Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1984
Hei, jeg har et lipo4 batteri 48v 20ah som har blitt tappet "for mye" for strøm noe som resulterer i at når jeg plugger i laderen så begynner den ikke å lade. Jeg har målt batteriet til å holde ca 42v .

Jeg har løst et lignende problem med jeg hadde med en drill en gang med å legge batteriet i stekovnen for å øke volten tilstrekkelig til at den begynte å ta til seg strøm i laderen, men jeg er noe mer skeptisk til å legge et batteri på strørrelse med en stasjonær pc i stekovnen

til info så er batteriet til en elektrisk sykkel, håper på noen hjelpsomme svar da et nytt batt koster beskjedne 4-5000
du kjenner ikke noen som har en gammel bil ladder uten elekronikk? de nye laderne har elektrinikk som hindrer de i og ladde når det ikke er nokk spenning på batteriet, vet ikke om dette vil hjelpe på ditt batteri da bare som et tips.
Om jeg har bilbatterier som ikke vil lades fordi de har stått for lenge uten strøm e.l. så setter jeg det på lading, men jeg setter også på startkabler på fra et batteri som allerede er fulladet. + på + og - på -
Da vil det batteriet med strøm "tvangsmate" det "døde" batteriet og det vil tilslutt ta til seg strøm det også

Du kunne jo prøvd noe lignende
Seriekoble 4 batterier da, for å komme opp i riktig volt
Sitat av super Vis innlegg
de nye laderne har elektrinikk som hindrer de i og ladde når det ikke er nokk spenning på batteriet
Vis hele sitatet...
Det er fordi batteriet kan ta fyr/eksplodere under lading hvis det er tappet for mye.
Google "Reverse charging"
løsningen ble å kople laderen utenom den som balanserer ladingen. koblet de altså rett til der strømmen fra batteriet skal ut, fikk ladet det skikkelig opp, å kapasiteten virker å være tålig grei, men den nekter fortsatt å ta opp lading når jeg etterpå prøvde å koble tilbake til balansert lading ? . tror ikke det tåler så veldig mange ladinger på den måten jeg gjør det nå. noen som skjønner noe av hvorfor den ikke tar imot strøm via den orginale lade utgangen nå som spenningen er som den skal være ?
Sist endret av skukketrure; 16. juli 2013 kl. 14:36.
Sikkert fordi en av cellene er under terskelspenningen
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sikkerhetsklarert
De fleste lipo har balanseringskontakt. Mål spenningen på hver celle via den.

Lipo kjører med 3,7v per celle.
Kan fint klare å gjenopplive celler som er nede på 3,1.

Laderen som følger med sykkelen har sikkert en failsafe som nekter å lade opp når spenningen har vært så lav.

Om du skal forsøke å lade det opp så følg med hele tiden. Lipo er skummelt om det overoppheter.