Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1840
Hei. har et lite spørsmål, vet ikke om det går under gravitasjon eller tyngdekraft eller om det ikke er noen av delene.
Men spørsmålet er som følgende:
viss man er oppå en bil eller buss, som faller ned. før den treffer vatnet, så hopper man alt man klarer vekk fra kjøretøyet. spørsmålet er da om det blir like vondt å treffe vatnet da, som det hadde blitt om man bare hadde hoppa ned i vatnet uten bilen. eller om krafta blir større eller mindre.
dårlig forklart eg vet.
takker for svar.
Sist endret av norwegianhobo; 30. mars 2013 kl. 18:11.
Da er det jo et spørsmål om masse, og da kan du spørre deg selv, vil du helst få en bil oppå deg, eller noen liter med vann?
Sitat av pearL1337 Vis innlegg
Da er det jo et spørsmål om masse, og da kan du spørre deg selv, vil du helst få en bil oppå deg, eller noen liter med vann?
Vis hele sitatet...
ja, skjønner, men det ekkje det eg meiner.
du hopper opp og vekk fra bilen. da går jo du litt oppover? også treffer du vatnet.
Hopper du oppover, eller fører "hoppet ditt" til at bussen øker farten ned mot vannet?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Spoiler: mythbusters
Sitat av moan1244 Vis innlegg
Hopper du oppover, eller fører "hoppet ditt" til at bussen øker farten ned mot vannet?
Vis hele sitatet...
du hopper oppover, og vekk fra bussen. er ikke bussen eg tenker på, men om personen treffer vatnet med mer kraft eller mindre.

Sitat av Dodecha Vis innlegg
Spoiler: mythbusters
Vis hele sitatet...
så det vil si at du vil treffe vatnet med akkurat samme kraft. så uansett om du hopper opp og vekk fra en ting, så vil du ha samme fart og kraft?
Ja, men så lenge bussen ikke har noe fast under seg, vil jo den bevege seg i motsatt retning av hoppet ditt. Newtons 3. lov
http://no.wikipedia.org/wiki/Newtons_lover
Jeg ville tro at dette kan regnes ut fra hvor fort bilen/ bussen faller som er et spørsmål om vekt. En viss vekt kan kun nå en viss toppfart, uten at jeg gidder å google denne formelen. Hvis bilen faller i, la oss si maks 200 km/t (gitt at avstanden/ høyden er nok til å tillate dette) vil den treffe vannet i denne farten. Hvis du da hopper i motsatt rettning, si 13 km/t (wild guess, igjen) vil du redusere møtet med vannet med 13/km/t.

MEN, bilen står ikke støtt på f.eks bakken og vil gi litt etter for kraften fra dine ben, noe som reduserer motkraften ytterligere. Jeg gjetter derfor at det ikke vil redusere ditt møte med vannet nevneverdig.

Dette er min teori.
Sitat av zyklonB Vis innlegg
Jeg ville tro at dette kan regnes ut fra hvor fort bilen/ bussen faller som er et spørsmål om vekt. En viss vekt kan kun nå en viss toppfart, uten at jeg gidder å google denne formelen. Hvis bilen faller i, la oss si maks 200 km/t (gitt at avstanden/ høyden er nok til å tillate dette) vil den treffe vannet i denne farten. Hvis du da hopper i motsatt rettning, si 13 km/t (wild guess, igjen) vil du redusere møtet med vannet med 13/km/t.

MEN, bilen står ikke støtt på f.eks bakken og vil gi litt etter for kraften fra dine ben, noe som reduserer motkraften ytterligere. Jeg gjetter derfor at det ikke vil redusere ditt møte med vannet nevneverdig.

Dette er min teori.
Vis hele sitatet...
tusen takk, ja det ser, og høres ganske logisk ut ja.
eg ville no tru at du fortsatt helder same fart, mens bussen vil falle med "større" fart, men så blir jo vekten på bussen redusert i det du "forlater" bussen.
Sitat av R0flcopter Vis innlegg
eg ville no tru at du fortsatt helder same fart, mens bussen vil falle med "større" fart, men så blir jo vekten på bussen redusert i det du "forlater" bussen.
Vis hele sitatet...
men når du hopper, så bremser vel farta di litt ned, siden du går opp litt...eller?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av norwegianhobo Vis innlegg
så det vil si at du vil treffe vatnet med akkurat samme kraft. så uansett om du hopper opp og vekk fra en ting, så vil du ha samme fart og kraft?
Vis hele sitatet...
Ikke helt, men zyklonB er vel inne på noe angående hva som skjer.
Sitat av norwegianhobo Vis innlegg
men når du hopper, så bremser vel farta di litt ned, siden du går opp litt...eller?
Vis hele sitatet...
Jada, men det er veldig lite. For å si det enkelt:

hvis man antar at bussen har såpass stor treghet at den ikke reagerer på frasparket ditt i det hele tatt, og bussen faller fra 10 meters høyde, så må du for å utligne fallet, sparke fra med en slik kraft at du kunne stått på bakken og hoppet 10 meter opp i luften. Siden kraften i frasparket i tillegg vil gå til å gi bussen akselerasjon nedover, vil du få enda mindre kraft i hoppet ditt oppover.

Samme spørsmålet blir ofte stilt i forbindelse med heiser som faller. Faller den f.eks. fra 5. etasje og treffer 1. etasje, så må du altså sparke fra heisen med nok kraft til å hoppe fra 1. til 5. etasje for å lande silkemykt når heisen krasjer. Aksepterer du smellen fra 1 etasjes fall, må du likevel sparke fra med kraften det kreves for å hoppe fra 1. til 4. etasje.

Det er med andre ord ikke så veldig mye å hente. Du ligger rimelig tynt an uansett.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Jada, men det er veldig lite. For å si det enkelt:

hvis man antar at bussen har såpass stor treghet at den ikke reagerer på frasparket ditt i det hele tatt, og bussen faller fra 10 meters høyde, så må du for å utligne fallet, sparke fra med en slik kraft at du kunne stått på bakken og hoppet 10 meter opp i luften. Siden kraften i frasparket i tillegg vil gå til å gi bussen akselerasjon nedover, vil du få enda mindre kraft i hoppet ditt oppover.

Samme spørsmålet blir ofte stilt i forbindelse med heiser som faller. Faller den f.eks. fra 5. etasje og treffer 1. etasje, så må du altså sparke fra heisen med nok kraft til å hoppe fra 1. til 5. etasje for å lande silkemykt når heisen krasjer. Aksepterer du smellen fra 1 etasjes fall, må du likevel sparke fra med kraften det kreves for å hoppe fra 1. til 4. etasje.

Det er med andre ord ikke så veldig mye å hente. Du ligger rimelig tynt an uansett.
Vis hele sitatet...
ja, tusen takk alle sammen har gått å lurt mye på dette..
Sitat av norwegianhobo Vis innlegg
men når du hopper, så bremser vel farta di litt ned, siden du går opp litt...eller?
Vis hele sitatet...
tja, ser meir for meg at du står i ro liksom, mens bussen går nedover, så ja sån eg ser det så vil du nokk bremse ned litt.