Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 4460
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Hei, vet dette har vært tatt opp før, blant annet i denne tråden.
Grunnen til at jeg spør er at det står presisert i eksamensoppgaven at "Alle hjelpemidler er tillatt, unntatt de som tillater kommunikasjon."

Her tenker jeg at det selvfølgelig er mulig å spille inn formler o.l på forhånd, og at dette vanligvis ville blitt sett på som juks, men eksamen skal foregå på PC, og vi er tillatt å bruke alt av dokumenter og læreboka under eksamen.
Sånn sett kunne jeg skrevet ned alt av formler og fremgangsmåter på forhånd.
Har lest en artikkel som nevner at Udir ikke bryr seg, og mente det var tillatt, men at skoler kunne velge å forby dette.

Er det noen som har noen facts på dette? Erfaringer? Jeg blir isåfall å ta med et par on-ear headphones og spørre eksamensvakt om dette før eksamen.
Nei, jeg planlegger ikke å spille Dying Fetus på fullt volum, det er snakk om å ha musikk i bakgrunnen, da jeg jobber MYE bedre med musikk på øret.

Takk for alle svar.
Vi fikk streng beskjed fra avdelingsleder at dette IKKE var lov.
Sist endret av Iluwu; 22. mai 2013 kl. 23:45.
Det er ikke tillat bruke hodetelefoner/plugger under eksamen.
Hvordan skal du spille av musikken?

Det finnes mange duppeditter nå som kan kobles til nettet, så det er nok en viss fare for at du får nei for sikkerhets skyld, av den enkle grunn at eksamensansvarlig ikke tør å ta sjansen. De er paranoide med god grunn, da det finnes alt fra klokker til (det som ser ut som) minnepinner og kalkulatorer som kan kobles på nettet.

Men det er jo bare å spørre.
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Praksis der jeg går er at musikk ikke er tillatt, selv på eksamener med alle hjelpemidler.
Synes selv det er bak mål, og er vel mulig å krangle på det for å få vilja si.

Så lenge alle hjelpemidler er tillat burde du kunne ta med deg hva du vil, måtte det være musikk, pensumbøker, sjokkis eller en gameboy. Viktig poeng sikkert at du ikke har med en iPod Touch eller noe lignende de gamle eksamensvaktene er usikre på om kan kommunisere.
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Trådstarter
Sitat av Læreren Vis innlegg
Hvordan skal du spille av musikken?
Vis hele sitatet...
Jeg planlegger å bruke Spotify, som jeg har installert på PC'en.
Har premium, så alle sangene er lastet ned og ligger på PC'en min fra før. På denne måten trenger jeg ikke koble meg til noenting for å høre musikken. Vi bruker våre egne skolePC'er på eksamen.
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Sitat av PyroMartin Vis innlegg
Det er ikke tillat bruke hodetelefoner/plugger under eksamen.
Vis hele sitatet...
Det er ingen universal regel, og skolen taler jo imot seg selv og "alle hjelpemidler tillatt" med den linjen.
På forberedelsesheftet vi fikk i IT2 står det: "Du bør ha med deg hodetelefoner på eksamen"

Kanskje ikke så rart da det er nødvendig å redigere lydfiler osv. Men om det da er lov på en eksamen ser jeg ikke hvorfor det ikke skal være lov på andre eksamener. Så lenge det ikke forstyrrer andre da såklart.
At hjelpemiddelreglene overholdes er et lokalt ansvar, den eneste regelen som gjelder over alt er at man ikke får ha hjelpemidler som kommuniserer.

Jeg ville forsøkt å ta dette opp på forhånd og ikke komme med det på selve eksamensdagen.
Sexy as fuck.
Mozzie's Avatar
Sitat av Screwdriver Vis innlegg
Det er ingen universal regel, og skolen taler jo imot seg selv og "alle hjelpemidler tillatt" med den linjen.
Vis hele sitatet...
Akkurat denne problemstillingen jeg slet med før. Bli eitrende forbandet å kakk hånden i bordet så skal man se øyner åpner seg.
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Trådstarter
Sitat av Marr Vis innlegg
Men om det da er lov på en eksamen ser jeg ikke hvorfor det ikke skal være lov på andre eksamener. Så lenge det ikke forstyrrer andre da såklart.
Vis hele sitatet...
Nettopp dette mener jeg og, vi brukte headphones på IT-tentamen for blant annet redigering av lydklipp.

Sitat av Læreren Vis innlegg
Jeg ville forsøkt å ta dette opp på forhånd og ikke komme med det på selve eksamensdagen.
Vis hele sitatet...
Ja, det er jo litt seint nå som jeg har eksamen i morgen, jeg tok det for gitt at dette er tillatt, men slo meg isted at det kanskje ikke er det allikevel.

Takk for svar så langt alle sammen, planen nå er å spørre vaktene før eksamenen. Oppdatering kommer i morgen.
Sitat av FatMan Vis innlegg
Jeg planlegger å bruke Spotify, som jeg har installert på PC'en.
Har premium, så alle sangene er lastet ned og ligger på PC'en min fra før. På denne måten trenger jeg ikke koble meg til noenting for å høre musikken. Vi bruker våre egne skolePC'er på eksamen.
Vis hele sitatet...
Er jo et problem at du egentlig ikke har lovt til å bruke andre programvarer på pc'n enn de som var lastet ned på pc'n da du fikk den... På min skole, har vi ikke lovt til å ha spotify, men IT-ansvarlig tar det ikke så strengt på de aller fleste skoler
Trodde det var slik at reglene er de samme overalt, har tydeligvis tatt feil.
Det er jo ikke rettferdig i det hele tatt!
Sitat av FatMan Vis innlegg
Jeg planlegger å bruke Spotify, som jeg har installert på PC'en.
Har premium, så alle sangene er lastet ned og ligger på PC'en min fra før. På denne måten trenger jeg ikke koble meg til noenting for å høre musikken. Vi bruker våre egne skolePC'er på eksamen.
Vis hele sitatet...
Nå er jo PCer et eneste stort kommunikasjonsverktøy. Hodetelefoner burde være det siste eksamensvaktene fryktet.
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Trådstarter
Sitat av MarkusPe Vis innlegg
Er jo et problem at du egentlig ikke har lovt til å bruke andre programvarer på pc'n enn de som var lastet ned på pc'n da du fikk den... På min skole, har vi ikke lovt til å ha spotify, men IT-ansvarlig tar det ikke så strengt på de aller fleste skoler
Vis hele sitatet...
Dette kan jeg ikke huske ha vært et tema på skolen min. Vi har alle administrator-rettigheter, og ingen lærere reagerer noensinne på at vi har andre programmer installert.
Sitat av MarkusPe Vis innlegg
Er jo et problem at du egentlig ikke har lovt til å bruke andre programvarer på pc'n enn de som var lastet ned på pc'n da du fikk den... På min skole, har vi ikke lovt til å ha spotify, men IT-ansvarlig tar det ikke så strengt på de aller fleste skoler
Vis hele sitatet...
Dette varierer fra skole til skole. Hos oss har vi en egen server vi kan laste ned diverse programmer fra, inkludert Spotify, så lenge innholdet er godkjent av skolen.

Uansett, man trenger strengt talt ikke Spotify. Er jo bare å laste ned musikken gjennom ander kanaler.
Mange skoler tillater ikke at elevene sitter med hodetelefoner eller ørepropper i timen for da vet ikke lærerne hva elevene egentlig hører på. Dersom elevene fikk lov til å høre på musikk, så ville enkelte muligens utnytte dette og bruke dette til å jukse under prøver og eksamen/tentamen. De fleste elever mener kanskje at denne regelen er kjip, men den er der for å forhindre at elevene jukser.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Marr Vis innlegg
På forberedelsesheftet vi fikk i IT2 står det: "Du bør ha med deg hodetelefoner på eksamen"

Kanskje ikke så rart da det er nødvendig å redigere lydfiler osv. Men om det da er lov på en eksamen ser jeg ikke hvorfor det ikke skal være lov på andre eksamener. Så lenge det ikke forstyrrer andre da såklart.
Vis hele sitatet...
... fordi det er nødvendig på den ene og unødvendig på omtrent alle andre?
Jeg hørte på musikk på eksamen

... i musikkhistorie med lytteoppgaver som vi måtte besvare.
Kongen av web'n!
steinolav1's Avatar
Hvordan gikk det på eksame? Fikk du lov å ha musikk?
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Trådstarter
Sitat av steinolav1 Vis innlegg
Hvordan gikk det på eksame? Fikk du lov å ha musikk?
Vis hele sitatet...
Nei, fikk beskjed om at det var kun IT-elevene som fikk lov til å bruke ørepropper/headphones, og kranglet ikke noe mer på det.

Så dog at en i klassen min brukte headset, men valgte å ikke gjøre det samme, da jeg allerede hadde fått beskjed fra en vakt at ikke det var lov + de "announca" det før eksamen begynte.
Dataingeniør
Zarlach's Avatar
Hadde IT eksamen i dag, hvor vi måtte ha med headset til lydeffekter. Satt og hørte på Spotify hele tiden. Skulle ikke tro at det hadde noe å si, når du kan ha med deg PC.
Sist endret av Zarlach; 23. mai 2013 kl. 17:24.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Er teit imo at musikk ikke skulle være lov.. Argumentet disse lærerne er glade i å komme med hvor "du kan jukse med å spille inn ting på forhånd" er egentlig idiotisk å komme med.
Sist endret av Quakecry; 23. mai 2013 kl. 17:34.
Synes det er nokså latterlig at elever ikke får bruke hodetelefoner på eksamen. Hvis man har lest inn oppgaver, svar, mm, så burde dette ikke ha noe å si da nettopp "alle hjelpemidler er tillatt".

Har eksamen lekket ut på forhånd, så har vi en helt annen problemstilling.

At noen skoler velger å tilby, mens andre ikke, synes jeg peker i den retningen av at dette kan fungere i praksis. Internett er stengt. Mulighetene for 95% av elevene for å jukse er fjernet.

Dog, vi har dem som tar med egen batteridrevet router i sekken, gjemmer i taket osv, noe som gir dem internett. Juks og alt det der. Hvordan påvirker headset av alle ting dette?

Nei, dette er bare tull. Tilby headset på eksamen NÅ!