Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 2334
noen som vet hvor jeg kan få tak i 9volt dc rele?
har leita rundtom uten hell foreløpig. er 6v og 12v det går i for det meste ser det ut for.
Du kan gå inn på www.elfa.se også finner du det der
Trådstarter
Har kikka hos elfa.. de har ikke de heller.
Carrots for Fun!
darkslayer322's Avatar
Går elektro på VG1 og spurte labyranten våres.. han sier at 9VDC relèer ikke finnes og må spesial lages på bestilling..
Sist endret av darkslayer322; 17. mars 2011 kl. 12:59.
ja okei det kan nok stemme, men du kan nok veldig sikkert bruke et 12V rele fordi det slår inn helt ned på en 8-9volt men den tåler ikke like mange A. Så hvis du overdimosjonerer relet ditt brude det funke
Carrots for Fun!
darkslayer322's Avatar
Det burde gå.. våre relèer er merket med 12V og noe med 230.. 230 tåler fra 210 til 240 volt mens 12V tåler 10-13.. så trur et 12V burde klare 9V men detter kommer vell an på fra relè til relè

Ikke regnet med ampèren
Sist endret av darkslayer322; 17. mars 2011 kl. 13:25.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
6V-relè pluss tre-fire dioder i serie for å senke spenninga funker jo fint i nødsfall? Eller enkel zener spenningsregulator?
Hva med halvleder rele?

Spole spenning på 3-32 DCV

https://www.elfaelektronikk.no/elfa3...p8w#toc=19128;
Sitat av badacid Vis innlegg
noen som vet hvor jeg kan få tak i 9volt dc rele?
har leita rundtom uten hell foreløpig. er 6v og 12v det går i for det meste ser det ut for.
Vis hele sitatet...
http://shop.ebay.com/i.html?_nkw=rel....c0.m270.l1313
Trådstarter
Sitat av Markula Vis innlegg
ja okei det kan nok stemme, men du kan nok veldig sikkert bruke et 12V rele fordi det slår inn helt ned på en 8-9volt men den tåler ikke like mange A. Så hvis du overdimosjonerer relet ditt brude det funke
Vis hele sitatet...
Skjønner ikke helt hvorfor det ikke vil tåle like mye.
Inni et rele er det jo bare en bryter som enten er av eller på. innspenning styrer en spole som trekker bryteren av og på, som om du skulle gjort det selv..


Men prøvde med et 12v rele, og det ville ikke slå inn. Men mulig det er forskjellig fra rele til rele alt etter fabrikant.
Fekk ny katalog frå RS i posten i dag. 6V/12V/24Vs relé som tåler 20A på kontaktorsettet. Til småfine 19 kroner + moms!
Kjøp deg eit slikt, og hiv inn tre zenerdioder slik som Slashdot sa.
RS selger ikke til privatpersoner. Da må du ha et org. nummer isåfall
Sitat av badacid Vis innlegg
Skjønner ikke helt hvorfor det ikke vil tåle like mye.
Inni et rele er det jo bare en bryter som enten er av eller på. innspenning styrer en spole som trekker bryteren av og på, som om du skulle gjort det selv
Vis hele sitatet...
Forskelden er fordi at spolen er ikke like sterk på 9V som på 12V så det skjer av og til at kontaktene bare sitter litt løst og ikke orgentlig på. Det er jo en fjer som spolen må overvinne
Du kan jo alltids bruke ein transistor. Med mindre du skal trekke veldig mykje straum. Det er veldig enkelt å kople opp, og er mykje midre og finare enn eit relé.
Trådstarter
Skal jorde et punkt til et annet. Er snakk om et signal i brannsentral.
Dette for tilkobling av gsm-sender. Signalet fra brannsentral er 9v. Gsm-senderen skal jorde alarminngang med jord i samme enhet for å ringe.

Vil vel ikke klare dette med en transistor alene såvidt jeg vet..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av badacid Vis innlegg
Vil vel ikke klare dette med en transistor alene såvidt jeg vet..
Vis hele sitatet...
Jo, det kan du, ved å binde sammen jordpunkta på brannvarsler og alarmsentral, og nytte transistoren til å lekke straum frå inngangen til jord.
Trådstarter
aha, det kan gå thnx
Sitat av jensemann28 Vis innlegg
RS selger ikke til privatpersoner. Da må du ha et org. nummer isåfall
Vis hele sitatet...
Kvifor kjem du med sånne tåpelege påstandar? Skal du vere så kvass og kontant så bør du verkeleg stå inne 100% for det du seier.

RS Components sel både til privatpersonar og bedrifter. Så du treng ikkje noko organisasjonsnummer.


Men for å ta deg litt i forsvar då, TIDLEGARE solgte RS berre til bedrifter.
Sitat av Grinder Vis innlegg
Kvifor kjem du med sånne tåpelege påstandar? Skal du vere så kvass og kontant så bør du verkeleg stå inne 100% for det du seier.

RS Components sel både til privatpersonar og bedrifter. Så du treng ikkje noko organisasjonsnummer.


Men for å ta deg litt i forsvar då, TIDLEGARE solgte RS berre til bedrifter.
Vis hele sitatet...
Er du helt idiot? http://no.rs-online.com/web/generalD...ile=conditions

les øverste avsnitt

trykk på bildet... dette er fra RS sin registreringsside
Sist endret av haavardgj; 19. mars 2011 kl. 00:22.
Akk ja. Eg derimot, seier aldri noko dersom eg ikkje er 100 % sikker på det.
Som Petter hos RS sa på telefonen til meg "Der det står firmanamn skal du berre fylle inn ditt eige namn".

Du som uvitande person har nok aldri tatt deg bryet med å ringe til dei å spørre om det. Du berre "trur" noko. RS handlar med alle som vil, utan problem. Det kostar deg derimot 110 kroner i gebyr + frakt uansett kva du bestiller opp til 35 kg. Så den lønnar seg å bestille masse.
Sist endret av Grinder; 19. mars 2011 kl. 00:58.
og der det står org nr?
Eg veit ikkje, du får ringe å spørre dei.

Uansett, det var billege relé som tålar HØG last til salgs hos RS! Og du som privatperson kan kjøpe dei.
Sitat av Grinder Vis innlegg
Akk ja. Eg derimot, seier aldri noko dersom eg ikkje er 100 % sikker på det.
Vis hele sitatet...
Jo, det gjør du. Du går ut i fra at denne Petter ikke tar feil, noe du ikke kan være 100% sikker på. Når du heller ikke vet hva du skal skrive som org-nr så tyder det på at du aldri har bestilt derifra, og har dermed ikke fått bekreftet at Petter har rett. Å kalle andre for uvitende fjols fordi de stoler på at RS ikke farer med usannheter på internettsiden sin er totalt urimelig og jeg foreslår at du toner ned fremtoningen din.

Med mindre noen kan fremlegge håndfaste bevis på at RS faktisk handler med privatpersoner, så legger vi den avsporingen død.
Sist endret av Provo; 19. mars 2011 kl. 09:11.
www.electrokit.se har rele som går på 9v
f.eks. dette: http://www.electrokit.se/?gclid=CMy8...FYKFDgodfnjp8w (dette er for kretskort da)
dessuten selger de til private uten noen problemer =) ikke er det dyrt heller...
Sitat av Provo Vis innlegg
Med mindre noen kan fremlegge håndfaste bevis på at RS faktisk handler med privatpersoner, så legger vi den avsporingen død.
Vis hele sitatet...
Her er ihvertfall hva jeg fikk på mail når jeg sendte spørsmålet til :
Hei.

Man kan fint handle som privatperson. Under registrering
I org.nummer feltret skriver du bare +.

Og husk at vi leverer dør til dør.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg har navn osv. men legger det ikke ut her.
Trådstarter
jajaja.. Jeg har eget firma så eventuelt org.nr er ikke problem.
Men de electrokit hadde såg jo greie ut

takker for alle svar folkens!
Trådstarter
Målte alarmspenninga idag.. 3VDC.
Da kan jeg vel ikke bruke transistor?
Spenninga på collector (her 3v) må vel være større enn spenninga på basen? (her 9v).
Eller tar jeg feil?