Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2735
Hei.
La oss si at jeg har to forskjellige kurser inn til et rom.
Hva skjer hvis jeg kobler ledningene fra begge kursene sammen?

Gjelder det samme hvis jeg har flere dieselaggregat og kobler alle sammen for å få høyest mulig effekt?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Om du kopler to kurser i fase saman vil det i utgangspunktet ikkje skje noko, men det er ikkje heilt heldig - eller lovleg - ettersom du risikerer å få litt vel stor kortslutningsytelse, bortfall av selektivitet og ymse andre artige faktorer. Om du kopler i motfase vil det smelle.

Om du kopler to generatorsett som er laga for å synkroniserast saman, med syncronoscop (eventuelt isynkron lastdeling) så vil det fungere. Om du har to genset som ikkje er laga for det, så vil du få sær oppførsel, med retureffekt, skeiv lastdeling og det eine med det andre. Du vil garantert ikkje prøve - med mindre dei er laga for synkronkøyring.

Om du legger dei inn i motfase vil det smelle. Det vil smelle veldig mykje.
Det var jo veldig lett forklart. Tusen takk!
Tror at worst case scenario (foruten kortslutning) er at om du ville ha hatt samme Ikmin i sammenkoblingspunktet, og velger å belaste en avgrening, så kan du mate dobbelt så mye strøm gjennom kablene - og huset brenner.
Da har du to muligheter:

1.Det sier KABOOM fordi du lager kortslutning

2.Ingenting skjer, og du kan belaste kursen DOBBELT.

Det er fult lovlig å paralellkoble kabler i større anlegg, men dette gjøres
fordi kablene blir for tykke å trekke. Dessuten kobles de sammen på en samleskinne med rette kabelsko og moment på boltene.

Anbefaler ikke å tukle slik, bedre å trekke en ny kabel og lage en større kurs.

Hvis sikringen på den ene kursen ryker, overbelaster du den andre kursen til den blir varm og ryker...
Noe som kan skje, er at du får faseforskyvning (som jeg tror Vidar er inne på).
Dette kan forklares slik, at inn på huset så kommer det 3 ledninger. Altså det går 3 faser inn, så det er også mulig å legge opp en eller flere 3-faset kurs(er). Når en legger opp kurser i et hus, tar man av disse 3, og prøver å fordele dette med jevn belastning. Så to forskjellige kurser kan da ha 1 fase (utvendig ledning) felles, mens en den andre kan være forskjellige faser (de deler ikke den andre ledningen (2 forskjellige)). Og kobler du sammen dette her, så er det garantert en del utstyr som får totalt hikke! Det blir nesten som å kjøre 3-faset strøm inn på en 1-faset motor. Det er dømt til å bli tull, eller en stor smell med en mulig husbrann til. Som også Vidar sier.