Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  52 5194
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
Hallo igjen medfreaks! Idag fikk jeg kjøpt bil og ønsker en liten gps med sugekopp til vinduet.

Har sett flere løsninger av små touch gpser som blir festet via en sugekopp i ruta. Da retningssansen/stedssansen min er på bunn tenkte jeg å investere i en slik. Men finnes sikkert utallige typer.

Noen som kan anbefale meg en (helst billig) gps ? Erfaringer? Noe jeg bør styre unna?

Et kjapt søk på forumet ga ingen treff av det jeg lurer på. Vet heller ikke om det er riktig plassering, så bare flytt (moderator)

orbeck
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Tomtom kan du ikke gå feil med.

Det er den korte versjonen.


Ellers, random billigmerker på elkjøp til 399,- holder i lange baner dersom du ikke skal ned i totalspesifikke gater i storbyer.

Eventuelt bare bruke smartelefonen din med google maps.
Sist endret av AtXbYeA; 22. oktober 2011 kl. 23:33.
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
Trådstarter
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Tomtom kan du ikke gå feil med.

Det er den korte versjonen.


Ellers, random billigmerker på elkjøp til 399,- holder i lange baner dersom du ikke skal ned i totalspesifikke gater i storbyer.

Eventuelt bare bruke smartelefonen din med google maps.
Vis hele sitatet...
Tomtom skal sjekkes ut. Har en galaxy s2 med navigation, men nettet må jo slås på for å få den til å virke = kostnader, right?
Beste tipset jeg kan gi deg er å sjekke hva det koster å oppgradere kartene etter det første året.
Dessverre overstiger disse prisene en ny GPS.

Ellers liker jeg Garmen sine GPSer. Men kartene er dyre dessverre
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Kjøper du Tomtom til telefonen din bruker du lokale kart og kun GPS-trafikk, som ikke koster mer enn strøm.

Sitat av Lattergal Vis innlegg
Beste tipset jeg kan gi deg er å sjekke hva det koster å oppgradere kartene etter det første året.
Dessverre overstiger disse prisene en ny GPS.

Ellers liker jeg Garmen sine GPSer. Men kartene er dyre dessverre
Vis hele sitatet...
Jeg kjørte selv på en billiggps i tre år i oslo, null problem utenom helt nede i sentrum hvor de bygger om annen hver uke.

Så dersom du ikke bor på en plass hvor ting forandrer seg ofte er det lite hensikt å oppgradere kart dersom det ikke er gratis.
Sitat av orbeck Vis innlegg
Tomtom skal sjekkes ut. Har en galaxy s2 med navigation, men nettet må jo slås på for å få den til å virke = kostnader, right?
Vis hele sitatet...
Nei ikke hvis du bruker ett dedikert Navigasjonsprogram, da bruker du kun GPS-signaler. Copilot er veldig bra, men koster litt. Du kan og hente programmet fra andre ymse plasser.
Jeg har erfaring med Mio, TomTom og Garmin. Bruker forskjellige billigvarianter av disse privat og på jobb.

Styr unna Mio. TomTom og Garmin er gode og dårlige på forskjellige punkter, men alt i alt synes jeg Garmin er best.
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
Trådstarter
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Kjøper du Tomtom til telefonen din bruker du lokale kart og kun GPS-trafikk, som ikke koster mer enn strøm.



Jeg kjørte selv på en billiggps i tre år i oslo, null problem utenom helt nede i sentrum hvor de bygger om annen hver uke.

Så dersom du ikke bor på en plass hvor ting forandrer seg ofte er det lite hensikt å oppgradere kart dersom det ikke er gratis.
Vis hele sitatet...
Så hva vil du anbefale meg? Litt mere oversiktlig med en gps som henger i vinduet da. Men kunne jo mekka noe stativaktig til telefonen også selvfølgelig.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av orbeck Vis innlegg
Så hva vil du anbefale meg? Litt mere oversiktlig med en gps som henger i vinduet da. Men kunne jo mekka noe stativaktig til telefonen også selvfølgelig.
Vis hele sitatet...
Holder til telefon får du for 100ish kroner på Clas.
Jeg bruker NAVV Scandinavia på iPhonen. Koster 85 kroner og fungerer mildt sagt suverent til prisen. At du slipper å kjøpe nok en dings med tilhørende lader og kabler som tar plass og blir utdatert om kort tid er bare en bonus.
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
Trådstarter
Med mindre noen kommer med noen overbevisende grunner for å kjøpe gps kjører jeg på med tlf. Men hvis man laster ned/kjøper en app/program til tlfen, så må man IKKE bruke "pakkedata" altså internett?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av orbeck Vis innlegg
Med mindre noen kommer med noen overbevisende grunner for å kjøpe gps kjører jeg på med tlf. Men hvis man laster ned/kjøper en app/program til tlfen, så må man IKKE bruke "pakkedata" altså internett?
Vis hele sitatet...
Så lenge du bruker en navigation app som har lokale data, nei.
Sitat av orbeck Vis innlegg
Med mindre noen kommer med noen overbevisende grunner for å kjøpe gps kjører jeg på med tlf. Men hvis man laster ned/kjøper en app/program til tlfen, så må man IKKE bruke "pakkedata" altså internett?
Vis hele sitatet...
Vet ikke åssen abonnement du har, men du kan også sjekke ut OneCall folkepakka som gir deg 500 mms, sms, MB per mnd, og ringeminutter. Er forresten ubegrenset nett nå helt fram til april. Dette koster 199 kr pr mnd. Eller så kan du kjøre på med enda en høyere, OneCall Fullpakke, som er et tilsvarende abonnement men som gir deg 1000 av alt. Også ubegrenset data frem til april. Nettopp fått dette abnm. og det er helt konge!
Kjøp en Garmin med LTMU (Lifetime Map Updates). F.eks 1490T
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
Trådstarter
Sitat av Glenni Vis innlegg
Kjøp en Garmin med LTMU (Lifetime Map Updates). F.eks 1490T
Vis hele sitatet...
Hvordan er oppdatering av kart med denne?

Denne ser jo genial ut. Finnes det en slik en til Samsung Galaxy s2 og tro?
Jeg anbefaler Garmin. Har hatt to modeller fra dem.

De minste fra Garmin Nüvi-serien burde ikke være alt for dyre til vanlig bruk.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av orbeck Vis innlegg
Hvordan er oppdatering av kart med denne?

Denne ser jo genial ut. Finnes det en slik en til Samsung Galaxy s2 og tro?
Vis hele sitatet...
Awe and behold.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=638060
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
Trådstarter
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Takk for den AtX. Og nå, hvilken app er den beste ? :P Til navigation.
Sitat av orbeck Vis innlegg
Takk for den AtX. Og nå, hvilken app er den beste ? :P Til navigation.
Vis hele sitatet...
Den holderen AtX linka funker flott. Solgte den til en kompis for noen måneder siden, og den har enda ikke falt ned av vinduet
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
Trådstarter
Sitat av Glenni Vis innlegg
Den holderen AtX linka funker flott. Solgte den til en kompis for noen måneder siden, og den har enda ikke falt ned av vinduet
Vis hele sitatet...
Høres bra ut! Faller nok på en sånn en ja, må bare få hjelp til app
VG Bil har kjørt en test om dette. Her ble Navigon kåret til beste GPS App.

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikk...artid=10009205
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
Trådstarter
Sitat av Plornt Vis innlegg
VG Bil har kjørt en test om dette. Her ble Navigon kåret til beste GPS App.

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikk...artid=10009205
Vis hele sitatet...
Det er for iphone?
Google maps har nå navigering som er gratis.
Har fungert bra de gangene jeg har testet dette.
http://www.google.com/mobile/navigation/
Sist endret av snippsat; 23. oktober 2011 kl. 02:22.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av snippsat Vis innlegg
Google maps har nå navigering som er gratis.
Har fungert bra de gangene jeg har testet dette.
http://www.google.com/mobile/navigation/
Vis hele sitatet...
Den er fortsatt online da, mao løpende tellerskritt for de stakkarsene som ikke har en ordentlig jobb som betaler telefonregningen deres.
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
Trådstarter
Bedre tips? _:P
Den er fortsatt online da, mao løpende tellerskritt for de stakkarsene som ikke har en ordentlig jobb som betaler telefonregningen deres.
Vis hele sitatet...
Ja enig i det,men nå er det mange som har abonnement hvor man kan bruke en del data.
Jeg har 500mb med djuice for 199.- og man trenger ikke og ha den på hele tiden.
Det tar få sekunder og plotte inn navigerings data,det er ikke mye data jeg har brukt på finne frem dit jeg skulle.
Veldig langt under de 500mb jeg kan bruke i månden.
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
Trådstarter
Sitat av snippsat Vis innlegg
Ja enig i det,men nå er det mange som har abonnement hvor man kan bruke en del data.
Jeg har 500mb med djuice for 199.- og man trenger ikke og ha den på hele tiden.
Det tar få sekunder og plotte inn navigerings data,det er ikke mye data jeg har brukt på finne frem dit jeg skulle.
Veldig langt under de 500mb jeg kan bruke i månden.
Vis hele sitatet...
Jeg har vel typ 500-600mb selv
Bruker selv TomTom GPS av den litt større modellen,og kan anbefale dette merket (av egen erfaring).
På de større modellene har du flere funksjoner,som zoom av område,veibeskrivelse under turen,fotoboksvarsler o.l..
Min har også mulighet til å søke opp hoteller,minibanker osv i nærheten av der du befinner deg for tiden.
Pris; fra 1000-4000k.
Pappaen min har en Garmin GPS som vi kjørte fra Kirkenes til bergen med, den funka helt greit. Eneste er at man kan ikke ha lyden på om du ikke vil høre maset fra dama 24/7.. Iværtfall i byene:

"Sving til venste om 250 meter" "sving til venstre om 200 meter" "sving til venstre om 100 meter" "sving til venstre om 50 meter" "Sving til venstre om 10 meter "Sving til venstre nå" ..

Dette er da en billig GPS som er blitt kjøpt Europakart til.
Sist endret av Vod0; 23. oktober 2011 kl. 07:23.
Garmin er suveren på GPS området.
TomTom har enkelte modeller som er på nivå med Garmin, og gjerne hakket over. Men har også mye møkk, om man velger feil modell.


Dedikert GPS er meget kjekt, siden man får større skjerm enn det mobilene har å tilby, og man slipper å måtte bli plaget av SMS og TLF-samtaler, når man holder på å navigere seg dit man skal.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Settoz Vis innlegg
Pappaen min har en Garmin GPS som vi kjørte fra Kirkenes til bergen med, den funka helt greit. Eneste er at man kan ikke ha lyden på om du ikke vil høre maset fra dama 24/7.. Iværtfall i byene:

"Sving til venste om 250 meter" "sving til venstre om 200 meter" "sving til venstre om 100 meter" "sving til venstre om 50 meter" "Sving til venstre om 10 meter "Sving til venstre nå" ..

Dette er da en billig GPS som er blitt kjøpt Europakart til.
Vis hele sitatet...
Jeg kjørte fra Tromsø -> Oslo.

Fornuftige folk kjører gjennom sverige da slik jeg gjorde, da sa hun ikke så veldig mye.

"Om 750KM sving til høyre".
Litt info google maps kan brukes offline,i versjon 5.7.
Yes, you can download the entire location of a map and save all the data of that map right on your phone. This map data can be accessed offline, regardless of whether you are connected to the internet or not. Brilliant!
Vis hele sitatet...
http://techie-buzz.com/tech-news/dow...e-android.html
Sist endret av snippsat; 23. oktober 2011 kl. 14:50.
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
Trådstarter
Sitat av Zulu123 Vis innlegg
Bruker selv TomTom GPS av den litt større modellen,og kan anbefale dette merket (av egen erfaring).
På de større modellene har du flere funksjoner,som zoom av område,veibeskrivelse under turen,fotoboksvarsler o.l..
Min har også mulighet til å søke opp hoteller,minibanker osv i nærheten av der du befinner deg for tiden.
Pris; fra 1000-4000k.
Vis hele sitatet...
Å finne en gps er vel ikke det største problemet lengre, bare hvor mye det koster å oppdatere maps :S
NAVV på iPhonen min fungerer med GPS og uten nettilgang og er omlag like bra som min TomTom. NAVV kostet noen få kroner, mens kartene på TomTom er rådyre.
Sist endret av Ella; 23. oktober 2011 kl. 23:32.
Her i familien har vi hatt Packard Bell, Garmin og TomTom. Bruker tom tom Xl nå, og den er bedre enn de andre.
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
Trådstarter
Sitat av Ella Vis innlegg
NAVV på iPhonen min fungerer med GPS og uten nettilgang og er omlag like bra som min TomTom. NAVV kostet noen få kroner, mens kartene på TomTom er rådyre.
Vis hele sitatet...
Jeg har app store. fant ikke programmet der.

Sitat av SjokoMelk Vis innlegg
Her i familien har vi hatt Packard Bell, Garmin og TomTom. Bruker tom tom Xl nå, og den er bedre enn de andre.
Vis hele sitatet...
Oppdatering på kart da, dyrt?
Fikk første oppdatering gratis. Trenger ikke nytt kart på noen måneder.
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
Trådstarter
Sitat av SjokoMelk Vis innlegg
Fikk første oppdatering gratis. Trenger ikke nytt kart på noen måneder.
Vis hele sitatet...
Men nå skal jeg jo ha gpsen i bilen så lenge den er funksjonell da :P Så vil vite pris ol på kart.
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
Trådstarter
Ingen gode forslag til GPS app til Android?
jeg kjører ca 350km hver dag, bruker en tomtom, den beste de hadde for 2 år siden, har enda ikke oppdatert kartet, er glad for at jeg ikke har gjort det. fordi jeg enda ikke har vært i en situasjon hvor det skulle vært nødvendig.

de nye tomtomene har vel også noe "live" greier som gjør at de kan kommunisere med andre enheter på din rute.
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
Trådstarter
Sitat av aerox88 Vis innlegg
jeg kjører ca 350km hver dag, bruker en tomtom, den beste de hadde for 2 år siden, har enda ikke oppdatert kartet, er glad for at jeg ikke har gjort det. fordi jeg enda ikke har vært i en situasjon hvor det skulle vært nødvendig.

de nye tomtomene har vel også noe "live" greier som gjør at de kan kommunisere med andre enheter på din rute.
Vis hele sitatet...
Så du har ikke bomkjørt på 2 år?
Er vell litt overkill da, men....

Last ned TomTom på jailbreake Iphone.
Så kjøper du TomTom Car Holder?

funker fjell
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av orbeck Vis innlegg
Så du har ikke bomkjørt på 2 år?
Vis hele sitatet...
Som sagt tidligere, dersom du ikke kjører i oslo sentrum på daglig basis er kartoppdatering generelt sett bortkastet utenom hvert 2-3 år.

Levetiden på en billig GPS eller prisen på å kjøpe en on-phone software er overkommelig basert på den levetiden på de orginale kartene.

Hilsen en som kjører 40.000KM i året.
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
Trådstarter
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Som sagt tidligere, dersom du ikke kjører i oslo sentrum på daglig basis er kartoppdatering generelt sett bortkastet utenom hvert 2-3 år.

Levetiden på en billig GPS eller prisen på å kjøpe en on-phone software er overkommelig basert på den levetiden på de orginale kartene.

Hilsen en som kjører 40.000KM i året.
Vis hele sitatet...
Greit da AtXbYeA, tips til en BILLIG ålreit en? har ikke peeiling uten gps. Bor selv i vestfold og kjører ikke i spesielt knotete veier. Kravet er vel at den er lett å feste i bilen. Feks sugekopp

Sitat av IphoneFreak Vis innlegg
Er vell litt overkill da, men....

Last ned TomTom på jailbreake Iphone.
Så kjøper du TomTom Car Holder?

funker fjell
Vis hele sitatet...
Tenkte på det samme, nå har jeg samsung galaxy s2 @ android market.
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
Trådstarter
En liten oppdatering :P Er litt usikker men tror (:P) det er denne jeg kjøpte: http://www.elkjop.no/product/mobil-o...120-europa-gps den har en live funksjon, noen som vet hvordan den funker? kan søke via google på en måte.
Sitat av orbeck Vis innlegg
En liten oppdatering :P Er litt usikker men tror (:P) det er denne jeg kjøpte: http://www.elkjop.no/product/mobil-o...120-europa-gps den har en live funksjon, noen som vet hvordan den funker? kan søke via google på en måte.
Vis hele sitatet...
Den bruker mobilnettet.
Funker bra, men ser ikke helt nytten da det meste av info kommer når du oppdaterer kartprogramvaren og poi. Greit nok når det er inkludert et år gratis abb. Mulig andre ser mer nytte av det enn jeg da..
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
Trådstarter
Sitat av Leiha Vis innlegg
Den bruker mobilnettet.
Funker bra, men ser ikke helt nytten da det meste av info kommer når du oppdaterer kartprogramvaren og poi. Greit nok når det er inkludert et år gratis abb. Mulig andre ser mer nytte av det enn jeg da..
Vis hele sitatet...
Okei! Men det er helt gratis? Jeg oppdaterte den istad Men har den en søkemotor der jeg bare kan søke bare en adresse eller et navn ol? Så finner den frem. Isteden for å måtte skrive inn postnr, adresse, og nr ? Bare en felles søkemotor der jeg taster inn Ola nordmannsgate 1 så slår den det opp?

Har ikke funnet den funksjonen helt enda, annet enn når jeg søker via google. Men da finner jeg bare kjøpesentre, butikker, stasjoner osv. Er ikke sikkert det er mulig, men hadde hvert mye lettere :P
Sist endret av orbeck; 2. november 2011 kl. 18:51.
Sitat av orbeck Vis innlegg
Okei! Men det er helt gratis? Jeg oppdaterte den istad Men har den en søkemotor der jeg bare kan søke bare en adresse eller et navn ol? Så finner den frem. Isteden for å måtte skrive inn postnr, adresse, og nr ? Bare en felles søkemotor der jeg taster inn Ola nordmannsgate 1 så slår den det opp?

Har ikke funnet den funksjonen helt enda, annet enn når jeg søker via google. Men da finner jeg bare kjøpesentre, butikker, stasjoner osv. Er ikke sikkert det er mulig, men hadde hvert mye lettere :P
Vis hele sitatet...
Jeg lånte en fra en kompis i en uke, det er "gratis" bruk ja -betaler jo abb, men det er inkl. et år. Tror det er 49kr i mnd etter første året. Jeg fant også det samme som deg, bensinstasjoner, kjøpesentre osv. En funksjon som er brukbar i byer er at den melder ifra om trafikkkork og regner ut raskere ruter, men det er avhengig av at andre med samme system faktisk står i køen slik at systemet vet at det er kø. Du kan også få værmelding på veien fra der du er til dit du skal.