Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  184 18256
Beklager om dette er postet i feil avdeling.
Takk!

Eg går på ein privatskule. Vi hadde besøk av nokre "alkohol & rusmiddel folK" her ein dag. Dei hadde bla. eit skuespel om dette osv. Etterpå diskuterte vi det med dei i klassen vår.
Det dei argumenterte med var bla. kor stor skade dop gir + at det ikkje er låv, i forhold til alkohol!
Dei la stor vekt på kor farleg alt som hadde med narkotika å gjere var. Og drog synet på at dei som bruker dop osv. ikkje er "stabile" folk, så lenge det var snakk om dop sidan det er ulåvlig! Fleire av oss blei ganske provoserte!

" Dei som held på med slikt (dop), må leve eit ganske "ressursvakt liv"
" Alle dei unge som testar slikt, er svake" osv

Eg synest vertfall det er feil å tolke det på den måten.
Kva meiner du?

Etter ein irriterandes diskusjon:

-> Ein kompis av meg drikker seg dritings gjennomsnittleg 60ganger i året, fyllekjører, skyter opp raketter både her og der, og oppfører seg som ein idiot.

-> Ein anna kompis tar livet meir ved ro, drikker ein sjelden gang i blandt, og røyker hasj ca 6-7ganger for kos, med full kontroll som han påstår han har.


Kva meiner du gjer mest skade?
Og ja, du kan vel tenke deg kva dei meinte/argumenterte med!
Jeg tror det er mange narkotiske stoffer som er mindre farlige enn alkohol og hasj er nok en av dem. Det at alkohol er lovlig mens svake narkotiske ting ikke er har plaget meg lenge, men det er vel større kjangs for at alkohol blir ulovlig enn at narkotika blir lovlig.

Jeg tenker på alkohol som et narkotisk stoff og om å si om alkohol er farligere enn narkotika blir som å si om heroin er farligere enn amfetamin...

Ville heller hatt fullt av hasj-røykere i nabolaget enn alkoholikere for å si det sånn...
Sist endret av Samantide; 25. februar 2008 kl. 00:48.
Godt med smør
Propaganda.

Jeg bruker sjeldent hasj, jeg drikker bortimot ALDRI. Jeg har over det norske snitt i karakterer ( det er ikke imponerende btw :P )
Jeg har struktur i mitt liv.


ENESTE problemet med hasj, er miljøet, skal forøvrig nevnest att jeg har ok folk som selger til meg :P

Har bare rusfrie kompiser, spiller på et fotball lag, driver med personlig styrketrening og.


Enkelte røyker hasj, og er generelt sett folk uten struktur og vil derfor ødelegge sitt liv eller ha ett mindre "suksessfylt" liv, hasj eller ei.


Narkotika ja. Vist du tar hasj vekk, er jo heroin fy fy uansett om du er ghandi. Narkotika er noe dritt, men det finst unntakk alt etter hva slags type person du er.

Jeg har tatt speed opp i min nese, det skjer veldig sjeldent, noen benzoer her og der. Og jeg presterer bra på skolen, har jobb etter skolen osv.


I mitt tilfelle prater de alkohol og rusmiddel folkene bare PISS.


Men enkelte vil bare fucke opp sitt liv. Dop er en fin måte å gjøre det på. Men en god god god god del folk klarer og være i "gamet" eller miljøet uten å ødelegge det livet de har gående. Enkelte paserer steget der de blåser hver dag, og tar benzoer for å sove, enkelte forlater aldri det stadiet og sitter på en måte fast. Men det ville de gjort uten dop og.

Ressursvakt liv meg mitt i rumpen. Jeg har stabil økonomi, til tross for min alder.

"Ustabile folk" som om alle som bruker dop er ustabile jeg har BARE rusfrie kompiser og venniner, dvs rusfritt, ingen alkohol heller. Har en kompis som røyker tobakk, og 1-2 venninder som gjør det i skjul, ellers er alle mine rusfriet. (er ikke mormon miljø jeg bor i, de vil bare ikke drikke og røyke ennå :P )



For å korte alt sammen opp, IMO er alt de sier bullshit.

Ser posten min tok litt mye opp hasj, men det hadde kommet en plass i tråden uansett :P prøvde å legge vekt på narkotika generellt sett en plass i posten og ^^

Beklager også for eventuelle skrivleifer
Sist endret av Apeloff; 25. februar 2008 kl. 00:40.
Apeloff: Så lenge det er narkotika, har det ingenting å sei korleis stoff. Eg er berre så forbanna lei av å høre det samme igjen, igjen, og.. igjen.

" Folk som driver med narkotika er farlige, hold deg unna sånt, du kan dø før du veit om det, ikkje heng med den type folk"

" Alkohol er lovlig i landet, det er greit, men kjem ordet narkotika inn i saken, er det fyfy"
Sist endret av Evig_liv; 25. februar 2008 kl. 00:44.
Slik propaganda er det alt for mye av her til lands. Jeg tror denne propagandaen og indoktrineringen i det lange løp bidrar til økt misbruk, som et resultat av den holdningsendringen man møter i det man faktisk er i nærheten av folk som bruker andre stoffer/prøver et annet rusmiddel selv. Ved å ikke servere et slik trangsynt bilde av "narkiser" som de prøver på nå, tror jeg virkelig de ville ha nådd lengre. Det må vel nevnes at unge personer er lett påvirkelige, så kanskje ved å få vite at det ikke er så dødsfarlig hadde bruken økt (i alle fall mtp. Cannabis), men nok om det.

Jeg er også en av de som aldri drikker meg full, med sterk vekt på aldri. Cannabis har jeg et annet forhold til, og kan en gang i blant chille med noen venner, en god film, masse munch og litt tjall uten at jeg er noe dummere eller svakere enn andre av den grunn. Sist skoleår hadde jeg et karaktersnitt på fem, og jeg har heller ikke blitt dratt inn i noen kriminelle miljøer, begynt med heroin eller tatt overdose med hasjsprøyta mi enda, så jeg føler meg relativt trygg.

Jeg håper virkelig på et paradigmeskifte når det kommer til cannabis snart. Sterkere stoffer skal jeg ikke uttale meg om, da jeg ikke sitter på noen erfaring med de. Jeg hadde forleden dag en prat med mamma om cannabis og alkohol. Når jeg stilte henne spørsmålet: "Okei, så hva ville du helst? At jeg skulle gå på byen, og drikke meg helt totalt snydens type blackout, eller sitte på rommet mitt med noen venner og røyke hasj?" Hun svarte at hun heller ville førstnevnte (hun er ikke klar over at jeg bruker cannabis), og det sier jo litt om folks holdning. Må vel nevnes at min mor er meget liberal sånn generelt sett.

edit: Ble mye prat om cannabis her også, men det er tross alt det lettest tilgjengelige og mest utbredte narkotikumet her til lands.
Sist endret av Hedges; 25. februar 2008 kl. 00:50.
Bjølg: Fint å høyre. Eg trur det finnest mange som har den normale livstilen der. I den lille bygda mi der eg bur har eg ein kompis som lever eit ganske så likt liv som det du lever. (Berre at han har status for "narkis" da, eller "psykisk tilbakeståendes"
Og ja, rykter sprer seg raskt i småbygder på ca 1400personer. Berre eit eksempel:

Person1 til person2: Ole har hasj i huset.
Person2 til Person3: Ole har hasj, osv, han må vere lite god.
Person3 til Person4: Ole røyker seg stein kver dag har eg hørt.
Ei veke seinare ......
Til slutt: Heile Bygda: Ole er "narkis"
Sist endret av Evig_liv; 25. februar 2008 kl. 00:53.
Sitat av [GC/Betater]
Bjølg: Fint å høyre. Eg trur det finnest mange som har den normale livstilen der. I den lille bygda mi der eg bur har eg ein kompis som lever eit ganske så likt liv som det du lever. (Berre at han har status for "narkis" da, eller "psykisk tilbakeståendes"
Og ja, rykter sprer seg raskt i småbygder på ca 1400personer. Berre eit eksempel:

Person1 til person2: Ole har hasj i huset.
Person2 til Person3: Ole har hasj, osv, han må vere lite god.
Person3 til Person4: Ole røyker seg stein kver dag har eg hørt.
Ei veke seinare ......
Til slutt: Heile Bygda: Ole er "narkis"
Vis hele sitatet...
Ja, folk har en tendens til å overdrive
Godt med smør
Sitat av [GC/Betater]
Apeloff: Så lenge det er narkotika, har det ingenting å sei korleis stoff. Eg er berre så forbanna lei av å høre det samme igjen, igjen, og.. igjen.

" Folk som driver med narkotika er farlige, hold deg unna sånt, du kan dø før du veit om det, ikkje heng med den type folk"

" Alkohol er lovlig i landet, det er greit, men kjem ordet narkotika inn i saken, er det fyfy"
Vis hele sitatet...
Greit greit.

Det jeg er meget hypp på å trekke fram er att folk som tar seg ett blås i ny og ne er sikkert litt mindre fucked enn de som skyter heroin. Da er det en liten sjangs for att de folkene har rett med att de er ustablie :P

Og ja det er en del snodige folk innen hasjmiljøet det er dog fordi det er ingenting som hasjmiljøet, det er dopmiljøet. Og der er det tweakere og "hardkår" misbrukere.

En person som røyker hasj og drikker alkohol har jeg ingen frykt for. Og tviler sterkt på att han tar en gunner opp og tar alle mine penger ^^
Apeloff: Tja, uansett som det blei nevnt i stad, det er faktisk ungdom som blir påvirka av dette, og fortsetter å følge "mengden" Fint å sjå at ikkje alle er sånn! For dette irriterte meg.

Uansett, i klassediskusjonen blei eg temmelig eigd:P der 80% i klassen er kristne, med fordommer mot slikt + dei "kunnskapsrike rusmiddel folka" som kunne stoffet sitt både framlengs og baklengs, ja du kan tenke deg..
Sitat av [GC/Betater]
Apeloff: Tja, uansett som det blei nevnt i stad, det er faktisk ungdom som blir påvirka av dette, og fortsetter å følge "mengden" Fint å sjå at ikkje alle er sånn! For dette irriterte meg.

Uansett, i klassediskusjonen blei eg temmelig eigd:P der 80% i klassen er kristne, med fordommer mot slikt + dei "kunnskapsrike rusmiddel folka" som kunne stoffet sitt både framlengs og baklengs, ja du kan tenke deg..
Vis hele sitatet...
Gi de en link til nFF, så går vel de fleste i vei av hjerteattakk kan jeg tenke meg. Amen.
Sist endret av Hedges; 25. februar 2008 kl. 01:02.
Det er ikke det at jeg absolutt mener hasj burde bli legalisert framfor alkohol. Selv om det sistnevnte kanskje gjør mer skade.
Men slike ting irriterer meg mer en noe annet!

Ta på Freakforum da, noen av de smarteste menneskene vi har her er gjenngangere på rusmiddelforumet, folk som Mentamelt feks.
Det finnes mennesker som bruker LSD, Sopp, Salvia, DNT(Hvis jeg skrev det riktig) til konstruktive formål, selv om jeg ikke utelukker at de samme personene også finner det interesangt og spennende, såklart! Eller at mange først har blitt lukket inn i et dårlig miljø hvor de oppdager slike stoffer.

Når jeg leser gjennom rusmiddelforumet så ser jeg utrolig mange spennende og utrolig bra skrevede tekser, mentamelt sine stopper jeg nesten alltid opp og leser gjennom.
Jeg ser på meg selv som utrolig heldig som har denne kilden til infomasjon, ordentlig informasjon, ikke statlig propaganda som har en tendens til og dra alt slikt under samme kam.

Takket være dette har jeg lært utrolig mye om rusmidler, og ikke minst forskjellen på alt dette som faller under katogorien narkotika.
Takket være denne informasjonen har jeg dannet meg et kritisk øye, og jeg føler meg såppass smart på emnet at valgene jeg tar når det kommer til narkotika ikke er like preget av spontane, dumme der og da beslutninger for og ta noe jeg ikke vet hva er, eller ikke vet nok om.

Nå datt jeg litt offtpoic, poenget mitt var egentlig at, de klarer sikkert å fange noen dumme sinn med denne propagandaen, om det er bra eller ikke varierer, det jeg kan si for sikkert er at det ikke er bra og få et så forenklet syn på et så bredt og omfattende emne.
For noen av disse folkene så kanksje skillet mellom metamefatim og en joint ikke blir så stor, eller det og skyte heroin og det å prøve LSD med noen gode kamerater i trygge omgivelser hjemme blir en å samme sak.

Jeg vet jeg formulerer meg litt dårlig, det er sent og jeg har ikke et like godt utviklet språk som mange her da jeg kommer fra England i tilegg.
I bunn og grunn så er kjernen av innlegget mitt, eller poenget mitt at, disse forestillingene som setter slikt et dårlig lys på alle som bruker dop forsvarlig, og de som misbruker det for den saks skyld, er svake mennesker, dårlige mennesker, mennesker uten viljestyrke og sånt, hjelper ingen!

Det finnes MANGE mennesker som klarer og bruke rusmidler forsvarlig, da spesielt psykoaktive rusmidler. Det finnes også mange som "driter seg ut" og kommer på kjøret, i feil miljø osv.
Men imho så er det mye pga uvitenhet, det er mange sarte sjeler som kommer til og prøve narkotika, selv hvor mange filmer, skuespill og propaganda vi fyller hodet deres med.
Er det ikke da bedre at de får riktig, korrekt informasjon fra subjektive kilder, om de forskjelige droger som finnes og farene forbundet, fra virkelig folk, og ikke den konstante skremselspropagandaen vi faktisk blir utsatt for hvor enkeltsaker blir overdramatisert og generalisert, så de kan ta et bedre valg når dagen kommer og de bestemmer seg for å prøve noe?
Eksempelet ditt var ekstremt dårlig. Det beste fra en verden kontra det verste fra en annen. Jeg ser hvor du vil, men på freakforum er det så mye kunnskap(blandt den delen som aktivt diskuterer rusmiddler) at du ikke trenger stille så ledende spørsmål, samt sette det sterkt spissen for at vi skal se poenget.
Sist endret av Petter Pan; 25. februar 2008 kl. 01:18.
Eg syns nå det at alkohol er betre enn narkotika.

me narkotika kan det sjå ut som det lettare balle på seg. Du får ikkje den samme rusen av den samme mengda hasj, og for å få den samme rusen så må du ha meir, evt gå opp eit hakk til neste stoff. Mariuana eller kva som er neste i rekka.

Med alkohol følger eg at det ikkje er så mange fleire skritt å ta.
Du kan gå opp til sprit og heimebrent, men stort lenger enn det går det ikkje med alkohol.

Eg seie ikkje at alle som ruser seg på hasj før eller seinare går videre, eg seier at det er lettare sidan det er tilgjengeleg.
Mens med alkohol så kan du bare, drikka meir...
Sitat av Petter Pan
Eksempelet ditt var ekstremt dårlig. Det beste fra en verden kontra det verste fra en annen. Jeg ser hvor du vil, men på freakforum er det så mye kunnskap(mye unntak) at du ikke trenger stille så ledende spørsmål, og sette det så mye på spissen for at vi skal forstå.
Vis hele sitatet...
Jeg satser på at du sikter til meg
Ja, jeg vet jeg satt ting på spissen, noen misbruker lsd, men klarer å ha et "sunt" forhold til sentralstimulerende rusmidler.
Men det er litt av poenget mitt, narkotika er en stor del av samfunnet vårt, enten vi liker det eller ei, og derfor burde ikke alt bli satt i en stor bås, og alle menneskene som har noe kontakt med narkotika bli satt i en tilsvarende stor bås.

Derav eksemplet mitt

Edit: Du siktet ikke til meg, nei. Lar posten min stå likevell jeg
Sist endret av torsken; 25. februar 2008 kl. 01:34.
Sitat av LowRider
Eg syns nå det at alkohol er betre enn narkotika.

me narkotika kan det sjå ut som det lettare balle på seg. Du får ikkje den samme rusen av den samme mengda hasj, og for å få den samme rusen så må du ha meir, evt gå opp eit hakk til neste stoff. Mariuana eller kva som er neste i rekka.

Med alkohol følger eg at det ikkje er så mange fleire skritt å ta.
Du kan gå opp til sprit og heimebrent, men stort lenger enn det går det ikkje med alkohol.

Eg seie ikkje at alle som ruser seg på hasj før eller seinare går videre, eg seier at det er lettare sidan det er tilgjengeleg.
Mens med alkohol så kan du bare, drikka meir...
Vis hele sitatet...
Alkohol må vel sies å være et veldig farlig rusmiddel i seg selv hvis man ikke begrenser intaket - akkurat som med de fleste rusmidler.

Alkohol kunne godt ha vært "neste steg i stigen" til en hasj-røyker...
Sist endret av Samantide; 25. februar 2008 kl. 01:26.
Sitat av torsken
Sitat av Petter Pan
Eksempelet ditt var ekstremt dårlig. Det beste fra en verden kontra det verste fra en annen. Jeg ser hvor du vil, men på freakforum er det så mye kunnskap(mye unntak) at du ikke trenger stille så ledende spørsmål, og sette det så mye på spissen for at vi skal forstå.
Vis hele sitatet...
Jeg satser på at du sikter til meg
Ja, jeg vet jeg satt ting på spissen, noen misbruker lsd, men klarer å ha et "sunt" forhold til sentralstimulerende rusmidler.
Men det er litt av poenget mitt, narkotika er en stor del av samfunnet vårt, enten vi liker det eller ei, og derfor burde ikke alt bli satt i en stor bås, og alle menneskene som har noe kontakt med narkotika bli satt i en tilsvarende stor bås.

Derav eksemplet mitt
Vis hele sitatet...
Nei tenkte igrunnen på topic-innlegget, har ikke fått tid til å lese resten av innleggene ennå, men får se i morgen. nighty nff
Sitat av LowRider
Eg syns nå det at alkohol er betre enn narkotika.

me narkotika kan det sjå ut som det lettare balle på seg. Du får ikkje den samme rusen av den samme mengda hasj, og for å få den samme rusen så må du ha meir, evt gå opp eit hakk til neste stoff. Mariuana eller kva som er neste i rekka.

Med alkohol følger eg at det ikkje er så mange fleire skritt å ta.
Du kan gå opp til sprit og heimebrent, men stort lenger enn det går det ikkje med alkohol.

Eg seie ikkje at alle som ruser seg på hasj før eller seinare går videre, eg seier at det er lettare sidan det er tilgjengeleg.
Mens med alkohol så kan du bare, drikka meir...
Vis hele sitatet...
Okay, selv om jeg er enig med deg, at alkohol er bedre en "narkotika", selv om jeg er litt usikker på et par stoffer, og det kommer VELDIG ann på hvordan man bruker det.
Jeg ville feks sett for meg de katastrofale virkningene det ville hatt hvis helgefylla blir byttet ut med LSD"fylla", wow, tanken gir meg gåsehud.

Men argumentene dine er gamle, og motbeviste.
Det at mange som prøver hasj går opp et hakk kommer vell ikke av at de trenger mer hasj for og bli steine, at de prøver et helt nytt rusmiddel?!

Jeg ser heller for meg at miljøet du kommer i når du skal ha tak i hasj, ofte driver med andre tyngre stoffer. Hvis du da begynner og omgås slike folk, så er sjangsene store for at du blir tilbudt andre stoffer.
Dette er jo også et argument for legalisering, da trenger man ikke nødvendigvis blande seg i disse miljøene fordi man har lyst og ta en joint fredags kveld!

En annet argument er jo det at, når noen av disse ungdommene først krysser grensa fra alkohol til NARKOTIKA(Hasj), så er ikke skrittet så stort til et annet stoff netopp fordi de realiserer at mye av det de lærte om hasj\narkotika var sterkt overdrevet, og fordi hasj er i samme bås som andre narkotikum, og hvis man først har prøvd et narkotikum, hvorfor ikke prøve et annet?
Sitat av Petter Pan
Eksempelet ditt var ekstremt dårlig. Det beste fra en verden kontra det verste fra en annen. Jeg ser hvor du vil, men på freakforum er det så mye kunnskap(blandt den delen som aktivt diskuterer rusmiddler) at du ikke trenger stille så ledende spørsmål, samt sette det sterkt spissen for at vi skal se poenget.
Vis hele sitatet...
Ja, det var sikkert ikkje noko bra. Eg skreiv det for å sjå kva folk meinte angåendes dette, osv. Dessuten er det fint å høyre kva dei med erfaring & kunnskap har og sei om dette. Så det er berre dei med høg kunnskap, bedre forståelse som skal dominere slikt? Neida. Anyway, eg tar poenget ditt!
Sitat av LowRider
Eg syns nå det at alkohol er betre enn narkotika.

me narkotika kan det sjå ut som det lettare balle på seg. Du får ikkje den samme rusen av den samme mengda hasj, og for å få den samme rusen så må du ha meir, evt gå opp eit hakk til neste stoff. Mariuana eller kva som er neste i rekka.

Med alkohol følger eg at det ikkje er så mange fleire skritt å ta.
Du kan gå opp til sprit og heimebrent, men stort lenger enn det går det ikkje med alkohol.

Eg seie ikkje at alle som ruser seg på hasj før eller seinare går videre, eg seier at det er lettare sidan det er tilgjengeleg.
Mens med alkohol så kan du bare, drikka meir...
Vis hele sitatet...
Nuvel, narkotika er ikke utilgjengelig selv om du kun drikker alkohol, og er man personen til å teste ut nye ting gjør man det uavhengig om man røyker cannabis eller ei. Det du sier om at man "må trappe opp" med cannabis vil jeg kalle bullshit. Har bekjente som røyker meget ofte, og har aldri hørt noe som helst om at de "føler de må ha mer" eller "gå ett skritt videre". For øvrig kan du tenke litt på dette: en person røyker seg stein hver dag i to uker. Han går på skol/jobb samtidig. En person blir totalt wasted på alkohol i samme tidsrom og skal også gå på skole/jobb. Hvem er mest fucked i slutten av eksperimentet?

Og sånn rent lovmessig sett så bryter man jo loven når man drikker over 60% også...

torsken er også inne på noe viktig her, nemlig "barrieren" man bryter i det man allerede bruker narkotika (jfr. statlige definisjoner). Man finner ut at man har blitt servert enorme mengder løgn opp igjennom tidene, og regner med at skadevirkningene av det meste annet også er sterkt overdrevet med mindre man har kritisk nok sans til å lære sjøl. Det er også et trist faktum at man havner i nærmere felleskap med sterkere stoffer når man har kontakter i rusmiljøet for å skaffe cannabis, men eliminer denne faktoren og jeg tror trappetrinnsteorien har lite for seg.
Sist endret av Hedges; 25. februar 2008 kl. 01:39.
Sitat av LowRider
Med alkohol følger eg at det ikkje er så mange fleire skritt å ta.
Du kan gå opp til sprit og heimebrent, men stort lenger enn det går det ikkje med alkohol.

Eg seie ikkje at alle som ruser seg på hasj før eller seinare går videre, eg seier at det er lettare sidan det er tilgjengeleg.
Mens med alkohol så kan du bare, drikka meir...
Vis hele sitatet...
Alkohol er farligere enn LSD, GHB, ecstasy, amfetamin og ketamin. Du er allerede omtrent på toppen av trappa.
Kilde: The Lancet / forskning.no
Sist endret av dexter; 25. februar 2008 kl. 01:42.
Sitat av Bjølg
bekjente som røyker meget ofte, og har aldri hørt noe som helst om at de "føler de må ha mer" eller "gå ett skritt videre".
Vis hele sitatet...
Netopp, som jeg skrev i svaret mitt så blir det dumt og snakke om å ta et skritt opp.
Det er jo tross alt snakk om andre rusmidler, andre effekter, og jeg tror ikke det er vanlig og ta et skrit opp på narkotika trappen fordi man ikke føler så stein av en joint.

Sitat av Bjølg
For øvrig kan du tenke litt på dette: en person røyker seg stein hver dag i to uker. Han går på skol/jobb samtidig. En person blir totalt wasted på alkohol i samme tidsrom og skal også gå på skole/jobb. Hvem er mest fucked i slutten av eksperimentet?
.
Vis hele sitatet...
Kan se for meg at fyren som røyker hasj er litt loka på jobb kanskje.
Men jeg er mest bekrymret for hvorvidt fyren som drakk overlevde eller ikke?

Men jeg tror hasj har et litt større potensiale til og bli brukt mer i hverdagen enn alkohol, men alt med måte, hverken hasj eller øl er så farlig eller setter deg ut hvis du ikke overdriver og drikker\røyker deg stein\drita
Sist endret av torsken; 25. februar 2008 kl. 01:45.
Sitat av dexter
Alkohol er farligere enn LSD, GHB, ecstasy, amfetamin og ketamin. Du er allerede omtrent på toppen av trappa.
Kilde: The Lancet / forskning.no
Vis hele sitatet...
Bra at noen har forstått det Hadde alkohol vært ulovlig, hadde det vært sett på som en større trussel enn maange andre stoffer. Alkohol er jo et narkotisk stoff, det står bare ikke på narkotika listen.
Sitat av dexter
Alkohol er farligere enn LSD, GHB, ecstasy, amfetamin og ketamin. Du er allerede omtrent på toppen av trappa.
Kilde: The Lancet / forskning.no
Vis hele sitatet...
Joda, men farligere på hvilken måte?
Ville du foretrukket at sønnen din eksperimenterte med sprit eller LSD?
Fysisk farlig, er det ingen tvil.
Sitat av Samantide
Bra at noen har forstått det Hadde alkohol vært ulovlig, hadde det vært sett på som en større trussel enn maange andre stoffer. Alkohol er jo et narkotisk stoff, det står bare ikke på narkotika listen.
Vis hele sitatet...
Nei, men sprit over 60% blir beslaglagt!

Jeg har forresten prøvd hasj flere ganger, men fikk ikke noen virkning.
Jeg er tydeligvis hekta på vodka, og trenger noe sterkere...
Skulle ha begynt med hasj isteden, hehe...

[EDIT:] "macen din missundlig" ?
Sist endret av Turbolego; 25. februar 2008 kl. 02:02.
LowRider: Eg skjønnar ikkje heilt kva du meiner, litt bedre detaljert i poenga?
Bjølg: Bra formulert, sier meg ganske einig
Turbolego: Vodka? Da blir den firkanta kvite macen din missundlig

Great! Tusentakk for mange gode svar, fakta, meiningar, kilder osv.
Sist endret av Evig_liv; 25. februar 2008 kl. 01:53.
Sitat av torsken
Joda, men farligere på hvilken måte?
Ville du foretrukket at sønnen din eksperimenterte med sprit eller LSD?
Fysisk farlig, er det ingen tvil.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig LSD. Det har alle godt av.
Sitat av dexter
Selvfølgelig LSD. Det har alle godt av.
Vis hele sitatet...
Jepp, selv som umodne 14 åringer på fest uten noen ide om effektene av hva stoffet har.
Sitat av torsken
Jepp, selv som umodne 14 åringer på fest uten noen ide om effektene av hva stoffet har.
Vis hele sitatet...
Jeg ville ikke tillatt noen eksperimentering med rusmidler før han er ferdig med puberteten. Det er viktig at hjernen er fullt utviklet.
Sist endret av dexter; 25. februar 2008 kl. 01:54.
Sitat av torsken
Jepp, selv som umodne 14 åringer på fest uten noen ide om effektene av hva stoffet har.
Vis hele sitatet...
Det er jo idiotisk å ta et stoff uten å lese litt om det først, men hvis de har litt kunskap om det så er jeg enig med dexter...
Sist endret av Samantide; 25. februar 2008 kl. 01:59.
Sitat av Samantide
Kunne ikke det samme ha blitt sagt om alkohol?
Vis hele sitatet...
Mener du at alkohol ikke er et rusmiddel?
Sist endret av dexter; 25. februar 2008 kl. 01:58.
Sitat av dexter
Mener du at alkohol ikke er et rusmiddel?
Vis hele sitatet...
Lite gjennomtenkt kommentar.. I stand corrected.
Sitat av dexter
Mener du at alkohol ikke er et rusmiddel?
Vis hele sitatet...
Kanskje han setter LSD og alkohol under to forskjellige ting/ "grupper"?
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Hva er farligest av narkotika og alkohol?

Noe fasit svar vet jeg ikke om, men det varierer jo voldsomt ettersom at det finnes mye forkjellig dop og mye forkjellig % på alkohol.

Jeg syntest at alkohol er farligest fordi flere personer dør av det enn narkotika. Men det blir litt som å si at tiger er sikrest som husdyr fordi ingen har blitt drept av tiger i Norge så langt i historien.
Sitat av Sio
Jeg syntest at alkohol er farligest fordi flere personer dør av det enn narkotika.
Vis hele sitatet...
Hadde narkotika vært lovlig så hadde nok dødstallene jevnet seg ut.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Det er det jeg sier når jeg drar frem tiger som husdyr i Norge

Edit: Hvor finner man dødstall på narkotika? Spesielt intressert i Amsterdam^^
Sist endret av Sio; 25. februar 2008 kl. 02:08.
Sitat av Sio
Hva er farligest av narkotika og alkohol?
Vis hele sitatet...
Lurespørsmål. Alkohol ER narkotika.
Kilde: Wikipedia
Sitat av Sio
Hva er farligest av narkotika og alkohol?

Noe fasit svar vet jeg ikke om, men det varierer jo voldsomt ettersom at det finnes mye forkjellig dop og mye forkjellig % på alkohol.

Jeg syntest at alkohol er farligest fordi flere personer dør av det enn narkotika. Men det blir litt som å si at tiger er sikrest som husdyr fordi ingen har blitt drept av tiger i Norge så langt i historien.
Vis hele sitatet...
Har alltid lurt på det samme.. men etter som kva "folket" seier no til dags, trur eg dei fleste uvitande ungdom på min alder vil meine at narkotika sjølvsagt er farligast.. men kva veit vel eg?
Great, det stemmer sikkert. Har du forresten ei brukbar kilde på det?

Dexter: Det står sikkert heilt korrekt at alkohol er narkotika som du påstår. Men mange vil nok skilje desse to tinga. Ikkje innan nFF da, men her er jo folk meget kunnskapsrike om emna=)
Sist endret av Evig_liv; 25. februar 2008 kl. 02:11.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av dexter
Lurespørsmål. Alkohol ER narkotika.
Kilde: Wikipedia
Vis hele sitatet...
Ja, jeg vet. Men hvilket annet ord skal jeg bruke når den alment godkjente bruken av narkotika som regel eksluderer alkohol? Dop?

Sitat av [GC/Betater]
Har du forresten ei brukbar kilde på det?
Vis hele sitatet...
Nei, jeg konkluderte med en personlig mening og ikke med fakta. Altså heller ingen kildehenvisning.



Dette er et litt vanskelig tema, det er selvsagt bruken som styrer hva som er farligest.
Men det blir som å si at det er ikke pistolen som er farlig, det er personen som står bak. At en person som røyker hasj og ellers fungerer som han skal er mindre farlig enn en som fyllekjører dagen lang er jeg selvsagt helt enig i. Idag drikker ungdom mer enn noensinne, om de tar mer dop vet jeg ikke.
Sist endret av Sio; 25. februar 2008 kl. 02:15.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Sitat av Samantide
Hadde narkotika vært lovlig så hadde nok dødstallene jevnet seg ut.
Vis hele sitatet...
Mulig det hadde blitt flere dødsfall totalt sett.. men prosentvis hadde nok antall dødsfall for diverse rusmidler gått ned. Når man legaliserer et rusmiddel blir det mye tryggere.. Det blir lettere å informere brukerne, man får tryggere kilder tryggere måter å innta rusmidlene.. osv.

Når det gjelder Ecstacy, Cannabis og LSD tror jeg ting hadde forblitt omtrent slik det er nå: tilnærmet ingen direkte dødsfall. Rusmidler som kokain, heroin og amfetamin burde nok ikke legaliseres uansett.. muligens med unntak av bruk til avrusning.
Sitat av Sio
Ja, jeg vet. Men hvilket annet ord skal jeg bruke når den alment godkjente bruken av narkotika som regel eksluderer alkohol? Dop?



Nei, jeg konkluderte med en personlig mening og ikke med fakta. Altså heller ingen kildehenvisning.
Vis hele sitatet...
Beklager, eit dårlig formulert innlegg av meg..

"Jeg syntest at alkohol er farligest fordi flere personer dør av det enn narkotika"
Det var det eg ville sjå faktatal over..
Sist endret av Evig_liv; 25. februar 2008 kl. 02:13.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Skyfex
Mulig det hadde blitt flere dødsfall totalt sett.. men prosentvis hadde nok antall dødsfall for diverse rusmidler gått ned. Når man legaliserer et rusmiddel blir det mye tryggere.. Det blir lettere å informere brukerne, man får tryggere kilder tryggere måter å innta rusmidlene.. osv.

Når det gjelder Ecstacy, Cannabis og LSD tror jeg ting hadde forblitt omtrent slik det er nå: tilnærmet ingen direkte dødsfall. Rusmidler som kokain, heroin og amfetamin burde nok ikke legaliseres uansett.. muligens med unntak av bruk til avrusning.
Vis hele sitatet...
Så det vi trenger er en måte å klassifisere dop på. På samme måte som vi har klassifisert alkohol. Vanlig alkohol har 18års aldersgrense mens brennevin har 22års aldersgrense. Her har vi to klasser, en over og en under 22% alkohol.

Svak og sterk dop burde skilles, den svake kunne være lovlig og den sterke burde være ulovelig. Selv er jeg imot dette fordi jeg har ikke tro på at det fungerer i praksis, men jeg liker teorien.
Sitat av LowRider
Me narkotika kan det sjå ut som det lettare balle på seg. Du får ikkje den samme rusen av den samme mengda hasj, og for å få den samme rusen så må du ha meir, evt gå opp eit hakk til neste stoff. Mariuana eller kva som er neste i rekka.
Vis hele sitatet...
Som med alkohol - man tåler etterhvert mer.
Et alternativ til denne idiotiske kranglinga med argumenter som ikke er verdt noe som helst, så kan dere sette dere rolig tilbake og la britiske forskere fortelle dere alt dere lurer på. Det tar 50 minutter, men etterpå har dere lært nok om alt dette til å argumentere mot hvem som helst.

Google video: Horizon - Britain's Most Dangerous Drug
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av dexter
Et alternativ til denne idiotiske kranglinga med argumenter som ikke er verdt noe som helst, så kan dere sette dere rolig tilbake og la britiske forskere fortelle dere alt dere lurer på. Det tar 50 minutter, men etterpå har dere lært nok om alt dette til å argumentere mot hvem som helst.

Google video: Horizon - Britain's Most Dangerous Drug
Vis hele sitatet...
Pokker ta deg, jeg hadde planlagt å sove nå! Men jeg skal se filmen også for jeg heller være litt trøttere på skole imorgen men litt mer opplyst på hva dop angår. Fair trade.
Sitat av dexter
Alkohol er farligere enn LSD, GHB, ecstasy, amfetamin og ketamin. Du er allerede omtrent på toppen av trappa.
Kilde: The Lancet / forskning.no
Vis hele sitatet...
Når løsemidler blir rangert som nr 12 på forsking.no etter alle de vanlige rusmidlene, begynner jeg å trekke i tvil troverdigheten til den listen. Kanskje det bare er meg, men akkurat det der synes jeg var rart. I mitt hodet så er bensin- og neglelakksniffing rangert på lik linje i potensiellt skadeomfang som de tyngste narkotiske stoffene eller langvarig eksponering for hazardous material.

Propaganda er noe dritt, propan er tydelighvis flott. Da er det bare å kjøpe en tube lim eller lightergass neste gang man er på byn, slipper unna alkoholavgift, det er mulig å få tak i det hele døgnet (tilogmed på valgdager) samt det er mindre farlig.
Sist endret av ProtoZ; 25. februar 2008 kl. 02:48.
Dexter, din feil om eg forsøve meg til første time, krd-timen i morgen Neida, filmen ser bra ut! Blei litt idiotisk krangling/argumentering. Uansett så er det berre å svare til topic innlegget mitt.
Sitat av dexter
Alkohol er farligere enn LSD, GHB, ecstasy, amfetamin og ketamin. Du er allerede omtrent på toppen av trappa.
Kilde: The Lancet / forskning.no
Vis hele sitatet...
Ifølge forskning.no
Så er altså løsemidler mindre farlig enn canabis?
Tror denne undersøkelsen blir lite relevant i en diskusjon om hvorvidt fornuftig forbruk er skadelig.
Derimot virker det sånn på meg at du tror at det ikke går å ha et fornuftig forhold til alkohol.
Jeg mener at det er fult ut mulig å nyte en pils eller 4 på en kveld uten å havne naken og rapfull i en grøft, og uten å ta skade av det.

Har ikke fordypet meg nok i temaet alkoholmissbruk til å uttale meg om alkohol likere/alkoholikere vs. narkotikabrukere/narkomane, men jeg tror at narkomane(narkomane as in avhengig ikke de som tar en joint av og til) sliter mer enn alkoholikere generelt sett.
Jeg har forsåvidt aldrig prøvd narkotika(jfr. norsk lov) utenom alkohol >60% og har ingen planer om å prøve.
Den "lista" forskning.no refererer til, er fra en forskningsrapport i The Lancet, et av verdens mest ansette medisinske forskningsmagasiner. Hvis dere ikke vil akseptere vitenskap, så er ikke det mitt problem. Men se videoen jeg linket til, den handler nemlig om akkurat denne rapporten/lista.
Sist endret av dexter; 25. februar 2008 kl. 02:59.
Men uansett, mener du at det ikke går å ha et fornuftig forbruk av alkohol ?
Så klart går det an. Mener du at det ikke går an å ha et fornuftlig forhold til andre rusmidler?