Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 3678
Har noen 3pins vifter av DENNE sorten. Planen er å koble disse direkte på pluss og minus på et uttak med 12 volt.

Er det bare å koble rød på pluss og svart på minus, og la den gule ledningen være?

Hva er evt. den gule ledningen til? Regner med at det ikke er jording ettersom at kabinettet er minus.
Sist endret av ohsnap; 19. oktober 2011 kl. 17:00.
den gule er tachometer, som måler rpm. Ikke god idè å koble flere gule sammen.
ohsnap's Avatar
Trådstarter
Sitat av wigger Vis innlegg
den gule er tachometer, som måler rpm. Ikke god idè å koble flere gule sammen.
Vis hele sitatet...
Hva skjer om jeg lar denne være da? hva kan jeg evt. gjøre med den?
Sitat av ohsnap Vis innlegg
Hva skjer om jeg lar denne være da? hva kan jeg evt. gjøre med den?
Vis hele sitatet...
[COLOR="Red"][COLOR="red"]BRANN!![/COLOR][/COLOR]

Viften kan kansje ikke funke eller hovedkort fucker seg akkuratt som serveren min.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
"Hva skjer om jeg lar den være da?"

Sitat av wtf1337 Vis innlegg
[COLOR="Red"][COLOR="red"]BRANN!![/COLOR][/COLOR]

Viften kan kansje ikke funke eller hovedkort fucker seg akkuratt som serveren min.
Vis hele sitatet...

??????

Du sier svaret selv i førstepost TS, den er bare til viftestyring, trenger ikke å bruke, om du vil sette ned hastigheten på den så kan du også koble på lavere volt, fks 7 volt, eller 5 om de snurrer på det også.
Sist endret av Fleff; 19. oktober 2011 kl. 17:12.
ohsnap's Avatar
Trådstarter
Sitat av wtf1337 Vis innlegg
[COLOR="Red"][COLOR="red"]BRANN!![/COLOR][/COLOR]

Viften kan kansje ikke funke eller hovedkort fucker seg akkuratt som serveren min.
Vis hele sitatet...
Oj

Så det er ingen mulighet for å koble en 3pinsvifte direkte på 12volt?
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av wtf1337 Vis innlegg
[COLOR="Red"][COLOR="red"]BRANN!![/COLOR][/COLOR]

Viften kan kansje ikke funke eller hovedkort fucker seg akkuratt som serveren min.
Vis hele sitatet...
hvis det gir brann er serveren min direkte farlig da:P

1. det er en god og varm HP som jeg har kjølt ned med ekstra vifter
2. viftene er kobla til psu'en der en ekstra hdd eventuelt skal stå.
3. sammen med viftene er det kobla på en stripe med LED lys fra ikea som får feil strøm.

servern har stått på i flere mnd sån nå og null niks for for brann ennå så det går helt fint og koble deg på uten og bruke den gule ledningen

Edit: ungå og klippe den av tvinn den heller rundt de andre kablene som går fra vifta
Sist endret av Frufsa; 19. oktober 2011 kl. 17:17.
ohsnap's Avatar
Trådstarter
Sitat av Fleff Vis innlegg
"Hva skjer om jeg lar den være da?"




??????

Du sier svaret selv i førstepost TS, den er bare til viftestyring, trenger ikke å bruke, om du vil sette ned hastigheten på den så kan du også koble på lavere volt, fks 7 volt, eller 5 om de snurrer på det også.
Vis hele sitatet...
åja, ok så om de vil mest sannsynlig bråke mer om jeg bruker 12volts uttak og ikke bruker den gule, am i right?

Har tilgang på et 5volts uttak og, så det skal vel evt gå bra.

Sitat av EvenBratsberg Vis innlegg
hvis det gir brann er serveren min direkte farlig da:P

1. det er en god og varm HP som jeg har kjølt ned med ekstra vifter
2. viftene er kobla til psu'en der en ekstra hdd eventuelt skal stå.
3. sammen med viftene er det kobla på en stripe med LED lys fra ikea som får feil strøm.

servern har stått på i flere mnd sån nå og null niks for for brann ennå så det går helt fint og koble deg på uten og bruke den gule ledningen

Edit: ungå og klippe den av tvinn den heller rundt de andre kablene som går fra vifta
Vis hele sitatet...
Ok, flott
Takker for svar!
Rød på plus, svart på minus, ignorer den gule og wtf1337, som ikke har anelse om hva han snakker om.

Bytter du om på Svart / rød så vil ingen fare bli gjort, vifta vil bare snu retning.
Sitat av Glenni Vis innlegg
Rød på plus, svart på minus, ignorer den gule og wtf1337, som ikke har anelse om hva han snakker om.

Bytter du om på Svart / rød så vil ingen fare bli gjort, vifta vil bare snu retning.
Vis hele sitatet...
Det går ikke an og bytte retning på en sånn vifte. Den har en diode som gjør at den kan bare gå den ene veien
Sitat av Markula Vis innlegg
Det går ikke an og bytte retning på en sånn vifte. Den har en diode som gjør at den kan bare gå den ene veien
Vis hele sitatet...
Hva har dioder med saken å gjøre?
Sitat av Markula Vis innlegg
Det går ikke an og bytte retning på en sånn vifte. Den har en diode som gjør at den kan bare gå den ene veien
Vis hele sitatet...
Har gjort dette før, og det funker. Du må undersøke hva dioder gjør før man snakker tull.
Sitat av Glenni Vis innlegg
Har gjort dette før, og det funker. Du må undersøke hva dioder gjør før man snakker tull.
Vis hele sitatet...
Da må du ha gjort det med noe som ikke er en standard pc-vifte. De som følger med datamaskinene skjer det en av to ting med hvis du kopler feil på. 1) Ingenting, det står en diode og sperrer. 2) Du brenner motoren.

Det finnes plenty av vifter som skifter retning ved endring av +/-, men pc-vifter gjør det til normalt ikke.
Hvor skal viften plasseres? Skal den plasseres inn i en pc? Eller planer om hooke den opp til bilbatteri eller lignende?
Hvor mange volt du setter inn i vifte vil gå på spindellhastigheten. De fleste datavifter har maks 12v, Altså Kobler du inn 12v rett i trepinnsledningen vil vifte kjøre fullguffe. Kobler du inn 5v vil vifte spinne ganske så sakte, Anbefaler 10v hvis du har mulighet (pleier å være da de bråker minst og spinner best). Nå det kommer ann på koblingen er det nesten ufarlig hva du gjør. Sort til Sort ( Minus til Minus) og Rød til Rød (pluss til pluss). Den gule er til pcen "viftestyring" Den gule regulerer hastigheten på viften. Har du en viftekontroll på kabinetten feks er det den gule ledningen "signale" blir sendt gjennom og sier hastigheten.

Håper du ble litt klokere
ohsnap's Avatar
Trådstarter
Sitat av Rambola Vis innlegg
Hvor skal viften plasseres? Skal den plasseres inn i en pc? Eller planer om hooke den opp til bilbatteri eller lignende?
Hvor mange volt du setter inn i vifte vil gå på spindellhastigheten. De fleste datavifter har maks 12v, Altså Kobler du inn 12v rett i trepinnsledningen vil vifte kjøre fullguffe. Kobler du inn 5v vil vifte spinne ganske så sakte, Anbefaler 10v hvis du har mulighet (pleier å være da de bråker minst og spinner best). Nå det kommer ann på koblingen er det nesten ufarlig hva du gjør. Sort til Sort ( Minus til Minus) og Rød til Rød (pluss til pluss). Den gule er til pcen "viftestyring" Den gule regulerer hastigheten på viften. Har du en viftekontroll på kabinetten feks er det den gule ledningen "signale" blir sendt gjennom og sier hastigheten.

Håper du ble litt klokere
Vis hele sitatet...
Viftene skal plasseres inni en xbox 360. Og org. viftene skal byttes ut. (org. viftene kjører på 5v uttak).
Det eneste jeg ellers vinner av muligheter til å koble meg på er noen ledninger som går 12v igjennom. Utifra google og youtube er der de fleste kobler seg på med dioder og vifter.


EDIT: vil en evt. viftekontroll fungere i denne sammenheng?
tenker på slike du med en dimmebryter som monteres bak på en pc.
Sist endret av ohsnap; 19. oktober 2011 kl. 23:40.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Du kan koble de til den integrerte vifte-kontrolleren i xboxen (Der de forrige viftene var kobla til), denne styrer hastigheten med å endre volten på vifta, så det passer jo perfekt.
ohsnap's Avatar
Trådstarter
Sitat av Fleff Vis innlegg
Du kan koble de til den integrerte vifte-kontrolleren i xboxen (Der de forrige viftene var kobla til), denne styrer hastigheten med å endre volten på vifta, så det passer jo perfekt.
Vis hele sitatet...
sant det får satse på at 5volt holder, ettersom at det kommer 4 ekstra vifter vil det nok holde den kald nok.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Beklager for at jeg drar opp en gammel tråd. Men jeg har et lite tilleggs spørsmål ang. dette.

Er det evt. mulig å koble viftene om en SLIK viftekontroll? og deretter bare bruke pluss og minus(droppe den gule) på kontrollen?
ja, den gule ledningen er kun for å raportere tilbake om hastighet på viften. Bruker en kontroller med bare rød og svart, og det funker bare bra.
Ok takker for raske svar

Ta gjerne turen innom workloggen til prosjektet mitt.

EDIT: tror dere forresten at disse er kraftige nok til å drive 4 eller 6 vifter på 1 slik kontroll?
Sist endret av ohsnap; 29. november 2011 kl. 12:50.