Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 5882
Anonym bruker
"Stø Gjedde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Fordi dere føler at dere gjør noe galt?

Jeg lever et dobbeltliv i helgene og får litt dårlig samvittighet over familie. Ikke gift eller har barn, men jeg mener altså overfor foreldre og søsken.
Hei

Vært der, levd et dobbeltliv. Funket bra lenge. Hadde ikke dårlig samvittighet pga mente dette ikke gikk utover andre enn meg selv.
En dag vil dette korthuset rase.
Enten overbruk eller at du treffer bekjentskap ved vilje eller ikke.
Men lever ennå med god tro at det går, selv om etter fem år kom sannheten frem om meg.
Samvittighet er individuelt opp til vær enkelt å leve med.
Lykke til
Nei, egentlig ikke. Så lenge jeg tar vare på meg selv så vet jeg ikke hvorfor jeg skulle ha dårlig samvittighet.
Jeg får ikke akkurat dårlig samvittighet, men det er endel ting jeg ikke ville vært stolt av å fortelle dem. Selv føler jeg at jeg har en viss kontroll, og jeg har gått på noen smeller men lærer av dette. I perioder kan jeg føle at jeg får et litt fjernt forhold til familie og noen av vennene mine, men når det blir sånn bruker jeg å roe ned litt og sette av tid til de av familien min og venner jeg faktisk er glad i og vil vise at jeg bryr meg om. Er aldri ruset i familiesammenkomster og lignende annet enn å røyke nattings, og jeg føler at slike "rus-avbrekk" hvor jeg bruker litt tid på "nykter-ting" er noe av det som hjelper meg å holde en viss kontroll på bruken. Ruser man seg mye er det viktig å vise kjærlighet til de som bryr deg om deg, for hvis ikke ender man uten noen til slutt og da kan det virke meningsløst å slutte å ruse seg og bruken har lettere for å gå alt for langt. Med årene har jo folk funnet ut litt av hva jeg driver med, men det veier nok litt opp igjen at jeg gjør slike ting samt tar jobben seriøst og har økonomien greit på stell.

Et av de største faretegnene for en som ruser seg er når du alltid svarer nei til ting som ikke handler om rus, som å henge med småsøsken en dag eller middag hos bestemor. Eller når venner ber deg på kino eller lignende, og du umiddelbart leter etter en måte å bli med men fortsatt ruse deg. Da må man tenke litt over hva som faktisk er viktisgt av å ruse seg eller å komme seg ut og oppleve livet utenfor røykerommet/speedbula
Sist endret av Bluesky_; 3. mars 2018 kl. 21:07.
Anonym bruker
"Lett Havert"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Får noen ganger dårlig samvittighet når jeg er helt på bæret og tenker over livet mitt. Spesielt når jeg tar noen linjer og vet at min familie sitter inne og ser på TV ("lovlydige mennesker") og sammenligner dem med meg, føler meg litt skitten. I min familie er det null toleranse for andre rusmidler enn alkohol og er sikkert den eneste i familien som tar andre rusmidler. Har også søsken, så jeg vet sånn cirka hvordan du har det.

Men som har blitt nevnt allerede. Så lenge vi tar vare på oss selv og ruser oss på en "sunn" måte med fornuft så er det er ikke så farlig? Det de ikke vet har de ikke vondt av.
Anonym bruker
"Stø Hærorm"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg er i litt samme båt som TS. Jeg er en veldig godt likt person rundt omkring, jeg er snill, positiv og ønsker de fleste veldig godt. Studiene går bra og jeg blir forhåpentligvis ferdig med masteren i år. Mine foreldre tror jeg er verdens beste gullgutt som aldri har prøvd røyk, snus o.l.

Dessverre har jeg det, og jeg har også innimellom røyket litt weed(maks 1 gang i måneden), og har som regel fått utrolig dårlig samvittighet dagen etter(derfor jeg poster dette innlegget anonymt).

Er jeg et skittent menneske eller er jeg faktisk så "bra" og "god" som de fleste(alle) kjenner meg som?
Aldri hatt dårlig samvittighet, tenker at hva jeg gjør er min business. Men har selvfølgelig følt på ubehag, og i større familiesettinger med meg og min kjære har jeg selv følt at vi blir sett ganske ned på.
Min nærmeste familie (mamma, pappa og søsken) har et ganske avslappet forhold til rus, eller da spesielt alkohol og cannabis, andre ting later vi alle som vi ikke har vært noe særlig borti. Ubehag og noia? Ja. Dårlig samvittighet? Nei.
Hva slags bullcrap er dette? Dårlig samvittighet for å kose seg med noe som samfunnet har definert som ulovlig bare fordi det ikke passer inn i normen liksom? Er det så mye bedre å rulle utover bargulvet, bråke i taxikøen, sovne ute og lignende crap pga alkorus istedenfor?

Nei vet du hva, det viktigste er ikke hva du putter i deg det er faktisk hvordan du tar det inn i livet ditt og hva du gjør med det.
Aldri ovenfor andre. hvorfor skulle jeg det? Men har hatt litt dårlig samvittighet for min egen del over perioder i livet hvor det ble litt mye. Tenker jeg har rotet bort tid jeg burde brukt til andre ting.
Jeg kjenner meg igjenn i følelsen basert på at jeg for en god del år tilbake hadde mange år hvor jeg ruset meg på diverse i helgene, med nattingser hver kveld. Jeg fikk mye dårlig samvittighet ovenfor foreldrene mine av dobbeltlivet, men på en annen side forskånet jeg dem fra til dels unødvendige bekymringer. For meg var rus en privatsak, på samme måte som med sexlivet. Jeg tror egentlig ikke det var så dumt og holde mine vaner og uvaner for meg selv og dealeren med minst mulig andre mennesker involvert. Selv har jeg litt konservative foreldre, og det kan sammenlignes med en homofil vokst opp i et kristent hjem. Det er ikke alt foreldre trenger og vite. Likvel tror jeg at foreldrene mine ubevist holdt meg i skinnet for og dra rusvanene for langt, da jeg alltid holdt meg et par meter forran stupet slik de ikke skulle få noen mistanke.
Anonym bruker
"Opptatt Mus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kjenner meg også igjen her. Er 40 år nå og tok min første strek kola når jeg var 20. Har brukt kola 2 til 5 ganger i året i 20 år. Dårlig samvittighet? Nei. Har tenkt at de rundt meg kommer aldri til og forstå hvis jeg sier i fra. Ha alltid fokus på det du driver med er mitt råd. Er det riktig for deg? Er det vondt for de rundt deg?
Anonym bruker
"Skrikende Krabbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ville definitivt fått dårlig samvittighet hvis jeg ikke hadde misbrukt rusen, men hvis man ikke misbruker og familie og venner ikke vet om det er det ingen grunn til å føle seg dårlig.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Fordi dere føler at dere gjør noe galt?

Jeg lever et dobbeltliv i helgene og får litt dårlig samvittighet over familie. Ikke gift eller har barn, men jeg mener altså overfor foreldre og søsken.
Vis hele sitatet...
Da bør du vurdere om du skal slutte. Hadde det litt på samme måte som deg en gang i tiden+ kjæreste som ikke brukte. Ble helt feil for meg å fly på Oslo’s underground klubber å knaske extacy nesten hver helg når hun ikke var med. Var på slutten av 90 tallet det her og føler at det kanskje ikke var like mange som brukte extacy og cola som det er nå i 2018, følte i hvertfall jeg var i et veldig lite party miljø som levde langt utenfor normalen..Noe som gjorde at jeg fikk dårlig samvittighet og valgte å bryte med house miljøet.
Sist endret av downlow; 4. mars 2018 kl. 14:41.
Vet ikke bedre
Trollanon's Avatar
Foreldre og søsken er informert om hva jeg driver med, de er også informert om farene ved det, så nei.
Det er dog kun snakk om cannabis og flein, men nå har mann økseskaft kommet på banen og da er det blitt helt stopp med slikt.
Sist endret av Trollanon; 5. mars 2018 kl. 11:13.
Jeg lider hver dag pga dårlig samvittighet overfor min bror spesielt.

s
Anonym bruker
"Laktoseintolerant Knurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Min mor vet at jeg bruker cannabis og sopp, og godtar det til en viss grad. Jeg jobber fulltid og trener aktivt og har gode venner.
Jeg har fortalt henne om alle positive ting om cannabis og sopp i forhold til alkohol og politikk. Så hun aksepterer det, så lenge jeg ikke misbruker eller viser noe særlig til at jeg gjør det. Vi bor sammen, og jeg røyker i helgene.

Min storesøster vet alt. Cannabis, sopp, mdma og lignende.

Jeg har ikke dårlig samvittighet til noen grad. Dette er fordi jeg er disiplinert når det gjelder rusmidler,
og dette handler om meg selv og skader ingen andre.
Å kose seg med rusmidler krever respekt ovenfor seg selv og ha et sunt og ansvarlig liv ved siden av
Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Hva slags bullcrap er dette? Dårlig samvittighet for å kose seg med noe som samfunnet har definert som ulovlig bare fordi det ikke passer inn i normen liksom? Er det så mye bedre å rulle utover bargulvet, bråke i taxikøen, sovne ute og lignende crap pga alkorus istedenfor?

Nei vet du hva, det viktigste er ikke hva du putter i deg det er faktisk hvordan du tar det inn i livet ditt og hva du gjør med det.
Vis hele sitatet...
Gode poenger her. Men skam har fremdeles mye makt over mennesker, og jeg tror det er skam
mer enn samvittighet som gjør at folk skjuler sine rusvaner for andre.
nei..titegn
Jeg vet hvertfall at min bror har sett meg teipe sokkene til beina på nyttårsaften for så å demontere vasken på badet for å finne noe speed nedi hullet som jeg mista nedi, var jo i tarmoppløselig kapsel så den var like hel den. Har ofte vært i speedpsykose og dritte meg ut foran familien på alle mulige måter. Og i heroinabstinens var jeg like galen, trua om penger osv. Dårlig samvittighet, litt ja....mye. Og jeg føler den samvittigheten holder meg fra å dø av rus for å være ærlig. Jeg hadde ikke vært et godt menneske uten dårig samvittighet....

s
Anonym bruker
"Takknemlig Nidhogg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Mja. Røyker mest, og føler ikke jeg gjør noe "galt". Selv om det er ulovlig, føler jeg meg mye bedre av det en når jeg drar ut og drikker masse alkohol og mister helt kontrollen. Alle søsknene mine vet jeg røyker og er ok med det. Får litt dårlig samvittighet overfor foreldrene mine siden jeg bor for meg selv og aldri alltid sier nei til spontane besøk (redd for at det skal lukte eller ligge noe greier rundt omkring). Føler derfor de har en mistanke, og vet de hadde vært skuffa. Hender jo å jeg avlyser ting på grunn av dette, og vet hevlete hadde vært løst om de fant ut av det, så er nok til tider litt dårlig samvittighet ja.
▼ ... over et år senere ... ▼
Anonym bruker
"Mulig Gorgon"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Samvitighet svir,,jeg har en lillebror som er veldig glad i meg, han er i 20 åra, jeg snart 30. Vi hadde det kjempe fint i barndommen, han så opp til meg å vi fant på mye sammen. Men nå etter mange år føler jeg vi blir dratt bort fra hverandre, å jeg vet det er min feil, jeg er så glad i han, vil gi han en klem å fortelle han det, men jeg er for feig, er så vanskelig å vise følelser da jeg har holdt det inne de siste 10 årene. Familien min har bestandig brydd seg, jeg tok det forgitt en periode. Etter den siste gangen jeg ble sendt på sykehuset i ambulanse tror jeg brosjan fikk nokk. Har hørt lite fra han, han forteller meg att han har ett liv han må leve også, å det forstår jeg. Jeg har såret familien veldig mye de siste årene, min mor har stått på kne gråtende, min far ringte stadig gråtende, alle reiv seg i håret å var helt hjelpesløse..å jeg satt bare ett skudd med dol så var alt glemt..inn i min egen verden bort fra følelsene og stresset. har helt jævlig dårlig samvitighet.
n ekte mann tar vare på familien sin. sa bestefar.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Er et par i tråden her som svarer "hvorfor skal man det?", som om deres liv er malen for hvordans andres liv er.

Rusbruk og rusmisbruk er to forskjellige beist. Rusmisbruk foregår aldri i et vakum.
Anonym bruker
"Klok Hvalross"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Fikk dårlig samvittighet ovenfor min mor i starten, men det gikk fort over da jeg fant ut at hun drev på med ting selv.

Etter det har jeg egentlig bare vært ærlig med hun om cannabisbruk, har til og med sitti å røyka med hun ved ett par anledninger i ettertid.
Anonym bruker
"Definert Ku"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Så absolutt. Jeg jobber og prøver å stå på hver dag men så fort jeg kommer hjem gjør jeg bare idiotiske ting, ting føles aldri bra nok uansett hva faen jeg gjør. Er ikke meningen å sippe faktisk men blir nå litt sånn nå, greit å skrive litt uansett. Min dårlige samvittighet kommer vell av at jeg trer på en maske og gliser dem i trynet mens jeg forteller hvor jævla godt jeg har fått det etter jeg flytta for meg selv og begynte å jobbe, mens innerst inne vet jeg at det bare er løgn og alt jeg egentlig har gjort er å skuffe dem til de grader. Samtidig gjorde det vondt verre sist gang de fikk høre om ''hasj-sprøyta''. Da skulle alle instanser kobles inn, inkludert tanta mi og da ble dette videreformidlet til mitt søskenbarn som forklaring på hvorfor ''gullgutten'' ikke hadde vært å se på hytta lengre, selv om jeg var en relativt fornøyd kar som nettopp hadde fylt 19 år, nettopp oppdaget utelivet og andre hobbyer i helger. Klarer nesten ikke snakke om mine søsken (lillesøsteren min stakkar hadde blitt redd trygge storebror, husker bare hvor skummelt jeg synes ordet ''hasj'' var) Jeg er så utrolig glad i dem, men nå får jeg panikk å rykninger i øynene så fort jeg ser dem. Vi som var en sammensveiset familie ble revet i fillebiter over en jævla hasjklump jeg såvidt røyka på. Vet at min mor sine intensjoner var gode og derfor sliter jeg med samvittigheten når jeg ruser meg, men samtidig følte jeg kanskje litt på et påtvunget problem som eskalerte mer og mer i ettertid, kanskje begynte jeg å identifisere meg selv som narkoman som jeg så fint hadde blitt kalt, vet ikke. Samtidig er jeg ærlig med meg selv og oppegående nok til å skjønne at det ikke er noen andre enn min egen feil at jeg ikke valgte å sette en stopper.
Anonym bruker
"Definert Ku"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ser at jeg styggmaler familien her, det var ikke meningen med innlegget. Nag er en uting og lar man dette spise deg opp kommer man værtfall ikke ut av noen situasjon sterkere, da blir man heller stående.
med tanke på familie rykte, ja. men nei. jeg gir faen, men får lyst å gjøre opp for meg for familien.
Jeg får heller ikke dårlig samvittighet. Det som tynger derimot, er det at jeg bryter loven. Prinsippet. Jeg vet ikke om det vil føles annerledes hvis loven noen gang endres, men jeg vil nok fortsette å skjule det fordi så mange er imot bruk. For min egen del er det en stor forskjell på bruk og misbruk, og så lenge jeg "vet" hva jeg driver med vil jeg fortsette å tro at jeg kan ta gode valg for meg selv.
Det gjelder forresten weed for min del.
Jeg bruker cannabis og til tider psykedelia medisinsk og rekreasjonelt. (angst, depresjon, insomnia, litt kroniske smerter)
Røyker en femmer hasj i løpet av 2-3 uker ved behov. Tar ofte pause for å holde toleransen i sjakk.

Familien aksepterer det og jeg skammer meg ikke over det.
De i familien jeg vet hadde fått noia over det får ikke vite.

Alkohol-bruken derimot er en helt annen ting, den har jeg slitt litt med i noen år. Jeg visste det ikke før psykologen påpekte bruken.

Er ikke sånn at jeg drikker hver dag, men jeg har en tendens til å binge-drikke alkohol i helgene. Går som regel 10-16 øl eller 2 liter sprit i uka, og jeg drikker enda mer nå pga tørka.

Jeg begynte å binge-drikke veldig tidlig, og jeg synes det er på sin plass å skylde på psykiske problemer og dårlig drikkekultur i tenåra.
Jeg angrer på de gangene jeg prioriterte vekk familien for å røyke med gutta. Har brukt cannabis lenge og aduvanz mot depresjon de to siste årene. Det har gjort meg produktiv og hjulpet meg å få en mestringsfølelse og driv som jeg lenge manglet pga depresjonen. Ruser meg nesten aldri når familien er til stede, og hvis jeg gjør det passer jeg på å holde på et så lavt nivå at det ikke synes. Det er mitt liv og jeg skal leve det på mine premisser. Slik jeg ser det, gjør jeg dette fordi det gir meg glede. Jeg hadde nok ikke vært lykkelig hvis jeg ikke fikk tatt meg en liten pinne i ny og ne, og jeg regner med at familien min vil at jeg skal ha det bra. Rusmidler er sjeldent et tema i mitt hjem.
R.i.p 23.04.2021
Sefølgelig påvirker rusmisbruket din skyldfølelse over familien. Man låner og stjæler penger fra dem man er glad i for og finansiere en sixpack eller et par gram hasj.man lyver til dem vær eneste dag og later som alt er bra. Det er ikke kult og holde på sånn og det sliter veldig på psyken og ikke minst familien. Har skuffet min familie alt for mye før og det har stabilisert seg Nå.men vær gang jeg velger og ta meg en øl eller et par piller så kommer skyldfølelsen tilbake med flashbacks av tidligere episoder.selvom jeg bor på landet og eier mit eget sted dukker den følelsen at jeg skuffer familien vær gang jeg ruser meg.
Sist endret av Tarm; 6. mai 2020 kl. 13:03.
Anonym bruker
"Fremmed Blåhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hadde en kristen oppvekst hvor vi ikke skulle ha sex ekteskap og edrulivet var tingen, altså null alkohol. Var ikke før jeg flyttet hjemmefra at jeg etterhvert begynte å tenke litt annerledes, så en slik oppvekst funket faktisk i 19 år, men miljøet du er i har mye å si. Prøvde alkohol når jeg var 20, og da jeg var 23 gikk jeg på en smell og ble en poly user som har prøvde det meste. Når jeg først måtte lyve om at jeg ikke drakk alkohol var det ikke så vanskelig å lyve om alle de andre stoffene heller. Dette er hvorfor jeg tenker mine barn må få lov til å prøve det de vil, fordi de kommer til å gjøre det uansett, og da er det bedre at de ikke føler de må lyve om det.

Har litt dårlig samvittighet når jeg er hjemme, men når jeg ikke er hjemme går det fint. I tillegg har jeg vinklet min bruk mer til det psykadeliske fremfor stims/downers, så kanskje litt mer fornuftig bruk enn det jeg hadde før. Jeg prøver stadig å vise forskning om medisinsk bruk av psykadelika, og jeg håper at om 10-20 år er det både lovlig og tatt i bruk i terapi og sosialt akseptert, og når det blir like vanlig som dagens terapi kan jeg kanskje fortelle om mitt bruk.
Vitsebokforfatter
Tommy Lilfinger's Avatar
35 8
Til en viss grad vil jeg si. Jeg har aldri hatt noe tung ruskarriere, men i starten kunne jeg føle en liten skam da jeg røkte, men så lenge jeg holdte alt i sjakk, så gikk det fint. Som nevnt over, går det fint til "korthuset faller" - her kan jeg jo nevne da jeg ble siktet for ruspåvirket kjøring og fikk lappen beslaglagt i 3 drøye uker. Tok meg lang tid for å manne meg opp å ringe hjem, og fortelle hva som skjedde, og til og med der løy jeg om at jeg var uheldig på fest, dog hasj og molly var tatt frivillig.

Min far er kanskje den eneste som er "konservativ" i familien, og ble så klart kalt alle orda i ordboka, men det roet seg ned igjen, og han sa jeg heller burde ha ringt dem å blitt fortalt jeg ble "dopa", så de kunne frarådet meg å kjøre med rus i urinet.. Joda, hehe.

Kan egentlig si at forventningene mine var værre enn hva reaksjonene var i realiteten, og den episoden ga meg et litt tettere forhold til familien min, enn hva jeg hadde fra før.
Jeg tenker at jeg gikk over min egen grense ved å gå videre fra hasj og weed til lapper og molly og det angrer jeg faktisk på den dag i dag. Jeg tenker at det har ødelagt mitt forhold til familie og venner og jeg tenker at jeg ikke lenger kan nyte en joint eller øl sammen med noen av de som kjenner meg uten at det blir komplisert. Jeg tenker at det gikk greit så lenge jeg tok en doobie her og der etter jobb og at jeg føler meg dum for at jeg absolutt skulle ta det til neste nivå.
Anonym bruker
"Sikker Nidhogg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av hand_model Vis innlegg
Jeg tenker at jeg gikk over min egen grense ved å gå videre fra hasj og weed til lapper og molly og det angrer jeg faktisk på den dag i dag. Jeg tenker at det har ødelagt mitt forhold til familie og venner og jeg tenker at jeg ikke lenger kan nyte en joint eller øl sammen med noen av de som kjenner meg uten at det blir komplisert. Jeg tenker at det gikk greit så lenge jeg tok en doobie her og der etter jobb og at jeg føler meg dum for at jeg absolutt skulle ta det til neste nivå.
Vis hele sitatet...
Tenker du da at du er syrelappnarkoman? MDMA-junkie?
Anonym bruker
"Allergisk Kjempefisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Mitt liv. Om jeg vil røyke hasj, ta litt molly, drikke meg drita, ta lsd, cola, mcat, xannax, blå, kodein, så gjør jeg det.

For øyeblikket skader det ikke noen andre
Anonym bruker
"Allergisk Kjempefisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Mitt liv. Om jeg vil røyke hasj, ta litt molly, drikke meg drita, ta lsd, cola, mcat, xannax, blå, kodein, så gjør jeg det.

For øyeblikket skader det ikke noen andre
Vis hele sitatet...
Det siste der kom ut feil. Det jeg mente å si var at jeg skader ingen andre enn meg selv*