Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1995
Hei
Har en Harman Kardon fortsterker her som er drøyt 5 år gammel. Den har i det siste begynt å produsere veldig mye sus i høytalerne, særlig de i front, og verre på ene siden. Bytter jeg om kablingen så følger susingen.Og det er helt uavhengig av volumet eller inngang.Så det er garantert forsterker.Har vært borti dette før med en annen HK forsterker for en del år tilbake, men da hadde jeg garanti og den ble fikset. Mener det ble sagt at det var kondensatorene som var gåen. Er det de som er den mest vanlige årsaken til sus? Er det da snakk om effektkondensatorene tro? De store som sitter ifbm høytalerutgangene? Eller kan dårlige transistorer også være en årsak? Eller hva er mest sannsynlig og vanlig? Det beste hadde vel kanskje bare vært å skifte ut alle kondensatorene når man først har den opp da men. Siden den er 5+ år gammel så er vel de fleste kondensatorene kraftig redusert uansett. Særlig med tanke på at HK de senere år benytter elendige kondensatorer.
Jeg hiver meg på denne tråden selv om problemet mitt er litt annerledes. Jeg vil likevel tro at det kan være samme årsak som gjør at jeg har samme problem som deg.

Jeg har 2 studioer, og i det ene har jeg støy i monitorene mine. Og da har jeg akkurat samme oppsett og kabler som i det andre studioet. Har prøvd å bytte kabler osv. (Jeg bor 2 steder vekselvis pga studier, om noen lurer på hvorfor jeg har 2 identiske studioer:P)
Monitorene er forresten aktive. Hadde vært fint å finne grunnen, for det er sinnsykt irriterende.
Hvordan høres denne støyen ut? Er det brumming 50Hz eller en slags summing?

Effektforsterkere er egentlig enkle å feilsøke på, ikke noe hokkus pokkus her.

Sjekk først strømforsyningen, at denne leverer rett spenning ut.

Det er vanlig at elektrolytt kondensatorer kan få brudd eller tørke ut i strømforsyningen på grunn av varme etter ca. 5år.

Sjekk først strømforsyningen, så sjekker du venste kanal kontra høyre kanal.

Hvis venste er 100%, så kan du bruke denne som referanse.

En setter på et tonesignal 1000Hz på L og H, og så følger du det på er oscilloskop til det punktet signalet forvrenger seg, og bytter komponenten.
En må også ha skjema på forsterkeren.

Er jo dyrt med porto til og fra produsenten, samt reperasjon, så du må vurdere det kontra ny forsterker... ganske rått hva vi kaster
Sist endret av Tekniker2; 11. januar 2016 kl. 23:08.
Sitat av kontoutskrift Vis innlegg
Jeg hiver meg på denne tråden selv om problemet mitt er litt annerledes. Jeg vil likevel tro at det kan være samme årsak som gjør at jeg har samme problem som deg.
Vis hele sitatet...
Neppe samme problem, selv om støyen høres lik ut.

Har du jordet strømanlegg på begge plassene?
Hva annet er på kursen studioet er koblet til på? f.eks kjøleskap?
Mulig det ligger en jordfeil i eller utenfor boligen, som smitter inn på ditt studio den ene plassen.
Trådstarter
61 2
Takk for respons. Det er en reciever. Susingen er type tsssssssss... Med ørlite spraking innimellom ala FM støy. Ikke noe brumming eller lavfrekvente lyder. Her er det susing i det øvre frekvensområdet. Kommer desidert mest ut av diskanten. Venstre er bedre enn høyre front. Senter og alle bakhøytalere er meget bra. Det er ikke mulig høre støy fra de før du legger øret innpå. Men fra fronthøytalerne hører du det på ett par meters avstand.

Har ikke tilgang til oscilloskop, men ett multimeter. Vet ikke hvor langt jeg kommer med det men.. Jeg tenker også kondensatorer, særlig med tanke på alderen. Og er fristet til å skifte ut alle sammen med noen høykvalitetskondensatorer. Men er kjipt å gjøre det dersom noe annet er feil. Bortkasta tid og penger.. Derfor jeg lurer på hva som er mest vanlig kan være feil. Er det som regel "alltid" kondensatorer som forårsaker sus og støy, da tror jeg at jeg kjører på med kondensator skift for å si det sånn. Har tilgang til service manual forresten.

En annen ting jeg lurer på er hvordan jeg lader ut forsterkeren før jeg eventuelt skifter kondensatorer. For det står vel en god del strøm igjen selv om man napper ut strømkabelen.
Sist endret av Blaster; 12. januar 2016 kl. 00:09.
Er susingen lik i begge kanalene?

Du trenger nok ikke lade ut kondensatorene, de lader seg nok ut selv om du frar ut stikkontakten og lar den stå på noen sekunder.

Er også et engelsk forum som går på HiFi og reperasjon, du kan jo ta bilde av kretskortet etc. og legge ut der.
Trådstarter
61 2
Susingen er helt lik i begge kanalene ja. Men det er mer av den i høyre kanal. Har du noe link til det forumet du nevner?