Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 9714
Hei!
Jeg jobber i et firma der jeg nå er på reise hele uken. Dette har jeg vært de siste 3 månedene, og kommer sikkert til å være det de neste 4-5 månedene også.
Dette vil da si at jeg ikke er hjemme utenom lørdag og søndag. Dette syns jeg er litt kjipt fordi jeg har ting jeg gjerne skulle brukt fritiden min på. Får knapt nok tid til å levere bilen på verksted, og må involvere venner eller familie for å det i orden.

Jeg får diettpenger etter statens satser, og kjører firmabil. En kamerat sa at jeg i tillegg til diettpengene burde fått lønn for hele tiden jeg er på arbeidsstedet, fordi jeg ikke har noe "frihet til å gjøre det jeg ønsker" når jeg er ferdig å jobbe.

Arbeidsgiver betaler for for overnatting. Arbeidskontrakten sier ikke noe om at det er en reisejobb.

Er det noen her som vet om det stemmer, og om jeg kan få noe tillegg for å ha en slik livsstil, i mangel på et bedre ord?
Eneste jeg vet (dvs har hørt om) om er at du har krav på tillegg når du har vært så så lenge i utlandet i jobbsammenheng. Sikkert noen som lan oppklare dette mer.
Slik jeg har det:

"matpeng" etter statens satser
Utenbystillegg på underkant av 50,- hver time på arbeid.
12,5 timers arbeidsdag - Med 30 min betalt middag.


Føler at dette er "standarden" i elektro-bransjen i allefall =)
Sitat av zyklonB Vis innlegg
Eneste jeg vet (dvs har hørt om) om er at du har krav på tillegg når du har vært så så lenge i utlandet i jobbsammenheng. Sikkert noen som lan oppklare dette mer.
Vis hele sitatet...
Hvem har sagt at TS har vært eller er i utlandet?

Ellers bør kanskje TS heller ta dette opp med tillitsvalgt hos bedriften?

Red: Eller hos arbeidsorganisasjonen (LO eller hva det nå er), for du er vel organisert?
Sist endret av aluminiumfluorid; 2. juli 2014 kl. 22:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
For å klare opp: Jeg jobber i Norge. 7,5 mil hjemmefra. Så er ikke så alt for langt. Men pga arbeidstid så overnatter vi her for å bli ferdig med prosjektet.

Jeg er organisert i Delta
Har aldri hørt om at man skal ha krav på noe sånt, men har heller aldri jobbet borte over lange perioder. Det er lønn for arbeidsdagen + kostgodtgjørelse som er vanlig.
Sist endret av danielsk; 2. juli 2014 kl. 23:15.
Ring fagforeningen. Om det ikke er en tariffavtale her, så har du nok ingen rettigheter.
Om fagforeningen din ikke har forhandlet vekk denne i en tariffavtale sier Arbeidsmiljølovens §10-1 ganske enkelt at man skal ha betalt for den tiden man er tilgjengelig for arbeidsgiver.

§ 10-1.Definisjoner
(1) Med arbeidstid menes den tid arbeidstaker står til disposisjon for arbeidsgiver.
(2) Med arbeidsfri menes den tid arbeidstaker ikke står til disposisjon for arbeidsgiver.
Sitat av BigJaffa Vis innlegg
Om fagforeningen din ikke har forhandlet vekk denne i en tariffavtale sier Arbeidsmiljølovens §10-1 ganske enkelt at man skal ha betalt for den tiden man er tilgjengelig for arbeidsgiver.

§ 10-1.Definisjoner
(1) Med arbeidstid menes den tid arbeidstaker står til disposisjon for arbeidsgiver.
(2) Med arbeidsfri menes den tid arbeidstaker ikke står til disposisjon for arbeidsgiver.
Vis hele sitatet...
Litt usikker på hva poenget ditt var, men å befinne seg nær arbeidsplassen er ikke det samme som å stå til disposisjon for arbeidsgiver, og dermed ikke noe man skal ha betalt for.
Se på denne: http://www.regjeringen.no/nb/dep/kmd...html?id=438637

Om jobben ikke dekker mat har du krav på 690,- dagen (Kostgodtgjørelse ved overnatting) + "bruspenger" (100,-)

Ser også ut som du kan kreve noe for "Brakke" bopel: http://www.skatteetaten.no/no/Tabell...tgodtgjorelse/


Du kan ta kontakt med arbeidstilsynet.no og høre hva de har å si.
Fikk hjelp med å tolke loven for et par år siden da jeg selv reiste mye i jobb.
Jeg jobber rotasjon i elektrobransjen, og har på landanlegg utenbystillegg, rotasjonstillegg samt håndpenger eller diett. Vær obs på at det må skattes av det de kaller kostbesparelse i hjemmet, så ha med det i regnedtykket.