Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 3820
Hoppsann!
Jeg tenkte på å kjøre et neon lys jeg har liggende på batteri.
Samme neon som du har i pc med pc kontakter altså.
jeg vet ikke hvor mange volt det bruker og heller ikke hvor stort batteri jeg trenger.
tenkte å koble det til moppa.
Hjelp? :P
Normalt fra 60V til 15kV. Spørs helt på lyset ditt. Hvis du har tilkoblingen til pc'ens strømforsyning vil det ligge en intern step-up krets sammen med lyset, og du trenger du å fore lyset ditt med enten 5V, 7.5V eller 12V. Begynn med 5 og jobb deg oppover til det lyser. Koble inn et amperemeter i serie, så ser du strømforbruket, og kan bestemme deg for batteritype ut fra det.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sjå på ledningane. Gul er +12V, svart jord, og raud +5V. Tipper det er 12v...
Er det slik som er beregnet for PC så må det være 12v, siden strømforsyningen i pcen (6-pin molex) leverer kun 12v? Da heter det forresten ikke neon heller, det er en kald-katode. Tenker meg at du har invertere og.

Jeg har gjort noe veldig likt, eller, neonlys på mopeden. Jaja, harry, men nok om det. Kjøpte ett velikeholdsfritt gelebatteri på biltema til 200, og en lader til 250. Du river bare ut +/- (vanligvis rød/svart) fra molex-kontakten du bruker når du kobler til i pcen, og kobler rød på +, svart på -.

Har du den typen fra Microplex.no med soundcontrol og ekstern bryter, har jeg et koblingsskjema her:

http://img117.imageshack.us/img117/5950/koplingsskjemamicroplexip4.th.jpg

Selvfølgelig kan du droppe soundcontrolen på skjemaet uten at det gjør noe forskjell, men du må ha en bryter ett sted, med mindre du vil koble fra/på en pol hver gang du skal skru av/på.
Takk skal dere ha Da har jeg noe å bruke resten av dagen min på :P
Nå har jeg vertfall fått noen ideer om hvordan jeg skal gjøre
Men MannY: Gelebatteri? og Lader?

Prater vi vanelige batterier med vanelig lader? :P nwm. fant det ut.
burde jeg kjøpe et extra batteri? hva med å bruke det som står på?

Jepp har invertere
Sist endret av Robin1705; 30. oktober 2006 kl. 18:46.
MC-batteri, et glemte jeg å nevne. Du kan jo bruke alle slags batterier så lenge de er 12v, men MC-batterier egner seg ganske godt.
Jeg kjøpte denne laderen og dette batteriet. På batterivalget kan du velge ganske mye etter prisen som passer deg.

Have fun
Nå har jeg plundra meg til ved å sjøte "trørkestativ" tråder som fungerte som ledninger eller ståltråd med plastikk rundt om du vill..
nå fungerer det da
Kobla lysa rett på batteriet
Grattis!
Men ikke glem å skru av lyset før du legger deg ellers må du kickstarte/rulle i gang mopeden imorgen.
Og ta gjerne et bilde.
Hvilken farge er det på lyset?
Hehe takk :P litt av en montering. koble her rive der klippe der :P men det som teller er jo at det funker skal ta bilde imorgen tenker jeg. har bare satt på 1 neon lys nå som en test. skal ha 3 til :P
De er blå
Jeg har blå på mine og

Det som Henriken nevner med at batteriet går fort tom, er grunnen til at jeg har kjøpt et ekstra batteri. Da slipper jeg nemlig å tenke på at batteriet kan gå tomt osv., også er det kult når lysene kan stå på helt til batteriet er helt dødt

Vil du se bilder av neonlysene på scooteren min, ta turen innom prosjekt-tråden min på mopedportalen:
http://www.mopedportalen.com/forum/i...0#entry1595540

Neonlysene står helt på toppen, står ganske lite om selve monteringen, siden jeg laget tråden i etterkant av hele rabalderet.

edit: Skal du forresten bruke disse på moped, er det veldig viktig at du isolerer katodene, koblingene og inverterene. Du isolerer selve katoden ved å ta lim med en limpistol el. i begge ender, slik at det blir 100% tett. Jeg valgte å isolere inverteren med en plastikkpose, og ta masse ducktape rundt. Det er VELDIG viktig å ikke få vann inn til inverteren, det har jeg erfart da jeg har brent opp en inverter. Jepp, den begynte faktisk å brenne, og hele "kretskortet" inni har blitt svidd i to.
Sist endret av MannY; 30. oktober 2006 kl. 23:06.
Hehe nice! Er nok sånn min vil se ut også. etter jeg er ferdig med den da self.
Jeg har rulla inn invertere og koblinger i rørleger teip så funker nok en stund.

Tåler de katodene en norsk vinter da?
Det gjenstår å se, monterte nemlig alt dette i sommer

Scooteren kommer for det meste til å stå parkert, kanskje jeg tar og får den på vinteroppbevaring og, ettersom garasjen er veldig ettertraktet i her i familien.
▼ ... flere år senere ... ▼
Har litt lyst til å ha katoder på dten min og. Dette er gamletypen, som har 6 volt. Noen som vet hvordan jeg skal gjøre om dette?