Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 558
Point And Laugh
Antim0n's Avatar
God eftermiddag kjære freaks.

I min yrkessituasjon får jeg x antall laptopper i fanget hver dag med forskjellige problemer.
De aller fleste løses relativt enkelt. Hverken software eller hardware bruker å være et nevneverdig problem.

Helt til denne maskinen dukket opp. En HP ProBook 6360b med Windows 7 og tilsynelatende moderne BIOS.
Problemene ble beskrevet som at "maskinen er treg og henger seg ofte."
Fort gjort å skylde på både maskinvare og programvare i slikt tilfelle, men vi starter med maskinvaren i håp om å redde så mye data som mulig.

BIOS har diagnoseverktøy for slike ting. Veldig kjekt.
Helt til de nekter å utvise samarbeidsvilje. Jeg har valget mellom en såkalt Start-Up Test, en Run-In Test og en Harddrive Test.
Start-up og Harddrive gjennomføres gang på gang og gir ikke fra seg en eneste feilmelding. Run-in derimot starter på nytt for hver gang og gjør seg aldri ferdig!
Siden sist jeg startet Run-In test (som vanligvis tar 5 minutter) har det nå gått 4 timer.

Disse maskinene har indikatorer for maskinvare feil. Caps Lock og Numlock lyser x antall ganger under oppstart avhengig av feil. Ingen indikatorer på feil registrert.


Så jeg sender dere følgende problemstilling:
Hva faen er galt med maskina?!

Jeg kan ikke ta steget videre til programvare-reparasjon før jeg evt. har friskmeldt maskinvaren, så dette er virkelig et problem.
Vår hustekniker fra ATEA melder om at den disktesten har en 2% feilrate.
Får maskinen noen bluescreens ?
Prøvd å teste minnet med memtest ?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Har du såpass mange maskiner inne til enhver tid er det jo ikke verre enn å flytte over disken til en annen maskin, utlever til klienten se om problemet vedvarer, isåfall er problemet softwarerelatert eller brukerrelatert.
Point And Laugh
Antim0n's Avatar
Trådstarter
Har kommet til noe samme konklusjon.

Vi har satt igang formatering av maskinen nå, etter det mest vesentlige av brukerdata er lagt til side på separat medium.
Så jeg finner fram tuben med tålmodighet, smører meg godt inn og ser hva som har skjedd når jeg kommer på jobb imorgen.
Skal tro hva som møter meg da...

Maskinen re-installert med komplett Windows og drivere. Ingen feilmeldinger.
Men maskinen virker fremdeles litt treg. Sammenlignet med andre maskiner av samme modell bruker den merkbart lengre tid på å starte programmer og behandle generelle arbeids ordre.

Mistenker minnefeil.
Kjører BIOS diagnose, men tviler på nye resultater.

Hvis noen har innspill og komme med tar jeg hjertelig imot.