Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 3808
Håper det er noen som kan hjelpe meg.
I høst kjøpte jeg et nytt solcelleanlegg med 200w panel, ny regulator og to batteri på 290ah.
Installerte dette som det kom etter installasjonsveiledning og testet det, og det virket ok.
Når jeg kom på hytta nå var det eksterne displayet mørkt, batteribanken som er koplet i paralell hadde spenning på 7.4V (AMG-batteri).
Målte kablene fra solcellepanelet (overskyet) og der var en spenning på 25V.
Målte utgangen på regulatoren til batteriene, og der var det 7.4V. Har gått over alle koblinger, og alt er koplet riktig, og det har ikke stått på noe forbruk.
Noen som har vært borti lignende, eller har noen tips?
Få strøm på de batteriene før de sulfaterer i hvertfall.
Trådstarter
9 0
Eneste lader jeg har på hytta er en på 8A. Ladet ca 30-40min og fikk opp spenningen til 11.2v.
Fårvel dra tilbake i morgen for å lade lengre/mer.
Det jeg uansett ikke skjønner er hvorfor batterien har mistet spenning når spenningen var godt over 12V når jeg forlot hytta, og det ikke har vært noe forbruk...
Se over alt og ta bilder eller tegn et diagram til oss. Har du et multimeter så du kan dobbeltsjekke at det ikke er noe som trekker strøm? (Da må du koble fra panelet eller ladekontrolleren).
Trådstarter
9 0
Er det noe spesielt jeg skal se etter eller feilsøke på slik at jeg kan få eliminert hva som kan være feilen. Forbruket var slått av, så er sikker på at det ikke er det som er årsaken.
Panelet er koplet inn på rett inngang på regulatoren. Batteriene er paralellkoplet og koplet på rett inngang på regulatoren. Forbruk (kurs med 12V stikk) er koplet på utgangen for forbruk på regulatoren, og er avslått via funskjon på eksternt dispaly når jeg forlater hytta.
Hva slags regulator er det snakk om? Har den display eller LED som indikerer lading?
hvilken type regulator har du?
Trådstarter
9 0
http://www.sparelys.no/index.php?pag...mart&Itemid=39

EP Solar Tracer MPPT 2215BN (Ny), laderegulator 20A

Den har 2 LED. En for lading, og en for batteristatus. Bryter for manuell av/på forbruk.
I tillegg har den et eksternt display
Sist endret av Milksman1; 20. februar 2016 kl. 21:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
er regulatoren stilt inn på rett batteritype?
Trådstarter
9 0
Jepp. Stilt inn på GEL iht monteringsanvisning
i første posten skriver du AGM batteri, i siste skriver du GEL, hva er riktig.?
GEL lades med høyere spenning og da kan du ødelegge agm batteri.
Trådstarter
9 0
Jeg har AGM, men i brukerveiledningen til regulatoren/eksterne bej.panel står det at om man har AGM, så skal det stilles inn på GEL.

Har lagt ved brukerveiledning på betj.panel og regulator om det skulle være til hjelp.

Lurer samtidig på om noen kan anbefale hvilken batterilader jeg kan bruke til dette anlegget da jeg har et aggregat på kun 900VA?
Trådstarter
9 0
Jeg var forresten på hytta i går.
Det var overskyet, og ifølge betjeningspanelet var spenningen fra solcellepanelet 22V og ladet med 0,2A.
Ladet samtidig batteribanken med batterilader (8A) tilkoplet aggregatet i ca 3 timer.
Når jeg forlot hytta målte jeg 11,7V på batteribanken.
Spenningen er jo høyere enn den var i utgangspunktet, men fortsatt for lav.
Burde vel hatt en større lader, men vet ikke hvor stor lader jeg kan tilkoble aggregatet på 900VA.
For å måle ladestrøm fra panelet inn til batteribanken, blir det da riktig å koble fra plusspolen på regulatoren der batteriet er tilkoblet og sette amperemeteret i mellom klemmen og kabelen til batteriet?

Jeg var forresten på hytta i går.
Det var overskyet, og ifølge betjeningspanelet var spenningen fra solcellepanelet 22V og ladet med 0,2A.
Ladet samtidig batteribanken med batterilader (8A) tilkoplet aggregatet i ca 3 timer.
Når jeg forlot hytta målte jeg 11,7V på batteribanken.
Spenningen er jo høyere enn den var i utgangspunktet, men fortsatt for lav.
Burde vel hatt en større lader, men vet ikke hvor stor lader jeg kan tilkoble aggregatet på 900VA.
For å måle ladestrøm fra panelet inn til batteribanken, blir det da riktig å koble fra plusspolen på regulatoren der batteriet er tilkoblet og sette amperemeteret i mellom klemmen og kabelen til batteriet?
Sist endret av Milksman1; 22. februar 2016 kl. 10:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av guffen2 Vis innlegg
i første posten skriver du AGM batteri, i siste skriver du GEL, hva er riktig.?
GEL lades med høyere spenning og da kan du ødelegge agm batteri.
Vis hele sitatet...
Det er feil. AGM-batterier tåler høyere ladespenning enn GEL-batterier.
Trådstarter
9 0
Har ordnet meg med nye batterier, men kan det være mulig at det er noe med regulatoren som har skadet de?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Med 900W på aggregatet kan du kjøre "så stor lader du vil". Hvis batteriene er på 12v kan du bruke lader opp til f.eks. 50 A. Med laderen du har bør du lade i over et døgn, hvis batteriene ikke er ødelagt allerede.

Du har ikke koblet noe forbruk direkte fra batteriet? Forbruk skal kobles via regulatoren, men jeg vet ikke om regulatoren din kutter forbruksstrøm ved for lav spenning på batteriene?

Du får teste med de nye batteriene dine. Hvis det samme skjer igjen bør du klage og be om erstatning, hvis du finner ut at det er regulatoren som ødelegger batteriene og du ikke har koblet noe feil.
Jeg vil gjerne at du legger ved et skjema over hvordan du har koblet det opp.