Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  46 2855
Skal kjøpe ny flatskjerm.

Kan få en del rabatt gjennom kjente på elkjøp. Da kan de skaffe mest rabatt på LG. Etter det jeg har hørt bør jeg jo gå for full HD. Ikke HD ready? For full HD er vel mer langsiktig tenking? Planen er hvertfall at det skal gi meg god kvalitet over flere år.

Så var det valget mellom lcd eller plasma? Hører at plasma er på vei ut. Hva mener dere? Og hva er hovedforskjellen?

Håper på hjelp=)

http://www.netshop.no/aspx/loginVnet...2fDefault.aspx

Toshiba til 7995 så veldig grei ut. Skal vel ikke være noe problemer med garantier og slikt når man kjøper på nett? Vet er litt stress ved å sende til rep osv. Men det kan jo lønne seg!
Plasma er absolutt ikke "på vei ut", og du ser ikke forskjell på HD-klar og full HD, hvis TVen er 42" eller mindre. Ikke ta en avgjørelse på bakgrunn av annonser, fordi specsa på apparatene spiller minimal rolle. Det viktigste er hvordan TVene behandler signalene de blir servert, ikke om kontrasten er 10000:1 eller 12000:1.

Mange påstår at LCD er bedre på spilling, enn plasma. Jeg spiller Wii på min 42" Panasonic plasma og er ekstremt fornøyd.

Edit: Jeg hadde kjøpt denne.
Sist endret av DonTomaso; 21. juni 2008 kl. 17:57.
Trådstarter
Ok. Kjekt å vite, blir nok en del spilling på tv skjønner ja! Ser nå på disse to. Vil nemlig ikke ut med mer enn 9000...

http://www.netshop.no/aspx/produkt/p...px?plid=99916#

http://www.netshop.no/aspx/produkt/p...px?plid=104442

Noen synspunkter på disse? Og om dere eventuellt vet om noen bedre tver til like billig pris? Om ikke jeg får en LG billig på elkjøp da
Er det ps3 du har? Og er det hovedsakelig spilling og pc bruk du skal ha den til og ikke tv-titting? Så hadde jeg gått for lcd-skjermen. Men har du derimot wii som er konsoll som har lavoppløst output, skal se mye dvd og tv så hadde jeg gått for plasmaen
Trådstarter
Nei, tenkte å koble data til tven og spille slik Har ingen spillekonsoll enda. Så blir vel mye DVD og tv titting. Mulig jeg skal gå for plasmaen da

På plasmaen står dette: Inngangsvideoformater 480p, 720p, 1080i, 1080p, 480i, 576i, 576p

er den da full HD?
Sist endret av petray; 21. juni 2008 kl. 18:35.
Ja den er full hd da, 1080p er full hd.
Nja, jeg ville ikke kalle den 1080p. Den støtter det men du får ikke 1980 x 1080 i oppløsning native altså skjermen kommer ikke til å vise den oppløsningen men istedet 1024 x 768 som er maks på skjermen. Greia er at den kan ta imot det og nedskalere det til sin egen oppløsning.
Sitat av hemakid
Nja, jeg ville ikke kalle den 1080p. Den støtter det men du får ikke 1980 x 1080 i oppløsning native altså skjermen kommer ikke til å vise den oppløsningen men istedet 1024 x 768 som er maks på skjermen. Greia er at den kan ta imot det og nedskalere det til sin egen oppløsning.
Vis hele sitatet...
Fortsetter bare litt på posten din jeg:
Men lcd'n derimot viser full HD. :-)
Sitat av hemakid
Nja, jeg ville ikke kalle den 1080p. Den støtter det men du får ikke 1980 x 1080 i oppløsning native altså skjermen kommer ikke til å vise den oppløsningen men istedet 1024 x 768 som er maks på skjermen. Greia er at den kan ta imot det og nedskalere det til sin egen oppløsning.
Vis hele sitatet...
Her tar du feil hemakid.. Det er 1080i du tenker på nå. 1080p er full HD
Trådstarter
Da er vi enige. Begge er full HD. Men får jo bedre oppløsning med lcd, regner med at det gir bedre bilde?
Sitat av petray
Da er vi enige. Begge er full HD. Men får jo bedre oppløsning med lcd, regner med at det gir bedre bilde?
Vis hele sitatet...
Det eneste som større oppløsning gir, er flere pixler på skjermen. Det sier ingenting om bildekvaliteten. En HD-ready TV kan ha ekstremt mye bedre bilde enn en full-HD.
Trådstarter
Sitat av DonTomaso
Det eneste som større oppløsning gir, er flere pixler på skjermen. Det sier ingenting om bildekvaliteten. En HD-ready TV kan ha ekstremt mye bedre bilde enn en full-HD.
Vis hele sitatet...
Aiit. Da sliter jeg fortsatt med å velge tv. Skal bare vente med tilbakemld fra elkjøp nå, så bestemmer jeg meg. Tror jeg går for lcd'n!
Det eneste som større oppløsning gir, er flere pixler på skjermen. Det sier ingenting om bildekvaliteten. En HD-ready TV kan ha ekstremt mye bedre bilde enn en full-HD.
Vis hele sitatet...
Var relativt sikker på at jo større oppløsning du har jo skarpere blir bilde?
Eller mistolker jeg deg veldig nå?
Leter litt selv her etter nytt tv. Lg hadde vist litt aura rundt personer. Noen nevnte Predator filmen i sammen heng med LG 6000.
Nyeste sony lcd har fått mye skryt. 40 tommer. Noe med W4000. Husker ikke hva den heter.
Pris var 10.700 eller 11.700.
Etter det jeg har lest så har samsung og sony bedre bilde enn Lg.
Men vet ikke sikkert her jeg, leter og leser selv her.
Sitat av Kugie
Var relativt sikker på at jo større oppløsning du har jo skarpere blir bilde?
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke automatisk slik. "Skarphet" er individuelt, og som tidligere sagt så er det ingen direkte sammenheng mellom oppløsning og kvalitet. Bildeprosesseringen i TVen er uendelig mye viktigere enn oppløsningen. Det er derfor Pioneer tar 25.000 for et apparat som har samme oppløsning som et 4000.- TV fra Tatung.

Det er også undersøkelser som viser at folk Ser ikke forskjell på HD-klar og full HD.
Siden vi først er igang, så lurer jeg på et lite spørsmål.
Jeg har tenkt litt rundt det, men ser ingen direkte logikk i det hele.

Jeg har en 32" LCD tv fra samsung, som overall er en kongetv.

La oss si jeg spiller av en film med oppløsningen 1024*768, noe som også er oppløsningen jeg bruker på skjermen via PCen. La oss si det blir bra kvalitet. Men så spiller jeg av en film i fullHD. Aka 1900*1200 +-, så blir det MYE bedre kvalitet.

Så spørsmålet er egentlig, hvordan klarer TVen å vise så mange flere piksler på en FullHD film? Når den er stilt inn på 1024*768.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av Zagge
Nyeste sony lcd har fått mye skryt. 40 tommer. Noe med W4000. Husker ikke hva den heter
Vis hele sitatet...
Sony sine W-panel er noen av de beste lcd-panelene på markedet, sammens med Samsung F og A.
for å si det slik så kan ikke en tv vise høyere oppløsning enn det den selv har. Kan en tv ta imot 1080p altså 1920x1080 pixler i progressive så betyr det ikke at den viser det, en tv som har dette antall pixler vil derimot ha ett skarpere bilde. Problemet er at folk ofte kjøper tv til et bruk de ikke skal ha den. En plasma er som regel mye bedre til å vise ett SD bilde enn en lcd skjerm Nettopp pga oppløsningen til en plasma ligger nærmere oppløsningen til SD, dette gjør at plasmaer har bedre evne å vise vanlige("gammeldagse" tv-bilder enn en lcd-skjerm). Mange lcd-skjermer sliter med bildeomformingen til deres egen oppløsning. Så derfor vil en lcd-skjerm som for tildelt sin opprinnelig oppløsning(fra feks. datamaskin, blu-ray spiller, ps3, xbox360 osv.) ha bedre skarphet enn plasma nettopp pga den er beregnet for det.... Jeg sier ikke at en lcd har bedre kontrast eller noe annet... Veldig trøtt nå...
Sist endret av hemakid; 22. juni 2008 kl. 05:08.
Trådstarter
Sitat av DonTomaso
Nei, det er ikke automatisk slik. "Skarphet" er individuelt, og som tidligere sagt så er det ingen direkte sammenheng mellom oppløsning og kvalitet. Bildeprosesseringen i TVen er uendelig mye viktigere enn oppløsningen. Det er derfor Pioneer tar 25.000 for et apparat som har samme oppløsning som et 4000.- TV fra Tatung.

Det er også undersøkelser som viser at folk Ser ikke forskjell på HD-klar og full HD.
Vis hele sitatet...
Fin artikkel! Ser de fleste liker bildene på plasma. Det som er kjipt er at det blir gjenspeil, da vi har en del vinduer i stuen...
Plasma har generelt sett bedre bildekvalitet enn LCD, men en god LCD er selvsagt bedre enn en dårlig plasma. Til gjengjeld bruker plasma mye mer strøm enn LCD, og du har også faren for å brenne inn bilder i skjermen. Blir mest en smakssak, egentlig.

Når det kommer til oppløsning kan en skjerm aldri vise mer enn de pikslene den har, men mange kan ta imot høye oppløsninger og nedskalere dem for å få plass på skjermen. HD-ready (1280x720) er nok for de fleste, og som tidligere nevnt må man over 40" for å i det hele tatt se nevneverdig forskjell. Om skjermen skal brukes til PC-skjerm er det dog en annen sak - 1280x720 er mindre enn hva jeg har på min 12" laptop, og f.eks. det å surfe på nettet ville bli veldig plagsomt pga. "dårlig plass" på skjermen.
Trådstarter
Endte opp med Toshibaen: http://www.netshop.no/aspx/loginVnet...42&plid=104442

Fikk bare 1500 i rabatt på elkjøp. Det var det beste de kunne skaffe med rabatt. Var et LG som kostet 13000 som jeg kunne få til 11500!

Takk for hjelp
Trådstarter
Hva faen... Tar frem tv og finner ut at jeg ikke kan stappe "strømkabelen" i tven... men ut av tven kommer det en strømkabel med USA uttak(eller hva det heter). Står jo ikke en dritt om dette p ånoen sider jeg har sett på. Hva gjør djeg?

Er ikke USA uttak/inntak på det jeg tror er strømkabelen, men noe veldig likt. Så er følger det med en standard strømkabel. Mulig jeg må ha en overgang. Skal jeg kanskje legge ut bilder?
Slik jeg forstår det, så trenger du en omformer til pluggen.
http://webshop.batterystore.no/produ...SA_Europa.html
Trådstarter
Tror ikke det er problemet. Adapteret er litt større enn USA adapter virker det som... legger ved noen bilder nå

Det der er en engelsk stikkontakt.
Trådstarter
Men de må da informere om dette!?! De har jo lagt ved en norsk strømkabel. Må jeg kjøpe overgang da? Noe som kan gå galt da? Med tanke på volt osv...
De burde definitivt ha informert om dette, men det du i praksis trenger er et adapter som koster 39.- på Clas Ohlson. Du bør også få dette adapteret gratis der du kjøpte TVen.
Trådstarter
latterlig... må jo bare kjøpe det. Men var kjipt når jeg først gledet meg til å bruke tv i kveld Mange timer siden...



den vanlige kabelen som fulgte med. hvorfor fikk jeg denne med da? Når jeg må ha overgang??
Sist endret av petray; 27. juni 2008 kl. 01:28.
Har du prøvd å plugge den norske kabelen inn i TVen? Kanskje den andre kan fjernes?
Trådstarter
som du ser på siste bilde er ikke det mulig. Da må jeg i hvertfall inn i tv'en, tror jeg står over det:P
Det var ikke så lett å se av bildet. Hvorfor den norske kabelen er med er ikke godt å si, men det kan hende butikken har gjort (ennå) en feil. Du kan teoretisk sett erstatte den engelske pluggen med en norsk en, men jeg vil anta det er tryggere å kjøpe et adapter. England bruker også 230V i strømnettet sitt, slik som oss.
Trådstarter
Ok. Takk for hjelp DonTomaso! Får dra til Clas O i morgen...
jeg har ikke lest hele posten, men jeg vil bare si at LG6000 er en av de beste tv'ene jeg har sett på. Funker fjell som dataskjærm hvis du har bra nok skjærmkort som støtter over full HD.
Trådstarter
Det finnes ikke en slik overgang i følge netshop, elkjøp og clas o. Så skal sende TV i retur. Netshop skulle selvsagt betale for tollpost(levering), men er ekstra stress når jeg bor i Skien og TVen skal til Trondheim(jeg skal opp dit i august). Begynner å angre på at jeg ikke kjøpte i en elbutikk... hehe
kan du ikke bare skifte støpsel?
Trådstarter
Men da må jeg jo åpne TVen bak, og det er jeg ikke keen på. Med tanke på garanti osv... Men er nok mulig ja.
Det er tydelig du som har hvert uheldig her, og en dårlig feil/opplysning fra deres side.
Finnes ikke overgang? Virkes spessielt.

Uansett får du bare sende den i retur å vente på ny :/
Trådstarter
Stemmer restyle, veldig uheldig. Håpet på EM-finalen på tirsdag. Men får bare sende i retur og håpe på noe extra stæsj fra netshop ved retur. Selv om jeg tviler på det. Men for all del, kundeservice som jeg pratet med var veldig hyggelige. De skjønte problemet og beklaget masse!
Finalen spilles søndag! Så da har du enda dårligere tid
Trådstarter
Hehe... det visste jeg, men snakket om tirsdagen til noen andre her:P hehe!
Sitat av petray
Hehe... det visste jeg, men snakket om tirsdagen til noen andre her:P hehe!
Vis hele sitatet...
Be dem sende med masse ekstra godteri
Trådstarter
Hehe, ja. Digg at de alltid leverer en pose når man handler
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
Tenkte bare jeg kan skrive hvordan problemer er blitt løst. (Finnes det forresten ikke LØST på trådene her på nFF, som de fleste andre forum har?)

Jeg fikk tilsendt et norsk strømadapter, så jeg kunne klippe ledningen på tven og ordne resten selv. Fortsatt full garanti. Netshop gjorde det enkleste og det er jeg fornøyd med. Manglet bare godtere og en beklagelse i siste pakke.
Sitat av petray
Tenkte bare jeg kan skrive hvordan problemer er blitt løst. (Finnes det forresten ikke LØST på trådene her på nFF, som de fleste andre forum har?)

Jeg fikk tilsendt et norsk strømadapter, så jeg kunne klippe ledningen på tven og ordne resten selv. Fortsatt full garanti. Netshop gjorde det enkleste og det er jeg fornøyd med. Manglet bare godtere og en beklagelse i siste pakke.
Vis hele sitatet...
Godt at det ordnet seg. Dog, godteri og beklagelse ville vært på sin plass for å rettferdiggjøre feilen fra deres side.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Trådstarter
Nå har jeg endelig fått fikset tven. Kjøpte meg en SVGA kabel... har den nå i tv og i dataen. Men det kommer ikke opp noe bilde på tven. Har prøvd alle mulige "AV" kanaler på tven. Når jeg går på egenskaper på dataen, får jeg ikke opp 2 skjermer slik jeg gjorde før... men kun 1. Er det der problemet ligger? I så fall, hva gjør jeg?
SVGA? Håper ikke det er svideo du mener. For det er omtrent den mest ræva tilkoblingen du kan bruke. Du må minst ha VGA-kabel, altså vanlig gammel skjermkabel. Helst bør du ha dvi eller hdmi.
SVGA (Super Video Graphics Array), og VGA (Video Graphics Array) -kabler er så og si det samme.
Som regel ligger tilkoblingen til PCen under "Component" eller så har man en egen knapp på fjernkontrollen som heter "PC"

Er du sikker på at du har på en oppløsning TVen støtter? F.x 1024*768?