Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 3598
Heisann, jeg har for tiden en slump med penger som jeg ønsker å investere i en ny TV. Den vil hovedsaklig bli brukt til spilling (ps3, xbox) og filmavspilling via datamaskinen.
Jeg har et krav om at den har _minimum_ 2 HDMI porter samt 2-3 scart porter.
Ser helst at det er en full HD tv om det er verdt det enda, å jeg har rundt 15.000 +/- å bruke. Om den overstiger prisen litt går det greit, da jeg snart får lønning igjen
Om dere har selv erfaringer og evt linker til tester online så er det ypperlig.
Jeg har sett på noen poster som sier at LG skal være brukbart? Eller blander jeg? Det er lenge siden jeg leste disse, så jeg finner dem ikke igjen.

Takk for hjelpen
Samsung er definitivt veien å gå - oftest.
Den kanske viktigste opplysningen vi trenger er vel; hvilke størrelse tenker du deg?
Skrumester
møkk's Avatar
Trådstarter
Tja, er egentlig åpen for alt av forslag. 32"+? Har ikke noe fast størrelse, men jeg sitter ikke mer en 3-4 meter ifra skjermen, å jeg har forstått at større TV krever at en sitter lengre ifra skjermen? Dog har jeg flytteplaner så jeg vet ikke helt hva slags distanser det blir der. Så jeg er somsagt åpen for forslag
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=376416
kjøpte nettop denne.
grunnen til at jeg ikke valgte samsung sin "motmodell" var at samsung har inputdelay ifølge testne og derfor gjør spilling til en kjedelig affære.

sitter 3-4 meter ifra selv og syns 46 er akkurat på grensa til for mye
Skrumester
møkk's Avatar
Trådstarter
Takk for forslaget, å denne skal somsagt brukes til spilling så det var et greit poeng du nevnte der.
Jeg sitter for tiden med en 32" Panasonic LCD skjerm, som jeg sliter masse med å få stillt inn fargene som jeg vil, å vurderer å selge den til foreldre eller kompis.

En kompis har en 42" skjerm med full hd, men bildekvaliteten er egentlig heller laber, men jeg husker ikke hva slags merke det var.
Hvor fornøyd er du mtp bildekvalitet i spill/film?

Bør jeg kjøpe den i en butikk, eller på nettet? Tenker på forsikring, garanti osv osv.

Edit: Jeg har heller aldri sett "the big deal" med LCD/Plasma, er det noe der jeg burde stille som krav når den skal brukes til spill og til tider film.
Sist endret av møkk; 30. oktober 2008 kl. 21:01.
har samme oppleget i butikk som på nettet. sålenge du kjøper fra de store vel og merke.
komplett sender på døra til deg og har avtale med verksted som henter den å.

men får kansje idiot forsikring på elkjøp. verdt å merke seg at du kan forsikre enkelt ting hos feks if.
jeg har fikset meg "Super" greie der. så vist jeg springer ned lcden og den ødelegges får jeg en liten egenandel å så ny =)

er storfornøyd med fargene. var litt skeptisk siden jeg hadde en hd ready panasonic 42 plasma fra før av. men fargene er fine de. skal ikke mye instillinger til.


på britiske nettsider så vinner sony sin 4500 over samsung, spesielt når du skal bruke den til gaming.
Sist endret av Psych|Com; 30. oktober 2008 kl. 21:30.
Skrumester
møkk's Avatar
Trådstarter
Sitat av Psych|Com
grunnen til at jeg ikke valgte samsung sin "motmodell" var at samsung har inputdelay ifølge testne og derfor gjør spilling til en kjedelig affære.
Vis hele sitatet...
Har ikke denne du linker til det problemet som Psych|Com nevner?

Edit:

Edit:
Samsung: http://www.trustedreviews.com/tvs/re...40in-LCD-TV/p3
Sony: http://www.trustedreviews.com/tvs/re...46in-LCD-TV/p1

Dem mener på at Samsung sin skjerm har bedre bildekvalitet, og ser generelt bedre ut på karakterene. Men vet dere om denne samsung skjermen har denne "inputdelay" som Psych|Com nevner?
Billigere var den også :s
er akkurat den jeg snakket om fra samsung som skulle ha input dealy. du kan fjerne den ved å aktivere "game mode" men da blir fargene altfor skarpe og du kan ikke lenger stille på fargen ifølge testen jeg leste.
Skrumester
møkk's Avatar
Trådstarter
Det hørtes ikke noe bra ut
Men jeg er ganske opptatt av bildekvaliteten når jeg først skal svi av en slant å kjøpe ny tv. Iflg karakterene var det en grei forskjell på de to.
Hmmm.. Har du kjennskap til noen med bedre bildekvalitet, eller er bare den testen utrolig pirkete?
Uten å ha sett hva de andre har anbefalt så slenger jeg ut mine 2 forslag her.
Ut ifra avstanden du har til TV'n er 37-42" størrelsene du bør gå for.

I mine øyne er LE40A6-serien eller 42LG6000 to av de beste TV'ne ute i dag. (Både LG og Samsung har har lansert 7-serier ganske nylig, men jeg har ikke sett disse) Begge disse TV'ne har vunnet tester i forskjellige fagblader. Samsungen har desidert best lysstyrke og det beste bildet på HD-tv, mens LG'n har et mye bedre bilde på vanlig signal, dvs parabol, bakkenett og kabeltv (med digital dekoder såklart).

Jeg hadde gått for LG'n.

LG - http://www.komplet.no/k/ki.aspx?sku=349786

Samsung - http://www.komplet.no/k/ki.aspx?sku=348230


Og ja, jeg selger Tv'er
Skrumester
møkk's Avatar
Trådstarter
kDyer, om du hadde lest så sier dem at samsung sin skjerm har "inputdelay" som kan skrus av, men som fører til for sterke farger å en ikke får stille dem ned.
Jeg har HDMi kabel fra PS3 og xbox, og DVI fra PC, så det blir vel digitale signaler på det meste.
Hvordan er LG'en fremfor overnenvte Sony skjermen på bildekvalitet? Lydkvalitet er ikke det aller høyeste kravet da jeg somregel kjører lyd via anlegget å ikke tvn.

Ifølge testen så ser jo egentlig LG skjermen meget brukbar ut mtp karakterene i forhold til Samsungen: http://www.trustedreviews.com/tvs/re...42in-LCD-TV/p1
Kanskje jeg burde gå for denne? Vet du om LG har noe lignende som samsungen med inputdelay?
Sist endret av møkk; 31. oktober 2008 kl. 19:44.
Ser at det er Sony KDL46W4500 det er snakk, temmelig svær TV til den avstanden du sitter på, men den tv'n har et fantastisk bra bilde. LG sin tilsvarende modell blir vel 47LG6000.

Begge har 100hz, begge har topp kontrast, Begge har en meget god meny(brukervennlig) Lyssensor (Justerer bildet etter hvor mye lys det er i rommet til en hver tid) . Sony'en har også MPEG4-tuner, som gir deg muligheten til å se digital-tv uten ekstern dekoder.
LG har 4 HDMI, Sony 3.

Sony- http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku...ed#ProductTabs
LG- http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=349815

Jeg synes LG'n har et bedre design, men den beste TV'n er nok Sony'en.

LG'n har ikke inputdelay
Skrumester
møkk's Avatar
Trådstarter
Takk så meget. Design er ikke det mest imponerende for meg, jeg har et ellers mørkt rom å jeg ønsker å se hva som er PÅ skjermen, å ikke hva som ER skjermen
Hvorfor er Sony'en den beste TV'n når den kommer med 5poeng på bildekvalitet, kontra LG sin 8?
Jeg ser vel på samsung som utelukket pga inputdelayen, så da står det for øyeblikket mellom Sony og LG.

Rommet mitt er 99% av tiden helt mørkt, jeg skal bruke skjermen til hovedsaklig spilling, og til tider video fra pc eller en av konsollene. Begge konsollene er koblet til med HDMI, å jeg kjører lyd via digitalkabel til anlegget.

Jeg blir nå i tvil om hvilken jeg skal velge når du sier at Sony'en er den beste tv'n når LG rangerer høyere mtp karakterer på bildekvalitet å det er en av de viktigste faktorene mine da design er mer eller mindre likegyldig for meg, å lyd har jeg fikset via anlegg å ikke TV.

Stemmer du fortsatt for Sony, eller går du over til LG mtp dette?
Jeg leste litt av den testen av Sony etter jeg skrev det siste innlegget, synes det var merkelig at Sony'n fikk så få poeng. Jeg har sett begge disse Tv'ne og jeg står fast ved at bildet 46" er noe av det beste jeg har sett.

Her er det en norsk test av KDL46W4500 http://www.dingz.no/php/art.php?id=783948
Skrumester
møkk's Avatar
Trådstarter
Da skal jeg gå for Sony sin 46" skjerm da?
Får se om jeg får fomlet meg til å bestille skjermen etter helga, så om noen har noe inspill til da si gjerne ifra.
Tror ikke du kommer til å angre. Men vær obs på hvor du handler, en uting som har dukket opp de fleste norske nettbutikker er at de parallelimporterer tv'er. Dette gjør det pga en ting, nemlig pris.
Parallellimport vil si at de kjøper tv'er fra sør-europa, england osv. Dette er Tv'er som ikke er laget for Norge/Norden.

Og det er en del ulemper ved dette.
Kortere garanti (selv om du er beskyttet av kjøpsloven vil reklamasjoner være tungvindt og tidkrevende da norske verksteder ikke vil reparer produktet)
Engelsk meny/bruksanvisning
Pixelgaranti (LG og Samsung (usikker på Sony) har 100% pixelgaranti i norden, hvis 1 pixel dør, får du ny TV. Dette er spesielt for norden.


Eksempel på parallellimport : http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=348230
Legg merke til "Produsentens Garanti: 12måneder) Normalt 24 mnder
I tillegg ser dere at den leveres med engelsk manual.
må også nevnes at sony og samsung sine siste modeller har samme lcd panel bare annen teknologi som styrer det..

hadde som sagt før en 42" panasonic 74 et eller annet plasma.
Denne er like god som den om ikke bedre.. (sony 4730/4500)
Skrumester
møkk's Avatar
Trådstarter
kDyer, er komplett.no en brukbar butikk da? Eller har du forslag til andre butikker som ikke har parallellimport?
Psych|Com, mener du da jeg burde gå for en plasma skjerm? Jeg har aldri satt meg inn i den store forskjellen på en LCD og plasmaskjerm. Den jeg har nuh er en LCD skjerm, å egentlig tenker jeg bare på det som "flatskjerm" om det er LCD eller plasma.
De eneste som ser ut til å bry seg om "parallellimport"-problemet er de som selger tver som ikke er gråimportert, til høyere pris og fortjeneste. Man har lovpålagte rettigheter som kjøper i norge uansett hvordan tven er importert. Garantien kan man ta med en klype salt, det er loven man må ty til hvis det oppstår problemer. Ikke fall for propagandaen
Sitat av Restyle
Vis hele sitatet...
Har denne tven selv, anbefales på det sterkeste.
Har du litt tid / penger til rådighet ville jeg avventet til 8-serien til samsung kommer på markedet. Det er noe av det mest sexy jeg har sett hva gjelder TV...
Sitat av bo1e
De eneste som ser ut til å bry seg om "parallellimport"-problemet er de som selger tver som ikke er gråimportert, til høyere pris og fortjeneste. Man har lovpålagte rettigheter som kjøper i norge uansett hvordan tven er importert. Garantien kan man ta med en klype salt, det er loven man må ty til hvis det oppstår problemer. Ikke fall for propagandaen
Vis hele sitatet...

Hehe, jeg skal love deg at Tv-bransjen ikke er noen gullgruve, det er ca. 1000-1500kr i forskjell på en "vanlig" tv og en parallellimportert tv, de ekstra kronene de koster er ikke ekstra margin til selgerne. Norden er et lite marked, og da vi har såpass sterke forbrukerrettigheter her til lands er det spesielle modeller som selges her.

Samme regle som før:
Pixelgaranti
Norsk bruksanvisning/Meny
2 års garanti, ikke 1
Og den reparares på et norsk verksted, ikke i tyrkia/polen


Det eneste du får er altså 1 års garanti, 5 års reklamasjonsrett (som er lovpålagt)
Og det å reklamere på en tv er ingen morsom affære, ivertfall hvis du må forholde deg til foreks. Samsung UK/frankrike/Tyskland osv. Til syvende og sist er det komplett.no som må ta tapet da det ikke praktiseres 5 års reklamasjonsrett i EU. (Hvis det er en oppegående kunde som vet hvilke rettigheter han/hun har) Men jeg kan love deg at dette er jævlig tidkrevende, og hvis du har handlet av en nettbutikk er det sjelden du får tilbud om en utlånstv.

Så det jeg prøver å si er at hvis du ikke bryr deg om de fordelene ulempene jeg har nevnt ovenfor. Løp og Kjøp.

Om han kjøper paralellimport fra komplett eller en "vanlig" modell fra expert er meg revnende likegyldig.
Det er IKKE noe problem å få reklamert på en tv som går i stykker. Forhandler har ingen anledning til å la det gå utover kjøper hvis det oppstår problemer. Pixelgarantien er verdt svært lite. Ifølge produsentene så er det omtrent et ikke-eksisterende problem. I tillegg så er ikke det et problem som oppstår over tid men det vil være tilstede første gang du slår på tven. Og da har vi noe her i landet som heter angrerett. Den loven igjen vettu. Skulle man være så ekstremt uheldig å ha plagsomme pixelfeil så bytter man bare tven på angreretten. Norsk meny KAN det hende at man går glipp av med en gråimportert tv, så hvis det er verdt flere tusen kroner så får man selvfølgelig ta det med i regnestykket sitt.

Jeg har handlet tver som har vært importert på riktig måte hos forhandler. Og den hadde jeg problemer med. Det var ikke bare bare å få det fixet. Det tok lang lang tid. Jeg fikk ikke noe utlåns tv. Bare sånn til orientering. Lovnader om gull og grønne skoger hvis man holder seg til "reglene" bør etter min erfaring taes med en diger klype salt. Spar heller pengene er mitt råd. Produsenter og forhandlernettet ønsker å kontrollere markedet. De ønsker å bestemme hvem som skal betale hva, og de vet hva som er mest lønnsomt for dem. Derfor driver de med denne "propagandaen". Jeg har opplevd at det ikke stemmer, og mye av argumentene er ikke verdt 5 øre. IMHO. Greit at folk ikke bare får presentert den ene siden av saken ihvertfall
Sist endret av bo1e; 1. november 2008 kl. 09:21.
Skrumester
møkk's Avatar
Trådstarter
Så jeg burde heller gå for kjøp av TV'n i en butikk i området da.
Jeg skal sjekke om noen har den overnevnte Sony'en dersom kDyer fortsatt står på at den fortjener bedre karakter på bildekvalitet en den fikk i testen.
Jeg vil ha best mulig bildekvalitet å valget står mellom Sony og LG skjermene som er nevnt i tråden.
Jeg ønsker ikke en TV med denne "inputdelay" som må slås av å tuller med fargene.
Jeg har ikke hørt om det problemet med samsumg sine skjermer før, men har lest veldig mye skryt av de. Har tenkt å kjøpe meg en samsung snart selv. Pioneer har vel også fått mye skryt hvis du trenger flere alternativer
Skrumester
møkk's Avatar
Trådstarter
Var innom en Siba butikk idag å fikk tatt en veldig kort titt på Sony og Samsung skjermen. Jeg fant dog ikke LG skjermen. Bildene så egentlig meget bra ut på begge skjermer, men på Sony skjermen var det kun tittelmenyen på en DVD som viste så jeg fikk jo ikke sett noe real action.
Samsung skjermen kostet jo flesk på Siba i forhold til komplett, mens Sony skjermen var 1-2000 dyrere på Siba.

Jeg mistenker at jeg går for Sony sin skjerm, dersom kDyer har noe innspill angående bildekvalitetsforskjell på disse to, del dem gjerne før jeg kjøper noe. Går utifra du gjerne har tilbrakt noen timer fremfor skjermene enten på arbeid eller hjemme.

Tusen takk for hjelpen sålangt
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Har aldri opplevd noe merkbar lag på de Samsungskjermene jeg har hatt, og har prøvd. Finner heller ingenting spesielt relevant på google, det burde jo flommet over av info om dette har vært ett problem...?

Samsung sin nye 8-serie har jo lavere responstime enn en pc-skjerm
Sitat av møkk Vis innlegg
Var innom en Siba butikk idag å fikk tatt en veldig kort titt på Sony og Samsung skjermen. Jeg fant dog ikke LG skjermen. Bildene så egentlig meget bra ut på begge skjermer, men på Sony skjermen var det kun tittelmenyen på en DVD som viste så jeg fikk jo ikke sett noe real action.
Samsung skjermen kostet jo flesk på Siba i forhold til komplett, mens Sony skjermen var 1-2000 dyrere på Siba.

Jeg mistenker at jeg går for Sony sin skjerm, dersom kDyer har noe innspill angående bildekvalitetsforskjell på disse to, del dem gjerne før jeg kjøper noe. Går utifra du gjerne har tilbrakt noen timer fremfor skjermene enten på arbeid eller hjemme.

Tusen takk for hjelpen sålangt
Vis hele sitatet...


Kjøp Sony'en
Enkelt og greit
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Ville bedt om å få se noen klipp på begge tvene når du først var der, så får du avgjøre selv hva som fungerer best for deg. A656 og W4500 er to ganske like tv-er.

Verd å merke seg at en del W4500-eiere sliter med clouding.
Samsungen har mye mer glossy skjerm som ofte gir litt bedre svartnivå, men kan også gi refleksjoner av lamper o.l
Du får forøvrig A656 med MPEG4-dekoder også, men da heter den A676.
Skrumester
møkk's Avatar
Trådstarter
Jeg trenger ikke en MPEG4-dekoder, eller, det er ivertfall ikke noe "must" da det går i mer eller DVD fra konsoller, eller via pcn.

Men kDyer, jeg har som ond^sofa nevner også lest om at dem sliter med "clouding" på den type Sony skjerm. Har du noe å bidra mtp det?
Så vidt jeg har fått med meg kan det oppstå "clouding" på W4500 serien hvis bildemodusen står på dynamisk, og du vil ikke legge merke til dette hvis du er i et normalt belyst rom, i mørket derimot, vil du se dette.

Men å bruke dynamisk (masse lys og kontrast) bildemodus i et mørkt rom er anstrengende å se på. Hvis modusen endres til kino vil du ikke legge merke til dette.

Sony'en har også MPEG4 tuner.
Skrumester
møkk's Avatar
Trådstarter
Ok, rommet mitt er mer eller mindre bekmørkt 99% av tiden. Så dersom jeg setter bildemodus til "kino" så vil jeg ikke se noe mye til clouding? Er dette en feil med skjermen, som evt kan returneres? Eller er cloudingen noe som bare viser på forskjellige instillinger å belysninger i rommet, å forsvinner når slikt endres?

Jeg får se om jeg kommer meg innom Siba igjen på lørdag å spurt om dem kan vise meg litt film på Sony skjermen. Kanskje jeg skal dra med Xbox'n å spør om jeg kan spille litt

Takk igjen for alle svar
Sitat av møkk Vis innlegg
Ok, rommet mitt er mer eller mindre bekmørkt 99% av tiden. Så dersom jeg setter bildemodus til "kino" så vil jeg ikke se noe mye til clouding? Er dette en feil med skjermen, som evt kan returneres? Eller er cloudingen noe som bare viser på forskjellige instillinger å belysninger i rommet, å forsvinner når slikt endres?

Jeg får se om jeg kommer meg innom Siba igjen på lørdag å spurt om dem kan vise meg litt film på Sony skjermen. Kanskje jeg skal dra med Xbox'n å spør om jeg kan spille litt

Takk igjen for alle svar
Vis hele sitatet...

På et mørkt rom bør du bruke kinomodus ja, men jeg er på litt utrygg grunn her. Har ikke vært borti problemet med kunder som har kjøpt denne.

Men etter det jeg har fisket opp på nettet bør det ikke være noe problem hvis tvn er stilt slik: lyst rom, dynamisk eller standard, mørkt rom, kino eller dempet.
Sist endret av kDyer; 3. november 2008 kl. 22:05.
Skrumester
møkk's Avatar
Trådstarter
Hmm. Ser ut som jeg har blandet to Sony skjermer.
Iflg. Siba.no så har dem kun 46W4000 på lager, å ikke 46W4500. Så da har jeg nok tittet kjapt på feil TV. Jeg får ringe å hørre med dem nærmere helga, men satser på at lagerstatus greiene deres på web stemmer, så jeg må vel vente en stund før jeg får noe TV.

Edit:
Den er grei, takk så meget Skal se om jeg får tak i Siba guttene til helga.
Sist endret av møkk; 3. november 2008 kl. 22:07.
somregel må du kontakte leverandører før de henter inn siste model med en gang. jeg måtte kontakte expert for å få min med en gang. de bestiller fra sony norge...
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
W4000 er nok noe gamlere enn W4500, men aldri opplevd clouding på den hvertfall

Uavhengig av rommet så kan du hente mye ekstra ut av tven ved å bruke en kalibrerings-dvd. Hvis du synes det blir mye lys i mørke rom så går det an å kompansere litt med å justere ned baklyset.

Min tv er kalibrert ganske spot on med DVE, og det står baklyset bare på nivå 2