Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  65 6613
De testet dette på Tv2 hjelper deg. en kabel til 1300 og en til 199kr. En såkalt "hifi" freek påsto han kunne se forskjell, noe han ikke klarte. De tok også å koblet de til hver sin tv å satt de ved siden av hverandre. det blåtte øye kunne ikke se forskjell. eneste man kunne merke det på, var å måle støyen med et apparat. Å det var litt mer støy i den billige kabelen i forhold til den dyre. Eneste med billig kabelen var at den kunne ha litt mindre levetid enn den dyre kabelen. men når man sparer 1100kr, er det vert å kjøpe billigkabel
▼ ... noen uker senere ... ▼
Når det gjelder bildekvalitet, er det definitivt ingen forskjell på en til 200 og en til 1000.
Men når det gjelder støyskjerming, kabelkvalitet (f.eks hvor mye tøy og bøy den tåler) og evt livstidsgaranti er det forskjell.

Jeg kjøper personlig "billigste skikkelige" kabel.
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
jeg har desverre den tvangstanken att jeg må ha bra kabler. totalt idiotisk når det kommer til HDMI, men hele anlegget mit består av monster kabler, er jo fresht det også da men likevel... bruttern har slik billig kabel, og det er like bra bilde på hans... og dusten har samme tv som meg :P likvel... hva gjør vi som har tvangstanker ang monster? alt jeg har er jo monster, tilogmed den 3.5 minijack til phono fra dataen liksom er monster :S

likevel, det har ikke noe å si om det er billigkabel eller ei... personlig erfaring
På Game, så selger vi 2m lange HDMI-kabler for 179. De er helt fine!
Tv2 hjelperdeg har testet HDMI kabler. Og da satte de to tver ved siden av verandre med en HDMI kabel til 179 kr fra clas ohlson og en til 1699 kr fra hifi klubbe. Og det var ingen forskjell på bildet på tven. En av selgerene fra hifi klubben klarte ikke å se noe forskjell en gang. Det eneste som kan være forskjell er leve tiden på kabelen, men om du kjøper en HDMI kabel til 179 og den ikke holder i mere enn 3 år så har du råd til en nyen når den går i stykker.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av Kasan13 Vis innlegg
Tv2 hjelperdeg har testet HDMI kabler. Og da satte de to tver ved siden av verandre med en HDMI kabel til 179 kr fra clas ohlson og en til 1699 kr fra hifi klubbe. Og det var ingen forskjell på bildet på tven. En av selgerene fra hifi klubben klarte ikke å se noe forskjell en gang. Det eneste som kan være forskjell er leve tiden på kabelen, men om du kjøper en HDMI kabel til 179 og den ikke holder i mere enn 3 år så har du råd til en nyen når den går i stykker.
Vis hele sitatet...
Kablene de testet var på 1 meter, på 7 meter og mer begynner signaltap og bli ett tema - og da kan man se forskjeller på enkelte typer.

Forøvrig var karen fra Oslo Hificenter
▼ ... over en uke senere ... ▼
Tenkte bare å tilføye denne artikkelen til diskusonen...

http://www.dingz.no/806479/ett-fett-hva-du-kjoper
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hei!

Jeg har kjøpt en rimelig HDMI kabel i England (jobber der..) og sliter med å få den til å fungere.
Den fungerer på bluerayfilmer og FIFA09, men ikke på noen Call Of Duty-spill eller KillZone2.

Har en Tatung HD-Ready TV her på jobben, og en PS3 som er kjøpt for 7-8 mnd siden med 40 Gb Harddisk.

Noen som har peiling på hva som kan gjøres..?
Er det kabelen som er kjøpt feil plass eller er til feil pris? Eller er det bare noen innstillinger jeg ikke skjønner meg på.

Må innrømme at mitt kunnskapsnivå på sånt er labert.


Mvh Hux
Tven din støtter vel ikke 1080p - filmene du har prøvd og FIFA09 er i 720p eller 1080i og fungerer derfor, kontra CoD og Killzone som støtter 1080p.

Gå inn på instillingene.Husker ikke hva det er på norsk hvis det er det du bruker:
Gå til Display Settings
Video Output
Velg HDMI
Påse at 1080p ikke er krysset av.
Hvis HDMI kabelen er under 3 meter er det samme hvilken kabel man kjøper. Det kan forekomme forskjeller når det kommer til hvor solid de er laget og hvor mye de tåler. Altså; forskjellen ligger ikke i bildekvaliteten, men byggekvaliteten.

Skal du ha noe over 5 meter kan det lønne seg å se på kabler med høyere byggekvalitet, bedre skjerming og større ledere. Drev selv en del research på området, da jeg hadde brukt for en 10 meters kabel til min nye 1080p prosjektor. 10 meteren fra Biltema anbefales ikke, for å si det sånn

I min jakt på gode kabler, kom jeg over noen som anbefalte å kjøpe fra http://www.bluejeanscable.co.uk/. Etter å ha lest en del artikler på den siden var jeg overbevist om at de leverte kvalitetskabler til en overraskende lav pris. Jeg bestilte og fikk pakken 4 dager senere. Jeg kjøpte 30 foot av "Tartan Cable 22 AWG" og er strålende fornøyd. Kosta ca det samme som Biltema sin, men var vesentlig bedre bygd.

Uansett hvilken lengde man er på jakt etter, anbefaler jeg sterkt å vurderer kablene fra BJC. Skal man ha en kort kabel av høy kvalitet anbefaler jeg "BJC Series-1 Belden Bonded-Pair" (1.52m). Den koster 180 kr inkl frakt. Det er den DESIDERT beste kabelen på markedet (ja, den går monster cables osv en høy gang), og om du lurer på hvorfor, så anbefaler jeg å lese artikklene du finner på deres sider. De tar for seg mytene og sannhetene på en forståelig og saklig måte.
Sist endret av messo; 1. mai 2009 kl. 17:37.
jeg har ps3 og har to forskjellig kabler. En til 1200kr og en til 150kr..... De er prikk like.. Doh
▼ ... over en måned senere ... ▼
Kjøpte en igår for 300 kr, funger kjempe bra den. 1080p ser kjempe pen ut, og MGS4 ser ut som virkelighet
▼ ... over en måned senere ... ▼
Må først si at jeg aner ikke hva slags protokoll som brukes i HDM kabler, men her er min teori:

Dersom man kommer til en viss lengde på HDMI kablen, der man er i grenseland for om man får signal, eller ikke, så vil en protokoll som takler tap, kunne gi dårligere bilde. Dersom protokollen ikke tillater feil, så vil man miste bilde.

Ut fra hva jeg har observert, så tillater protokollen som brukes på HDMI et visst tap av informasjon før bildet forsvinner. Dette vil da medføre dårligere bilde, noe som da vil tilsi en forskjell på dyre og billigere kabler.

I praksis vil nok dette likevel bli enten bilde, eller ikke.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
HDMI har feilkorrigering. Dog så har jo også dette sine begrensninger. Som all annen digital overføring vil ikke signalet bli "dårlig", det forsvinner.
Sitat av Cikey Vis innlegg
...
Jeg kommer uansett til å pushe dyre kabler fordi det er det jeg tjener mest på
...
Vis hele sitatet...
Trenger du virkelig mer argumentasjon om at rimelige kabler gjør samme jobben som dyre etter dette utsagnet ditt?

Se forøvrig:

http://en.wikipedia.org/wiki/Snake_oil

Folk vil bli lurt. Derfor er det et marked for såkalte merkevarer.
Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
HDMI har feilkorrigering. Dog så har jo også dette sine begrensninger. Som all annen digital overføring vil ikke signalet bli "dårlig", det forsvinner.
Vis hele sitatet...
Ikke dersom protokollen tillater et visst signaltap. Da vil man kunne få degradert signal, uten at bildet mistes helt.

Ved lesing av CD Audio plater er man f.eks. ikke sikker på å få riktig resultat. Det er derfor man har programmer som EAC (Excact Audio Cop) og dbPowerAmp. Disse gjør flere forsøk på å lese samme data, og gjør så en sammenlikning for å se at data er like. Dvs CD Audio protokollen tillater feil i overføringen, og dette kan jo i prinsippet også HDMI gjøre.

Jeg vet ikke om HDMI tillater feil i overføringen, men poenget mitt er at det ville være fullt mulig.
Man kan ikke bare si at ved digital overføring, så er allt ok, eller ikke. Man må også vite hvilken protokoll som brukes, og hvordan denne virker.