Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 4276
Hallo freaks!
Jeg har gått til anskaffelse av et solcellepanel (12v, men måler det til ca 16v) og et 12v bilbatteri fra jula. Jeg har planer om å lade dette batteriet med solcellepanelet, trenger jeg å ha en regulator eller noe imellom solcellepanelet og batteriet?

- ProDead
Jupp, gå til anskaffelse av en ladekontroller som ikke overlader batteriet. Du har et stort utvalg på eBay.

Hvor stort er solcellepanelet? Hva skal systemet brukes til?
Trådstarter
59 1
Solcellepanelet er 10W og skal bare lade opp batteriet på dagen slik at jeg kan bruke det til led list på kvelden! Er det noe fare og ikke bruke dette dersom jeg er sikker på at batteriet ikke blir overladet (at jeg beregner hvor lang tid det tar å lade det fullt, og kobler det av da)? Dette skal brukes om 16 dager, så vil helst da ha en som kan kjøpes i fysisk butikk da jeg ikke kan vente på det fra ebay!

Fungerer denne og hvordan da blir oppkoblingen?
Sist endret av ProDead; 20. juni 2013 kl. 22:16.
Du kobler solcellepanelet og batteriet opp til riktig plugg (pass på polaritet). Load porten gir en viss beskyttelse mot over-utlading men du burde fortsatt følge med på spenningen. (Med en enkel lysdiodestripe er det ikke et problem).

Bilbatterier liker ikke å tømmes, for så å vente på lading. (Når du starter bilen bruker du mye strøm, men batteriet lades fort). Skal du kjøre dype sykluser (Vente lenge på lading) burde du investere i et AGM batteri. (Disse er bedre egnet gjentatte utladninger.)

Starting (sometimes called SLI, for starting, lighting, ignition) batteries are commonly used to start and run engines. Engine starters need a very large starting current for a very short time. Starting batteries have a large number of thin plates for maximum surface area. The plates are composed of a Lead "sponge", similar in appearance to a very fine foam sponge. This gives a very large surface area, but if deep cycled, this sponge will quickly be consumed and fall to the bottom of the cells. Automotive batteries will generally fail after 30-150 deep cycles if deep cycled, while they may last for thousands of cycles in normal starting use (2-5% discharge).
Vis hele sitatet...
-Kilde.
Trådstarter
59 1
Ok, takk for svar (selvom jeg ikke skal bruke det til kjøring da). Får håpe de har den på lager i morgen så går jeg til innkjøp av den
Sist endret av ProDead; 20. juni 2013 kl. 23:50.