sist endret av Mrbutthurt98; 25. mars 2016 kl. 13:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
på mppt regulator må du koble panelene i serie. husk at panelene må være like.
har intrykk av at prisene på www.alternativenergi.no ikke er så gale med tanke på at de gir norske
garantier.
Ta en kikk på Steca styringstavler på ebay. Dette er veldig gode styringstavler og samme merke som flere leverandører selger i norge, men da har som oftest de norske importørene fått sitt eget navn på dem. Tidligere Futur(primus) solgte mye av disse tavlene i norge, til 3-4 ganger det du må betale på ebay
Ok, takk for svar. står primus på den laderegulatoren jeg har nå men det har blitt ødelagt av en eller annen grunn så må nok kjøpe en ny.

Hvis jeg kjøper en ny Steca mppt laderegulator så kan jeg vell koble på 2x 200W pluss 1x 75W solcellepanel? De blir koblet i serie. Regulatoren må selvsagt være dimensjonert for så mange solceller
alle panel i serie må være like.
Kunne du forklart hvorfor?
fordi at ellers vil det minste panelet bli ødelagt av de største.

de fleste solcelle panel har en spenning på ca 18 volt ved full last.

ett panel på 200 watt gir ca 11 amper ved ca 18 volt. ett panel på 75 watt gir ca 4,1 amper ved ca 18 volt.
Sitat av Mrbutthurt98 Vis innlegg
Ok, takk for svar. står primus på den laderegulatoren jeg har nå men det har blitt ødelagt av en eller annen grunn så må nok kjøpe en ny.

Hvis jeg kjøper en ny Steca mppt laderegulator så kan jeg vell koble på 2x 200W pluss 1x 75W solcellepanel? De blir koblet i serie. Regulatoren må selvsagt være dimensjonert for så mange solceller
Vis hele sitatet...
For kunne bruke disse panelene på samme regulator så må regulatoren tåle minimum 40A.
200w+200w+75w=475w/12v=39,58A
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av akasha06 Vis innlegg
For kunne bruke disse panelene på samme regulator så må regulatoren tåle minimum 40A.
200w+200w+75w=475w/12v=39,58A
Vis hele sitatet...
Koplar du i serie må du legge sammen spenning, ikkje straum. Har du 4 12V-panel i serie vil du få 36V, og 13A.

Viare så er påstanden om at panela må vere like (eller iallefall rimelig like) antakeleg korrekt, ettersom eit 75W-panel neppe er dimensjonert for straumen eit 200W-panel kan levere, og du risikerer å svi det med for stor straum.

http://www.pveducation.org/pvcdrom/m...cted-in-series har litt meir informasjon, og underbygger påstanden min i avsnittet over.
Sist endret av vidarlo; 26. mars 2016 kl. 00:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Koplar du i serie må du legge sammen spenning, ikkje straum. Har du 4 12V-panel i serie vil du få 36V, og 13A.

Viare så er påstanden om at panela må vere like (eller iallefall rimelig like) antakeleg korrekt, ettersom eit 75W-panel neppe er dimensjonert for straumen eit 200W-panel kan levere, og du risikerer å svi det med for stor straum.

http://www.pveducation.org/pvcdrom/m...cted-in-series har litt meir informasjon, og underbygger påstanden min i avsnittet over.
Vis hele sitatet...
Nå er det ganske uvanlig å koble panelene i serie da de færreste har 36v batterier på hytta. Det vanligste er å paralell koble panelene, det er heller ikke noe problem å koble sammen paneler med ulik watt. Dette løses med å sette på en diode på plussledningen fra alle panelene.
er ikke så uvanlig lenger med mppt regulator. her er en tråd med en del info.

http://caravan.talk-forums.com/t3533...fi-iptv-kamera
Sitat av akasha06 Vis innlegg
Nå er det ganske uvanlig å koble panelene i serie da de færreste har 36v batterier på hytta. Det vanligste er å paralell koble panelene, det er heller ikke noe problem å koble sammen paneler med ulik watt. Dette løses med å sette på en diode på plussledningen fra alle panelene.
Vis hele sitatet...
Hvis det er snakk om et 230V-anlegg kan du jo gjerne ha 36V eller høyere på batterisiden. Da er 12V på ingen måte noen fordel. Paneler på 200W eller mer er ofte 60 eller 72 celler, og leverer da uansett spenning som må transformeres ned hvis det skal brukes i et 12V-anlegg.

Når det gjelder pris på laderegulatorer får du det du betaler for, spesielt når det gjelder MPPT-laderegulatorer. Jeg har inntrykk av de litt ordentlige merkene som Steca, Morningstar osv. ikke koster spseielt mye i Norge hvis du handler i rett butikk. Det finnes en del bra produkter fra Kina/Asia også, men du bør vite hva du handler.

Sjekk f.eks. strømløs.no eller solcellespesialisten.no.
Sist endret av Judaz; 26. mars 2016 kl. 11:23.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av akasha06 Vis innlegg
Nå er det ganske uvanlig å koble panelene i serie da de færreste har 36v batterier på hytta. Det vanligste er å paralell koble panelene, det er heller ikke noe problem å koble sammen paneler med ulik watt. Dette løses med å sette på en diode på plussledningen fra alle panelene.
Vis hele sitatet...
Diode vil jo med 0.7V spenningsdrop ta 6% av spenninga (og effekten) på 12V. Det er jo ikkje ubetydeleg. I tillegg vil jo høgare spenning føre til mindre kopartap. Med 12V skal du ikkje opp i veldig stor effekt før straumane vert høge, så du har mykje å vinne på å auke det til 36V.

I tillegg vil du jo med diode oppnå at kun det panelet med høgast spenning produserer, ettersom dioden elles vil sperre. Seriekopling vil føre til at totalspenninga går ned, men alle vil fortsatt levere så lenge dei har lys.

Eg kan ikkje spesielt mykje om PV, men eg kan generell elektro - så korriger meg om eg bommar på fundamentale eigenskaper ved PV-panel her.
mppt regulatorer har en dc til dc converter slik at utspenning alltid er tilpasset batteriet.

seriekobling av solcelle panel gjør at det trenger mindre lys før det begynner å lade batteri.
Så kort forklart, serie kobling øker spenningen ned til regulatoren og da trenger man en mppt regulator.

Med paralellkobling øker man strømmen (amper) og ikke spenningen, det vil si man trenger et relativt stort tverrsnitt på kabelen. Da kan man bruke den gamle typen regulator som jeg tror heter pwm.

Trenger man egentlig en diode? Hva gjør isåfall dioden? ��

Også for å beregne hvor stor laderegulator man trenger. Hvordan blir det beregnet? Ser man kan ha høyere effekt (watt) hvis man har høyere spenning, men gjelder det spenningen til regulatoren fra solcellepanelet eller gjelder det spenningen batteribanken er på?

Takk for svar ��
les denne linken http://eesol.no/web/index.php/79-tek...ller-pwm-lader

pwm regulatorer har en effektivitet på ca 65 %. mppt regulatorer har en effektivitet på ca 97 %.

laderegulatoren er det siste du bør spare på.
Kom på tanken at det hadde vert kjekt med 230volt istedenfor 12 volt anlegg på hytta :P

Hvis jeg skal legge opp et 230volt anlegg blir det jo også mye mindre tap, eneste jeg trenger blir en 12v du til 230v ac konverter som jeg kobler til batteriene. 230 går inn til et sikringsskap også kan jeg ha ulike kurser fra der. Vil dette funke? Hvor mye strøm bruker konverteren?

Skal bruke elektriker
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hei. På et vanlig solcelleanlegg med 12V ut (egentlig 10,5-14,5V ut) så bruker du et batteri på 12V og et solcellepanel på ca. 17-22 Volt. Et 200W panel med ca. 18 Volt ut vil da generere opptil ca. 12A inn på regulatoren. Dersom du kobler to panel i parallell så har du fortsatt ca. 18V inn, men strømmen blir bortimot det doble. Du kan gjerne ha alle tre panelene koblet i parallell, men da bør du sjekke at alle har en sperrediode i koblingsboksen (eller du kan etter montere det). 12V på hytta er en ganske grei spenning til belysning, TV, radio, PC og alarm, men dersom du tenker å koble inn en vannkoker, støvsuger, kappsag, kjøleskap eller varmtvannstank så bør du vurdere et 230V anlegg.

For å bygge et 230V anlegg er det vanlig å benytte 2 (eller 4) like panel som kobles i serie. Panelene vil da gi ca. 36 (72) Volt, men fortsatt maks 12A. Det lille 75W panelet passer ikke inn, så det kan du bare bruke til noe annet. Du trenger nå en 24V (48V) solcelleregulator og en 24V batteribank. Batteriene bør være helt identiske og av samme årgang, så du bør nok kjøpe to (eller fire) nye. Ut fra regulatoren vil du nå få 24V (22-29V) og denne spenningen må omformes til 230V med en DC/AC konverter. Helst en som gir deg ren sinus ut. Fordelen med et 230V anlegg er at du kan overføre relativt stor effekt over relativt tynn kabel. Ulempen er at DC/AC konverteren vil trekke strøm fra batteriet hele tiden, også i mørketiden. I tillegg vil en slik omformer stjele en god del effekt. Dette er effekt som bare koker bort i varme. Konsekvensen er at du må/bør slå av konverteren når du forlater hytta. Skal du ha et alarmanlegg, en GSM-senderstående eller et WiFi kamera med router stående på, så må dette kunne forsynes i fra en 24V spenningskilde (hvilket er litt uvanlig). Mulig du da kan ha et 12V anlegg i tillegg for dette. Du har muligens et 75W panel og et 250Ah batteri til overs?

Skal du trekke 1800W til en el-sag eller en støvsuger så vil det gå ca. 42 Ampere i fra en 24V batteribank. Da bør du ha kabler med 10-16mm2. Så grove kabler er det ikke så mange av kontrollerne på eBay som støtter. Ellers så ville jeg ha sett etter en kontroller med MPPT, USB-uttak, LCD-display og en som måler laddingen og forbruket (Ah). Noen kobler konverteren direkte til batteribanken, men det gir en del uønskede effekter og bør helst unngås.
Sist endret av BjornTore; 25. april 2016 kl. 09:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.