Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1158
Hei,

Eg skal lage men en kasse hvor det skal monteres en LCD skjerm i lokket. Da eg har tilgang på flere ubrukte 220v LCD skjermer så kommer eg til å bruke en slik og bygge inn en 12v->220v inverter samtidig.

Skjermen trekker nok maks 40-50w og eg kommer da til å kjøpe en 80-150w inverter.

Spørsmålet blir, vil varme bli et problem? Eg har ikke brukt invertere før så eg er ikke kjent med om de blir varme eller ikke under bruk. En 1000w inverter med høy belastning ser eg for meg kan bli varm, men her er det jo en del mindre.

Skjermen vil bli demontert for montering, og da vil eg og sjekke ut muligheten for å bytte ut strømforsyningen så eg evnt kan kjøre 12v direkte. Inverter er backup løsningen
Har sett lcd skjermer med 12v input, som kommer med med 220v->12v veggadapter, bare sier det i tilfellet du ikke er helt sikker på hva du har

Du sier ikke hvor du skal ha denne skjermen/kassen, men jeg regner med at du bare har 12v tilgjengelig? Og hvilken rolle spiller det om en 1000w omformer blir varm om du skal ha en som er 5-6 ganger så liten? Jo det blir et varmetap, om denne kassen skal være totalt innkapslet bør du vurdere en vifte og lufteluke.
De skjermene eg har tilgang på er utelukkende med innebygget 220v PSU. Ellers hadde det ikke vært et issue
Det eg mente var når eg demonterer skjermen. Da kan det jo være at eg er såpass heldig at PSU'en er en isolert enkeltkrets. Og da kan eg bytte denne ut med en eg lager selv, som går direkte på 12v. Men dette vet eg ikke før eg får den åpnet, og derfor planlegger eg i første omgang ut i fra at eg vil trenge en 12v->220v inverter.

Og dette med sammenligning av 1000w var bare en avsporing. Altså, eg er klar over at en 1000w inverter vil ha en høyere effekt, og dermed høyere varmeutvikling, enn en på eks 120w. Spørmålet er konkret, vil for eks en 120w inverter hvor eg belaster 40w utvikle så mye varme at det vil bli et problem i en kasse?

Skjermen vil også utvikle varme, så eg kommer til å lage ventilasjonshull i bunnen og i toppen. Dersom inverteren bidrar med betydelig varme vil eg montere vifter i kassen. Men pga plassmangel og batteridrift vil eg helst unngå dette.

Et alternativ vil naturligvis være å kjøpe en skjerm som går direkte på 12v. Men siden eg har tilgang på gratis LCD skjermer så ville eg gjøre et forsøk her først

Bare glem spørsmålet. Etter mye søking, prissjekking og undersøkelser kom eg frem til at det vil være en bedre løsning å kjøpe en ny, men mindre, skjerm.

Fant da en Deltaco 7" LCD med både inngang for VGA og video, som går direkte på 12v. Bonusen her at det følger med ei ramme for fastmontering. Mao eg slipper å ødelegge skjermen
Pris eks frakt blir kr 819,-: http://www.dustinhom...5010374093.aspx

Skulle eg ha fulgt opprinnelig plan måtte eg ha kjøpt følgende:
- Inverter: ca kr 300-500,-
- Video til VGA konverter: ca 550,-
- Pluss en del kabling: ca 100,-

Mao tett opp mot eller dyrere, og i tillegg må skjermen ødelegges. Gratis skjerm blir derfor dyrt allikevel
Et annet alternativ eg fant var en 19" skjerm fra Elfa, som går på 12v. Dessverre blir denne sannsynligvis akkurat for stor :/
Ok, høres bedre ut det ja. Linken din er ødelagt