Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2560
Hei!
Trenger å finne en måte å måle vekselstrøm med Arduino (opp til 230V). Jeg har tegnet en krets i Fritzing. Kan denne fungere eller er det bedre måter å gjøre det på?
http://bildr.no/thumb/YzYzUzZX.jpeg

Takk!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Den måten der vil grille den. Du vil få alt for stor spenning inn. I tillegg har du nada isolasjon mellom SELV-sida og nett, så den er soleklart ulovleg og livsfarleg. I tillegg vil du ha smått fantastiske 50W over 2.2kOhm-resistoren din.

Men kva skal du måle, og kvifor? Det mest realistiske er å bruke måleomformer, t.d. LEM, Siemens Sentron PAC 3200, C-MAC eller ein av tusen andre måleomformere. Her er eit kjapt døme. Enten 4-20mA, 0-10V, PWM eller IP er aktuelle interface mot slike måleomformere.
Sist endret av vidarlo; 8. februar 2016 kl. 14:10.
Med den kretsen vil du få ca 315 V peak på inputpinnen til Arduinoen. Nå har jeg ikke lest databladet, men føler meg rimelig trygg når jeg antar at du vil ende med et krater der Arduinoen pleide å stå.

For det første bør du absolutt ha en skilletrafo for å senke risikoen for dødelige strømmer. Og når du først har en trafo, kan du velge en som senker spenningen betraktelig. For eksempel til 12 V. (Du kan nok med fordel måle den nøyaktige neddelingsfaktoren med et bra multimeter og bruke den i stedet for faktoren som står angitt, da den sannsynligvis er noe unøyaktig.) Deretter kan du ha en spenningsdeler om nødvendig for å senke spenningen ytterligere. Skal du måle peak-spenningen holder det å likerette med en glattekondensator og velge en passende last om ikke inngangsresistansen til Arduinoen selv skulle være passe. Trikset er å velge kapasitans og last som gir lite rippel mens den samtidig er rimelig responsiv ved endringer. Skal du måle liksom-RMS kan du dele denne målte spenningen på roten av to. Skal du måle true RMS må du til med en betraktelig mer avansert krets.

Alternativt kan du droppe glattekondensatoren og sample den likerettede AC-spenningen, men det gir deg en større jobb på software-siden.
Hvis du skal måle strøm: http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw...ensor&_sacat=0

Hvis du skal måle spenning: http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw...ensor&_sacat=0

Helt unødvendig å kjøpe en egen jerntrafo og diverse diskrete komponenter når du kan kjøpe all-in-one til 15-45 kr.
Sjekk ut denne linken: http://openenergymonitor.org/emon/bu...energy-monitor

Her forklares det hvordan du kan måle både strøm og spenning, og ha SELV-delen skilt fra nettspenning som vidarlo (slashdot?) nevner
Trådstarter
17 0
Takk for svar! Gikk for noe liknende av det Ferner-Jensen kom med

Til vidarlo og Provo:
Feel free til å legge ved link eller søkeord så jeg kan finne ut hvorfor det blir som dere sier. Ikke fordi jeg ikke tror på dere, men vil gjerne vite hvordan det funker
Sitat av enaom Vis innlegg
Takk for svar! Gikk for noe liknende av det Ferner-Jensen kom med

Til vidarlo og Provo:
Feel free til å legge ved link eller søkeord så jeg kan finne ut hvorfor det blir som dere sier. Ikke fordi jeg ikke tror på dere, men vil gjerne vite hvordan det funker
Vis hele sitatet...
Kalkulator for spenningsdeler
Atmega238 taker maks 5V på inngangene.
Gjør om R2 til 2k2ohm og R1 til 48ohm så kan du måle spenningen.
Sist endret av Latrakx; 11. februar 2016 kl. 20:48.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Latrakx Vis innlegg
Kalkulator for spenningsdeler
Atmega238 taker maks 5V på inngangene.
Gjør om R2 til 2k2ohm og R1 til 48ohm så kan du måle spenningen.
Vis hele sitatet...
Og du får 50W over motstandane dine. Skal du varme opp huset, eller måle spenning? I tillegg er designet livsfarleg, ettersom du koplar eit SELV (Safety Extra Low Voltage)-oppsett saman med nettspenninga. Det gjer at systemet ikkje lenger er SELV, etter som ein komponentfeil (brent resistor) vil gje ei berøringsspenning lik nettspenninga.

Galvanisk skilje (trafo, optokoplar e.l.) er essensielt om du skal kople ting til nettet. Det er ikkje utan grunn det er krav til 5mm seperasjon mellom nettspenning og SELV.