Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1041
God aften,

Lurte på om noen hadde noen innspill på hvilke Ph-verdi -målere som er å anbefale til å bruke på jord? Driver å skal plante litt forskjellige godsaker fremover og vil i den anledning ha noe for å få kontrollen på disse verdiene. Har sett litt rundt på nettet og ender som oftest opp med å se på målere ala disse (Grunnet gunstig pris), men er noe skeptisk på kvaliteten/nøyaktigheten hos disse? Stort pluss om noen har et instrument som kan brukes om og om igjen, men som sagt er det kun til hobbybruk, så noe i tusenkroners-klassen blir ikke aktuelt.
Bluelab er "dashit" når det kommer til måleutstyr både for Ph og Ec, men de koster langt over 1000kr.
Før jeg kjøpte min bluelab brukte jeg kjipe ph-penner fra ebay, de varte 3-4 grows før de røk så jeg kjøpte altid 2 om gangen.

Egentlig mener jeg at du klarer deg lenge med indikatorveske for å måle ph når du dyrker i jord siden jorden "buffrer" Phen og du sjeldent har store og hurtige Ph svingninger i jord. Kan vær lurt å tilsette jorden en kopp dolomite-lime pr 5 liter jord for å vær helt sikker på å holde stabil Ph, eller tilsett litt i vannet/næringen hvær gang du vanner da stabiliserer du Phen rundt 6,9 og tilfører ekstar calsium og magnesium noe som aldri er feil for.

Kjøper du en Ph penn så pass på å få med kalibreringsveske og rense/oppevaringsveske, uten er pennen ubrukelig egentlig.
Sist endret av sovtek; 17. april 2018 kl. 23:42.
det er over din prisklasse, men jeg brukte samme som denne i flere år.

https://www.gartnerbutikken.no/produ...y-ph-penn-jord

Det er bedre og kjøpe kvalitet med engang, enn og kjøpe flere billige. men jeg er utstyrsfreak da.

men du kan jo kjøpe en billig på eBay, så måler du bare ph'n i vannet som renner ut av pottene etter vanning så får du en ca anelse
Det var utrolig dårlig formulert ser jeg nå, men det er ikke til cannabisplanter, derfor jeg ikke har tenkt å legge så mye i det Snakker alt fra blomster i vinduet til grønnsaker Takker for øvrig for svar!
da hadde jeg gitt faen kjøp ph strips i nærmeste akvariebutikk og kontroller vannet som renner av pottene etter vanning