Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1611
Hei, Freaks
Her har jeg en akkordrekke jeg synes høres grei ut, men jeg vet ikke hvilken toneart den går i. Fant ut at hvis tonika var Am, måtte andretrinn være Bdim. Kan jeg gjøre om Bdim til Bsus2?
Jeg lurer veldig på hvordan man kan bruke sus-akkorder (med tanke på at de ikke har ters), og generelt hvordan man lager en akkordprogresjon.

Akkordene mine:
Bsus2-Asus2-Dsus2-Cadd9
ii - i - iv - III
Inspirert av Buying New Soul av Porcupine Tree
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Kan du ikke bare eksperimentere og gjøre det du vil? Jeg holder på med musikk og har aldri tatt noe teori, tar alt etter øret og det har fungert bra for meg. Er svært lite glad i musikalske regler, mye mer interessant å gjøre ting kreativt!

Sier ikke at musikkteori er dumt, men det virker som at du tror at du følge visse musikalske regler, utifra det du skriver.
Kan du laste opp et klipp av hvordan det høres ut når du spiller denne akkordprogresjonen?

Prøvde litt forskjellige varianter av den selv, men jeg sleit litt med å få det til å høres bra ut (da spesielt den siste, Cadd9). Men som kjent så kan alle akkord(progresjon)er høres bra ut når den spilles riktig, så jeg vil gjerne høre hvordan du spiller den!
Sist endret av Realist1; 17. april 2015 kl. 15:56.
Tar musikk som valgfag på skolen, og vi lærte nylig om progresjon, kvintsirkelen, tonika/dominant og whatnot...
Dette er et årsprosjekt, men jeg tror jeg skal satse på å få det til å høres bra ut, isteden for å slavisk følge reglene. Takk for svaret!

Har ikke noe til å ta opp lyd med, men jeg kan skrive det som tabs.
Bsus2-Asus2-Dsus2-Cadd9 (tror i alle fall det er riktig navn på akkordene)
e|----------0--------
B|-2---0---3------3-
G|-4---2---0h2---0-
D|-4---2---0------2-
A|-2---0----------3-
E|-------------------

Hvis noen hadde interessert i å hjelpe med litt til, så kunne jeg trengt litt tips om å lage et refreng, hvor de akkordene jeg har brukes i verset.
Takk på forhånd!
Sist endret av Trenger Hjelp; 17. april 2015 kl. 16:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg er ikke tradisjonelt trent, men slik jeg har forstått det, bruker man de til å skape eller legge til spenning i en akkordprogrogresjon som blir "resolved" senere i progresjonen. Det er iallefall det jeg bruker dem til. Så hvis du merker at det er litt tamt og litt lite spenning i progresjonen din kan det være fett med sus-akkorder, men det er ikke så ofte at man starter eller ender på dem.

Du kan stille spørsmålene du har til meg, men jeg har kun erfaring fra elektronika så det er ikke sikkert jeg er til mye hjelp!
Når jeg har to eller flere akkorder etter hverandre med åpne strenger i toppen, bruker jeg gjerne å åpne opp resten også. I denne progresjonen ville jeg spilt Bsus2 med åpen B og e-streng, og avsluttet med en standard Cadd9. Grunnen til dette er at du får en gjennomgående klang som kan minne om den du får av en 12-strenger. Gjør du det rett kan dette gi ett rimelig fett lydbilde, uten å tilføre alt for mye.
Sist endret av McLovin; 20. april 2015 kl. 01:11.