Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2516
Vil det fungere å fjerne et oppladbart batteri og feste ledningene til laderen der batteripolene skal være?
Det er vel bare å prøve vist det ikke er noe veldig dyrt du utstyr du tenkter på.

Men jeg tviler på at det vil fungere, noe med at du vil garanter få feil ampere og volt.
Ridder av 1. klasse
Litt mer info hadde jo hvert greit, men i utgangspunktet kan du erstatte et batteri med en lader, dersom den har riktig spenning og nok ampere.

Et eksempel kan jo være en bærbar PC, tar du ut batteriet fungerer jo PCen fint så lenge du har laderen koblet til
Sist endret av Mchjort; 25. juni 2013 kl. 22:03.
Litt mer info er nok helt nødvendig ja! Det er på langt nært sikkert at du kan gjøre dette. I mange utstyr er det kretser som gjør endel med spenningen som laderen gir ut. Normalt gir laderen endel høyere spenning for å klare å lade batteriet. Den ekstra spenningen kan knekke utstyret hvis den kobles inn istedet for batteri.
Det er heller ikke uvanlig at likeretting foregår i utstyret sånn at laderen kan levere vekselstrøm...
På lithiumbatterier som i moderne telefoner og laptoper så lades ikke batteriet gjennom + og - pol hvor du henter strøm til forbruk. Men i tilfellet hvor batteriet bare har disse to + og - polene så kan du trygt koble laderen direkte på kontaktene i apparatet. Det er jo det man gjør når man lader til vanlig, bare at du får et fulladet batteri i tillegg som tar over når du fjerner laderen.
Sist endret av wanna-b; 26. juni 2013 kl. 16:28.
Sitat av angstbarn Vis innlegg
Vil det fungere å fjerne et oppladbart batteri og feste ledningene til laderen der batteripolene skal være?
Vis hele sitatet...
Begrepet lader blir litt feil, i alle fall for visse typer utstyr.
På f.eks. en laptop så kaller man gjerne laderen for lader, men det mest riktige er egentlig strømforsyning (power - psu).

Et power til en laptop er gjerne kraftig nok til å drive laptopen også uten batteri. Hvis det var kun en lader så vil det ikke gå da en så å si alltid har lavere ladestrøm enn utstyret trenger.

Forskjellen på en lader og et psu (power-supply-unit) er at laderen er strømregulert, mens et psu har stabilisert spenning (normalt).

På en laptop så sitter selve ladeelektronikken i laptopen og det er grunnen til at powerets karakteristikk (spenning og strøm) ikke trenger å være nøyaktige verdier.

Hva slags utstyr snakker du om?
Trådstarter
51 5
Det er snakk om en barbermaskin. Så det er verken noe kraftig eller veldig avansert. Vil det fungere da?
Så lenge den gir ut samme spenning og strøm som batteriet så skal det gå helt fint.
Antakeligvis er den noe høyere enn batteriet, for at batteriet skal lades, men det går fint fordi det er spenningen apparatet får ellers også når batteriet lades.
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Antakeligvis er den noe høyere enn batteriet, for at batteriet skal lades, men det går fint fordi det er spenningen apparatet får ellers også når batteriet lades.
Vis hele sitatet...

En sånn simpel sak av en lader som en barbermaskin-lader gjerne er, kan være "sleivete" på hvilken spenning som gis ut. Den kan være mange volt høyere, for siden den også har lav strømkapasitet så dras spenninga ned til batterispenning når batteriet "belaster" laderen.

En barbermaskin er vel ikke så veldig kresen på spenning, men altså ved belastning (når maskinen går) så er spenninga sikkert grei.
Hvis du hører at maskinen sakker betydelig i hastighet når du barberer så er det tegn på at laderen gir for lite strøm, men det ødelegger ingenting.

Edit: Jeg snakker vel mest til TS med dette innlegget, selv om det ikke virker sånn...
Sist endret av Mechie; 2. juli 2013 kl. 17:03.
Trådstarter
51 5
Nå har jeg fjernet batteriet. Kan jeg legge en ledning mellom der polene var koblet til, eller blir det helt feil?
Det blir helt feil ja. Fra laderen kommer to ledninger, de skal til hver sin batterikontakt i barbermaskinen.
Kva type batteri er det snakk om? AA/AAA/9V(slik som du fint får tak i, i butikk) eller properitær?

Dersom det er av førstmende, så må du nesten vite om batteria er kopla parallelt eller i serie, og dermed rekne ut spenning, ampere. Mulig det alt står på ein plass på maskina.

Dersom det er properitær, så rekner eg med at du har ladaringang, og dermed ser eg ingen grunn i at du skal gå gjennom alt dette slitet?
Sist endret av R0flcopter; 3. juli 2013 kl. 18:46.
Trådstarter
51 5
Man skulle ikke tro at det var nødvendig med alt slitet, men barbermaskinen går bare på strømmen fra batteriet.
Det er ikke nødvendig med alt slitet! Hvis du bruker laderen som er beregnet til den barbermaskinen så bare putter du i den og barberer deg. Om du har ladeplugg i barbermaskinen kan du mest sannsynlig bare nappe ut batteriet, putte i laderen og kjøre på.
Trådstarter
51 5
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Det er ikke nødvendig med alt slitet! Hvis du bruker laderen som er beregnet til den barbermaskinen så bare putter du i den og barberer deg. Om du har ladeplugg i barbermaskinen kan du mest sannsynlig bare nappe ut batteriet, putte i laderen og kjøre på.
Vis hele sitatet...
Du tar uheldigvis feil. Maskinen går på strømmen fra batteriet, og batteriet har nesten sluttet å virke. Går tom for strøm med en gang selv om laderen er koblet til. Bruker laderen som fulgte med. Uten batteriet i starter den ikke, det har jeg testet.

Den er sikkert laget på den måten for at man skal kjøpe en ny når batteriet slutter å virke.
Eller at det var som jeg sa, batteriet har forskjellige poler for lading og utlading. At laderen ikke leverer nok strøm til å kjøre maskinen er også mulig.